Jump to content

Båtfolk må betale for skipsleia

Ingar

Recommended Posts

:puke:Oppfinnsomheten når det gjelder å skaffe inntekter er som de fleste erfarer stor. Dette inspillet føyer seg inn i rekken av "lette penger til et tilsynelatene godt formål". Se på skogen av bompengefinansierte veier i dette landet. Det er få andre land i verden hvor slike overgrep kan skje, uten at de det angår REAGERER!

Det er bare en måte å stoppe dette på og det er at oss som dette berører avviser slike forsøk massivt.

Og hvordan skal vi stoppe dette da! Dere husker sikkert når lastebileierene aksjonerte.

For det første sperret de ikke veiene ordentlig og det var langt fra alle som stilte opp.

Og kranbiler var ute og tauet de vekk, ikke akkurat solidarisk.

Skal man først demonstrere må alle som har båt være med. Noe nordmenn er flinke til er og klage men svært få gjør noe med det :smiley:

Jeg er selvfølgelig imot avgifter, det tar de sikkert allerede inn på salg av nye båter. Ihvertfall den summen på 200 mill.

Jeg er ikke så sikker på om jeg er enig med alle dere som ikke liker dette forslaget. Misforstå meg rett - jeg er ikke tilhenger av avgifter bare for avgiftenes skyld - men dette kan også komme oss til gode. Det er derfor av betydning at vi har en noe mer nyansert debatt enn bare " Nå skal staten suge enda mer penger ut av oss - og det synes jeg er dumt" etc.

For å ta parallelen med veier: Bompenger skal finansiere konkrete byggeprosjekter av veier - og således er det en brukerfinansiering av en vei som vesentlig forbedrer sikkerheten og fremkommeligheten. Man kan godt være prinsippielt uenig i og med at vi betaler "mye" skatt her i Norge - og til tider også alt for mye. Således mener mange at all veitubygging skal finansieres over statsbudsjettet.

Faktum er at det ikke er pratisk mulig å bygge alle veier vi ønsker som følge av balansen i budsjettet, og det at vi ikke skal bruke opp alle oljepengene med en gang (den diskusjonen lar jeg ligge her). Bompenger gir oss som brukere en rett - men ikke plikt - til å velge å kjøre på den nye veien - men da koster det. I en rekke andre land er det helt vanlig med bompenger - både i Europa og USA, og skattetrykket der (om du ser hva man totalt sett betaler i skatt og sosial sikkerhet/skoler etc) er ikke så forskjellig fra det i Norge. Sverige er et unntak - der har jeg ennå ikke sett bompenger. Men de har mye høyere skatt enn vi har i Norge  - både på bedrifter og personer. Om man som bruker av den nye veien mener at fordelen ved bruk av veien ikke forsvarer prisen - da må man velge noe annet (Oslofjord tunnellen var et bra eksempel - prisen for å kjøre gjennom ble satt betydelig ned pfa for liten trafikk det første året)

Om forslaget om avgift på bruk av sjøen blir gjennomført og den gir oss brukere bedre rettigheter og bedre tjenester - da er jeg ikke enig i at dette er en uting. En innføring av avgift kan faktisk føre til at våre rettigheter blir bedre, både ved at det kan kreves at lystbåtleier merkes bedre, at fyr ikke legges ned, at nye grunner merkes raskere, bedre kart,  etc. etc. Mitt endelige standpunkt blir da en kost/nytte vurdering av avgiften - og da velger jeg å avvente til jeg vet mer før jeg dømmer forslaget nord og ned.

Avgiften kommer nok uansett tror jeg. Det som er viktig er at båtfolket lager en opinion der det stilles krav til avgiften slik at våre rettigheter - og dermed Kystverkets plikter - blir bedre for oss.

Og hvordan skal vi stoppe dette da! Dere husker sikkert når lastebileierene aksjonerte.

For det første sperret de ikke veiene ordentlig og det var langt fra alle som stilte opp.

Og kranbiler var ute og tauet de vekk, ikke akkurat solidarisk.

