Jump to content

Størrelse på skjerm på plotter


Enzo

Plotterstørrelse  

90 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

En liten undersøkelse.

 

Hvor viktig er størrelsen på skjermen på kartplotteren din om du skal bruke den på en saktegående båt som ei snekke eller en seilbåt ?

 

La oss si at plotteren har akkurat de samme tekniske spesifikasjonene men prisen stiger med 4000.- for hver 2" du går opp i størrelse , hvor stor plotter ville du valgt ?

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på hva du skal bruke plotteren til. SKal du bruke den til reiseplanlegging og se kart over store distanser - da er bare det største godt nok, og gjerne med mulighet for å dele skjermen i flere bilder. Om du skal bruke den for sikker navigasjon og som støtte til papirkart holder nok en 6" skjerm. 4" synes jeg blir ganske knøttete

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne hatt en 12 tommer eller større, men har ikke plass...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har 12`og det er akkurat passe. Husk at bredden i båtene er blitt anderledes. Har en C120 fra Ray, den er plassert i POD

på bordet. God sikt fra BB/SB side.

 

I en center-cockpit er ikke det så viktig, men jeg ser HR plasserer den under ruten. Et stykke frem dit. Det viktige er å kunne lese den lett. I seilbåt når du strekker slagene på kryssen, kjekt å kunne lese dataene kjapt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

For meg blir svaret, så stor som mulig uten at det sperrer for utsikten. Det man bør tenke over er at forskjellige kartplottere har forskjellig skalering av kartene, så det som vises på en 12" er nødvendigvis ikke større på skjermen.

 

På nybåten vil jeg både ha Raymarine C80 kartplotter med 8" kartbilde og en 15" med c-map cm93. Tror at begge disse løsningene får omentrent samme bildestørrelse(kartutsnitt) på kartet.

 

I gamlebåten har jeg 12", og den er litt stor, men den står på en vippebrakett slik at den raskt kan legges ned.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 7,4" felt inn i skott mot kabin. Det fungerer helt fint for meg.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en dyr løsning :(

 

selv bruker jeg en gammal haug av en laptop (233mhz) med en 8" Touch Screen(widescreen). Fordelen er at skjermen kostet kun 2500kr og at den har innebygd TV Tuner (analog). Billig løsning :)

 

8" passer perfekt i sjekta. Stor nok i haugevis til sånt bruk.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke bare størrelsen som teller

 

Det bør også tenkes på ting som oppløsningen på skjermen, kvaliteten på kartet, type båt og pris.

Kanskje lurt å ikke bruke opp hele budsjettet på en kartplotter til 25.000 kr, men spare litt penger slik at man kan kjøpe en kartplotter om 4 år til 5.000 kr som er bedre en den i dag til 25.000 kr.

 

Jeg har brukt en Garmin Quest (liten skjerm) og finner denne samen med en Raymarine 435i meget brukervennlig. Ved dårlig vær flytter jeg meg under sprayhooden der har jeg papir kart og Quest som hjelpemiddel. Ellers brukes begge ved styreplassen med hver sin skala. Papirkartet er ikke langt unna.

 

Questen er Vanntett, innebygd antenne, eget batteri og kan også brukes i Bil, motorsykkel og til fots (glimrende på tur i utlandet) kommer med kart som legges inn på PC (ikke bare en brikke) slik at en har et meget godt oversikts kart på stor skjerm.

 

Uansett størrelse og funksjon, må papirkart være med i båten.

 

Se http://www.austagderblad.no/lokale_nyheter...icle3280913.ece

 

En slik hjelp kan fort koste mer en en serie med papir kart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...