tuffff Startet 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2008 Steyr er ute med det som presenteres som verdens første serieproduserte hybridmotor for lystbåter. http://www.steyr-motors.com/news/news.htm mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Fsn Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 (redigert) Meget interessant og ikke minst på høy tid. Dette kan kanskje gjøre båtlivet litt billigere i framtiden hvis klima hysteriet forsetter slik som det gjør nå. Volvo holder nå på med båtmotorer som skal gå på BIO brensel, de har blandt annet fått Fairline med i utviklingen av miljøvennlige motorer Se her: http://www.dn.no/dntv/nyheter/article12911...l=article_image Redigert 17.Januar.2008 av Fsn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 Det blir spennende å se den nye sereien fra Steyr når den kommer på markedet!! Tror kanskje Volvo burde gjøre ferdig D-serien før de hiver seg på flere nye "prøve-prosjekter". (Får bare håpe at BIO-dieselen ikke kommer fra Russland!) Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 Bio diesel er ikke noe å satse på i det lange løp uansett.... Sitér dette innlegget Link to post
Fsn Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 Bio diesel er ikke noe å satse på i det lange løp uansett.... Det sa man om diesel på 30 tallet også Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 Kanskje jeg skulle bytte ut 1000 kg ballast med 1000kg batterier, og sette inn en slik hybrid da. Nå kan vel Steyr sin 15 år gamle høytrykksinnsprut allerede kjøres på Bio diesel, så da kan det jo hende VP får det til snart også.(unnskyld, klarte ikke å dy meg) Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 17.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 Største drawback med biodiesel er at man må ta i bruk enorme arealer for å produsere dette i store mengder. Ett mål rapsplanter gir 400l olje når det høstes. Men man må jo ha arealer nok for en kontinuerlig produksjon, og 400l er jo ikke akkurat mye i den store sammenhengen. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2009 Kanskje ikke spennende, men fint at de gjør nødkjøringen mer tilgjengelig, Ikke minst at det finnes på elektronisk styrt motor:September 2009 PRESS RELEASE STEYR MOTORS newly developed “EDS” emergency drive system is a mechanical emergency drive system for STEYR Motors’s electronically controlled marine diesel engines. This sophisticated mechanical device gives the boat owners the opportunity to engage a mechanical rack mover by a shifting cable in case of emergency. willThis can be for example a complete breakdown of the board electric system including engine and engine control panel. Finally the STEYR engine.............. http://www.steyr-motors.com/news/PR_EDS_Sept09.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2009 Scania har hatt dette siden de kom med elektronisk styring av motorene sine. For ca. 10 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2009 Tenkte mere i fritidsbåtsammenheng jeg da. Muligheten har vært på Steyr hele tiden, men på et mere manuelt nivå. Vet at mange kjøretøy har "halt hjem" funksjon, men det krever vel fortsatt at "hjernen" er på lufta også. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 9.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2009 (redigert) Kunne kanskje vært noe for nyere VP motorer Jeg ble litt skuffet over den mekaniske Yanmar'n min (6LP 290hk), når jeg fant ut at stopperen virker motsatt av den på Iveco'n jeg hadde før. På Iveco'n måtte jeg ha strøm for å stoppe motoren. Det visste jeg ikke første gangen jeg skulle stoppe den, og jeg hadde skrudd av tenningen slik at stoppknappen ikke virket. Jeg skjønte ikke sammenhengen med en gang, så jeg måtte nedi motorrommet med lommelykt for å finne solenoiden og bruke handa ). Yanmar'n stopper hvis du mister strømmen fordi solenoiden virker motsatt, og hvis jeg ikke har misforstått er dette den eneste grunnen. Da kunne jeg godt tenkt meg å ha det motsatt igrunn. Det må jo være en av fordelene med å ha en mekanisk dieselmotor å kunne kjøre uten strøm. Red.: For ordens skyld har jeg forstått at det er en helt annen sak å gjøre om til helmekanisk på en Steyr ifht. en VP. Jeg har igrunn litt sansen for måten de har bygd opp motorene sine på. Redigert 9.Oktober.2009 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 9.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2009 Bio diesel er ikke noe å satse på i det lange løp uansett.... Største drawback med biodiesel er at man må ta i bruk enorme arealer for å produsere dette i store mengder. Ett mål rapsplanter gir 400l olje når det høstes. Men man må jo ha arealer nok for en kontinuerlig produksjon, og 400l er jo ikke akkurat mye i den store sammenhengen. Det går an å ha et litt større perspektiv. Selvfølgelig skal all biodiesel i fremtiden ikke være basert på raps eller friterolje fra McDonalds. I litt mer innvidde kretser snakker man om ulike generasjoner av biobrensler. I Oslo f eks kjører det en rekke busser på etanol (eller var det metanol?) produsert av trevirke. Ikke et gram raps eller annen mat som går med å produsere denne. Sitér dette innlegget Link to post
kjukken Svart 9.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2009 Hele poenget med bio diesel / bio brennstoff er vel at det er CO2-nøytralt (ref. fornybar energi), i motsetning til fossilt brennstoff. I noen kretser hevdes det at bio-brennstoff tar maten ut av munnen på den sultende befolkningen. Det rare er at miljøvernerene og de som tar ansvar for den tredje verden noen ganger går i samme tog.......(som Lillevolden). Vi lever i en rar verden. Det brukes milliarder på utvikling av motorer og andre produkter som skal spare drivstoff og bli mere effektivt. Så suser vi rundt i båter under 10 tonn, med 2 personer ombord, med ymse skrog- og motorkonsepter hvor skipperne er fornøyd med 4 liter pr. nautisk mil! (Ref. utallige tråder i dette forumet.) I 1937 (og deromkring) var det ikke noe problem å barte rundt med en fiskeskøyte på 45 fot / 35 tonn i 7,5 knop med forbruk på 1 liter pr. nautisk mil drevet fram av en semidiesel produsert i "steinrøysa nedi bakken". Disse motorene var slettes ikke utviklet med reduksjon av drivhuseffekten for øyet! (I motsetning til hva mange tror; en og annen røykring er ikke synonymt med forurensning.) Av en eller annen grunn hadde disse motorene et spesifikt forbruk / virkningsgrad fullt på høyde med (om ikke bedre enn) dagens supermotorer med common rail, elektronisk styring og annet dill-dall. (Gidder ikke engang nevne dette med driftsikkerheten, for det blir vel enda mer OT ) Allikevel er det de som hevder at verden går fremover........hmm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.