Skal man først demonstrere må alle som har båt være med. Noe nordmenn er flinke til er og klage men svært få gjør noe med det :smiley:

Jeg er selvfølgelig imot avgifter, det tar de sikkert allerede inn på salg av nye båter. Ihvertfall den summen på 200 mill.

Se avstemning

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...rticleID=737384

Litt spøk:

Synes man burde sett opp bommer og ha små flåter med innkrevningsfolk stasjonert rundt omkring. Det vil kunne skape mange arbeidsplasser og gjøre det mer livlig langs kysten.

Ærlig talt så tror jeg ikke dette forslaget blir noe av.

Om forslaget om avgift på bruk av sjøen blir gjennomført og den gir oss brukere bedre rettigheter og bedre tjenester - da er jeg ikke enig i at dette er en uting......

God morgen

Forsåvidt enig i at det går an å ha et nyansert syn på dette, men argumentet bak avgiften var da ikke å gi oss bedre service eller rettigheter.  Det var tvert om å gjøre det billigere for nyttetrafikken, var det ikke?

mvh

PS  Honnør til Ingar som med en tråd som dette får samlet oss sammen igjen, og glemme PanPan og utestengelser, men bli nå ikke så ivrige i avgiftsdebatten at du glemmer festen på Valle 4/6 :smiley::lol:

Faktum er at det ikke er pratisk mulig å bygge alle veier vi ønsker som følge av balansen i budsjettet

Det budsjettet er allerede såpass i ubalanse at staten tar inn DOBBELT så mye penger på alle bilavgifter tilsammen som de bruker på veier og det er før en snakker om bompenger.

Er absolutt enig i at en trenger en nyansert debatt, men først bør bevilgende myndigheter/politikere vise noenlunde sunn fornuft i sin omgang med våre penger. I forhold til veibygging og vedlikehold er jo "sjøvedlikehold" nokså billig og vi betaler jo allerede ganske mye avgifter ved bruk av lystbåt (Hk avgift, moms, avgiftsfri diesel er jo ikke heller avgiftsfri+++). Kan noen komme med konkrete tall på hva vi betaler som båtbrukere i forhold til utgifter til vedlikehold av bølgene?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Beklager Bitteliten, men her er jeg helt uenig med deg!

For det første så peker Kystverket på at de skal dekke en del av utgiften for vedlikehold av kystleia. Den leia ønsker man helst skal holds fri for småbåter, slik at nyttetrafikken kan gå uhindret.  Med andre ord: De ønsker at vi skal være med på å dekke utgifter på ei lei man ønsker vi ikke skal være "i veien" i!

Vi betaler allerede ganske så mye avgifter på båtlivet. Først og fremst så betaler vi 24% av alt vi "investerer i" og det vi bruker (drift). Det er 24% mer enn alle de som har gitt opp, og som bruker ferien sin i utlandet.

Nei, avgiftsivrige personer må være fornøyd med at vi betaler 24% avgift (momsen) og pent forholde seg til realitetene: Nyttetrafikken betaler ikke moms, men det gjør vi privatpersoner. Vi betaler derfor allerede 24% og nyttetrafikken kun den faste avgiften! Vi betaler derfor forholdsvis MYE MER!

Det var forslag som dette som vi antok var den egentlige grunn for å opprette småbåtregistret, det var nok ikke for å bedre kunne hjelpe oss å ta vare på våre egne båter!

problemet er kanskje at Nyttetrafikken i årevis har ønsket lystbåtene dit pepper`n gror.

F.eks ønsket havnemyndighetene å stoppe hollenderseilasen fordi båtene krysset ( ! ) trafikkseparasjonssonen.

Men når regningene skal betales, da er vi kjekke å ha....

Det offentlige har f.eks IKKE brukt penger på en gjestehavn i Norges hovedstad. Den som finnes, er det såvidt jeg vet Steff Herbern som har.

Makan...

Suzuki

No boat needed..

