Jump to content

Ny 115-140hk, Suzuki, Yamaha eller Verado?


ynroenn

Recommended Posts

.....I følge Erling Sande støttes dette først med 2008 modellene, men dette er jo selvsagt bare tull. .......Har vært i kontakt med Erling Sande, Navy (Lowrance importøren i Norge) og Lowrance i USA uten at noen kan gi meg et svar på om motoren min støtter NMEA 2000. Lowrance henviser til Suzuki og Suzuki til Lowrance.

 

:eek: Dette burde da importør vite, og i fall ikke - se å få undersøkt SFSBF for deg.... Bare sett i gang og mas,mas,mas,mas,mas,mas.... :lol::lol:

 

Hadde du hatt :cool: Yamaha :cool: hadde du selvfølgelig fått vite om den var kompatibel da du kjøpte den.... :wink::lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
........ spesielt veradoen, som bruker bensin til kjøling..........

 

 

-Den forbruker ikke bensin til kjøling annet enn at mercury ikke helt inntil 2007 har turt å la de gå på såkalt "lean burn" før kompressorteknologien har vært utprøvd en stund....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
:eek: Dette burde da importør vite, og i fall ikke - se å få undersøkt SFSBF for deg.... Bare sett i gang og mas,mas,mas,mas,mas,mas.... :lol::lol:

 

Hadde du hatt :cool: Yamaha :cool: hadde du selvfølgelig fått vite om den var kompatibel da du kjøpte den.... :wink::lol:

 

 

Tror nok også Yamaha hadde klart å svare på dette spørsmålet. Yamaha satser på NMEA 2000 og har mange sertifiserte produkter. Jeg har mast en god del på Sande. Hadde mange telefonsamtaler og har 4 mail i innboksen min i fra han som skal ha mest peiling hos Sande.

 

Her er svaret han fikk i fra Suzuki Japan sommeren 2007 på om motorene deres støtter NMEA 2000:

It is possible just for DF300 only now, however you can connect to all models down to DF40 from 2008 MY models. However, you need some equipment for the connection and we inform you the equipment by service bulletin later.

 

Dette var samtidig med at Suzuki UK sendte med Lowranceplottere og EP-20 motorinterface sammen med motorene sine som en kampanje og Suzuki USA leverte digitale SMIS instrumenter som kommuniserer med moterene via Lowrance sitt EP-20 interface.

Link to post
Hadde absolutt foretrukket suzuki eller yamaha. Har jobbet masse med Mercury, og det er helt greie motorer så lenge de går, men generelt forholdsvis store og bensintørste, spesielt veradoen, som bruker bensin til kjøling. Det gjorde i hvertfall de største 6-erne husker jeg. Hadde absolutt gått for yamaha eller suzuki, men styrt unna både mercury og evinrude hvis det lar seg gjøre.

 

Når det gjelder den nye serie Verado, er det gjort store forbedringer med blandt annet drivstoffforbruket.

Nye smidde stempler etc. Se vedlagt link:

http://www.kastloss.no/nyheter/article141286.ece

Link to post

Hmm...- det kom da vitterlig masse røk ut av den motoren på bildet det er linket til (Kast loss) :eek: - Dette må da være slik ekstra ikkeluktenede 4-takts tobakksrøk... :crazy::lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Hadde absolutt foretrukket suzuki eller yamaha. Har jobbet masse med Mercury, og det er helt greie motorer så lenge de går, men generelt forholdsvis store og bensintørste, spesielt veradoen, som bruker bensin til kjøling. Det gjorde i hvertfall de største 6-erne husker jeg. Hadde absolutt gått for yamaha eller suzuki, men styrt unna både mercury og evinrude hvis det lar seg gjøre.

Hva er galt med både evinrude og mercury da?

Link to post

Vel...

Dette er vel diskutert før her. (følg linken)

 

Jeg står fortsatt for det jeg sier der :sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Kan jeg spørre deg hva som er hyggelig pris på denne motoren på denne tiden av året ?

 

Hei. endelig helg folkens og takk for sist....

 

Kjøpte motoren før jul,og fekk den for 109900+frakt,med komplett utstyr,dette er naturligvis en motor som

går igjennom erling sande systemet ved garantisaker..

Det finnes også en del motorer som ikke er tatt inn av den norske importøren,til gode priser

 

Tok ikke tjansen på å kjøpe motor uten att den hadde gått igjennom den norske importøren,selv om det skal mye til att det skjer noe

med suzukien de 3 første åra.

