Goddis77 Startet 22.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 22.Februar.2004 Holder på å ordne litt opp i kablingen om bord i båten min. Båten er fra '76, så der er sikkert på tide. Det som stopper meg nå, er kablingen til de forskjellige instrumentene som er på førerhuset. Da tenker jeg på turtall, temp, spenning og strømmåler osv... Er der noen koblingsskjemaer for disse noe sted, eller må en bare "nappe" av en og en kabel mens en holder på? Båten er en Nidelv 24, men Yanmar måleinstrumenter. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 23.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2004 Holder på å ordne litt opp i kablingen om bord i båten min. Båten er fra '76, så der er sikkert på tide. Det som stopper meg nå, er kablingen til de forskjellige instrumentene som er på førerhuset. Da tenker jeg på turtall, temp, spenning og strømmåler osv... Er der noen koblingsskjemaer for disse noe sted, eller må en bare "nappe" av en og en kabel mens en holder på? Båten er en Nidelv 24, men Yanmar måleinstrumenter. Du kan merke ledningene selv, etter hvert som du kobler fra, og så kan du lage deg et koblingsskjema. Men husk, pass på så du ikke misser merkingen. mvh Kjelli, som holder på å skifte alt det elektriske i båten. PS: Jeg merker hver ledning i hver ende, og har laget meg et skjema, som viser hvor de går fra og til, med plass for kommentarer, f. eks. releer, brytere og sikringer. Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 23.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2004 Mitt lille tips passer muligens kun for den makelige: Jeg merket ledningene, tok så diverse bilder av med digitalt kamera, og løsnet deretter ledningene. Da har jeg rimelig gode muligheter for å finne fram til slik de var koblet opprinnelig, feil eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2004 Har begynt å gjøre det samme her. Har bare et "billig" kamera HP fotosmart 435, men det funker helt greit til mitt forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2004 Har vært i kontakt meg en tidligere eier av en Nidelv 24 i Nidelvklubben i Danmark. Fikk oversendt bilder fra båten hans, og må jammen si at der er kontroll over kablingen. Skulle gjerne vist dere, men bildene blir så små hvis jeg skal være innenfor kriteriene. Kanskje Ingar kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Bertinius Svart 23.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2004 Holder også på med samme prosjekt i en Roland 23 71mod, og der var alt et kaos, så det hadde ikke nyttet å ta bilder. Nå er det et enkelt opplegg jeg skal ha, men som "grønnskolling" dukker det alltid opp spørmål, kommer den kopl. før eller etter den sikringen osv. Det jeg prøver, er å tenke logisk i forhold til hvor strømmen kommer fra,og til hva den skal brukes til. Har en del forskjellig utstyr som skal forsynes, noe via bryterpanel, noe direkte på batteri med sikring. Men det skal iallefall bli int. å følge denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2004 Der kom bildene ja. Takker for hjelpen Ingar Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 24.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2004 Holder på å ordne litt opp i kablingen om bord i båten min. Båten er fra '76, så der er sikkert på tide........... Bare litt missunnelig - - dette ser da skikkelig ordentlig og oversiktlig ut! Skulle ønske det var sånn hos meg! Lyst på en jobb til, outbreak? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Goddis77 Svart 24.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2004 Har vært i kontakt meg en tidligere eier av en Nidelv 24 i Nidelvklubben i Danmark. Fikk oversendt bilder fra båten hans, og må jammen si at der er kontroll over kablingen. Skulle gjerne vist dere, men bildene blir så små hvis jeg skal være innenfor kriteriene. Kanskje Ingar kan hjelpe? Det er nok ikke meg som har laget disse kablingene nei. Men håper mitt blir like bra. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 24.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2004 Hvor kan man få tak i slike koblings-skinner Jeg vet maritim.no har noen, men de som var på bildet over er det jo mere plass på. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2004 Hei. Dette var bilder med ryddige koblinger, det! Jeg er impoonert. Skulle ønske det hadde sett ut slik i Trudelutt og ikke med slik spagetti som jeg dessverre har. Men heldigvis har jeg ryddige koblingsskjema så jeg vet hva som er hva. Men jeg vil likevel komme med en liten advarsel når det gjelder koblingspunkter, skinner, sikringer kontakter. Det er ryddig, men det blir fort tap i alle disse overgangene. Så jeg gjentar like godt et innlegg jeg hadde en gang tidligere. Lars H. Her er innlegget: Mange båtfolk opplever at spenningen frem til kjøleskap, varmeapparat er alt for lav (varmeapparatet vil ikke starte), selv med fulladet batteri. Alle vet vel nå etter hvert at tynne ledninger kan gi spenningsfall. En annen feilkilde som ofte blir oversett er kontakter og sikringer. En dårlig tilskrudd kabelsko, en slapp kontakt i en flatstiftkontakt eller at ledningen inn i disse er dårlig klemt til eller er blitt irret, kan hver for seg fort gi en tiendedels volt spenningstap dersom det går litt strøm i ledningen. Som et eksempel kan jeg ta forbindelsen fra batteriet via sikring til glødetråden på et varmeapparat (pluss forbindelsen tilbake til batteriet) Overgangene kan da være slik: batteriterminal(+) - kabelsko kabelsko - ledning ledning - kabelsko (flatstift) kabelsko(flatstift) - sikringsholder sikringsholder sikring sikring -sikringsholder sikringsholder - kabelsko(flatstift) kabelsko(flatstift) - ledning ledning - kabelsko(flatstift) kabelsko(flatstift) - terminal i varmeapparat intern forbindelse til glødetråd intern forbindelse fra glødetråd terminal i varmeapparat - kabelsko(flatstift) kabelsko(flatstift) - ledning ledning - kabelsko kabelsko batteriterminal(-) Dette ble mange steder det kan bli dårlig kontakt, faktisk 16 steder! Og det kunne fort blitt flere ved bruk af fordelingsskinner for jord og skjøtekontakter her og der. Og når det under gløding går så mye som opp til 10 A strøm, kan det fort bli 0,1volt tap i hver overgang, det blir 1,6volt totalt! Med 12,6volt på batteriet blir det da bare 11volt på glødetråden! Og dette under forutsetning at kablene er så tykke at det ikke er tap der! Men det er det. Litt av et senario? Heldigvis kan tapet reduseres betraktelig. 