Jump to content

Instrumentpanel.

Goddis77

Recommended Posts

Holder på å ordne litt opp i kablingen om bord i båten min. Båten er fra '76, så der er sikkert på tide.

Det som stopper meg nå, er kablingen til de forskjellige instrumentene som er på førerhuset. Da tenker jeg på turtall, temp, spenning og strømmåler osv... Er der noen koblingsskjemaer for disse noe sted, eller må en bare "nappe" av en og en kabel mens en holder på? Båten er en Nidelv 24, men Yanmar måleinstrumenter.

Bilde

Bilde

Holder på å ordne litt opp i kablingen om bord i båten min. Båten er fra '76, så der er sikkert på tide.

Det som stopper meg nå, er kablingen til de forskjellige instrumentene som er på førerhuset. Da tenker jeg på turtall, temp, spenning og strømmåler osv... Er der noen koblingsskjemaer for disse noe sted, eller må en bare "nappe" av en og en kabel mens en holder på? Båten er en Nidelv 24, men Yanmar måleinstrumenter.

Du kan merke ledningene selv, etter hvert som du kobler fra, og så kan du lage deg et koblingsskjema.

Men husk, pass på så du ikke misser merkingen.

mvh

Kjelli, som holder på å skifte alt det elektriske i båten.

PS: Jeg merker hver ledning i hver ende, og har laget meg et skjema, som viser hvor de går fra og til, med plass for kommentarer, f. eks. releer, brytere og sikringer.

Mitt lille tips passer muligens kun for den makelige: Jeg merket ledningene, tok så diverse bilder av med digitalt kamera, og løsnet deretter ledningene. Da har jeg rimelig gode muligheter for å finne fram til slik de var koblet opprinnelig, feil eller ikke.

Har vært i kontakt meg en tidligere eier av en Nidelv 24 i Nidelvklubben i Danmark. Fikk oversendt bilder fra båten hans, og må jammen si at der er kontroll over kablingen.

Skulle gjerne vist dere, men bildene blir så små hvis jeg skal være innenfor kriteriene.

Kanskje Ingar kan hjelpe?

Holder også på med samme prosjekt i en Roland 23  71mod, og der var alt et kaos, så det hadde ikke nyttet å ta bilder.

Nå er det et enkelt opplegg jeg skal ha, men som "grønnskolling" dukker det alltid opp spørmål, kommer den kopl. før eller etter den sikringen osv.

Det jeg prøver, er å tenke logisk i forhold til hvor strømmen kommer fra,og til hva den skal brukes til.

Har en del forskjellig utstyr som skal forsynes, noe via bryterpanel, noe direkte på batteri med sikring.

Men det skal iallefall bli int. å følge denne tråden. :confused:

Holder på å ordne litt opp i kablingen om bord i båten min. Båten er fra '76, så der er sikkert på tide...........Bilde

:flag:  Bare litt missunnelig -  :yesnod: - dette ser da skikkelig ordentlig og oversiktlig ut! Skulle ønske det var sånn hos meg!  :headbang:

Lyst på en jobb til, outbreak?  :flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Har vært i kontakt meg en tidligere eier av en Nidelv 24 i Nidelvklubben i Danmark. Fikk oversendt bilder fra båten hans, og må jammen si at der er kontroll over kablingen.

Skulle gjerne vist dere, men bildene blir så små hvis jeg skal være innenfor kriteriene.

Kanskje Ingar kan hjelpe?

Det er nok ikke meg som har laget disse kablingene nei. Men håper mitt blir like bra.

Hei.

Dette var bilder med ryddige koblinger, det! Jeg er impoonert. Skulle ønske det hadde sett ut slik i Trudelutt og ikke med slik spagetti som jeg dessverre har.

Bilde

Men heldigvis har jeg ryddige koblingsskjema så jeg vet hva som er hva.

Men jeg vil likevel komme med en liten advarsel når det gjelder koblingspunkter, skinner, sikringer kontakter. Det er ryddig, men det blir fort tap i alle disse overgangene. Så jeg gjentar like godt et innlegg jeg hadde en gang tidligere.

Lars H.

Her er innlegget:

Mange båtfolk opplever at spenningen frem til kjøleskap, varmeapparat er alt for lav (varmeapparatet vil ikke starte), selv med fulladet batteri. Alle vet vel nå etter hvert at  tynne ledninger kan gi spenningsfall.

En annen feilkilde som ofte blir oversett er kontakter og sikringer. En dårlig tilskrudd kabelsko, en slapp kontakt i en flatstiftkontakt eller at ledningen inn i disse er dårlig klemt til eller er blitt irret, kan hver for seg fort gi en tiendedels volt spenningstap dersom det går litt strøm i ledningen.

