Jump to content

Prosjekt: Rolvsnes 26

jupan

Recommended Posts

SPM: er det noe man kan smøre på der det er råte - og man ikke får gjort noe denne gangen - for å bremse forråtningen? Slik som man f.eks. bruker rustbjørn eller owatrol på stål for å stanse utviklingen til man får tatt det skikkelig? Har et lite angrep på kanten av styrhuset - ikke så kritisk plass tror jeg men det må nå fikses...

Det viktigste er kanskje å tørke det helt og holde det tørt (hvis mulig).

Uten fuktighet - ingen råte.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

det står åpent nå hvertfall. skal felle inn nytt over å fuge skikkelig, så tar jeg det neste gang jeg er på land med båten. må bare erkjenne at man ikke rekker over alt på en gang!!!

Holder på å felle inn ny mahogany i styrhuset før jeg kan legge på nye takplater.

Har slipt ned dekket foran så det skal nates i morgen.

Deretter kommer takene på, og så vinduene.

HVA ER BRA Å BRUKE SOM FUGEMASSE NÅR MAN SETTER I VINDUENE? Både glass og plexi, litt blanding. SIKA290? SIKA291? Tech7?

Da har jeg fått gjort litt mer i helgen. Legger ut noen bilder av de siste oppdateringene.

Ny zinkanode. Akkurat i tide... :

dscf2194.jpg

Gamle taksperrer blir nesten som nye:

dscf2196.jpg

dscf2197.jpg

dscf2198.jpg

dscf2199.jpg

Nytt tak forut:

dscf2200.jpg

dscf2201.jpg

dscf2204.jpg

Og over styrhuset:

dscf2203.jpg

dscf2190.jpg

dscf2186.jpg

dscf2189.jpg

Litt primer gjør susen :

dscf2206.jpg

Blir vel ferdig til slutt.... :

dscf2205.jpg

I morgen skal jeg montere takene med fugemasse og skruer. Deretter skal vinduene settes inn på tirsdag. Skal ha på bunnstoff også i morgen. Blir sort denne gangen.

Med ønske om en god påske!

JRO

Hehe, faktisk så er dette hvite bunnstoffet fra april/mai i fjor og båten har ligget på vannet helt siden den gang og ble tatt opp for to uker siden :D Husker at jeg lot det tørke i over en uke før jeg sjøsatte den igjen.

Følger med på båtene deres også sleipner og bastard. Flotte sjarker!

Jo mange takk for oppmuntringen! :) Det trengs!

I dag monterte jeg det øverste taket, med store mengder tec7 og syrefaste skruer. Hadde hjertet i halsen under forboringen for å ikke bomme osv...

I morgen skal det nederste taket monteres - gikk tom for skruer i dag...!

Skal prøve på noen bilder i morgen kveld. Vinduene blir også satt inn i morgen - hvertfall noen av de.

Desto mer man nærmer seg ferdig - jo lengre synes det å være unna...........

:D

• 2 uker senere...

Da har jeg kommet et stykke lengre, og det nærmer seg faktisk sjøsetting. Dog gjenstår noe arbeid.

Pr. i kveld har dette skjedd...:

Skroget er nesten ferdig oljet, samt ferdig med bunnsmøring - årets er svart...:

dscf2208.jpg

Her er det pusset, og skal males hvitt:

dscf2225.jpg

"Ruffen" ferdig oljet (tror jeg):

dscf2223.jpg

Her begynner det å likne noe...:

dscf2221.jpg

Så har jeg lagd kantlistene og montert de fleste:

dscf2218.jpg

dscf2226.jpg

Her trengs det å felles inn en list:

dscf2228.jpg

Denne er et godt utgangspunkt:

dscf2229.jpg

Så må man ha:

Sag:

dscf2231.jpg

Høvel:

dscf2230.jpg

Så må man pusse og vips så ser den slik ut:

dscf2227.jpg

Så er det bare å montere den på:

dscf2232.jpg

I morgen skal jeg ta resten av kantlistene. Deretter er det faktisk KUN å smøre, male og montere de "pinnene" oppå taket foran og rydde ut av hele båten og putte ting på plass igjen, koble til batteriet og rope "skip o'hoi"!

Med ønske om god lesning/titting :)

JRO

Har akkurat begynt å pusse skroget på en 28 fots rolfsnes. Noen tips til hvilken maskin som duger?

Prøvde med båndsliper i dag men var ikke fornøyd, var lett for å lage spor som ødelegger flatene i skroget. Er det eksentersliper som gjør susen?

Hvilke olje bruker du? Skal i gang med olje når jeg er ferdig å pusse..

Er det lakk som skal bort er det ingen vei utenom pistol og skrape før eksenteren. Om det er oljet skrog så er det også greit å ta det verste med pistol og skrape, da fyller ikke eksenterpapiret seg så fort.

Bruk stålsparkel som du sliper rund i kantene.

Jeg har alltid brukt rå linolje/terpentin i skroget og Owatrol Edelolje tipset Verrie meg om på innredningen. Den er super der.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Eksentersliper gjør jo jobben den. Hvis du tenker på under vannlinjen så brukte jeg ei svær skrape i jern fra nitten-krig-og-brødmangel. Fant ut at handmakt var best der. Over vannlinjen, en eller annen slipemaskin. Jeg liker godt båndsliper. Man må som du sier bare passe deg og ikke holde den i ro på samme plass - hvertfall ikke med press - da graver den seg inn. Kloss og papir er jo også brukanes hvis du har nok kjøttkaker i armene ;)

Olje: les i starten av innlegget. 50/50 med terpentin og benar vått i vått til det ikke absorberer mer, deretter direkte over på 50/50 benar og clipper 2. Sistnevnte skal tørke mellom strøkene. Blir kanon.

Lykke til og legg ut bilder!

Jeg har alltid brukt rå linolje/terpentin i skroget og

Fikk ånden over meg, er såvidt hjemme en tur idet jeg holder på med å påføre rå linolje/terpentin med hhv kost og sprøyte.

Hvor mange liter må man påregne på et 40 fot skrog med høyt fribord ?

Jeg ser det nå begynner å trekke igjennom bordgangene, der hvor jeg holder på. Jeg påførte ganske mye i høst men måtte stoppe grunnet frost, og har i dag sålangt påført 35 liter.

Hvor mye kan man regne med ???? (tror i utgangspunktet Perlen ikke er så veldig tørr/er jo blitt stelt sånn noenlunde)....

(håper for trådstarter at det er greit at jeg låner tråden litt).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...