Poenget med avgiftene vi har fra før er vel at de skal gå tilbake til brukerne! Noe de ikke gjør.

Se bare på Holmestrand kommune som i mange år har tatt inn leie for båtplasser. Ingen ting har gått tilbake til brukerne i form av vedlikehold og diverse.

Problemet med en avgift er at det også skal opprettes nye statlige ansatte som skal ha lønn.

200 mill blir da fort 400mill ikke sant.

Og når først en avgift er satt så er det veldig lett og øke den år etter år.

Vel, jeg har sagt det før og sier det igjen. Årsavgift på båt kommer nok.

Dette synes jeg ikke er noe svart/hvitt-spørsmål. Jeg ser argumentene mot, men på den annen side er det jo også sånn at det stadig kommer opp staker og stenger mellom øyer og skjær som åpenbart er mest nyttige for oss i de små båtene.

Nå hører jeg til dem som prinsipielt betaler min skatt med glede, så det er mulig jeg ikke er så allergisk mot avgifter som visse andre, men mitt utgangspunkt ville være at vi som seiler omkring i egne båter i det rikeste hjørnet av verden er fantastisk priviligerte mennesker. Den offentlige fattigdommen er imidlertid økende, ref. skolebygg og helsesektor, og jeg greier ikke å hisse meg opp over at jeg evt. må betale noen hundrelapper ekstra av egen lomme for å bidra til en sektor der jeg henter ut så utrolig mye glede hvert år.

:smiley:

Heisan :lol:

Jeg vet at når det gjelder bomstasjoner andre steder i europa så har du muligheten til å kjøre utenom bommene men på en LITT dårligere vei, de som bor ute på Tjøme og Nøtterø MÅÅÅÅ kjøre gjennom bommen. :lol: Selv bor jeg i Sandefjord men jeg synes synd på de som der!!

Nei avgiftskåte politikere har vi nok av, det neste blir vel slitasle avgift på vannet da??

De vil jo ikke merke småbåtleiene rundt i landet????

Det må da være noe her i landet som kan være uten avgifter....... :smiley:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Der kom vel katten ut av sekken?

Båtregister - - - årsavgift - - - " bomstasjoner " i leia - -

Nye avgifter for båtfolket kan være et emne å ta en seriøs debatt på når staten har gjort skikkelig greie for hvordan og til hva man har brukt de allerede ganske omfattende avgifter og skatter båtbrukerne har betalt inn. Foruten 24 % på alle anskaffelser og drift, HK-avgiften etc, må vi plusse på full bensinavgift (vegavgift ?) som armadaen av bensindrevne farkoster betaler inn! Dette er ikke småpenger mine herrer!

På tide at båtfolket sier i fra og står samlet eller ?

Sjøen for alle - - det siste fristed - -  you name it!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Dette synes jeg ikke er noe svart/hvitt-spørsmål. Jeg ser argumentene mot, men på den annen side er det jo også sånn at det stadig kommer opp staker og stenger mellom øyer og skjær som åpenbart er mest nyttige for oss i de små båtene.

Nå hører jeg til dem som prinsipielt betaler min skatt med glede, så det er mulig jeg ikke er så allergisk mot avgifter som visse andre, men mitt utgangspunkt ville være at vi som seiler omkring i egne båter i det rikeste hjørnet av verden er fantastisk priviligerte mennesker. Den offentlige fattigdommen er imidlertid økende, ref. skolebygg og helsesektor, og jeg greier ikke å hisse meg opp over at jeg evt. må betale noen hundrelapper ekstra av egen lomme for å bidra til en sektor der jeg henter ut så utrolig mye glede hvert år.

Vil vel ikke si at jeg betaler skat med gled men, det argumente med oss rike er helt feil du får snakke for deg selv,  alle har ikke (for)MYE penger selv om de har båt, alle som har endel penger snakker slik og tenker for det meste på seg selv sånn har det vært bestandig det er de som trekker opp priser på det meste. :lol:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

I prinsippet kommer nok over tid ingen ting til å være uten avgifter her i Norge - akkurat på samme måte som det er i store deler av den industrialiserte verden. Det blir bare værre og værre - og det er viktig at vi stiller krav.

