Jump to content

Ny daycruiser, 2-300k - hjelp meg å velge

Dolfin

Recommended Posts

Egentlig var planen å anskaffe ny bil til våren, men når min bedre halvdel sier seg hjertens enig i at det er mer fornuft i å kjøpe ny båt enn ny bil, så er jo saken oppe og avgjort. Vi skal ha ny båt (og den skal være minst 3 fot større enn den vi har)!

Det må bli en type daycruiser og gjerne en som tåler en overnatting eller to (for to) ute i skjærgården. Prisen må ligge rundt 2-300 000. Etter litt rask rekognosering på finn.no har jeg kommet opp med et fint lite utvalg, så hva er da vel mer naturlig enn å henvende seg til dere her på forumet og be om ekspert-uttalelser. Er dette bra båter? Hvilken er best (i forhold til pris)? Er det andre modeller jeg burde kikke på? Gode råd mottas med takk :)

Nor Dan 610

Nor-Dan 615

Uttern D55 Nr1

Uttern D55 Nr2

Uttern D55 Nr3

Uttern D55 Nr4

Flipper DC 630

Skipsplast 655

Redigert av Dolfin (see edit history)

Hehe.. som nor dan eier er det vel ikke så rart at jeg anbefaler nor dan'en.

Og til overnatting ville jeg valgt 610 da 615 så ut til å ikke ha noen lugar.

Men de andre er jo fine dem også..

Hvorfor ikke avtale en prøvetur med hver av båtene i løpet av en uke, og deretter ta avgjørelsen uken etter.

se hva som faller i smak.. noter underveis plusser og minuser for hver båt..

så blir det en smaksak vel. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Måske er denne for dyr:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...t=36&page=2

Den fås billigere i Danmark...: http://www.ccmarine.dk/default.asp?Action=...ls&Item=473

...jeg har haft en 23 HT og var meget glad for den. Og Aquador har den store fordel, at "den egentlige beslutningstager" bliver meget imponeret af finish og "luksus-faktor" ;-)

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

har hatt Uttern D55 - det er ingen overnattingsbåt. Skal du overnatte i båten med og dere er 2 pers bør du nok opp i rundt 20 fot. Nidelv 610 fungerer meget bra til dette formålet - men den er kanskje for dyr.

NorDan 610 har samme skrog som Nidelven og jeg synes det er en ganske fin båt. Vet at den fungerer bra med Mercruiser 1.7DTI

Skibsplast er også en fin båt. Jeg liker de høye fribordene på disse båtene.

Bella 620 kan også være et alterntiv - personlig synes jeg den er for liten .- men kvaliteten er nok litt høyere enn på Uttern (som etter min mening ikke har best kvalitet)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg hadde tatt en 655 utifra de du har listet opp.

Vi hadde en Skibsplast 655 og dro på 10 dagers overnattingstur til Sverige med en 6 mnd gammel gutt ombord. Knalltur som vi fortsatt snakker om med gode minner :-) 655 er også morsom å kjøre :-)

Joda310

Tidligere 655 eier

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Egentlig var planen å anskaffe ny bil til våren, men når min bedre halvdel sier seg hjertens enig i at det er mer fornuft i å kjøpe ny båt enn ny bil, så er jo saken oppe og avgjort. Vi skal ha ny båt (og den skal være minst 3 fot større enn den vi har)!

Det må bli en type daycruiser og gjerne en som tåler en overnatting eller to (for to) ute i skjærgården. Prisen må ligge rundt 2-300 000. Etter litt rask rekognosering på finn.no har jeg kommet opp med et fint lite utvalg, så hva er da vel mer naturlig enn å henvende seg til dere her på forumet og be om ekspert-uttalelser. Er dette bra båter? Hvilken er best (i forhold til pris)? Er det andre modeller jeg burde kikke på? Gode råd mottas med takk :)

Hei, mange fornuftige båter du vurderer. Har selv en Ryds 620 dc, som jeg har gode erfaringer med. God plass til overnatting for 2 personer. Ser du holder til i Drammen. Du får sikkert "prutet" litt hos Bakken Motor på denne tiden av året. Se link: http://www.ryds.se/nav.aspx?pageid=304

Det fine med 610'en er at den også kommer med utenbordsmotor, og jeg testet først en med 115hk johnsen, deretter kjøpte jeg den som hadde en evinrude 120 hk, jeg ville ikke gått for noe mindre enn 120 hk.

Dessuten får man større plass inne i båten :-D

Enig i det

Det jeg ville satt som et krav er kokemuligheter og toalett.

Det vet jeg Nordan har. Men jeg vet ikke om det er septiktank på dem.

Kommer kanskje både med og uten?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Enig i det

Det jeg ville satt som et krav er kokemuligheter og toalett.

Det vet jeg Nordan har. Men jeg vet ikke om det er septiktank på dem.

Kommer kanskje både med og uten?

