celine Startet 21.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2004 Hei Vurderer å skifte min manuelle septiktank tømme pumpe til elektrisk pumpe med kvern. Har noen erfaring med denne type pumper og driftsikkerhet, da det er jo temmelig kritisk hvis denne ikke fungerer og septikken er full. Pumpen jeg har sett meg ut er en Jabscopumpe med stoppautomatikk for å unngå tørrkjøring. Denne er hva jeg tenker på: http://www.jabsco.com/prodInfoApp/servlet/...OI&typeId=JMTMW På forhånd takk for svar Mvh PerS Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 21.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2004 Hei Vurderer å skifte min manuelle septiktank tømme pumpe til elektrisk pumpe med kvern. Har noen erfaring med denne type pumper og driftsikkerhet, da det er jo temmelig kritisk hvis denne ikke fungerer og septikken er full. Pumpen jeg har sett meg ut er en Jabscopumpe med stoppautomatikk for å unngå tørrkjøring. Denne er hva jeg tenker på: http://www.jabsco.com/prodInfoApp/servlet/...OI&typeId=JMTMW På forhånd takk for svar Mvh PerS HeiJeg har hørt litt av hvert om kvernpumper. Monterte selv elektrisk belgpumpe for to år siden, og har ikke hatt noe problem. Belgpumpen tåler å kjøres tørr iflg. LASA mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 21.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2004 Jeg har elektrisk septikpumpe på Hannah II. Har totalt gått 4 sesonger uten problemer av noe slag. I den forrige båten hadde jeg manuell pumpe. Greit det også, men elektrisk er jo mer praktisk. Det virker som om slike pumper er rimelig pålitelige, så lenge de ikke kjøres tørre. Men går de i stykker så står man jo der... Noe manuelt alternativ finnes ikke, så langt jeg vet. Min elektriske pumpe tåler ikke å kjøres tørr. Det er utrolig at ikke Windy, som til de grader satser på kvalitet, ikke benytter en pumpe som kan kjøres tørr og som ev. stopper av seg selv. Jeg har lest, både i innlegg her og andre steder, at slike pumper finnes, og det må være en bedre løsning. Da kan bryteren plasseres ved førerposisjonen, i stedet for på toalettet som hos oss. Da kan du tømme tanken selv om du er alene i båten. Skal jeg få til det må jeg legge meg å drive, og det er ikke alltid det passer eller går an. Et råd for å begrense septikproblemer er å tømme tanken ofte, og lenge før den er full. Jeg tømmer når måleren viser mellom 1/4 og 1/2. Da har en også litt å gå på om den elektriske pumpa skulle svikte. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Lars H. Svart 21.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2004 Hei. Monterte i -96 en Johnson Macerator pump TA3P10-19. Den fungerer helt utmerket og det har aldri vært noen problemer med den. Anbefales. Den skal ikke tørrjøres mer enn 30 sek, men tror nok at impelleren tåler mye mer enn det. Har montert bryteren ved førerplassen, og dersom jeg ikke drar på for fullt, hører jeg når tanken er tom. Dessuten ser jeg det på septiktankmåleren, og jeg kan se på amperemeteret at strømtrekket synker. Så det er nok ikke så mange gangene der er tørrkjørt noe særlig. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lotus Svart 21.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2004 Har også tenkt i de baner. Har nå en manuell membranpumpe på 1,5" slange, vanskelig tilgjengelig nede i maskinrommet. Siden septikslangen er 1,5" i begge ender og det jeg skal pumpe ut av septiktanken allerede er finmalt og som sølevann, vurderer jeg heller denne pumpen uten kvernfunksjon: http://www.jabsco.com/prodInfoApp/servlet/...OI&typeId=JMTMW Dette er som min eksisterende membranpumpe fra Jabsco, bare at nå er den elektrisk. Fordelen er at den kan tørrkjøres. 