Jump to content

Prosjekt: Rolvsnes 26


jupan

Recommended Posts

Heisann JRO! Denne skuta likte jeg veldig godt. Skroget og overbygget harmonerer fint! :smiley: Og som de andre her sier tror jeg også at dette er en meget god sjøbåt. Det blir spennende å følge med på framgangen med skuta di! :flag:

 

Lagt til: Forresten, hva slags materiale er båten laget av?

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post

Hei, Sjarkens Venn! Jeg tror skroget er bygd av furu og overbygget av mahogany. Det virker solid, men dessverre har tidligere eiere syndet mye! Men det er det nå en slutt på... Likevel tar det nok noen år før skuta kan ansees som strøken.

 

 

Blir spennende å se om jeg klarer å få takene tette...

 

JRO

Link to post

Dette er/blir en flott båt. Gratulerer.

 

Black Varnish er fortsatt i handelen i diverse fargehandler m.m.

 

Du skal muligens også ta kjølsvinet etterhvert? Isåfall kan jeg tipse om Asdal Trading i Arendal som selger blymønje. De gamle gutta fremhever det som beste produkt for den plassen. Asdal Trading fører også Black Varnish.

 

Mesanmast kan du i prinsippet lage selv, men av de mer kjappe løsninger så tror jeg at jeg ville gått for å gå til verksted, be dem sveise til et i alu eller stål. Jeg forundres stadig over hvor rimelig det egentlig er å få utført slike små-oppgaver på verksteder.

 

Materialet i overbygning er mahogny. Skroget er furu. Det er ihvertfall hva jeg kan se utfra bildene.

 

Lykke til.

Link to post

Du hører forskjell på lyden når du dunker med et eller annet redskap på skroget. Råteplasser har en mye "dumpere" lyd.

 

Greit at skroget er i furu. Furu råtner utenfra, mens eik og gran råtner innenfra og kan se friskt ut på utsiden.

 

Ved å stikke i skroget finner du raskt plasser som er bløte og der kniven går inn som smør er det ikke god ved. Råte kan pirkes ut i morkne trefliser. Jeg vil likevel ikke anbefale å stikke andre plasser enn der du har mistanke om råte. Stikking lager "åpne sår" og bruker du stikkemetoden, så ha lakk eller annet passende dekke klart som du bruker på "hvert stikk" (der det ikke er råte)

 

Du merker stort sett råte når du pusser/jobber med treverket. Fargen er ikke "frisk", pussingen "kjennes" annerledes ut. Sjekk godt spantetopper og oppunder dekk for og akter.

Link to post

ANGÅENDE NATING:

 

jeg er ingen båtbygger, heller ikke noen natemester. Jeg kommer ikke til å få tid til å frese en ny fin bred fuge denne gangen. Jeg må bare få det tett... Likevel har jeg med friskt mot og en Multimaster i neven begitt meg ut på arbeidet å nate dekket på baugen og på hekken. Når jeg fjerner gammel fugemasse så kommer det frem en ulltråd her og der som jeg tror heter FARM eller noe slikt. Der den bare litt av den kommer opp/fram, så er den tørr. Der den kommer fram (spesielt inn mot den fremre veggen/vinduet i overbygget) er den litt fuktig - der fikk jeg opp alt og det ble igjen et stort tomrom på en 7-8 mm og kanskje 10mm dypt. Ellers på dekket er fugene veldig trange, 3 mm.

 

Hvertfall, må denne ulltråden vekk??? I så fall, må den erstattes?

 

Er det nok å bare fjerne det jeg får vekk av den gamle natingen og legge i en fuge med SIKA290?

 

Hmmmm....

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post

Det er nok bomullsdrevet du har dratt opp. Du trenger ikke fjerne den og der du har gjort det ville jeg drevet med nytt.

 

I gamle da`r brukte de å dreve med bomullsdrev over vannlinje og tjæredrev (lukter himmelsk) under vannlinje. Deretter natet de med bek. Moderne trebåter nates gjerne med sika og det legges en spesiell tape (husker ikke hva det heter) i bunn. Dette for at naten ikke skal slippe i sidene.