6 av disse forbindelsen er der en ledning er klemt fast i en kabelsko(flatstift). Er ikke ledningen skikkelig klemt til, er den irret? Dersom ja, klipp av ledningen så langt inn at du kommer til ren kobber og sett på ny kabelsko(flatstift). Klem den på med en skikkelig klemmetang med retursperre. Kr.99,90 varianten hos OBS duger ikke, men en bra tang med retursperre som klemmer ordentlig til, får du i bilrekvisitaforetningene til 200 - 300 kroner. 6 av forbindelsene kan være dårlige pga. dårlig forbindelse mellom en kabelsko og terminal eller en flatstift han/hun overgang. Her kan det være irr som kan fjernes, kabelskoen kan skrues bedre til eller hunkontakten på flatkontakten er blitt slapp og kan skiftes. Dersom en har "gammeldagse" sikringsholdere av biltype, den typen med porselenssikringer, bør denne byttes ut til en bedre type. Har faktisk erfart at det hadde irret så mye i overgangen mellom sikring og sikringsholder at det ble totalt brudd! Den nye bilvarianten med"flatstiftsikringer" fåes i god kvalitet. Når en har gått over alt dette er det på tide å spraye over med f.eks CRC for marine elektriske forbindelser (CRC 6-56? husker ikke helt betegnelsen). Dette var bare et eksempel, hvordan står det til med forbindelsene frem til kjøleskapet, til lanternene, osv? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest tikk Svart 5.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2004 Hei Jeg går med tanker om å lage nye instrument paneler til min båt. Er det noen der ute som har noen gode forslag til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 5.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2004 Hva mener du, layout eller hvilke instrumenter som anbefales? Kan du gi litt mer opplysninger om båten din, gjerne med et bilde fra "styrehuset"? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Akira Maru Svart 5.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2004 Jeg jobber med nytt instrumentpanel til snekka. Jeg har valgt trevirke som løsning. Et 60 x 20 teakbord i 1,9 cm tykkelse. Meget vanskelig å få tak i, men fikk napp hos Billingstad Trelast i Asker kommune. Dette erstatter den gamle aluminiumsplata. Dekker bordet med 5-6 lag av ravilakk/benarolje (50/50%). Posterer et bilde av resultatet når jeg er klar om ca. en uke! Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
eysteind Svart 5.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2004 eg laget nytt dashbord til min båt. Fant bare et bilde fra før det var 100% ferdig: Har brukt heltre eik som frontpanel og eikefiner til buen. Bryterene og motorinstrumenta har eg felt ned slik at de ligger litt under platen. Brukte en liten overfres til å runde kanten. Syns iallefall dette ble finere enn den stygge teakfineren som var der før: Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 6.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2004 Ser meget bra ut Eystein Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 6.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2004 Jeg skal også lage nytt instrument panel til båten neste helg, men jeg skal da bruke meranti og håper at det blir fint. Vi lagde ett for ikke så veldig lenge siden, også det i meranti, men det ble ikke så veldig bra. Nå skal vi også omplassere alle instrumentene... mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 6.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2004 Her kan du se min variant. http://home.no.net/berbmo/nye/101_0107.JPG Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
SeaMaster175 Svart 6.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2004 Her kan du se min variant.http://home.no.net/berbmo/nye/101_0107.JPG Hvilket materiale har du brukt her, bmo? Forresten synes jeg panelet ditt var veldig fint, samme med ditt eysteind! mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 6.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2004 Hvilket materiale har du brukt her, bmo? Forresten synes jeg panelet ditt var veldig fint, samme med ditt eysteind! mvh Jonhei Har brukt Teak finerplater. Lister er laget for hånd med utgangspunkt i en Teakstokk, 2 x 4".Her kan du se litt av utgangspunktet. http://home.no.net/berbmo/gamle/lwf4.JPG Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Arnstein Svart 6.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2004 Hvilket materiale har du brukt her, bmo? Forresten synes jeg panelet ditt var veldig fint, samme med ditt eysteind! Ja dette er arbeid av første klasse, meget pene begge to. Skulle mest tro dere er møbelsnekkere Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Guest tikk Svart 6.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2004 Båten er en fjord Dolphine 1100, har hørt man får kjøpt disse nye etterlignende av edeltre ? De finnes stort sett i alle nyere båter. Har også lurt på plater i stål, noen forslag ? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 6.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2004 Ja dette er arbeid av første klasse, meget pene begge to. Skulle mest tro dere er møbelsnekkere Nja....Skulle gjærne begynt på nytt.............................. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.