Jump to content

Prosjekt: Scand 20 Family

skiftesvik

Recommended Posts

Heisann.

Jeg vurdere å kjøpe en plastsnekke, nærmere bestemt en Scand Family. Jeg har lett etter informasjon om båten både her og på nettet forøvrig, men har ikke funnet tilstrekkelig med info. Er det noen her som vet noe om denne typen båt? Er det forresten Scand Family den heter?

Scand Family på Finn.no

Hvis linken ikke virker, er det Finn-kode: 12187830

Mvh Andreas

scand20_siden.jpg

He He jeg har hatt en slik. Den ble også laget under navnet Fjord, og var en populær selvbyggerbåt. Den ble støpt i stort antall av annsatte på Nordsem i Brevik på 70/80 tallet og går under navnet "Norsemsnekka" her i distriktet. Motor var ofte en Ferryman diesel, og noen Volvo bensin. Pent skrog med maks fart 7Knop.Finner du en med aluminium vinduskarmer ser den straks er moderne ut.

Mvh Enjoy :sailing:

Hei.

Jeg hadde også en Scand Family for noen år siden. Den kan du lese om i Båtmagasinet nr. 4-2004. Da ble den brukt i en bruktbåttest der. Grei båt til sitt bruk. Litt for liten motor iden jeg hadde, bare 7,5 hk. Hvis det ikke er ballast i den er den fryktelig rank, tror jeg hadde ca. 400 kg. fordelt ut i sidene. Da ble den mye bedre å ha med å gjøre. Lykke til med handel. :smiley::wink:

Denne båten ble først produsert som HERWA. De hadde fabrikk på Bergemoen i Grimstad. I min barndom hadde min bestefar en slik 1967 modell. Den ble levert med en Albin Bensinmotor som han byttet ut med en SABB diesel. Min far hadde storebroren. En 1969 modell kjøpt ny med 15 HK Albin Diesel. Den het HERWA 23 Grimsfjord. Fjord overtok formene til 20 foteren og senere ble den til Scand Family.

Vi var på mange turer langs kysten med disse to båtene i all slags vær og ofte mange uker om gangen. Min far var Kaptein i handelsflåten og var stort sett hjemme i 2 måneder om sommeren. Disse to måneden ble stort sett brukt i Båten.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Takker for alle svar. Planen var at båten skulle hentes på mandag. Både betaling og transport var ordnet, men så sa selger at motoren plutselig ikke ville starte. Nå er status at han skal få noen til å se på motoren før et kjøp blir aktuelt. Motoren er en Yanmar 15hk med saltvannskjøling. Kjølesystemet er nettopp byttet og motoren har vært lite i bruk de siste årene. Er det noe spesielt jeg bør passe på med denne motoren/dette systemet?

Hei,

Vi hadde en slik 1987 modell på hytta nå frem til i høst faktisk da vi ikke hadde bruk for snekke lenger.

Pluss med båten:

-driftsikker

-tåler regn og en del bølger

-relativt pen

-billig (spesielt i drift!)

Minussider med båten:

-overraskende ustabil sideveis, mye mindre stabil enn Polar 20 f eks. Vi hadde Polar 22 før denne og det er som natt og dag.

-gammel

-ikke selvlensende

-spruter mye ved motsjø/sidesjø, men det gjør vel alle snekker, likevel relativt mye i denne.

-virker veldig lett i sjøen for en 20 foter å være

Bare spør om du lurer på noe, jeg tror jeg kan mye om denne båtmodellen. :-)

Når det gjelder motoren så er jeg ikke så klok dessverre, fordi vi hadde Volvo 15-18hk 1987 modell i den. Da gjorde den ca 7 knop på maks. Men vi kjørte den aldri på maks for det skal man ikke gjøre. Man bør trekke av 200 omdreininger fra full gass om man skal kjøre fortest mulig.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

• 2 måneder senere...

Hei igjen. Nå er båten kjøpt og oppussing påbegynt.

Bilder av båten slik den så ut når vi kjøpte:

30_1248522355.jpg

30_131863489.jpg

30_2053629231.jpg

Vi har nettopp fjernet den brune "tapeten" på innsiden av skroget. Alt trevirke er tatt hjem for pussing og lakking.

img_0075.jpg

img_0076.jpg

Alle putene er tatt hjem for å trekkes om. Har bestilt marineblått putestoff ala det Viknes bruker. Planen fremover er å topcoate innsiden av skroget, montere stereo, topcoate/male motorkasse og montere freshe lister. Innsiden av båten skal etterhvert bli hovedsakelig hvit og mørkeblå.

Hva bør jeg tenke på som jeg ikke har tenkt? Noen tips? Oppdaterer med bilder når noe skjer :smiley:

• 2 måneder senere...

Long time, no see. Mye har skjedd med båten i det siste. En liten bildeoppdatering:

Her har vi påført topcoat på innsiden av skroget:

dsc00065.jpg

Her har vi montert noen av listene som har fått facelift. Motorkassen er pusset ned og topcoatet

dsc00093.jpg

Kommer tilbake med mer. Nå går det raskt :smiley:

God sommer

• 2 uker senere...

Ser kjempebra ut! Ikke mer enn 3 uker siden jeg selv kvittet meg med en Scand 20' Familiy og kan bare bekrefte alt som har blitt sagt over her. Kjempefin båt som er utrolig sjødyktig! Har vært ute i virkelig hardt vær med denne og med godt med ballast på sidene er den en fryd. Den er dog (som det har blitt nevnt) ikke veldig stabil sidelengs, noe som skyldes at den er ganske smal og går litt for høyt uten nok sidevekt.Hadde en BUCK 10hk dieselmotor i min og den gjørde ganske nøyaktig 7 knop målt med GPS.

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Dette så bra ut.

Har nettopp kjøpt en Scand 20/21 Family selv, så her kan jeg nok plukke opp noen tips. :wink:

Vet noen om det er noe forskjell på Scand 20 Family og 21 Family, bortsett fra den ene foten? :smiley:

Hei gutter, og grattis med båt :flag:

Båten du har kjøpt deg heter Scand-Family 20 (610cm lang og 215 cm bred, dypg. 0,70m og vekt 1350 kg) Denne båten ble i ca 1984 erstatte av en Scand 21 HT (ikke family på denne :smiley: ) Den nye utgaven var 630 cm lang og 228 bred. Båten har 3 vinduer i front (hvorav det mitterste i cabinen kan åpnes som en luke), og ligner mer på en Marex snekke i samme størrelse.

Håper dette var oppklarende :seeya:

• 12 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...