Fugli Startet 16.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 16.Januar.2008 Hallo Jeg har nesten netop kjøpt meg en skibsplast 460vs med 50 hk yamaha! Jeg har bare kjørt rundt i en 10 fots gummibåt med 9.9 honda(2000mod), så jeg har ikke hatt behov for noe ekkolodd;-) Men jeg tenkte jeg skulle skaffe meg det nå, siden jeg har kjøpt meg en større båt. også er det en del grunner i nerheten der hvor jeg kjører. Så jeg lurer da på om det er noen som veit om et ekkolodd som de kan ambefale, som ikke koster så mye, menn som varer en stund? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 16.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 (redigert) Ekkolodd er morro, men for å navigere rundt grunner fungerer det veldig dårlig. Ekkoloddet ser ned, ikke frem eller foran båten, så først smeller det i baugen, så glir du over grunna, så ser du dybden på ekkoloddet! Jeg bruker ekkoloddet for å følge med på vannstanden. Jeg har båten i innsjø og loggfører dybden igjennom et sund igjennom sommeren. Ellers bruker jeg det da jeg skal inntil land. Bruker å stoppe når loddet viser en meter, deretter er det absolutt laveste, minste, sneglefart for så å dunke pent og kontrollert inn i land. Men til ditt spørsmål, det er mange ekkolodd på markedet. Det avhenger av hvilken dybde du skal måle, type skjerm, osv. osv. De billigste får du til 1000-1200 kr. Langt til: Velkommen på baatplassen, et perfekt og sterkt avhengigskapende båtforum! Redigert 16.Januar.2008 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Patnyg Svart 16.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 (redigert) Det beste er å ha et kart over området du skal ferdes i. Og sjekke kartet på evnt steder du skal dra til.. Ekkolodd er som tom-ass sier, at det måler under båten der og da, og når det smeller da smeller det. du har utenbordsmotor ser jeg, i likhet med meg. Jeg kjøpte en fishfinder 90, en helt enkelt og greit lodd til 1500 kr. Da jeg tok det med hjem snakket jeg med min onkel om plassering og vi fant ut at med hans erfaring fra tidligere lodd, så er innenbords giver mye bedre, da det blir mye uroligheter fra propell strøm, bobler og skum fra båten osv, som gjør at den kan bli ganske så unøyaktig med hekkgiver. Men det er det vi kom frem til. jeg monterte aldri loddet. Redigert 16.Januar.2008 av Patnyg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fugli Svart 16.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 Okey! Men har du noen andre tips om hvilket instument jeg kan måle hvor dypt det er? Eller finnes det ingen type instrumenter som kan brukes til det av noen slag? Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 16.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 Du har jo digitale dybdemålere, det er som et instrument, veldig tøffe saker, jeg har tenkt meg en sånn en. Men de koster oppimot 2-4000 hvis jeg ikke husker helt feil. Men ekkolodd er jo til for å se dybden da, jeg skal ikke ta ifra deg noe sjanse til å kjøpe det, men etter min erfaring så kan du kanskje prøve å finne en med giver du plasserer i dørken?? Sitér dette innlegget Link to post
Fugli Svart 16.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 okey;) veit du om noen spesielle merker på sånne ekkolodd eller dybdebålere jeg kan stole på? Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 16.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 Det enkleste er å søke på www.finn.no Torget, og lete litt der, hvem pris er det du er ute etter? Du har no merker som; Garmin Humminbird Eagle Navman - digitalt ekkolodd, og vanlige ekkolodd Furuno. osv.. Sitér dette innlegget Link to post
Fugli Svart 16.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 jeg hadde jo ikke tenkt og bruke så altformye penger på det men sån ca 2000;) Sitér dette innlegget Link to post
Fugli Svart 16.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 hva er forskjell på et digitaltekkolodd og et vanligekkolodd?:S Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 16.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 Okei..;) til den prisen får du et greit ekkolodd, i sort hvit vel og merke. men som jeg sa, søk på finn.no/torget så finner du nok noen kandidater der. Det er sikkert noen andre på forumet her som har meninger om hva du burde velge. Lykke til.. fortell gjerne hva du kommer frem til.;) Sitér dette innlegget Link to post
Fugli Svart 16.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 Okey;) tusen takk for all hjelp Men hvis det er noen andre som er noen formening på hvilke type/ merke jeg skal velge så kommer det godt med Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 16.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 Det jeg mener med digitale ekkolodd er slike: Denne Det vil si at det bare viser dybden, kanskje temperatur og andre små ting. Vanlige ekkolodd er de på brakett, med stor skjerm som viser deg bunnen, og formingen av bunnen under båten, med evnt at den viser at det er fisk på hvis du slår på fiske alarm. Sitér dette innlegget Link to post
