Jump to content

ekkolodd, hvilke type skal jeg velge?

Fugli

Recommended Posts

Hallo :smiley:

Jeg har nesten netop kjøpt meg en skibsplast 460vs med 50 hk yamaha!

Jeg har bare kjørt rundt i en 10 fots gummibåt med 9.9 honda(2000mod), så jeg har ikke hatt behov for noe ekkolodd;-)

Men jeg tenkte jeg skulle skaffe meg det nå, siden jeg har kjøpt meg en større båt. også er det en del grunner i nerheten der hvor jeg kjører.

Så jeg lurer da på om det er noen som veit om et ekkolodd som de kan ambefale, som ikke koster så mye, menn som varer en stund? :confused:

Ekkolodd er morro, men for å navigere rundt grunner fungerer det veldig dårlig.

Ekkoloddet ser ned, ikke frem eller foran båten, så først smeller det i baugen, så glir du over grunna, så ser du dybden på ekkoloddet!

Jeg bruker ekkoloddet for å følge med på vannstanden. Jeg har båten i innsjø og loggfører dybden igjennom et sund igjennom sommeren. Ellers bruker jeg det da jeg skal inntil land. Bruker å stoppe når loddet viser en meter, deretter er det absolutt laveste, minste, sneglefart for så å dunke pent og kontrollert inn i land.

Men til ditt spørsmål, det er mange ekkolodd på markedet. Det avhenger av hvilken dybde du skal måle, type skjerm, osv. osv. De billigste får du til 1000-1200 kr.

Langt til: Velkommen på baatplassen, et perfekt og sterkt avhengigskapende båtforum!

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Det beste er å ha et kart over området du skal ferdes i. Og sjekke kartet på evnt steder du skal dra til..

Ekkolodd er som tom-ass sier, at det måler under båten der og da, og når det smeller da smeller det.

du har utenbordsmotor ser jeg, i likhet med meg. Jeg kjøpte en fishfinder 90, en helt enkelt og greit lodd til 1500 kr.

Da jeg tok det med hjem snakket jeg med min onkel om plassering og vi fant ut at med hans erfaring fra tidligere lodd, så er innenbords giver mye bedre, da det blir mye uroligheter fra propell strøm, bobler og skum fra båten osv, som gjør at den kan bli ganske så unøyaktig med hekkgiver.

Men det er det vi kom frem til. jeg monterte aldri loddet.

Redigert av Patnyg (see edit history)

Du har jo digitale dybdemålere, det er som et instrument, veldig tøffe saker, jeg har tenkt meg en sånn en. Men de koster oppimot 2-4000 hvis jeg ikke husker helt feil.

Men ekkolodd er jo til for å se dybden da, jeg skal ikke ta ifra deg noe sjanse til å kjøpe det, men etter min erfaring så kan du kanskje prøve å finne en med giver du plasserer i dørken??

• 1 år senere...

Hei

Velger å henge meg på denne tråden.

Er ute etter det ultimate (innenfor angitt pristak) ekkolodd til min combi (Fevik 715). Skal brukes til søk etter fisk. Pristak ca. 7000 inkludert svinger. Gjerne ned i stedet for opp i pris. Gråtone like gjerne som farge. Gjennomgående bronsesvinger, og så stor skjerm som mulig (ikke mindre enn 5” i hvertfall). Har kikket på Furuno 6100 og Lowrance x136DF. Begge har dobbel frekvens, men kanskje litt forskjellig behandling av signaler. Effekten er på hhv. 300w RMS og 500 w RMS. Høyere effekt = bedre resultat? Forslag? Handler ikke utenlands. Dårlig erfaring med Garmin og Humminbird. Vil ikke ha disse igjen.

Tar gjerne forslag.

Kjøp deg en Furuno FCV-620 da får du både avansert digital signalbehandling, fargeskjerm og et skikkelig kvalitetsinstrument.

Jeg har både FCV-620 og Lowrance LMS-525C. Furunoen er et bedre lodd, har ikke prøvd årets nyhet fra Lowrance, HDS, enda. Denne bygger på helt ny teknologi og det sies at den er mye bedre enn fjorårets modeller som også er bra lodd.

Redigert av abbor (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...