 

På skøyta har vi "kombinert" dette. Bomullsdrev under (slik den har opprinnelig) og sika ev tech 7 i natene. Vi har ikke rørt drevet i bunn av natene der dette har sett bra ut, bare renskjært det stykket som skal repareres, rengjort sidene i naten og etterfyllt med natemasse. Vi er godt fornøyd med tettheten i dekket nå, er det en nat som slipper i løpet av sesongen, så er det fort gjort å reparere der det er løsnet.

 

På skrogsidene måtte vi drive inn nytt drev flere plasser. Dette skal gjøres "akkurat passe" hardt, men ikke så hardt at det "sprenger". Vanskelig å forklare, men jeg tror det ligger flere tips om dette i søkebasen her.

 

Lykke til :smiley:

Link to post

Jepp det likner på bomullstråd. Jeg har tenkt å frese ut bredere fuger neste gang jeg har båten oppe. Kan det funke å for denne gangen bare fylle opp alle fugene med sika og så legge i denne tråden neste gang? Eller er det uklokt? Hvor får jeg tak i slik tråd da?

Link to post

Om du skal bruke Sika må du uansett brukenoe i bunnen for at massen ikke skal feste seg der. F.eks natetape. Men det beste er nok å gjøre det slik det er gjort fra før, med bomullsdrev i bunn og natemasse over. Det er jo greit at alle natene har like egenskaper, slik at de beveger seg "i takt".

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Gjerne dumt spørsmål, men hvorfor skal natene freses bredere?

 

Jeg hadde ikke lagt i sika uten bomullsdrev. Vi har kjøpt bomullsdrev hos vanlig båtforhandler. Kanskje en ringerunde gir svar på hvem som har dette i nærheten av der du bor, så du slipper gå fra plass til plass?

 

Her er link til nating med natetap ev drev. (Står endel info på de sidene der.)

 

http://www.westsystem.no/index.php?sideNav...r&ledd2=171

 

Sitat fra siden:

Bunnfylling

Ved bruk av elastisk fugemasse som Sikaflex®, er det viktig å påse at massen kun hefter til sidene – ikke til natens bunn. Natedybden må være så stor at du får plass til bunnfylling. Bruk en rund Sika® Bunnfyllingslist, som bør “luftes” i 1 døgn før priming foretas. Alternativt kan man f.eks. benytte bomullsdrev. Dersom natedybden ikke tillater bruk av bunnfyllingslist, skal det benyttes Sika Natetape, som Sikaflex® ikke hefter til. NB! Sika® Nate-tape må legges ned etter priming. Frittliggende dekk skal drives med garn.

Link to post

Pga av de som er nå er så smale at de er vanskelige å renske og å fuge på nytt. Så, i følge ditt sitat så kan jeg bruke vanlig garn fra et eller annet strikketøy i bunn av fugene og deretter fuge med Sika?

 

Har lest et eller annet sted at kvistlakk er ypperlig til å prime fugene med. Dette først, deretter garn, deretter fuge?

Link to post
Så, i følge ditt sitat så kan jeg bruke vanlig garn fra et eller annet strikketøy

Nei, det har jeg ikke ment :smiley: Bruk bomullsdrev som er beregnet for dette.

 

Har lest et eller annet sted at kvistlakk er ypperlig til å prime fugene med. Dette først, deretter garn, deretter fuge?
Høres greit ut. Vi har ikke brukt kvistlakk, men det var sikkert et godt tips som jeg skal huske på.
Link to post

Okei! Da skal jeg skaffe meg bomullsdrev på båtbutikken.

 

Har lest at dersom fugene er veldig grunne, så trenger man ikke drev i bunn av de. Tror det var hos Norsk Veritas.

 

Tror mine lekkasjer kommer fra fugene mellom dekksbordene i baugen, og frontveggen i overbygget. Der er fugene mye større og dypere - får dreve der da!

 

Ellers så tror jeg at jeg kun bruker SIKA rett i de trange grunne fugene mellom dekksbordene og så freser jeg ut større fuger til neste år.

 

Høres dette helt idiotisk ut? I så fall så driver jeg i alle fuger overalt ;)

Link to post
...Ellers så tror jeg at jeg kun bruker SIKA rett i de trange grunne fugene mellom dekksbordene ...