Jeg er enig i at vi allerede har betalt 24% skatt ved kjøp - i tillegg til at vi betaler skatt - og kanskje også arveavgift på ting det er betalt moms og skatt på allerede + formuesskatt for at vi bare eier en ting vi har brukt pengene våre på å kjøpe. Visst er det mye - og til tider alt for mye - ja til og med direkte demotiverende når man ser over hvor mye man betaler i skatt - men jeg synes vi får veldig mye tilbake i form av høy levestandard og god samfunnssikkerhet sammenlignet med mange andre land.

Igjen oppfordrer jeg til en mer nyansert debatt enn bare "nå skal Stortinget suge mer ut av oss etc". Vi kan godt være saklig uenig i at det skal innføres en avgift på vår båtbruk. Samtidig kan vi si at det kanskje er greit det - men under forutsetning av at vi da får bedre rettigheter. Det kan være at vi kan oppnå noe som er bra for alle som bruker fjorden - om vi også er villige til å strekke oss litt.

Klager vi bare over at avgiften kommer - så kommer avgiften uten at båtfolket får påvirket rammebetingelsene. Sier vi - greit nok til avgiften - men da må vi få bedre rettigheter - da har vi en bedre sak overfor politikerne - og da kan vi få til noe som er bra for mange.

Vedr. avgiftsnivået i Norge: Tidligere syntes jeg alt var veldig dyrt i Norge - men det var inntil jeg sjekket ut total skatt og avgift i Sverige - der er det mye værre enn her. Troen på at det kan bli noe bedre i Norge mistet jeg da Høyre som det første de gjorde var å øke firmabilskatten med 10.000 kroner pr år - snakk om løftebrukk

At nyttetrafikken ønsker oss dit pepper'n gror har jeg aldri opplevd selv. Jeg synes det fungerer bra og at man har gjensidig respekt for hverandre. Forøvrig synes jeg det er rettferdig at en avgift fordeles på alle brukerne - da etter hvor mye man bruker dette (kanskje vi kan få ferdskrivere i båtene som viser hvor mange timer vi har kjørt - så kan avgiften fordeles etterskuddsvis - det var en SPØK  :smiley:).

Det ville jeg ikke være så sikker på.Byråkratene har innført og lagt småbåtregisteret under Tollvesenet ikke for å være snille og greie med oss.....

Det har hele tiden vært hevdet fra alle politikere jeg vet om at båtregisteret ikke skal brukes til å innkreve avgifter Jeg kan derfor ikke tenke meg at man vil få noe politisk flertall for å gjøre kuvending her. Man må i tilfelle bygge opp et nytt register for å få til innkrevning.

Forstår påenget ditt, Bitteliten, og er forsåvidt enig i at ingenting er gratis her i verden. Det jeg vil peke på er at vi båtbrukere allerede betaler i bøtter og spann!

Kunne vært interessant å høre om noen har et noenlunde anslag/kvalifisert gjetning på hvilke beløp vi snakker om her?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Det har hele tiden vært hevdet fra alle politikere jeg vet om at båtregisteret ikke skal brukes til å innkreve avgifter Jeg kan derfor ikke tenke meg at man vil få noe politisk flertall for å gjøre kuvending her. Man må i tilfelle bygge opp et nytt register for å få til innkrevning.

ha ha .... og det får deg til å føle deg trygg, Lasse?

Politikere som snur er vel ikke noe nytt, og det eksisterende småbåtregisteret kan brukes, bare man gjeninnfører obligatorisk medlemskap, og det kan komme fort :crazy:

Lasse:

Det er Kystverket som kommer med forslaget og de skriver dette: "..En mulighet er å gjøre småbåtregistret  obligatorisk, og bruke dette som utgangspunkt for å ilegge fritidsflåten gebyr."

