Jump to content

Prosjekt: Rolvsnes 26

jupan

Recommended Posts

Tenkte å legge ut noen bilder av båten min. Det er en Rolvsnes 26 fra ca 1978 med SABB 22 motor (2GZ). Den ble kjøpt i mai 2007 og vi tok den rett på slip.

Her er båten tatt opp og pussingen og skrapingen har begynt:

img_0621.jpg

img_0624.jpg

img_0629.jpg

Etter hvert som den gamle bunnsmøringen slapp taket fant jeg ut av skroget var fuktig bak denne, sikkert normalt. Jeg tok ingen sjanser, kvesset skrapen og tok fatt på arbeidet. Til slutt var all bunnsmøringen borte og skroget var helt "rent":

img_0637.jpg

img_0638.jpg

img_0640.jpg

Etter at resten av skroget hadde fått tørket og var blitt pusset begynte arbeidet med å smøre det inn med "Black Varnish", en slags impregnering. Over vannlinjen ble skuten satt inn med en blanding av benarolje og terpentin med blandingsforhold 50/50. Etter 7 lag med denne, vått i vått, og 3 toppstrøk med ren benarolje ble resultatet slik:

img_0727.jpg

img_0729.jpg

img_0733.jpg

img_0734.jpg

Nå ligger båten til kai. Jeg har den ute hele året og til våren skal den på slip igjen. Forhåpentligvis slipper jeg unna med litt mindre arbeid denne gangen. Likevel er det per nå et flytende prosjekt. Den er i fullt brukbar stand, men mange oppgraderinger står for tur. F.eks. nytt elektrisk anlegg, montering av diverse fiskeutstyr, rekke i aluminium, mesanmast, lanternemast, utendørs rorhjul og spaker, tetting av kahytt, installering av defroster, osv osv osv... :)

dscf2133.jpg

dscf2136_1.jpg

Tips og kommentarer mottas med takk :)

JR Olsen

[ smøre det inn med "black ferniss", en slags impregnering.

JR Olsen

Hei !

Hva slags stoff er black ferniss? Jeg har sett at noen har brukt et svart stoff som ble kalt karbolinum . Jeg tror det var basert på steinkulltjære. Har du eller andre erfaring med bruken av black ferniss. Jeg har brukt vanlig rødt kobberbasert bunnstoff, men bunnen blir fort begrodd. Kunne tenke meg å prøve noe nytt hvis det finnes noe som er bedre enn vanlig kobberbasert bunnstoff.

Redigert av arnbr0 (see edit history)

Flott utført arbeid. :seeya:

Jeg ville prioritert det elektriske først. Legg opp trekkerør til sikringsskap. Skapet plasseres inne i hytta på et tørt og lett tilgjengelig sted. Det er viktig at trekkerørene er romslige. Da får du plass til trekking for fremtidig utstyr. Legg gjerne opp doble rør. Bruk god dimensjon på ledningssnett. Helst et par mm2 grovere enn strengt tatt nødvendig.

Kanskje du også skulle prioritere lanternemasten før mesanmast, slik at du fikk på plass foreskrevne lanterner?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Stoffet det er snakk om her er "Black varnish" (som på godt norsk går under namnet "blekk ferniss" :wink: ) og er basert på steinkulltjøre viss eg ikkje tar heilt feil. Under vasslinja er Black Varnish vanlig å bruke som kombinert primer/impregnering før tradisjonelt kobberbunstoff.(bunnstoffet må også vere svart, elles lyser det i gjennom) Black Varnish i seg sjølv er altså ikkje eit bunnstoff, og utan bunnstoff utanpå har eg høyrt at det vert lett "vaska" vekk. Det er også vanleg å bruke under tiljene på små trebåtar, trebrygger og andre konstruksjonar som er særs utsett for råte, pælemark og liknande. Det som er fordelen med dette stoffet er det same som ulempa, nemleg at det tar livet av det meste :wink:

Redigert: La til litt ekstra...

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Tusen takk for så mange hyggelige svar så fort! :D

Det Sinten sier om Black Varnish er helt sant, husket bare ikke stavemåten ;) Man må såklart ha på primer og vanlig bunnstoff oppå dette! Hvis man ikke bruker primer så har visstnok, i følge "gamlingene", Varnishen en tendens til å trekke ut gjennom bunnstoffet. Vet ikke om det gjør noe, men det blir hvertfall ikke pent!

