so vest Startet 19.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 19.Januar.2008 Kan Kad300EDC tilkobles Raymarine E120 via NMEA? Ønsker visning av motordata,forbruk på plotteren. Ser volvo selger EDC display,men er det kun til D serie? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2008 Har ikke hørt t EDC systemet er NMEA kompatibelt. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 20.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2008 Interessant spørsmål. Jeg har selv en KAMD300 med EDC. søkte etter det på nettet men fant ingenting. Det står heller ingenting om det i brukermanualen. Så at det var noen som hadde koblet GPS signal til EDC for å få inn fart... så kanskje det går andre veien også ? Du kan jo høre med Volvo. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
MajorAndy Svart 20.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2008 Her er hvad jeg tror/ved: For at kunne trække motor-data ud gennem NMEA-2000 kræves det et separat NMEA2000-interface. Dette er kun kompatibelt med nyere D-serie-motorer. Ikke engang min egen D6-310-A kan tilsluttes et sådant :-( Derfor tvivler jeg også på at den ældre KAD300 kan - men det enkle svar er jo at spørge Volvo. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Jandus Svart 20.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2008 (redigert) Hei det er muligheder at koble sammen "gamle" motorer mot NMEA 2000. Det her er sakset fra Ask Jack Rabbit Boat Guy: You should check out the soon-to-be-released product from NoLand Engineering. The MD33 is an elegant solution for older engines needing NMEA2000. The basic principle is to sample the analog gauge readings, as well as pulse rates for tachometers and fuel flow meters, then convert those readings into NMEA2000. JackRabbit: This product is shown on the Noland website as a pre-announcement of an upcoming release. I spoke to Noland yesterday and learned that their goal is to release the product before the end of the first quarter. The device has interfaces for one or two engines and connects to the analog signal wires on the back of the existing analog gauges (or anywhere else in the harness where they might be accessible). The raw input, in the form of DC voltages, goes through a USB port to a PC, where it is processed and displayed onscreen by the Noland software included with the interface. As each make of engine may have different scale factors for different sensors, the user has to set up the scale factor through the software (e.g. a scale factor is needed between the voltage on the engine temperature sensor input and a temperature reading, to know how to convert the voltage for display). Eventually, as experience is gained with different engines and gauges, configuration files can be provided for standard setups. NMEA 2000 messages are created within the PC software and then sent back down to the interface unit for transmission over an NMEA2K network. This means that the PC has to be on, and running the Noland software, for there to be any engine data on the network. Ideally, at a later stage, Noland would set it up so that the PC could download the scale factors to the interface once configuration was complete. Then the unit could work without the need for a PC connection other than at initial setup and it seems to me that this would make the product a lot more attractive to those who don't have an onboard PC, or have a laptop onboard but don't use it while under way. But this needs more processing power in the interface than is available right now. Expected list price for the unit will be "under $1000" says Noland. vh Brusi Redigert 20.Januar.2008 av Brusi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 20.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2008 Hmmm - det er en smule mere indviklet end jeg først regnede med....men det er ting ofte ;-) Denne ser da også interessant ud - ikke mindst prismæssigt... http://www.jackrabbitmarine.com/Detail.bok?no=2677 Andy Sitér dette innlegget Link to post
so vest Svart 20.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2008 Ringte Bjordal&Madsen som er VP forhandler i Bergen.(med telesex takster.) Fant de ikke ut dei heller..Er jo merkelig at volvo selger eit multi instrument som heter EDC som ikke kan kobles til kad 300 edc. Trudde D seriens elektronikk heter EVC Sitér dette innlegget Link to post
NIKNIK Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 prøv dette J1708 Engine Gateway Sitér dette innlegget Link to post
Gozzi Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Noen som har erfaringer med denne mot Kad serien med EDC? Det virker i utgangspunktet veldig kurant.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.