Jump to content

Slave

BEG

Recommended Posts

Så ble det båtkjøp, en Barracuda 1100 Olympic av nyere årsmodell ble det  :headbang:

Båten er greit utstyrt med tekniske hjelpemidler, men dessverre bare inne. Ønsker å få ordnet med et slaveinstrument på Flybridge. Derfor er jeg på jakt etter gode råd fra dere.

Båten har;

* Garmin GPS 128

* Garmin 240 ekkolodd

* Pronav kartplotter, betjeningspanel og skjerm er adskilt. Bruker C-Map NT+ kartbrikker

Såvidt jeg vet er alle 3 utstyrt for kommunikasjon via NMEA 0183. Minstekravet mitt er at jeg på FB skal kunne holde oversikt over dybde og GPS (posisjon-rute-etc). Tror slave av Kartplotter blir veldig dyrt, så det får jeg nok avstå fra (?)

Vet dere om gode og prismessig fornuftige løsninger? (autopilot står også på ønskelista, så det må også tas med i betraktning ved valg av løsning)

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Hei BEG og grattis med ny båt

Har samme "problemet" som deg på min egen båt.  Min foreløpige løsning, som jeg har prøvd en sesong, ble å bruke en PDA (min er en Fujitsu Siemens PoscketLOOX600) med en Pretec GPS som går rett i CF-porten.  På denne kjører jeg et raster program som jeg ikke husker navnet på i farten, tror det var MapTech, med scannede kart. (?).  

Løsningen fungerer brukbart, og en fordel er at den er lett å ta med når du forlater FB'en; putter den i skjortelomma, og borte er den :headbang: Liker ikke å la for mye kostbare leketøy ligge igjen der opp når vi spretter i land for en øl.

En annen fordel er at nå har jeg et 100% uavhengig back-up system med egen GPS dersom det skulle svikte inne.

Ulempen er jo at den ikke er beregnet på salt lufta den får der oppe, så jeg er nokså nøye på å ikke bruke den annet enn i fint solskinnsvær, og det er jo stort sett da jeg sitter på "terrassen" :headbang:

Mvh

Hei.

Nereides har mye "snacksy" instrumenter, bl.a. repeatere for NMEA183. Jeg har ikke erfaring med noe av det de har, men du finner siden med repeatere her.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...