Jump to content

Leiekontrakt for leie av båthavn

tuffff

Recommended Posts

Ja, du sier noe, men det er ikke så lett å få folk til å stille til slike verv - vi er bare 250 medlemmer totalt og kun 33 stykker av disse møter på årsmøtet. Halvparten av disse igjen er med i styre og stell og ymse kommiteer så det er nok liten utskifting her. Jeg selv har, som jeg nevnte, sittet i forskjellige verv i 15-20 år allerede, og det gjelder adskillig flere enn meg.

Men jeg blir litt irritert på sånn husmannsånd. :boxing:

mvh tuffff

Ja, det kan godt hende de har, men vi har nå engang en kontrakt, som vi brukte masse tid og energi på å tilkjempe til den form den er nå - til det beste for medlemmene. Jeg er vel kanskje mer "stivbent" og formell i slike saker enn mange andre, men jeg mener at kontrakter er laget for å regulere slike forhold, og da skal de naturligvis følges - både til lempe og ulempe.

Verden går jo videre uansett, men for å slippe å belaste kona med all frusterasjonen rundt dette, så er det greit å ha en gråtekone her på BP. :flag:

Jeg var rimelig amper når jeg kom hjem fra møtet i går. :discuss:

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

I prinsippet er jeg helt enig med deg, har man en kontrakt så har man en kontrakt.

Uten å ha kjennskap til deres kontrakt med kommunen/havnevesenet så er det vel riktig oppfattet av meg at dere ikke akkurat betaler markedspris?

Og når det gjelder kommuner og deres konstante pengemangel til skole, barnehage,eldre osv. er det vel litt farlig å ri prinsipper når det er dere som kan ende opp som taperen i det lange løp (reforhandling, markedspris, salg osv...)?

Det var en gang en i vår kommune som sa følgende: "Når det gjelder stat og kommune, velg dine slag med omhu..."

En fordel dere har med å ta regningen selv er vel at det gir dere veldig gode kort på hånden når leien skal reforhandles?

"Siden vi bærer kommunens kostnader osv"

Og ja, forumet her er helt supert til å dumpe frustrasjon :yesnod:

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Havnevesenets økonomi er helt løsrevet kommunekassa er jeg redd. Dette er regulert i havneloven, så noen lekkasjer mellom disse foreligger ikke. Pengene hadde i tilfelle blitt tatt av et fond som fem båtforeninger betaler inn til som en del av den årlige leien. Dette fondet skal i utgangspunktet dekke opp slike kostnader i disse båthavnene. Havnevesenets argument er at summen er for liten til å utløse utbetaling fra dette fondet :eek::crazy: Noen slike begrensninger finnes imidlertid ikke i leiekontrakten.

Hadde det gått på bekostning av sykehjemsplasser hadde jeg nok vært mindre stri.

mvh tuffff

• 1 måned senere...

Annonserte på Finn.no i helgen- 10 minutter senere var plassen utleid.

Har skrevet en kontrakt med vedkommende som skal leie plassen min- er det noe jeg har glemt å ta med??

FRAMLEIEKONTRAKT FOR BÅTPLASS

Leieperioden gjelder for plass 56 -5m bred plass (lysåpning 4.6m) og gjelder fra 15.4.08 til 1.11.08. Leie for perioden er avtalt til kr. 15.000.

Bilparkering, vann og strøm på brygga inngår i leieperioden.

Denne avtalen er i to eksemplarer hvor den ene returneres til utleier i underskrevet stand.

Dersom framleietaker misligholder sine forpliktelser med denne avtalen eller ikke innretter seg til de til enhver tid gjeldende ordensregler for X Marina, kan utleier med 14 dagers varsel si opp denne framleieavtale.

Framleietaker er ansvarlig for og svarer for enhver skade vedkommende påfører marina-anlegget. Ansvarsforsikring er således å anbefale. Rettmessig leier av plass 56 kan ikke holdes ansvarlig. Andre særlige tjenester eller krav leier måtte få mot framleietaker under denne avtale, faktureres framleietaker med 14 dagers forfall.

Framleietaker kan ikke fremme økonomiske eller annet krav mot Utleier dersom FramLeietaker under spesielle omstendigheter som utbedring av bryggeanlegget e.l. henvises til annen tilsvarende båtplass på X Marina av eierne av X Marina.

Leieavtalen er ikke bindende for utleier før avtalt leie er innbetalt på konto nr. X

Mulighet for vinteropplag på land inngår ikke i denne avtalen.

Eventuell vinterhavn må avtales separat.

X, 18.03.08

Utleier Framleietager

navn navn

sign sign

Med noen justeringer kan nok dette bli en OK avtale. Et par ting som "sprang rett opp og beit meg i nesen":

Hva er "strøm på brygga"? Ubegrenset, eller gjelder det noen regler eller forutsetninger for bruken? Ta det med i så fall.

Hvorfor skal du bare kunne si opp ved mislighold? Slik du formulerer deg her, avskjærer du deg selv fra å heve kontrakten dvs. bringe den til opphør straks. Du har nok ikke tenkt på dette -- men ofte er det like viktig, det som ikke står skrevet!!

Ang. "ansvar" ville jeg ha tatt inn en setning om at leietaker skal holde deg skadesløs for enhver følge av leietakers handlinger eller unnlatelser av enhver art. Du kan nok med fordel også legge til "andre båter" i samme setning som "marinaen".

Til slutt i avtalen bør det stå at leietaker er forpliktet til å fjerne båten fra båsen ved opphør av avtalen og at du for hans regning og risiko er berettiget til å fjerne båten hvis han ikke fjerner den selv.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...