Jump to content

Steyr med spennende nyhet


tuffff

Recommended Posts

Meget interessant og ikke minst på høy tid. Dette kan kanskje gjøre båtlivet litt billigere i framtiden hvis klima hysteriet forsetter slik som det gjør nå.

 

Volvo holder nå på med båtmotorer som skal gå på BIO brensel, de har blandt annet fått Fairline med i utviklingen av miljøvennlige motorer

 

Se her: http://www.dn.no/dntv/nyheter/article12911...l=article_image

Redigert av Fsn (see edit history)
Link to post
  • 1 år senere...

Kanskje ikke spennende, men fint at de gjør nødkjøringen mer tilgjengelig, Ikke minst at det finnes på elektronisk styrt motor:September 2009

PRESS RELEASE

STEYR MOTORS newly developed “EDS” emergency drive system

is a mechanical emergency drive system for STEYR Motors’s electronically controlled marine diesel

engines.

This sophisticated mechanical device gives the boat owners the opportunity to engage a mechanical

rack mover by a shifting cable in case of emergency. willThis can be for example a complete breakdown

of the board electric system including engine and engine control panel. Finally the STEYR engine..............

http://www.steyr-motors.com/news/PR_EDS_Sept09.pdf

Link to post

Kunne kanskje vært noe for nyere VP motorer :giggle:

 

Jeg ble litt skuffet over den mekaniske Yanmar'n min (6LP 290hk), når jeg fant ut at stopperen virker motsatt av den på Iveco'n jeg hadde før. På Iveco'n måtte jeg ha strøm for å stoppe motoren. Det visste jeg ikke første gangen jeg skulle stoppe den, og jeg hadde skrudd av tenningen slik at stoppknappen ikke virket. Jeg skjønte ikke sammenhengen med en gang, så jeg måtte nedi motorrommet med lommelykt for å finne solenoiden og bruke handa :blush: ).

 

Yanmar'n stopper hvis du mister strømmen fordi solenoiden virker motsatt, og hvis jeg ikke har misforstått er dette den eneste grunnen. Da kunne jeg godt tenkt meg å ha det motsatt igrunn. Det må jo være en av fordelene med å ha en mekanisk dieselmotor å kunne kjøre uten strøm.

 

Red.:

For ordens skyld har jeg forstått at det er en helt annen sak å gjøre om til helmekanisk på en Steyr ifht. en VP. Jeg har igrunn litt sansen for måten de har bygd opp motorene sine på.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Bio diesel er ikke noe å satse på i det lange løp uansett.... :nonod:

 

 

Største drawback med biodiesel er at man må ta i bruk enorme arealer for å produsere dette i store mengder. Ett mål rapsplanter gir 400l olje når det høstes. Men man må jo ha arealer nok for en kontinuerlig produksjon, og 400l er jo ikke akkurat mye i den store sammenhengen.

 

Det går an å ha et litt større perspektiv. :rolleyes: Selvfølgelig skal all biodiesel i fremtiden ikke være basert på raps eller friterolje fra McDonalds.

 

I litt mer innvidde kretser snakker man om ulike generasjoner av biobrensler. I Oslo f eks kjører det en rekke busser på etanol (eller var det metanol?) produsert av trevirke. Ikke et gram raps eller annen mat som går med å produsere denne.

Link to post

Hele poenget med bio diesel / bio brennstoff er vel at det er CO2-nøytralt (ref. fornybar energi), i motsetning til fossilt brennstoff.

 

I noen kretser hevdes det at bio-brennstoff tar maten ut av munnen på den sultende befolkningen. Det rare er at miljøvernerene og de som tar ansvar for den tredje verden noen ganger går i samme tog.......(som Lillevolden).

 

Vi lever i en rar verden. Det brukes milliarder på utvikling av motorer og andre produkter som skal spare drivstoff og bli mere effektivt. Så suser vi rundt i båter under 10 tonn, med 2 personer ombord, med ymse skrog- og motorkonsepter hvor skipperne er fornøyd med 4 liter pr. nautisk mil! (Ref. utallige tråder i dette forumet.)

 

I 1937 (og deromkring) var det ikke noe problem å barte rundt med en fiskeskøyte på 45 fot / 35 tonn i 7,5 knop med forbruk på 1 liter pr. nautisk mil drevet fram av en semidiesel produsert i "steinrøysa nedi bakken". Disse motorene var slettes ikke utviklet med reduksjon av drivhuseffekten for øyet! (I motsetning til hva mange tror; en og annen røykring er ikke synonymt med forurensning.) Av en eller annen grunn hadde disse motorene et spesifikt forbruk / virkningsgrad fullt på høyde med (om ikke bedre enn) dagens supermotorer med common rail, elektronisk styring og annet dill-dall. (Gidder ikke engang nevne dette med driftsikkerheten, for det blir vel enda mer OT :crazy: )

 

Allikevel er det de som hevder at verden går fremover........hmm

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...