Jump to content

Prosjekt: Rolvsnes 26

jupan

Recommended Posts

Er vel vanskelig å si hvor mange liter som kan gå med. Dette er jo helt avhengig av tilstanden på treverket.

Det kan gå 50 eller det kan gå 100 liter før treverket er mettet. At det trekker imellom ved bordgangene er vel kanskje et tegn på at båten har tørket litt opp i vinter, og da er det jo fint med litt "oljetrutning" før sjøsetting.

Pøs på! :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Absolutt. Det er noe eget med det. Men nå er der jo ganske mye trearbeider på ny-båten også, riktignok mere i "pynterelaterte" ting.

Og akkurat nå svever jeg. Linolje lukter jo himmelsk.

Men jeg tror jeg kommer til å savne det å holde på med trebåt i fremtiden. Der er en del som uttaler at "det er så mye arbeid med det", men jeg ser helt klart at det mere er rekreasjon og stressavlastende.

Fine båt! Navnet Rolfsnes kom på 1970 tallet, før det vart skive Rolvsnes. Reagere på bruken av slipemaskin på skroget overvanns, det er ikkje lurt. Du skal ikkje slipa lenge før du er nedpå spikeren, og då er du ille ute. Sjøl bruker eg "Bonum" skrapa og pussepapir.

Her er foresten min oppskrift på ein å halda ein trebåt på ein enkel måte:

Eg begynner med å vaska skroget med amrikansk trepentin( for å opne veden) deretter smør eg med amr terp og trekkfastole innblanda. No er det om å gjere å ha ein tynn væske som trekker inn i veden. Ettere nokre strøk, men 50-50 blanding, vil skroget bli metta. Då går eg over til ein blanding trekkfastolje og Benar UV, det gå eg over skroget i to omgangar, då eg avslutter med 2-3 strøk rein Benar UV.

SPM: er det noe man kan smøre på der det er råte - og man ikke får gjort noe denne gangen - for å bremse forråtningen? Slik som man f.eks. bruker rustbjørn eller owatrol på stål for å stanse utviklingen til man får tatt det skikkelig? Har et lite angrep på kanten av styrhuset - ikke så kritisk plass tror jeg men det må nå fikses...

Du kan jo prøve Boracol. Skal visst være veldig bra. Ehhh . . . Det var visst allerede foreslått . . .

Redigert av hengefjes (see edit history)
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Huff, tror dere ikke jeg fikk en lite trivelig overraskelse i går kveld. Var bare nedom havnen en snartur med en teine jeg hadde fått. Da jeg gikk ombord så jeg at nesten samtlige av natene på fordekket hadde sprukket opp!!! Brukte tech-7 på disse natene... vet ikke om jeg skal rive alt ut og fuge på nytt med SIKA, eller om jeg bare skal maskere og smøre tjukt på i håp om at treet har krympet ferdig eller noe sånt...

må jo være det varme tørre vært i det siste som har gjort dette i og med at båten har vært dassblaut før det pga en vinter som ikke likner noen ting...

• 5 måneder senere...

Tjohei, tilbake etter langt fravær...

Fuget dekket med Sikaflex 290DC og det har holdt bra. Tech-7 er nok for hardt på smale fuger til at det ikke sprekker.

Har laget ny leider på snekkerverkstedet. Vil se bilder?

Jobber nå med strøm og ventilasjon. Det er meget meget kondensrikt inneklima i denne skuten. Har en ventil i døra og en øverst på veggen bakpå styrhuset. Lurer på en sånn vindblåsesnurreventilator over lugaren, evt en vanlig dekksventil over lugaren og snurrebassen over styrhuset... Hva sier andre om dette?

Redigert av JRO (see edit history)
Lurer på en sånn vindblåsesnurreventilator over lugaren, evt en vanlig dekksventil over lugaren og snurrebassen over styrhuset... Hva sier andre om dette?

Faderen hadde en tresnekke for en del år siden, som hadde problemer med fuktighet. Han kjøpte og monterte en slik snurresak, og ble sværet fornøyd med effekten av denne. Selv har jeg to sånne billige Electrolux ventilatorer, Disse blanke som du ser på annenhver båt omtrent. De holder det tørt og greit i min båt. Men jeg har en tett plastbåt, og da skal det ikke så mye sirkulasjon til for å holde det tørt. I en trebåt vil det som ofte være fuktigere, da alt lever med luftfuktighet og temperatur. Så jeg ville nok vurdert å prøve snurreventilen ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hmmm, min plan eksakt.... I denne skuten til din far; hvordan var overbygget utformet og hvor hadde han snurrebassen? høyt, eller lavt? jeg tenker hvis den puster luft INN i båten, kan den stå fremme på lugaren der taket er lavest. hvis den suger luft UT av båten bør den stå på styrhuset, båtens høyeste punkt.

Hva sies det om dette?

I dag var det ganske tunge dønninger på Sletta og nydelig vær. En fin tur, men ingen fisk på kroken...

Da vi kom i land fikk maskinen stell i form av smøring og etterstramming av diverse bolter. Faktisk så hadde 1 av 6 motorfester gjenget seg nesten helt av...!!! Så vær obs på dette!

Ellers så er kokeapparatet i full sving, en dobbelt Optimus parafinprimus. Varmer som bare det på kjølige høstdager. Skal skaffe en sånn liten gassovn til lugaren, så blir det god temp der og.

Stadige oppgraderinger på gang; strøm, ventilasjon og generell brukervennlighet er på tegnebrettet. :D

Seil trygt!

Redigert av JRO (see edit history)

Sett inn minst to, gjerne tre også! Jeg har to Electrolux ventilatorer i båten, og de holder det tørt og greit. Men jeg kunne godt tenkt meg en i forpiggen også, for å bedre sirkulasjonen litt. Du må ha luft inn et sted for å få den fuktig luften ut, og da holder det ikke med kun en ventil...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I dag monterte jeg den andre ventilatoren, over styrhuset. Det er fortsatt tørt og greit i båten. Blir spennende å se etter neste regnvær. Har koblet litt strøm og fått i gang vinduspusseren (foreløpig bare 1). Så driver jeg og lager vanninntak, og har revet ut den gamle tanken på 40L og skal sette inn en på ca 10. Er jo bare til å vaske fingrene og skylle diverse ting med.

Driver også med slikt trivelig småfiks som å montere kastekroker på dører og luker slik at disse står i ro når jeg ikke er i båten og samtidig skal lufte. Setter også inn små ventiler på ifm. alle avlukk og skap. Og så skal jeg snart ordne med mer belysning i styrhusert og i lugaren. Har bare en lampe på dass og en helt foran i lugaren nå. Blir ny dørk om ikke så alftor lenge og, for den gamle grønne er halvsliten og litt råtten her og der.

Her er noen bilder som viser ståa på skuta.

Lagde ny trapp forrige helg:

img_3219.jpg

Masten på taket skal på i morgen hvis det er vær:

img_3220.jpg

img_3221.jpg

Skjærefjøla måtte få en dose vaselinolje:

img_3222.jpg

Neste blir nytt instrumentpanel, som skal dekke over der kompasset er nå, med bryterpanel, vhf og hele sulamitten:

img_3226.jpg

Begge ventilatorene er nå på plass. Litt skjevt bilde, tror det kom en bølge:

img_3229.jpg

Så var skuta pinadø registrert og, LA8PV transmitting on 15 meters:

img_3231.jpg

Jauda, eg kainn tråle:

img_3230.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...