22 l/min kapasitet holder lenge. Om tanken tømmes på 3, 4 eller 5 minutter har mindre betydning. Ulempen er at pumpen er dyr. Fordelen er at tanken kan tømmes fra styreposisjonen når det passer seg slik. Og som KOB sier, fordelen er å tømme ofte. Gammal drit lukter verre enn ny drit og det er alltid kjekt med god kapasitet. Noen ganger blir man liggende lenger enn planlagt og noen ganger brukes dassen mer enn planlagt. Da er det greit at den ikke tilfeldigvis var 3/4 full i utgangspunktet. Og når det er lett å tømme, er tanken mest sannsynlig oftere ganske tom. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 21.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2004 Hei, jeg har en septikrank stående ca 60 cm over vannlinjen og lurer på om jeg trenger pumpe for og tømme tanken. Har manuell pumpe i dag, men den dagen den svikter, har jeg tengt og koble slangen rett fra tanken til utløpet ut av båten. Er det noen som har synspunkter på dette? Vil ikke alt renne rett ut av seg selv? Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 22.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2004 Hei, jeg har en septikrank stående ca 60 cm over vannlinjen og lurer på om jeg trenger pumpe for og tømme tanken. Har manuell pumpe i dag, men den dagen den svikter, har jeg tengt og koble slangen rett fra tanken til utløpet ut av båten. Er det noen som har synspunkter på dette? Vil ikke alt renne rett ut av seg selv? Var på befaring i en båt i dag hvor lensingen kun foregikk via slange rett ut. Tanken stod i bunn av båten. 2 toms (?) slange fra bunn av tanken lagt i bue opp mot tankens høyeste punkt og så ned til skroggjennomføring. Skroggjennomføringen var vinklet mot akter på båten. Prinsippet er rett og slett at det dannes vakuum når båten når en viss fart (10-15 knop) og suger dritten ut. Kan bare ta selgers ord på at dette funker, men det er snakk om standard løsning for denne båttypen (Barracuda 1100 Olympic). Besnærende med et så enkelt og vedlikeholdt system. Om det ikke funker, skal selger få høre det, for jeg har bestemt meg for å bli KJØPER Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Elise Svart 22.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2004 Har en Skarpnes 30 hvor bunnen på septiktanken ligger ca 10 cm under vann linjen. Jeg har kuttet ut tømmepumpen og har slange rett ut. I gjennomføringen under båten har jeg montert et 45 graders benn så det oppstår vakuum der under kjøring. Dette fungerer meget bra og tømmer tanken raskere en det jeg klarte og pumpe tidligere. En tilfeldighet oppi dette er at giveren til ekkoloddet står like bak gjennomføringen, så når tanken er tom kommer det luft forbi denne. Da kutter ekkoloddet ut dybdevisning og jeg ser at tanken er tom. Så hvis du har mulighet kutt ut pumpen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 22.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2004 Hei, takk for svarene folkens. Da blir det strake rør, når pumpa svikter. Mindre å vedlikeholde. Lykke til med båten BEG. Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 22.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2004 Var på befaring i en båt i dag hvor lensingen kun foregikk via slange rett ut. Tanken stod i bunn av båten. 2 toms (?) slange fra bunn av tanken lagt i bue opp mot tankens høyeste punkt og så ned til skroggjennomføring. Skroggjennomføringen var vinklet mot akter på båten. Prinsippet er rett og slett at det dannes vakuum når båten når en viss fart (10-15 knop) og suger dritten ut.Fungerer utmerket på min NB 840, jeg lar belgpumpen stå i åpen stilling og møkka forsvinner når jeg paserer 12-15 knop.Jamo Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 22.