Etter det jeg vet, så er det slik at dem som heter Quatro har Pentry (fast do med tank og håndpumpe for å tømme tanken i sjøen, samt vask med ca 50 liters tank og plass til en liten koker.

Den første jeg så på hadde ikke vask eller skap i det hele tatt, og da satt det en bæsj'n-carry i foran.

Så de kommer med begge deler.

Du bør se på Jans Entry.

En utrolig stor og romslig liten båt på 23 fot med midtkabin.

Kanskje litt begrenset utvalg nå, ha litt is i magen og se om det dukker opp noen fler.

Mener det lå et par tilgjengelig til under 300 tusen i fjor høst, hvis de ikke er solgt dukker de nok snart opp på Finn igjen.

Ofte med V8 bensin og folk er skeptiske til driftsutgifter, men hvis det er velholdt og i orden er det ikke farlig med bensin.

Den ene på Finn nå ligger i Sverige, og hvis han skal ha 310 000 SEK er det jo verdt å sjekke.

Ellers er det fine båter alle du nevner.

Lykke til hva det enn blir.

Skibsplast 655 er vel den som har desidert best plass av de du nevner (og ikke nevner i den klassen). Meget rommelig relativt høy kabin og god uteplass i cockpit. Pantry med vask og to bluss. Masse stuveplass. Noen er også levert med kjøleskap og sjøtoalett. Trygg og god i sjøen. "Man får ikke sjøsprøyt inn i en Skibsplast". Todelt kalesje. Glidelåssystemet på kalesjene til Skibsplast er også noe man setter stor pris på. En kamerat av meg skal selge sin 655 nå for ca 300'. Han har leitet i 2 år etter et alternativ som han føler det er verdt å bytte for (innenfor 650') og har endt opp med en Skibsplast 685..... Regner med at det er modeller med Suzuki du ser på(?). 115 HK er perfekt for båten. 90 HK er knapt og 140HK gir ikke mer enn et par knop mer på toppfart. Suzuki'en må vel være den stilleste motoren på markedet. "Lydløs" på tomgang. Og gjerrig. Snakket med noen mekanikere hos en Skibsplastforhandler og de var ikke bare positivt til at Skibsplast byttet til Mercury. Suzukien er mer servicevennlig og har ikke "uforklarlige" feil. Hva de nå enn la i det.

Selv har jeg hatt en Skibsplast 605, og var kjempefornøyd. Glimrende båt hvis du har barn og liker å fiske. Som nevnt over, høye fribord, og barn slipper å "stå i sofaen" for å fiske, vask med trykkvann, porta potti, og suverene stuverom. Men den har betydelig trangere kabin enn 655. Den er også et par hundre kg lettere, og det merkes i sjøen i forhold til 655, på godt og vondt. Den er lynkjapp opp i plan med 2-3 voksne ombord, men mer sensitiv for sjø en storebroren. Jeg hadde 605 med 90HK Suzuki, ideell til 605, kjøpte den på 200 timer og kjørte den 300 timer selv (på 3 år!!) Fikk det samme igjen som jeg ga for den. Aldri noe tull. Hadde den på service 1 gang i året. De skiftet powertrimmen, garantisak, ble gjort på alle Suzukimotorer med samme powertrim. (Ihvertfall de som har vært på service hos merkeforhandler) Se etter en med høy akterduk. Uten det sliter en med å sitte oppreist i baksofaen med kalesjen oppe.

Ikke noe stygt om Uttern, kjempefine båter, men kabinen i D55 egner seg best til stuverom, som i så mange andre båter i den størrelsen. De blir for lave i kabinen, tror ikke den har "potte". Om den og de andre er så godt sammenskrudd som Skibsplast? Jeg er inhabil, som du sikkert skjønner, men ta en titt på for eks beslag og sjekk hengsler på luker og dører i forhold til Skibsplast.

Nå har jeg en Beetle, de ligger nok litt høyere, kjempebåt i denne størrelsen, men ca 400' for 3-4 år gammel med diesel.

Lykke til!!

• 3 år senere...

Jeg har hele tiden vært diesel fan! har erfaringer med 20fot Mørebas og 31/Duopropp.. da vi kikka etter ny hyttebåt var vi innom Askeladden 645, en på brygga vår har en med 117 Merc. Syntes den motoren var for liten til båten, for å utnytte potensialet til skroget burde det vært 150-180 i hvertfal. i tilleg bråka den og vibrerte mye mere enn påhenger. prøveturen med den båten forandret mitt syn når det gjelder bensin/Diesel i små daycruisere!

Båt med påhengs er å fåretrekke, så lenge båten er under 21 fot.

Nordan 610 : ikke kjøp med stander Mercruiser 120 hk. diesel, da denne blir i minste laget til denne båten.. (har hørt om flere nyere Mercruiser 120 hk. som har skåret seg, fabrikkfeil el.)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...