Jeg er enig med Arnstein! Det elektriske står høyest på lista, kombinert med å få på plass juksa/seihjulet slik at jeg kanskje får lurt noen store torsker på kroken ;) Lanternemasta står i snekkerboden hos far min og tørker etter siste strøket med benar! Den skal på så fort som overhodet mulig!

Om det er en god sjøbåt vet jeg ikke, har ikke turt å utfordre så mye ennå - ikke at man bør det heller! Jeg må bruke tid på å bli godt kjent med båten slik at jeg vet når jeg bør gjøre vendereis slik at jeg ikke havner i trøbbel. Men jeg tror den er stødig og sterk på sjøen. Jeg satser mest på gode værmeldinger :D

Flere bilder kommer så snart jeg har gjort mer arbeid på skuta, evt vært på noen nevneverdige turer!

JRO

Redigert av JRO (see edit history)

Kjekt å se at "Fartøyet" blir tatt godt vare på! Jeg lånte faktisk bryggeplassen som denne hadde tidligere en vinter, og fikk deretter plass like bortenfor. Jeg har inntrykk av at den alltid har blitt stelt godt med, så du burde ha et bra grunnlag for et godt båtliv der ja! Tror heller ikke du skal bekymre deg for sjøegenskapene, dette er båter som er bygget for å tåle en hel del!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja det var det tidligere navnet på skuta :) Bryggeplassen er god den, skjermet for vær og vind! Skroget har nok vært vedlikehold jevnlig, men overbygget har blitt mer sluntret unna med så her er noen lekkasjer som det jobbes med å få tettet. Motoren er også godt vedlikehold og starter lett som bare det!

Er det noen som har en ide om hva en slik båt som denne kan være verdt?

JRO

Om det finnes vakrere vet jeg sannelig ikke - det gjør det helt garantert! Men takk for komplimentet!!! :)

Her er et bilde av solcellepanelet jeg satt inn i går. Tror det skulle hjelpe til med å holde liv i batteriet siden lensepumpen står tilkoblet og det regner nesten hver dag...

dscf2151.jpg

Er det noen som har erfaring med å installere/bygge/konstruere selvlensende dekk i aluminium til disse båtene? Noen som har bilder/tegninger?

Er det å "ødelegge" en slik båt? Synspunkter?

Kan vi få det avklart en gang for alle. Heter det Rolvsnes eller Rolfsnes, med V eller med F.??? Jeg mener faktisk bestemt at det er en RolFsnes jeg har stående i naustet. Uansett så er dette nydelige båter som er anerkjennt for sine gode sjøegenskaper.

Det ble flott med benaroljen, lurer på om jeg skal kjøre samme blandingen på båten min. Når jeg kommer hjem i fra nordsjøen om litt under to uker så får jeg ta meg sammen og gjøre et skippertak.

Her er LINK til en tråd jeg startet om båten jeg har stående.

Er det noen som har erfaring med å installere/bygge/konstruere selvlensende dekk i aluminium til disse båtene? Noen som har bilder/tegninger?

Er det å "ødelegge" en slik båt? Synspunkter?

Du finner i hvert fall bilder i linken jeg nettopp la inn til min tråd. Om et slikt dekk ødelegger båten... Mnja, i så fall er min båt i utgangspunktet ødelagt.. :lol:

Du kan hvertfall glede deg til å begynne å smøre. All pussingen er verdt resultatet du kommer til å se!

Det kan godt tenkes det er Rolv/f/snes med F. Ikke vet jeg for sikkert...

Et meget meget elegangt fartøy du har der må jeg si! Min båt er jo i fiskebåtkategorien, men flott å se disse båtene som turbåter og!

Skulle gjerne hatt noen bilder av selvlensende dekk, samt mesanmast og noen mål. Spesielt fra de som har disse som fiskesjarker. Er på tur til å sveise så det hadde vært flott med enda mer inspirasjon/tips :)

JR Olsen

Hva slags stoff er black ferniss? Jeg har sett at noen har brukt et svart stoff som ble kalt karbolinum . Jeg tror det var basert på steinkulltjære. Har du eller andre erfaring med bruken av black ferniss. Jeg har brukt vanlig rødt kobberbasert bunnstoff, men bunnen blir fort begrodd. Kunne tenke meg å prøve noe nytt hvis det finnes noe som er bedre enn vanlig kobberbasert bunnstoff.