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2004 Hei var det mye dritt interessant :lol: Mange av utførelsene her hørtes veldig bra ut, Seiler: Dette med rett ut av tanken, tror jeg fungerer flott. Kjenner til båter som har den løsningen f. eks Sun 33. Dette forutsetter selvfølgelig rett og fin "slangeføring" BEG Lykke til med ny båt, og dens septik tømming hørtes genial ut spør du meg. Selv må jeg dessverre si meg litt missfornøyd med Jabsco kvernpumpe. Har brukt den bare en sesong med måtte pelle den opp minst 3 ganger i ferien. Først pga bruk av feil papir, det var forøvrig vår feil Var ett litt grått "miljø" papir, det laget en "masse" som la seg på toppen i tanken. Hver gang (2ggr) når tanken nærmet seg tom ved avtapping kom kaka og brå tettet. Så hos oss er det kun tillat med det lettoppløselige papiret.. :smash: En gang kom det en litt "stor" kirsebær stein som la seg i impelleren og pang bråstopp. (det syntes jeg var svakt) Men altså med det riktige papiret og forbud mot kirsebærstein så har det gått bra, enig med KOB [glow=red,2,300]Tømme ofte... [/glow] Men apropos septik måler, noen erfaringer der hadde vært fint. Min båtprodusent anbefalte å droppe måler da de funket dårlig i "møkk" Type bør jeg kjøpe? Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 22.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2004 Hei, jeg har en septikrank stående ca 60 cm over vannlinjen og lurer på om jeg trenger pumpe for og tømme tanken. Har manuell pumpe i dag, men den dagen den svikter, har jeg tengt og koble slangen rett fra tanken til utløpet ut av båten. Er det noen som har synspunkter på dette? Vil ikke alt renne rett ut av seg selv? Hei Seiler Som Månestråle skriver har vi denne løsningen i vår Sun 33, men vi har elektrisk dass med kvernpumpe fra selve dassen og inn på septiken. Alt blir en suppe, så det går fint med fritt-fall tømming. Vår tank er ca 1 m. over vannlinjen. Utløpet er på 1,5" innvendig diameter. Orginalt er båten levert med pumpedass, men det var en særdeles dårlig løsning. Ettersom septiktanken står over dassen må skiten pumpes oppover. Dermed blir det alltid stående en meter væskesøyle i røret mellom pumpa og tanktoppen, og det klarte ikke den manuelle pumpa å håndtere, så skiten i røret randt alltid tilbake i dassen. Har byttet til el.dass, og her går det helt greit, men er alltid påpasselig med at det skylles godt, slik at det er kun vann som står i røret opp til tanken. Dette for å forebygge at skit-suppa settler og tilslutt blir en fast propp nederst i røret. Her er jeg ganske nøye, etter en formidabel drittjobb jeg hadde etter at jeg hadde kona og dameklubben hennes med på tur :headbang: :headbang: Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Lars H. Svart 22.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2004 Her er jeg ganske nøye, etter en formidabel drittjobb jeg hadde etter at jeg hadde kona og dameklubben hennes med på turKvinnfolk i båt kan være et problem, hvorfor kan de ikke gå på rekken (nei, kanskje ikke så lurt ) eller i skogen som oss mannfolk, - og så alt det papiret de bruker da! :headbang: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
eysteind Svart 22.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2004 min båt har heller ikke pumpe. Eieren sa at den tømte seg selv, men dette har eg ikke prøvd. Båten er en snekke og toppfart er 10knop. Er dette nok? Vil tanken tømme seg selv? tanken ligger nok under vannlinjen, men trur slange til utløpet er høgre. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 22.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2004 min båt har heller ikke pumpe. Eieren sa at den tømte seg selv, men dette har eg ikke prøvd. Båten er en snekke og toppfart er 10knop. Er dette nok? Vil tanken tømme seg selv? tanken ligger nok under vannlinjen, men trur slange til utløpet er høgre. Om det ikke finnes noen annen måte å tømme tanken på, må vel selgers påstand være riktig. Ellers er vel tanken være full nå Tror at vinkelen på skroggjennomføringen er helt avgjørende for vakuumet som dannes, og dermed hastigheten som trengs for å få tømt tanken. Prøver meg på en teori om at en "kåpe" som skrus fast over skroggjennomføringen, og som dermed får åpningen på "røret" til å peke direkte bakover, vil være til hjelp. (dette var ikke lett å forklare ) Men, om tappekrana alltid står åpen, er det vel fordelaktig at tanken ikke begynner å tømmes før man har kommet opp i god fart (og dermed langt vekk fra badestranda ) Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Jamo Svart 22.