 

Sender nå båt prosjektet snart til lakkering,så skal jeg montere motoren,å endelig få prøve den.

 

Gleder meg som en unge til våren :smiley:

Link to post
Hei. endelig helg folkens og takk for sist....

 

Kjøpte motoren før jul,og fekk den for 109900+frakt,med komplett utstyr,dette er naturligvis en motor som

går igjennom erling sande systemet ved garantisaker..

Det finnes også en del motorer som ikke er tatt inn av den norske importøren,til gode priser

Gleder meg som en unge til våren :smiley:

 

Gratulerer, syntes prisen var absolutt akseptabel. Holdt med deg i å ta den gjennom Erling Sande systemet. :yesnod:

Link to post
Sender nå båt prosjektet snart til lakkering,så skal jeg montere motoren,å endelig få prøve den.
Hva slags båt er dette da?

Ville nok også gått gjennom Sande :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
.........Nei takke meg til en Optimax eller E-tech. ........

 

Yesss! I simply love the smell of two-strokes in the mornin´....... it smells like......-like Victory!! :yesnod::lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Hva slags båt er dette da?

Ville nok også gått gjennom Sande :yesnod:

 

 

Jeg har en skibsplast 655 2001 mod

 

Båten gikk på land i 30 knop,da den ble stjelt av e kar i fylla,ble da solgt fra et forsikringsselskap til en mann

som aldri hadde verken tid eller kunnskap om båt.....

 

November 2006 ble jeg eiger av båten,og nå over ett år med glassfiber støv og kløe er den snart klar!!!!

 

Skal jaggu bli godt å komme seg på bøljan blå :sailing:

Link to post

Føles godt da tenker jeg...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Da er valget tatt og kontrakt skrevet. Suzuki df140 2008 modell og ny hydraulisk styring. Takk for alle gode innspill i denne tråden :cool:

 

Grattis med flott motor. denne motoren er en ren båtmotor. Lavere vekt en 115 og 90, som også er en bilmotor. Suzuki Baleno.

Hadde min 2003 115 hk i 3 år. En fantastisk motor.

 

Huske 1 ting, sjekk om den går før du prøver å starte. Så rolig er den.

 

Grattis :flag:

Vi sees!

Link to post

Gratulerer Ynroenn :cheers:

 

Nå blir jeg nesten litt misunnelig her altså :rolleyes:

 

Fikk du bra innbytte for den gamle da?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Takk for gratulasjoner :smiley: Gleder meg som en unge til våren, og håper at savnet etter totaktsoljen ikke blir alt for stort! (Har jo videosnuttene Daffy har lagt ut med samme båt/yamaha 130 2-t å ty til dersom abstinensene blir for stor :cool: )Selv om jeg har konvertert fra 2-takt til 4-takt lover jeg på heder og ære at jeg skal fortsette å behandle svorne 2-takt tilhengere med nødvendig ydmykhet og respekt (hehehe). Neida, jeg ser absolutt mange fordeler med moderne to-taktere, og har tenkt mye frem og tilbake. Men etter nøye overveielse ut i fra mitt bruksområdet falt altså valget på 4-takt. Har fått en brukbar innbyttepris hos forhandler, med forbehold om at jeg kan selge den gamle motoren for en høyere pris privat (som du foreslo Mouche). Uansett, gleder meg til å (ikke) høre den nye motoren på tomgang til våren :cheers:

Link to post
Takk for gratulasjoner :smiley: stor :cool: )Selv om jeg har konvertert fra 2-takt til 4-takt lover jeg på heder og ære at jeg skal fortsette å behandle svorne 2-takt tilhengere med nødvendig ydmykhet og respekt (hehehe). Neida, jeg ser absolutt mange fordeler med moderne to-taktere, og har tenkt mye frem og tilbake. Uansett, gleder meg til å (ikke) høre den nye motoren på tomgang til våren :cheers:

 

Hei igjen, `ynroenn`. Hyggelig at du tenker på oss "svorne 2-takttilhengere" og håper at du ikke glemmer din gamle "trofaste", :lol: når du skal justere ventiler, skifte registerreim/kjede, skifte olje, etc.på din 4-takter.

Allikevel, lykke til med din nye motor. :yesnod:

Link to post

Du må huske å fortelle om hvordan det gikk med salget av din gamle motor, om du solgte privat eller ikke og hvor mye bedre du da kom ut av det. Mye å lære av sånt for alle!

 

Lurer egentlig litt på hvor ofte man justerer ventiler og skifter registerrem (har den det?), men neppe noen ukenlig affære! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...