Jump to content

Erfaringer med elektrisk septikpumpe??

celine

Recommended Posts

Har sett, men husker ikke hvor, stengeventiler som blir åpnet/lukket med elektrisk 12V motor. Det kan jo være løsningen for å slipppe og måtte åpne dekkslukene. El-pumpen bør du vel sette over vannlinja, i tilfelle den skulle begynne å lekke eller trenger service.

Har selv hatt elektrisk tømming tidligere, og syntes det var noe møkk. Tidligere manuelle pumper hadde jeg lite/ingen service på. Den elektriske derimot :puke: (impeller / kniv - løsning). Har i motsetning til deg, veldig god erfaring med ejector. Min tank står 2/3 nedsenket i forhold til vannlinjen.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Ja, impeller/kvern løsning er jeg litt skeptisk til. Vet at det var en del problemer med disse, men det er mulig de er blitt bedre. Når det gjelder hvor høyt pumpen bør stå er jeg litt usikker. Idag står den manuelle pumpen litt under vannlinjen, men bunnventilen er som nevnt stengt bortsett fra ved tømming. Jeg tenkte at det kanskje er lurt å sette pumpen litt over vannlinjen i tilfelle lekkasje, men er usikker på om det er noe reeell fare for det? Om jeg bør plasseres den litt over vannlinjen er fremdeles toppen av septiktanken en del høyere opp. Vil det være noen fare for at det lekker/siver septik ut når jeg ligger stille da? Liker jo ikke å gjøre badevannet dårligere :rolleyes:

I SAGA315 som brodern har er det en elektrisk membranpumpe. Mener det er en jabsco pumpe, og såvidt jeg husker så er vel den plassert like under vannlinjen, Mulig jeg husker feil. Er jo en del med nyere båter her og det hadde vært ok å høre om hvordan deres septiktømmepumper er plassert. Regner også med at de fleste har stengeventilen i bunnen i åpen posisjon hele tiden når båten brukes?

Fint om noen kan litt info om dette...

Redigert av OLPI (see edit history)

Har dårlig erfaring med impeller pumpe, har bestilt en Jabsco pumpe som jeg har gode forhåpninger til,

til en hyggelig pris , det kommer ca 500 kr i tilleg på prisen som er oppgitt

http://www.hodgesmarine.com/Jabsco-Filterl...b50890-1000.htm

Det jeg fant her i Norge som var tillsvarende, kostet nesten 5000 kr

Jeg kommer til å plasere den over vannlinjen.Kranen står oppe hele tiden.

Ps. det kan ikke renne noe ut av tankenn heller for utløpet av tanken er på toppen, så dritten må suges opp først,

aanton

Hei ! Jeg har en "Whale gulper" el. membranpumpe som har laget mye problemer for meg. Pumpa er montert ca 30 cm over tanken, noe som ikke skulle være et problem ihht spec i det hele tatt. Pumpa har to innventiler og to utventiler. Det som skjer er at det setter seg noen "frø" fra ett eller annet som ikke fordøyes i ventilene, og så trekker den falsk luft, og tømmer ikke tanken.

Veldig festlig når du kommer til havn, og tror du har tom tank, og det viser seg at så ikke er tilfelle.

Men nå har jeg fått kontroll på situasjonen - jeg har monter et T stykke foran pumpa med en sluseventil og slange - slik at jeg kan spyle inn ferskvann dersom situasjonen oppstår. Videre har jeg montert et amperemeter på pumpa slik at jeg kan se hva den driver med. 2,5A=luft, 4A=kun piss og 6-7A snakker vi skikkelige saker !

Så litt må det tydeligvis til for å slippe håndpumpa. Frøsituasjonen har faktisk oppstått 3 ggr ila sesongen, og nå med kontroll og spylemulighet funker det greitt, men tidligere når pumpa måtte ut var det ikke brukelig.

Kanskje det er noe med menyen som er feil ! :lol:

-koh

Jeg har tanken under vannlinjen og pumpen impeller/kvern omtrent i vannlinjen. Gjennomføringen er godt under vannlinjen og er alltid åpen (kranen har vel satt seg fast for en god del år siden). Men jeg har svanehals mellom pumpen og utløpet og den når høyt over vannlinjen. Fungerer utmerket hos meg.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg skal bytte septikslanger med det samme. Min båt ble levert før CE direktivet ble innført. De brukte den gang eksoslanger og ikke slanger spesifisert for septik. Det har ikke vært noe problem med lukt eller annet, men bytter til hvite septikslanger når jeg likevel er i gang.