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2004 Men, om tappekrana alltid står åpen, er det vel fordelaktig at tanken ikke begynner å tømmes før man har kommet opp i god fart (og dermed langt vekk fra badestranda )Eg tok en test på det etter en diskusjon her på baatplassen for en stund siden. Fylte septikken med vann å kjørte i 10 knopp, tanken var like full. Den tømmes ikke før en passerer ca 12- 15 knop på min båt Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 23.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2004 Holder i disse dager på å tilkoble septikktanken i båten. Septiktanken har 1,5" stuss i bunn for tømming. Planen er å montere elektrisk septikpumpe montert under septiktanken. Topp av tanken ligger omtrent i høyde med vannlinjen. Båten går dessverre bare 7 knop så en slik selvlensende metode går kanskje ikke for meg. Kanskje et dumt spørsmål, men hvor skal jeg montere stengeventilen? Mellom septiktank og pumpe, mellom pumpe og skroggjennomføring eller begge plasser? Planen var å montere denne direkte på skroggjennomføringen, men kom til å tenke på om det var så lurt å la dritten renne inn til pumpen mellom tømmingene. Bør det spanderes en ventil på hver side av pumpen? Det vil ikke være mulig å legge tømmeslangen i en bue opp over vannlinejn. Den må gå i en slak bue rett ned tili pumpen. Fra tank til skroggjennomføring blir det ikke mer enn max 0,5m Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 24.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2004 Holder i disse dager på å tilkoble septikktanken i båten. Septiktanken har 1,5" stuss i bunn for tømming. Planen er å montere elektrisk septikpumpe montert under septiktanken. Topp av tanken ligger omtrent i høyde med vannlinjen. Båten går dessverre bare 7 knop så en slik selvlensende metode går kanskje ikke for meg. Kanskje et dumt spørsmål, men hvor skal jeg montere stengeventilen? Mellom septiktank og pumpe, mellom pumpe og skroggjennomføring eller begge plasser? Planen var å montere denne direkte på skroggjennomføringen, men kom til å tenke på om det var så lurt å la dritten renne inn til pumpen mellom tømmingene. Bør det spanderes en ventil på hver side av pumpen? Det vil ikke være mulig å legge tømmeslangen i en bue opp over vannlinejn. Den må gå i en slak bue rett ned tili pumpen. Fra tank til skroggjennomføring blir det ikke mer enn max 0,5m Er det ingen som har noen meninger om dette? Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 24.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2004 Hei, jeg er ingen ekspert (på septik...), men noe lukt har jeg jo kjent... Personlig så ville jeg helt klart ha en kuleventil på skroggjennomførigen, da det jeg vil sikre er at det ikke kommer vann inn i båten. Så ville jeg heller ha pumpet godt nok med skyllevann i toalettet, for å være sikker på at jeg har fått ut det meste av kloakken. Og, jeg ville ikke ha brukt flere ventiler, da det er lett å glemme at det er to... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2004 Hei. Tror ikke det er noe problem at det står septik i pumpen. Ville være mer skeptisk dersom den tørket helt opp med tørr impeller og harde avleiringer. Pumpen er tross alt beregnet på septik. Og som fredriksen sier, kjør godt igjennom med rent vann. Når tanken er tom, fyller du den nærmest helt full med vann. Så pumper du det ut. Da har du samtidig redusert luktproblemer til et minimum. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eppa Svart 24.