Fugli Svart 16.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 okey;) da skjønner jeg hehe:P Sitér dette innlegget Link to post
Fugli Svart 16.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 menn er det giver som man setter utenfor eller innenfor på digitale ekkolodd eller er digitale dybdemåler og et digitalt ekkolodd det samme Sitér dette innlegget Link to post
Patnyg Svart 16.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 Det er det samme, i katalogen jeg kikker i (Plastimo) beskriver de det som et digitalt ekolodd, men den viser dybden i tall. f. eks. 5.5 m. står det i displayet. Vanlige ekkolodd viser som sagt fisker, bunnens form osv. Det som du ser på skjermen.. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 (redigert) I denne prisklassen vil jeg anbefale et Eagle lodd. Hvis du skriver litt om bruk og dyp kan du få en konkret anbefaling. Betegnelesen digitallodd (digital sounder) brukes også om den nye genereasjonen ekkolodd som bruker digital signalbehandling for å forbedre dataene som vises. Redigert 16.Januar.2008 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fugli Svart 16.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 okey;) jeg skal bruke det som et hjelpe middel for at jeg skal kunne kjøre båten min over grunde plasser uten og måtte se så altfor mye ut av sia på båten og ned i vannet om det blir grunnere eller ikke;) hvis du forstod? Sitér dette innlegget Link to post
Fugli Svart 16.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 (skal på trening nå;) tilbake seinere i kveld;) bare og svare i mens) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 16.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 Hei. Jeg var også på jakt etter et enkelt og rimelig ekkolodd. Jeg bestemte meg for en Eagle cuda 242 Den koster 1039,- Fant den billigst hos båtservice her Rimelig og fungere helt greit. God service og rask levering Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 Støtter knutza, til navigasjonsbruk er Eagle Cuda242 et bra valg. Sitér dette innlegget Link to post
Fugli Svart 16.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 (redigert) tusen takk da blir det nokk den:) den er knall for meg også:) til og med når jeg skal ta med fattern ut på fiske turer (har kansje ikke båten til og fiske så mye med! men det går vel:P) hehe:P TUSEN HJERTELIG TAKK ALLE SAMMEN Redigert 16.Januar.2008 av Fugli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Soningen Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Hei Velger å henge meg på denne tråden. Er ute etter det ultimate (innenfor angitt pristak) ekkolodd til min combi (Fevik 715). Skal brukes til søk etter fisk. Pristak ca. 7000 inkludert svinger. Gjerne ned i stedet for opp i pris. Gråtone like gjerne som farge. Gjennomgående bronsesvinger, og så stor skjerm som mulig (ikke mindre enn 5” i hvertfall). Har kikket på Furuno 6100 og Lowrance x136DF. Begge har dobbel frekvens, men kanskje litt forskjellig behandling av signaler. Effekten er på hhv. 300w RMS og 500 w RMS. Høyere effekt = bedre resultat? Forslag? Handler ikke utenlands. Dårlig erfaring med Garmin og Humminbird. Vil ikke ha disse igjen. Tar gjerne forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Furuno LS 6100 er så godt som det kan bli. Kjøp svinger uten fart/temp. Den går i stykker med en gang. Airmarsvinger. Du kan også bruke Furunos egen plastsvinger. Med litt omtanke rundt monteringa, funker den akkurat som en bronsesvinger. Eller denne. Bedre blir det ikke. Du er oppe på et profflodd. Sitér dette innlegget Link to post
Soningen Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Jo, jeg har stor sans for Furuno'en. Er bare litt tvilende til effekt og signalbehandling i forhold til nyere saker. Det er jo et lodd som har vært på markedet i en del år. Regner med det ikke har skjedd oppgradering av teknikken. Lowrance skryter av ASP. Muligens har Furuno dette også? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 (redigert) Kjøp deg en Furuno FCV-620 da får du både avansert digital signalbehandling, fargeskjerm og et skikkelig kvalitetsinstrument. Jeg har både FCV-620 og Lowrance LMS-525C. Furunoen er et bedre lodd, har ikke prøvd årets nyhet fra Lowrance, HDS, enda. Denne bygger på helt ny teknologi og det sies at den er mye bedre enn fjorårets modeller som også er bra lodd. Redigert 22.Mars.2009 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.