Som et eksempel kan jeg ta forbindelsen fra batteriet via sikring til glødetråden på et varmeapparat (pluss forbindelsen tilbake til batteriet)

Overgangene kan da være slik:

batteriterminal(+) - kabelsko

kabelsko - ledning

ledning - kabelsko (flatstift)

kabelsko(flatstift) - sikringsholder

sikringsholder sikring

sikring -sikringsholder

sikringsholder - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - ledning

ledning - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - terminal i varmeapparat

intern forbindelse til glødetråd

intern forbindelse fra glødetråd

terminal i varmeapparat - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - ledning

ledning - kabelsko

kabelsko batteriterminal(-)

Dette ble mange steder det kan bli dårlig kontakt, faktisk 16 steder! Og det kunne fort blitt flere ved bruk af fordelingsskinner for jord og skjøtekontakter her og der.

Og når det under gløding går  så mye som opp til 10 A strøm, kan det fort bli 0,1volt tap i hver overgang, det blir 1,6volt totalt! Med 12,6volt på batteriet blir det da bare 11volt på glødetråden! Og dette under forutsetning at kablene er så tykke at det ikke er tap der! Men det er det. Litt av et senario?

Heldigvis kan tapet reduseres betraktelig.

6 av disse forbindelsen er der en ledning er klemt fast i en kabelsko(flatstift). Er ikke ledningen skikkelig klemt til, er den irret? Dersom ja, klipp av ledningen så langt inn at du kommer til ren kobber og sett på ny kabelsko(flatstift). Klem den på med en skikkelig klemmetang med retursperre. Kr.99,90 varianten hos OBS duger ikke, men en bra tang med retursperre som klemmer ordentlig til, får du i bilrekvisitaforetningene til 200 - 300 kroner.

6 av forbindelsene kan være dårlige pga. dårlig forbindelse mellom en kabelsko og terminal eller en flatstift han/hun overgang. Her kan det være irr som kan fjernes, kabelskoen kan skrues bedre til eller hunkontakten på flatkontakten er blitt slapp og kan skiftes.

Dersom en har "gammeldagse" sikringsholdere av biltype, den typen med porselenssikringer, bør denne byttes ut til en bedre type. Har faktisk erfart at det hadde irret så mye i overgangen mellom sikring og sikringsholder at det ble totalt brudd! Den nye bilvarianten med"flatstiftsikringer" fåes i god kvalitet.

Når en har gått over alt dette er det på tide å spraye over med f.eks CRC for marine elektriske forbindelser (CRC 6-56? husker ikke helt betegnelsen).

Dette var bare et eksempel, hvordan står det til med forbindelsene frem til kjøleskapet, til lanternene, osv?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 3 måneder senere...

Jeg jobber med nytt instrumentpanel til snekka. Jeg har valgt trevirke som løsning. Et 60 x 20 teakbord i 1,9 cm tykkelse. Meget vanskelig å få tak i, men fikk napp hos Billingstad Trelast i Asker kommune.

Dette erstatter den gamle aluminiumsplata. Dekker bordet med 5-6 lag av ravilakk/benarolje (50/50%). Posterer et bilde av resultatet når jeg er klar om ca. en uke!  :confused:

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

eg laget nytt dashbord til min båt. Fant bare et bilde fra før det var 100% ferdig:

Bilde

Har brukt heltre eik som frontpanel og eikefiner til buen.

Bryterene og motorinstrumenta har eg felt ned slik at de ligger litt under platen. Brukte en liten overfres til å runde kanten.

Syns iallefall dette ble finere enn den stygge teakfineren som var der før:

Jeg skal også lage nytt instrument panel til båten neste helg, men jeg skal da bruke meranti og håper at det blir fint. Vi lagde ett for ikke så veldig lenge siden, også det i meranti, men det ble ikke så veldig bra. Nå skal vi også omplassere alle instrumentene...

mvh

Jonhei

Hvilket materiale har du brukt her, bmo? Forresten synes jeg panelet ditt var veldig fint, samme med ditt eysteind!

mvh

Jonhei

Har brukt Teak finerplater. Lister er laget for hånd med utgangspunkt i en Teakstokk, 2 x 4".

Her kan du se litt av utgangspunktet.

http://home.no.net/berbmo/gamle/lwf4.JPG

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hvilket materiale har du brukt her, bmo? Forresten synes jeg panelet ditt var veldig fint, samme med ditt eysteind!

Ja dette er arbeid av første klasse, meget pene begge to. Skulle mest tro dere er møbelsnekkere :smiley:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Ja dette er arbeid av første klasse, meget pene begge to. Skulle mest tro dere er møbelsnekkere :smiley:

Nja....Skulle gjærne begynt på nytt..............................

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...