adanedehl Startet 14.Januar.2008 Del på Facebook Startet 14.Januar.2008 Har i det siste funderte på en ting som jeg tenkte jeg skulle lufte interessen for her inne. Jeg går med tanker om å arrangere et førstehjelpskurs relatert mot emner som er relevante mot båtliv. Ser for meg en kurskveld på feks 3 timer. Kurset vil bli holdt i Stavanger distriktet. 1. Er det noe interesse for dette? 2. Noen som kan el vet om noen som har greie på 1. hjelp og båtliv? Har jobbet i helsevesenet i mange år, men er verken sykepleier el lege, slik at jeg trenger en som kan bistå meg i selve gjennomføringen. Ser for meg at jeg tar meg av alt det praktiske med gjennomføringen av kurset og utarbeidelse av "pensum", men trenger en "ekspert" som er med på selve gjennomføringen. Har erfaring fra å arrangere kurs, så den biten skal gå greit. Kan du tenke deg å være med å arrangere et eller flere slike kurs så send meg gjerne en mail: runek@lyse.net Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
Penny Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Meget interessant tema, synd jeg frem til primo juni bare er i Stavanger i helgene Holder selv på med båtførerkurs, kunne det være aktuelt å integrere med det? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Om du snakker med Røde kors eller Norsk folkehjelp så vil de ganske sikkert kunne bistå med instruktører og evnt utstyr. Det er fint om du har en formening om hva dere vil lære. Jeg ville nok si det er litt snaut med 3 timer. med tanke på båt og båtliv ville mitt forslag ( i prioritert rekkefølge) blitt: 1) Hjerte Lunge Redning. Mulig dette opfattes som kjedelig, men det kan redde liv. 2) Brannskader 3) Nedkjøling 4) Sårskader / brudd 5) Forgiftning Et standard førstehjelpskurs i Røde kors var på 30 timer når jeg underviste der. Dette er imidlertid mange år siden. Dette omfatter fler enn de emnene som er listet opp her, men på tre timer rekker man bare å sette på et plaster Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
nimbuster Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Røde Kors kjører et standard minstekurs på 5 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Kunne vi få f. eks. Røde Kors til å lage et førstehjelpkurs på DVD, spesielt beregnet på båtfolk? Forutsatt en fornuftig pris, tror jeg de fleste båtfolk ville kjøpe dette kurset og gjennomgå det sammen med familien. HMS i praksis! Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 (redigert) Hva med å innføre førstehjelpskurs i båtførerprøven.Mener at brannskader og HLR er noe alle burde beherske. Ellers så kan båtforeningene arrangere i forbindelse med vårpussen. Redigert 15.Januar.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 En dvd med førstehjelpskurs er bedre enn ingenting, men speielt HLR krever litt øvelse så man bør delta på et kurs. Men om en ikke har lyst/mulighet til å delta på et kurs er det medre med DVD enn ingenting. Etter min mening burde et kort førstehjelpskurs være obligatorisk ved bilsertifikat og også når vi skal ta "båtlappen". Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
m/s draugen Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 (redigert) Ja noee avansert HLR er ikke nødvendig,men vite hva man kan gjøre for å være behjelpelig.Det er bedre å hjelpe for mye enn for lite. Redigert 15.Januar.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Har erfaring med førsthjelpskurs i vår båtforening, noe som blir svært godt mottatt. En annen ting kanskje litt på siden: Er det noen fagfolk de ute som kan foreslå førstehjelpsutstyr til en turbåt for en ferietur med unger og styr og kanskje også en mer avansert for langtur? Jeg bare spør Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Jeg har løst dette på best tenkelige måte. Jeg drar aldri på tur i båten uten autorisert sykepleier ombord. Avtalen innbefatter at hun skal dele seng med meg også, i tilfelle jeg skulle få behov for akutt behandling mens jeg ligger i sengen. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
