Jump to content

Innvendig ankervinsj

BEG

Recommended Posts

Har noen av dere erfaring med innvendig montert ankervinsj, på båt med rett hekk, med "sidevegger" som gjør at badeplatformen på en måte er "intergrert" i skroget?

Tenker på den type vinsj hvor kabularet står ute, motor plassert på innersiden. (IL Skipper eller Engbo modell 34D)

Erfaringer med slike vinsjtyper, og generelle erfaringer med innvendig monterte vinsjer.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Jeg har en innvendig montert vinsj, hvor også kabularet er montert innvendig, mao. en variant av det du nevner. Selve ankeret henger litt utenfor badeplattformen, på en brakett, som du kan se på bildet. Min badeplattform er integrert i skroget, slik at jeg har en "vegg" på siden.

Min vinsj er en Engbo-vinsj, og har teknisk sett fungert veldig greit etter at Engbo ordnet opp med div. feil som var gjort ved den opprinnelige installasjonen. Siden jeg har et veldig stort motorrom er tilgjengeligheten veldig bra. Jeg har en ide om at siden alt er montert invendig så er vinsjen mindre utsatt og dermed mer holdbar enn om det var en utvendig installasjon.

Aktre del av vinsjen m/anker

Bilde

Skroggjennomføring - blytauet går langsetter "veggen" til badeplattformen

Bilde

Vinsj og kabular, sett fra innsiden i motorrommet

Bilde

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hadde tidligere en båt som du beskriver med innvendig IL Skipper winch, skålanker og kjetting hele veien.  Fungerte utmerket og uten problemer så lenge jeg hadde båten. Det eneste jeg måtte gjøre når jeg anskaffet denne båten brukt, var å erstatte den innvendige "kjettingbøtta" som var i dårlig forfatning med en ny og mye bedre boks.

Tilkomst til winchen hadde jeg fra en innvendig luke, bak ryggstø på akterste benk. Hadde aldri særlig behov for å rote med denne annet enn at jeg smørte den litt opp før hvert vinteropplag.

En god løsning som kan anbefales.

Hei

Har selv en utvendig winsj, og mener vel egentlig at det er en fordel å slippe å dra det våte tauet inn i båten/maskinrommet.  

Du bør iallefall ha en drenering slik at saltvannet renner ut.

Kanskje ikkeno' problem, men iallefall ikkeno' problem dersom du velger utvendig winsjsom holder saltvannet utenfor båten :headbang:

Mvh

Monterte selv en Engbo ankerwinch bak på akterspeilet innvendig i motorrom.Monteringen var enkel og det fungerte utmerket,men lukten,den forferdelige lukten av råttent vann,søle eller hva det var.Noen ganger luktet det ren kloakk.Jeg hadde en plastdunk til tauet under winchen med dreneringsslange ned i motorbrønnen.Dette fungerte bra bortsett fra den lukten som kom av og til.

Jeg la opp til spyling av tauet via hånddusjen.Dette hjalp betraktelig,men helt borte ble lukten aldri så lenge jeg hadde båten.

Jeg vet at han som overtok båten etter meg flyttet winchen ut på ei winchkasse på badeplattformen på grunn av dette.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...