Så det er helt klart at byrokrater (f.eks i Kystverket) ser for seg denne bruk av registret. At diverse politikere i Stortingsdebatten hevdet at det ikke skulle brukes slik, glemmes fortere enn valgflesk! (Eller de politikere som mener dette har ikke flertall i Stortinget.) :crazy:

Nei, jeg mener det kun er én sak man kan gjøre: Si klart fra at dette kan vi ikke godta. :crazy: Det er enkelt nok å velge inn representanter på Stortinget som støtter oss i dette.

Penger og kapitalisme er en merkelig ting. Det kan se ut som at jo mer penger og jo rikere en stat er, jo mindre penger brukes til ting som i første omgang ikke kaster av seg, jfr skole, sykehus, veier etc. Det er som om det eksisterer en slags omvendt proporsjonalitet.

Da jeg vokste opp, på 60-tallet, hørte vi aldri om mangel på kladdebøker, viskelær, materialer til sløyden etc. Vi fikk beskjed om ikke å sløse, men det var i almennoppdragelsens navn, ikke fordi det ikke var penger. Hvordan det er dag, har andre nevnt tidligere i tråden.

Tidligere i tråden henvises det til Sverige, det er en kjent sak at våre naboer har dårligere råd enn oss, likevel ser vi f.eks. ikke en eneste bomring; de fleste har vel også fått med seg at det er bygget mange mil ny vei mellom Svinesund og Gøteborg, uten bomring. Så hvordan får så Sverige dette til, med underskudd på statsbudsjettet? Ikke vet jeg, bare henviser til den omvendte proporsjonaliteten.

Så, en avgift på båtfolket i Norge er ingen overraskelse. Jeg tror svaret er så enkelt at flertallet i Norge har anledning til å betale bompenger, og nye avgifter. Hvor det er anledning, blir denne benyttet. Hvor sosialt dette er, eller spørsmål om hva man skal få igjen for pengene, er sjelden på dagsorden.

Kapitalismen trenger to beveggrunner for handling. En: mulighet til å tjene flere penger (eller motsatt, handling hvis fare for tap). To: hvis det er mulighet til å høyne anseelse (eller motsatt, hvis anseelse er i ferd med å gå tapt). Det første er gjeldende for de foreslåtte avgifter, det andre er gjeldende for forfallet ved skolene.

Staten har overhode ikke behov for inndekning av de 200 millioner kroner det koster å drifte sjømerker og fyr langs kysten. For et land med så lang kyststripe som Norge, er denne summen småpenger.

Jeg vet at jeg nå vinkler debatten i en mer filosofisk-politisk retning, men det er fordi jeg tror at svaret ligger her. De foreslåtte nye avgiftene er bare et ledd i en generell trend som enhver kapitaliststat følger. Jfr USA; de pengene som ble brukt på krigen i Irak kunne langt på vei ha løst fattigdommen i landet (kvalifisert synsing  :crazy:).

Tilbake til båt, vær sikker, før eller siden kommer avgiften, kort og godt fordi flertallet har anledning til å betale den.

Hvis noen nå mener at jeg er på viddene i forhold til saken, og at slike argumenter ikke er hjemmehørende på Baatplassen, får de ha meg unnskyldt  :crazy:

mvh

M.

Marna

Det har hele tiden vært hevdet fra alle politikere jeg vet om at båtregisteret ikke skal brukes til å innkreve avgifter

Ja,det er jo veldig beroligende.Jeg antar jeg er like beroliget nå som folk var ifjor da strømprisene gikk gjennom taket.Bare bruk strøm,ingen behøver å fryse sa en

ledende person i regjeringa.Underforstått,vi finner en løsing angående pengene/

prisen men det viste seg å bety etter konfirmasjonsgavene til ungene er solgt og spare-

grise til de små håpefulle  er tømt så ordner sosialen avbetaligsordninger.

Av og til virker det på meg som om det er et krav å være lystløgner for å være i politikken?

Selv stoler jeg på politikere like langt som jeg kan hive et piano,og det kan jeg love er ikke

veldig langt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...