chagall Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Jeg drar aldri på tur i båten uten autorisert sykepleier ombord. Avtalen innbefatter at hun skal dele seng med meg også, i tilfelle jeg skulle få behov for akutt behandling mens jeg ligger i sengen. Sitér dette innlegget Link to post
adanedehl Svart 15.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Jeg har løst dette på best tenkelige måte. Jeg drar aldri på tur i båten uten autorisert sykepleier ombord. Avtalen innbefatter at hun skal dele seng med meg også, i tilfelle jeg skulle få behov for akutt behandling mens jeg ligger i sengen. Er det noe utlånsmuligheter? Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
oddgeir Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Jeg tror hun har hendene fulle. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
vikers Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Der hadde jeg det også greit i fjor sommer. Sykepleier som er spesialisert videre til barnesykepleier og hadde en meget god kompetanse på å varme opp sengetøyet og rundtliggende objekter i kapteinskøya. Tror nok ikke jeg vil sette det som krav denne sesongen...kan fort bli bikkjekaldt på den måten.. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Boywonder Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 (redigert) med tanke på båt og båtliv ville mitt forslag ( i prioritert rekkefølge) blitt: 1) Hjerte Lunge Redning. Mulig dette opfattes som kjedelig, men det kan redde liv. 2) Brannskader 3) Nedkjøling 4) Sårskader / brudd 5) Forgiftning Et standard førstehjelpskurs i Røde kors var på 30 timer når jeg underviste der. Dette er imidlertid mange år siden. Dette omfatter fler enn de emnene som er listet opp her, men på tre timer rekker man bare å sette på et plaster Er enig med Hallaron der. Nivå 1 førstehjelp, som omhandler HLR og litt spjelking etc, er vel på cirka 30 timer. Dette burde være passelig. Noe mere enn det er ikke nødvendig. Jeg har selv nivå 3 og praktiserer dette ca. 25 dager i året, i forbindelse med "turer" i skogen. hadde jeg ikke gjort det, så hadde ting fort gått i glemmeboken... Er det noen fagfolk de ute som kan foreslå førstehjelpsutstyr til en turbåt for en ferietur med unger og styr og kanskje også en mer avansert for langtur? Jeg bare spør Ta med deg paracet, ibux, solkrem med høy faktor (jeg tuller ikke nei), plaster, noen pakker med kompresser, pyricept (el. annet desinfiserende), isposer, sportstape, strips til sår, watergel (brannskader). kommer ikke på noe veldig mye mere... Tepper og sånn har du vel med fra før. Redigert 15.Januar.2008 av Boywonder (see edit history) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
vikers Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Salve for brannsår, salve for kløe/stikk/manet, hydrocortison?, Destillert øyeskyllevann er også greit å ta med....tar jo ingen plass. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Tom Johansen Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Hei, Jeg har sett tema på forumet her. Det er vesentlig at det er allmenn forståelse for god skikk og bruk av både førstehjelpsutstyr og kunnskap til sjøs. hvis det er ønskelig med bistand tar vi i Norsk Folkehjelp gjerne å prøve å hjelpe etter beste evne, være seg med kurs, kursmateriell eller egnet førstehjelpsutstyr som er godt egnet til både båter og marina. Selv jeg som er vokst opp i ytterste finnmark og kommer fra en aktiv famile innen fiskerinæringen vet og har erfart viktigheten av dette. Som autorisert livredder er jeg tryggere på meg selv i båt, men er alltid påpasselig med å informere de jeg har med meg om utstyret om bord samt de mulighetene utstyret har hvis det skulle være behov for å bruke det. Husk, det trenger ikke være livstruende selv om man trenger et brannteppe, branngele eller annet egnet utstyr. Det kan være forebyggende nok slik at man unngår senskader og arrvev. Vi er å kontakte på www.norskfolkehjelp.no og under linken "førstehjelpskurs og utstyr" Vi kan kontaktes på telefon: 23353590 Hvis det ønskes mer spesifikk bistand og informasjon kontakt meg direkte på telefon: 959 15 344 Tom Johansen. Norsk Folkehjelp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.