 

Nytt sitat fra westsystem :smiley: om årsaken til at ikke natemasse skal feste seg i bunnen.

( http://www.westsystem.no/index.php?sideNav...r&ledd2=336 )

 

Tapen skal festes i bunnen av natet for at ikke natemassen skal feste seg. Natemassen skal ta opp alle de sideveis bevegelser som oppstår når et teakdekk sveller og krymper etter forandringer i været. For å sikre at dette skjer på best mulig måte er det nødvendig å forhindre at natemassen setter seg fast i bunnen. Her brukes natetapen. Denne monteres i natens bunn etter at primeren har tørket.

 

Hvis natemassen henger i bunn, slipper naten lettere i siden og det er jo ikke ønskelig.

 

(men etter du har gjort dette, så hadde ikke jeg frest natene bredere og gjort jobben en gang til.)

Link to post

Fikk tatt noen bilder i dag. Har rensket ut av fugene på dekken på baugen så godt jeg får til.

 

Noen som kan si meg om jeg bør nate først, deretter pusse og smøre dekket - eller pusse først, deretter nate og så smøre dekket - evt. pusse og smøre, deretter nate?

 

dscf2178.jpg

 

dscf2182.jpg

 

I morgen skal jeg frese ut av fugene på hekken og så blir det å felle inn noe nytt treverk øverst på veggene på styrhuset og legge på nytt tak av forskalingsplater (vannfast kryssfiner).

 

Har også skrapt skroget og satt det inn med Ferromax i dag. Så båten ser bare mer og mer sliten ut! Hjelper nok straks når jeg får på noe ny smøring her og der ;)

Link to post

Jeg tror jeg ville

1. Fjernet alle beslag

2. Grovpusset/fjernet gammel olje/lakk, evt. med varmepistol

3. Fuge/nate

4. Finpusse (NB. etter noen uker dersom du nater med Sika)

5. Olje/lakke (for eksempel Owatrol 1 + 2)

6. Montere blankpussete (evt. nyforniklete beslag)

7. Ta bilder til bp.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Ja det er nok slik det blir, bortsett fra pkt 5 som blir benar og terpentin, og deretter ren benar... = vidunderverker ;)

 

Heldigivis pusset jeg og skrapte ned HELE båten i fjor så i år er det ikke full så mye finisharbeid. Men summen av laster er jo alltid konstant så nå er det desto mer snekkerarbeid...! Blir vel båt til påske :D

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post

Kanskje Owatrol 1+2 er det samme som du bruker, bare dyrere?

Men nå har båten min holdt seg utrolig med Owatrol siden 1967, så da vil jeg ikke eksperimentere...

Hvordan er Benar å fjerne med varmepistol? Owatrol er veldig hyggelig sånn, i motsetning til noen lakktyper.

 

Og det med snekkerarbeid kan jeg skrive under på!

Tok alt på overbygg og på skroget i fjor, så i år skulle det ikke vært så mye å gjøre, nei...

Nå snekrer jeg på harde livet og har satt i gang en mengde "unødvendige" arbeider. Men det er jo ganske hyggelig, da...

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hehe, ja jo mer man åpner opp jo mer arbeid genereres...! I dag har jeg skrapt og pusset dekken i baugen. Lakken er ikke så hard å få bort. Bruker en Jordan tohåndsskrape. Man må bare skifte blad i ny og ned så biter den veldig bra. Skal bare rense dekket der nå med aceton så er det klart til fuging. Videre så har jeg brukt skinnesagen og skjært ut de to øverste tommene av bordene på styrbord og babord, over vinduene på styrhuset. Råteangrep... Skal felle inn ny mahogany der i morgen. Så har jeg byttet zinkanode og skrapt og pusset ca halvparten av vinduslistene.

 

Og gjett hva? Jeg glemte jo så klart fotoapparatet! Kommer bilder i helgen!

 

SPM: er det noe man kan smøre på der det er råte - og man ikke får gjort noe denne gangen - for å bremse forråtningen? Slik som man f.eks. bruker rustbjørn eller owatrol på stål for å stanse utviklingen til man får tatt det skikkelig? Har et lite angrep på kanten av styrhuset - ikke så kritisk plass tror jeg men det må nå fikses...

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...