sjøman Startet 15.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2008 Driver og tar ut girkassa av båten. Alle skruer er løsnet,men girakslingen sitter fast i vibrasjonsdemperen på svinghjulet. Er det noen kloke hoder der ute som har et eller annet tips eller erfaringer med dette problemet ????????? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 Jeg har nettopp skiftet demperplate på min motor, og etter demontering så jeg at det var et hull på 5x10 cm ca på adapterplaten gearet er montert på. Dette var dekket av et ståldeksel, festet med fire skruer. Hvis du også har et slikt kan du jo enten: a)spraye rustløser på splines'ene gjennom dette hullet, eller: b) løse festeboltene til demperplaten gjennom hullet. PS: Det er ofte en stålplate på framsiden av svinghjulet, mellom motor og gear. Denne er festet med et par små bolter på undersiden, dvs siden mot bunnpannen. Har du løst disse også? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Shalom Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Hei! Har du fått løsnet gearet fra motoren? Har vært borti dette problemet, og løste det på en noe utradisjonell metode. Send meg en IM hvis du trenger tips. Mvh. Shaloom. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 utradisjonell metode. Hva da for metode? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Shalom Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 (redigert) Jo.. Hadde nøyaktig det problemet som ble beskrevet innledningsvis, helt komplett umulig å få motor og gear fra hverandre etter å ha løsnet boltene. Det ble sprayet og lirket i med jevne mellomrom i flere dager, om ikke uker i løpet av den vinteren. Heller ikke lett å komme til for å treffe med rustløserspray der den skulle treffe. Sjekket med diverse båtmorverksteder om løsning, men de sa bare at det var å gå løs med spett og brekkjern for å få det fra hverandre. I beste fall gikk dempeplata i stykker -i verste fall gearet/inngående aksel. Likte ikke tanken på det. Etter litt klorig i hue og studering av en tilsvarende motor kom jeg frem til at svinghjulshuset var ganske kraftig.... Tok en vinkelsliper og skar ut et firkantet lokk midt oppå, på noen cm -men lot det sitte igjen et par mm i hvert hjørne som jeg sagde over med et baugfilblad. Deretter kom jeg til skruene som fester demperplata i svinghjulet med en fastnøkkel. Når gearet var løst, løsnet demperplata lett med en avtrekker. Lokket som jeg skar ut gjorde jeg gullende rent og la det på plass i hullet (hvilte perfekt i hvert hjørne). Deretter fylte jeg fugene/kuttene med tokomponent karroserilim med mixedyse, og en maskeringstape på innsiden til det tørket. Overflaten ble pusset helt slett og lakkert i orginalfarge. Dette er ca 15 år siden og motoren og giret har tøffet og gått siden, med samme eier. Vil vel si det er utradisjonelt..? Redigert 12.Februar.2008 av shaloom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.