Har lagt selvpolerende bunnstoff (Star MPS) på snekken min. Skrapet bort løs bunnstoff, grunnet bare flekker med Black Varnish og påførte et sealerstrøk over hele bunnen (Star MPS primer for tre og stål) før påføring av det nye bunnstoffet. Black varnishen gir noe gjennomblødning i primeren, dette problemet ble løst ved å flikke over disse områden en ekstra gang før bunnsmøring. Så langt ser det ut som om dette systemet fungerer bra.

MVH

Fiks

Hallo, JRO!

Feit båt, godt arbeid! Ser du har rørkjøling, det er godt! Foreldrene til en kamerat av meg hadde tilsvarende båt, men med større (lengre) hus. Var med

dem en god del på tur som barn. Det ristet (og bråkte) jo godt, og kjede/wire-styringen måtte holdes med hard hånd. Allikevel var det herlig å få være med dem

ut på 70-tallet en gang..... En gang i tiden var jo båter faktisk utstyrt med "passende" motorkraft, i motsetning til i dag hvor mange skrog overmotoriseres...

Vel; Black Varnish kjøpte jeg selv til bruk i kjølsvinet for noen få år siden. Etter å ha lest teksten rundt dødningehodene på boksen, så ombestemte jeg meg og leverte dette tilbake til det stedet hvor jeg fikk tak i det. Jeg tror nok at det strengt tatt ikke selges over disk, men hvis du tar kontakt med Carl Faannessen A/S i Bergen, så kan det hende at det ordner seg. Jeg ser at den gamle nettbutikken deres er tatt ned, og at en ny er i ferd med å realisere seg. Send dem en mail. De holder til i Bergen, og har normalt vært greie og service-innstilt.

Lykke til! :smiley:

Eg fekk kjøpt Black Varnish over disk hos ein heilt vanleg malingsforhandlar i fjor. Var ikkje noko "hysj, hysj" eller noko slikt, stod i ei heilt vanleg hylle ute i butikken. Verkar ikkje som dei skamma seg over å selge det heller :wink:

Men Faannessen har heilt sikkert, mykje artig der :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

• 1 måned senere...

Nå er båten tatt opp på slipp og til min store glede ser skroget forbausende godt ut etter nesten ett år på vannet gjennom vinterstorm og alt. Verre er det med takene på overbygget, som jeg tror er fra 1978 i kryssfiner... Jeg skal rive av taket på styrhuset i morgen og legge på en 4-5mm plate i dørkaluminium. Foran over ruffen skal jeg gjøre en reparasjon pga tidspress på slipen.

Skal også fikse el-anlegget og vanlig puss og vedlikehold.

SPM: kan jeg bare legge aluplata rett på kanten av veggene (er dragere i tre på tvers også med ca 35cm avstand) gummi mellom? evt?

Hvordan isolerer man taket innvendig? kun isopor (er det fra før)? papp? plast?

Håper på noen gode tips.

Skal legge ut noen bilder ila. helgen.

JRO

Da er arbeidet godt i gang! Legger ut noen bilder av prosessen så langt. Så langt har det gått i riving av gammel drit, og litt puss.

dscf2161.jpg

Her er taket over styrhuset på god vei av. Det var råttent langs kantene og rundt ventilatoren pluss litt til...

dscf2164.jpg

Her er det borte vekk...

dscf2158.jpg

Så var det over ruffen da... kun fremre del var skadet.

dscf2162.jpg

Borte...!

dscf2167.jpg

Her var det da riktig så stygt og slitt...

dscf2174.jpg

Men det kommer seg straks man får igang multimasteren... :)

dscf2169.jpg

Forferdelig stygt, men med godt verktøy...

dscf2175.jpg

Så blir det nok fint :)

dscf2172.jpg

Her skal det nok bli trivelig med puss og nye lys...

dscf2173.jpg

Slitt vegg søker lakk og nytt tak...

dscf2171.jpg

Min gode venn kom innom og så på skuta, og hadde med seg en presang hans kone hadde bedt ham bli kvitt fra kjelleren... En Optimus pantryprimussak. Må bare bytte blypakninger og pusse den med rødsprit så er den krute god! Den passet til og med perfekt på "kjøkkenet".

Så slik ser det ut foreløpig! Håper dette skal bli tett, fint og bra. I tillegg som man kan se så er alle vindene ute og skal fuges og settes i på nytt for å få de tette.

Mvh

JRO

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...