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2004 Hei. Tror ikke det er noe problem at det står septik i pumpen. Ville være mer skeptisk dersom den tørket helt opp med tørr impeller og harde avleiringer. Pumpen er tross alt beregnet på septik. Og som fredriksen sier, kjør godt igjennom med rent vann. Når tanken er tom, fyller du den nærmest helt full med vann. Så pumper du det ut. Da har du samtidig redusert luktproblemer til et minimum. Lars H. Takk for tilbakemeldinger. Da blir det som opprinnelig planlagt. Slange direkte fra tank til pumpe. Slange fra pumpe til kuleventil i rustfritt og derfra rett ut i guds frie natur (sjø). Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 24.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2004 Takk for tilbakemeldinger. Da blir det som opprinnelig planlagt. Slange direkte fra tank til pumpe. Slange fra pumpe til kuleventil i rustfritt og derfra rett ut i guds frie natur (sjø). Og slangestussen, kuleventilen og skroggjennomføringen er selvfølgelig av det samme materialet uansett hva du velger. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 Og slangestussen, kuleventilen og skroggjennomføringen er selvfølgelig av det samme materialet uansett hva du velger. Lotus Jepp! - Har fått tak i helt nye kuleventiler som brukes offshore. Det beste av alt var at jeg fikk de gratis fordi de manglet et CE merke. De ble likevel garantert å holde meget høy kvalitet. Så nå må jeg bare kjøpe slangestuss og skroggjennomføring i AISI 316 stål. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 Når det gjelder septik måler som det spørges om over.Har god erfaring med Wema sin, den føleren som har tilkobling for vann fungerer fint. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 (redigert) Drar frem en gammel tråd da jeg vil høre om erfaringer og tips med elektriske tømmepumper for septiktank. Jeg har idag en manuell RM senior pumpe, men er litt lei av å måtte flytte på stoler etc på akterdekk for å komme ned til pumpen i ferietiden. Bunnen av septiktanken ligger i dag litt under vannlinja. Derfra går tømmeslangen vannrett bort til tømmepumpen (vel 2 meter). Fra pumpen går en kort slange inn på en kuleventil som sitter skrudd fast i skroggjennomføringen i bunnen av båten. Siden jeg ikke bare har gode erfaringer med ejektortømming (ref min tidiligere båt) vil jeg ha en pumpe for tømming. Jeg vil helst ha noe idiotsikkert. Tenker derfor først og fremst på elektrisk membranpumpe, men er åpen for andre løsninger. Aller helst ville det vært fint om pumpen også kunne opereres manuelt hvis den elektriske motoren paier, men det kan jo hende jeg avviker det kravet. På tømmeslangen fra setiktanken er det idag ikke montert noen stengeventil. Dvs at det ikke er noe særlig ok hvis tømmepumpen går i stykker. Jeg tenkte nå å montere en kuleventil rett etter utløpet fra tanken. Da blir det i hvertfalll litt enklere å demontere pumpen hvis tanken er full og man ikke får tømt. Idag stenger jeg kuleventilen som sitter på skroggjennomføringen i bunnen av båten hver gang tanken er tømt. Når jeg nå skal ha elektrisk tømming blir det for dumt å måtte åpne denne kuleventilen før tømming. Den vil m.a.o. måtte stå åpen. Spørsmålet er da om jeg ikke bør montere den elektriske pumpen høyere enn nåværende manuelle pumpe? Jeg tenker da på 2 ting: Septik kan sive/renne ut fra septiken hvis jeg plasserer pumpen der den manuelle står idag, eller vil ikke det skje? Sikkerthetsmessig er det kanskje best å plassere pumpen over vannlinjenivå i tilfelle lekkajse? Hva mener ekspertisen om disse problemstillingene? Vil gjerne ha tips og råd om dette fra de som har erfaringer med slike el tømmepumper og monteringen av dem. Noen tanker om hvordan det skal bli minst søl og enklest og håndtere når noe går galt vil jeg også gjerne ha noen meninger om. Redigert 1.Oktober.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.