Mix Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 (redigert) Tanken min står under vannlinjenivå. Jeg har en svanehals med høyde på ca. 50cm fra pumpen til bunngjennomføringen. Svanehalsen går godt over vannlinjen. 4-5 meter slange til pumpen fra 225 liters septikktanken som har sugerør fra bunn av tanken. Hva er egentlig problemet ? Driter du mye frø eller ?? Redigert 2.Oktober.2008 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Ok, tok den - du mener at det ikke er noe problem. Årsaken til at det har vært lit hardt og pumpe kan være at tankluftingen er litt for dårlig. Skal fikse det også.. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Kanskje grunnen er at du har utløp i bunn av tanken, og ikke sugerør. En merkelig løsning på en tank etter min mening. Muligens samler det seg mye fast materie i utløpet etter noen dager ? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 (redigert) Alle båtene jeg har hatt har hatt utløp i bunnen på siden av tanken originalt fra fabrikk. Tror ikke det er unormalt, men at kanskje flere nå de senere årene velger sugeør løsning. Sugerørløsningen vil vel ikke være noe mindre utsatt for å bli tett, hvis ikke røret står langt opp fra bunnen av tanken invendig. Da får man jo ikke tømt den helt. Når man pumper suger jo åpningen av røret/utløpet til seg hva det måtte være uansett. Jeg har aldri hatt trøbbel med at utløpet har tettet seg på noen båt. At luftingen har vært dårlig har jeg imidlertid opplevd på flere av båtene. Kan kanskje vær fordi tidligere eiere har overfylt tankene og det har tett luftingen noe. Hadde jeg kunnet velge så hadde jeg imdlertid valgt sugerørløsning slik jeg endret til i Scand Nordic`n. Føler at det er litt tryggere for lekkasjeer, og bedre når pumpen skal vedlikholdes. I hvertfall hvis den står lavere enn tanken. Skal ha stengekran før pumpen på det jeg monterer nå. Redigert 3.Oktober.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Svanehalsen mellom pumpe og gjennomføring ut i Trudelutt går vel ca.0,7m opp over vannlinjen, - uten ventil. Det funker. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 (redigert) Ok, Lars - blir noe lignende hos meg bare ikke fullt så høy bøy opp. Pumpe, slanger og utstyr er nå innkjøpt. Det ble en impeller/kvernpumpe. Jeg monterer det hele slik at hvis den streiker så trenger jeg bare stenge et par kuleventiler og montere om slangene inn på den gamle manuelle pumpen og bruke den. Trenger nå bare finne en passende bryter for å operere pumpen. Skottet den skal stå på er litt buet. Tenkte å fa tak i en som man kan montere bare ved å bore en hull, helst ikke så stort. Må ha en som tåler strømtrekket og ikke lager noe særlig spenningsfall. Har laget en hylle som den nye el.pumpen skal stå på. 25 mm slangen ut fra den går inn på en overgang til 38 mm og går i en bøy opp og ned til gjennomføringen. Jeg har også kjøpt 20 mm septikslange for å bytte ut lufteslangen som brukes idag. Tipper den er 13 eller 16 mm, har ikke målt. Skal se om jeg får begynt demontering og nyinnstallsjon i begynnelsen av neste uke. Redigert 3.Oktober.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Da en slik pumpe du har valgt ikke er særlig glad i tørrkjøring, ville jeg valgt en eller annen bryter du må holde inne hele tiden mens pumpen går slik at du ikke glemmer den når tanken er tom. Watskibutikkene har slike hornbrytere som tåler strømmen og som kan se omtrent slik ut: illustrasjonsfoto Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Ja, jeg tenkte på en trykkbryter/fjærbelastet bryter. Tro det er lurt. Så noen hos Bosch elektro, men de virket ikke så bra. Skal sjekke hos Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Kort spørsmål til de som har elektrisk kvernpumpe: Har noen snudd impellerhuset slik at utgangen (25mm) komme på andre siden? dvs 180 grader snudd. Ser at det er et hull, sikkert lufting til motor, som sitter i bunnen av denne pumepdelen. Det vil komme opp istedet for ned hvis huset snues. Har vel lite å si bortsett fra at vann kan lettere snike seg inn til motoren når hullet er på toppen. Hvis ikke jeg snur utløpet så må jeg lage en 180 garder sving på slangen ut. Siden slangen etter en kort stubb med 25 mm blir konvertert til 38 mm har det nok lite å si. Er bare litt nysgjerrig på om noen har snudd utløpet til motsatt side på disse pumpene. .................... Har ellers idag demontert batteriene (foruksbanken) for å komme enklere til septiktanken. Tanken har 13 mm slangetil lufting. Måler man innvendig på slangetilkoblingene i tank og skutesiden så er det ikke mer en 9mm diameter. Kuttet derfor tuppen av begge to og koblet en 20 mm septikslange til luftingen. det er ganske tykt gods i gejnnomføringene, men minste diameter økte i hvertfall fra 9 mm til vel 13mm. Det er i hvertfall bedre enn før. Fikk ikke gjort noe mer idag - helsa stopper meg. På mandag plannlegger jeg å koble jeg fra utløpslangen og manuell pumpe. Skifter så membran i pumpen og monterer den igjen. Kjekt å ha som back-up hvis den elektriske kødder. Så blir det å montere nye slanger, pumpe og bryter, samt trekke kabler og koble (med sikring). Det blir nok senere i uken... . Vil gjerne ha denne "møkkajobben" ferdig fort. Gjenstår og se om jeg blir like fornøyd med kvernpumpen som han jeg kjøpte den av sa at jeg kom til å bli. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Gjenstår og se om jeg blir like fornøyd med kvernpumpen som han jeg kjøpte den av sa at jeg kom til å bli. Jeg har min tvil. Har pelma noen sånne opp igjennom årene. Er det kanskje Jabsco sin nye med "RUN-DRY PROTECTION" du har kjøpt ? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 (redigert) Nei, jeg gikk for en annen, rimligere type. Kjenner godt han jeg kjøpte av og han anbefalte denne istedet for Jabsco. De selger Whale Gulper, Jabsco m.fl. Membranpumpe gikk jeg vekk fra, men kan jo hende jeg angrer meg senere. Fungerer denne bra så har jeg jo spart en del hundrelapper. Time will show. Som nevnt anbefalte han jeg kjenner den Maceratoren fremfor alle de andre dyrere. Den er det ingen tull med, sa han. Det hadde også rimligere typer (TMC) som han sa ikke var så bra. Pumpa ligger i båten, men jeg tror det var En av disse Redigert 4.Oktober.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 En del septikpumper tåler spenningsfall dårlig. Litt mye bommelom og papir kombinert med lav spenning gjør at enkelte pumper stopper. Så suger de enda mer strøm og får enda levere spenning og så kortslutter innmaten om man er riktig uheldig. Sørg derfor for godt kvadrat og korte strekk, eventuelt bruk rele. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Ja, takk- er obs på det. Vurderer relè plassert ved pumpen, men jeg "tygger" litt på det. Tømmer jo alltid når motoren er i gang så spenningen på batteriet er jo i hvertfall bra. Tror ikke det er noe problem med spenningsfall i kabler, men vil ha en fjærbelastet trykkbryter som er ikke gir mye spenningsfall. Finnner jeg ikke det så kobler jeg med relê. (30A). Har et startbatteriet ganske nær pumpen så da forsyner jeg med strøm fra det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Har du elektrisk tømming med kvern av doskålen? I så fall er det ikke mye store bestandeler av hverken papir eller andre "uhumskheter" som tømmepumpen får å jobbe med, bare tynn "suppe". En annen ting du vel etter hvert må tenke på er å vite når tanken er tom. Jeg har en Wema tankmåler, men den henger seg ofte opp. Da er det å slå ned turtallet på motoren og lytte til det blir en annen lyd i tømmepumpen som sier at den suger luft og tanken er tom så en kan slippe opp tommelen fra tømmeknappen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Jeg har manuelt toalett så det er ingen kverning der. Tenke å høre på lyden, hvis jeg hører den da. Pumpen blir stående langt bak under akterdekk, og jeg vet ikke om motorlyd overdøver. Uansett, blir det llitt "trening" å finne ut når den er tom. Kan jukse litt i begynnelsen og se etter. Har plasttank vettu Har også hatt Wema septikmåler i Scand Nordic`n - ikke til å stole på. Antar at den hadde fungert bedre hvis jeg hadde tilkoblet spyling til slangetilkoblingen på den. Finnes også målere der man plasseerer sensorer på utsiden av tanken. De er imidlertid svindyre. Noen som har denne typen? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 (redigert) Da er ny pumpe, slanger og lufting montert. Relestyrte pumpen. Fungerer bra (skulle bare mangle). Den manuelle pumpen har jeg byttet membran i og den står der som back-up. Tømte en tank i dag og hørte jo når tanken er tom, men da gikk ikke motoren og båten lå stille. Kan hende det blir værre og høre det når jeg er på fjorden med motoren igang. Fikk en vill tanke at jeg kanskje skulle montere et av de trådløse kameraene m/IR under akterdekk for å se når tanken er tom Redigert 9.Oktober.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Fungerer utmerket på min NB 840, jeg lar belgpumpen stå i åpen stilling og møkka forsvinner når jeg paserer 12-15 knop.Jamo Hørtes innteresant ut,har du kun en vanlig skroggjennomføring, eller har du en vinkel under båten? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 (redigert) Artig med slike fancy duppeditter OLPI, men selv slår jeg bare ned farten når jeg tømmer tanken så jeg hører når den er tom. Lars H. (pt. gjestehavnen Holmsbu) Redigert 9.Oktober.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.