Slik er pumpen plassert idag.

septikpumpe.jpg

Kan jo lage en liten "hylle" hvor jeg plasserer den nye pumpen også. Da kan utløpslangen gå på skrå ned mot kulventilen...

Lite tips som ofte kan redde deg fra en "dritt-jobb" :-)

Gjelder forøvrig impeller pumpen med, eller uten, kvern.

Reverser polariteten til pumpen, og kjør den baklengs et øyeblikk eller to. Da vil du ofte løsne bort eventuelle rariteter som måtte sitte fast i impelleren. Neste gang kan det hende at rariteten forsvinner ut som den skal. Ellers er det bare å gjøre det samme en gang til.

Gjelder naturligvis ikke membran pumper, da det er membranene som bestemmer flyt retningen.

Jeg har også en Whale Gulper. Whale Gulper og Jabsco's elektriske membranpumpe er temmelig like.

Gulper'n er bare i særklasse bra. Med 32 mm inn og 32 mm ut og membranløsning i mellom, finnes neppe den bommelom i hele verden som kan stoppe pumpa.

Har tank som ligger med halvparten over vannlinjen og halvparten under vannlinjen. Sugerør fra toppen og ned til bunnen. 90 grader bend på toppen. Et par meter slange bortover og litt nedover. Gulpern litt over vannlinjen. Slange videre ut i bunnen. Septikslange frem til pumpa. Tykk armert eksosslange mellom pumpe og bunnventil.

Aldri vært noe problem å tømme tanken. Ikke problemer med "frø" og annet som setter seg fast i gummiventilene, men jeg har et lite fall fra toppen av tanken og ned til pumpa. 10-15 cm sånn omtrent.

Kan anbefale denne pumpa. Den er ikke noe dritt. Vil anta at Jabscoen er akkurat like bra.

Gulper'n er bare i særklasse bra. Med 32 mm inn og 32 mm ut og membranløsning i mellom, finnes neppe den bommelom i hele verden som kan stoppe pumpa.

.............

Kan anbefale denne pumpa. Den er ikke noe dritt. Vil anta at Jabscoen er akkurat like bra.

32 mm? ER det ikke 38 mm inn og ut? Vanlig er jo 38 mm . 25 mmer vanlig etter kverning på kvernpumper.

Med sugerør fra bunnen av tanken og pumpen en anelse høyere enn toppen av tanken skulle det ikke være noe problem.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Eng i det Lars, men mange/de fleste? har vel uttak i bunnen av tanken. Pumpen kan selvfølgelig også plasseres over tanknivå på noen båter, men ikke på alle. På min måtte jeg da plassert den ute på akterdekk :rolleyes::lol:

På min forrige (Scand Nordic) tegnet jeg og fikk laget en tank med bl.a. innvendig rør ned i bunnen av tanken. Der var utløpet koblet. Hadde også 25 mm lufting med septikslange. Jeg synes det er rart at ikke det er lagt opp større lufting på septiktankene generelt og i tillegg en tilkobling for enkelt å kunne spyle tanken innvendig.

Jeg kommer nå ihvertfall å koble en stengeventil rett etter utløpet fra tanken. Luftingen tenkte jeg også å gå opp en dimensjon på til 19 mm slange. Er gjennomføringer i plast og gjengepartiet på disse er ca 20 mm. Kapper jeg av tuppen tror jeg at jeg skal få tredd på en 19 mm slange. Skal teste før jeg kapper :rolleyes:

Har tenkt litt på det med ventilert loop der tanken står under vannlinjenivå.... :

Bunnen av min tank står vel 10 cm under vannlinjen. Fra bunnen (på siden) går utløpslangen ut. Derfra går den ca 2.5 meter veldig svakt oppover til nye el pumpe som vil bli stående ca10-15 cm over vannlinjen. Mellom pumpen og gjennomføringen i bunnen av båten tenkte jeg å la slangen gå i en slak loop fra pumpen, noen centimer opp og deretter ned til gjennomføringen. Trenger jeg da en ventilert loop? Håper at det ikke skal være noe problem å tømme med elektrisk pumpe uten en slik ventilering?

Det har aldri vært noe problem å tømme med den manuelle pumpen, men den kan være litt hard og pumpe av og til. Hva tro dere...?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...