Jump to content

Båtfolk må betale for skipsleia

Ingar

Recommended Posts

Skjønner ikke helt at det ikke er i statens int.¨å ha et oppdatert "sjøbilde". Det er da en utgift å sette igang en redningsaksjon, eller søk også.

Vi betaler vel nok gjennom alle andre avgifter og pålegg, om ikke dette burde være noe staten tar ansvar for.

Dette er nesten like dumt som å foreslå fiskekort for fiske av makrellen på sjøen. :confused:

Sikkerheten til sjøs er statens ansvar!

Flott at diskusjonen har vært og er så livlig som den er. Dette er en viktig sak for båtfolket. Mitt mål med innleggene mine har vært å få til en god og engasjert debatt - og det har vi virkelig fått til her - bra alle sammen!

Jeg er enig i at veiprising i Norge er en uting prinsippielt.  Alternativene slik jeg ser det er tre ting:

1. økte skatter

2. mindre nye veier

3. økt bruk av oljepenger

Den enkleste løsningen er alternativ 3 - men her er meningene delte om hva som  er rett.

Jeg ser også problemet med at vi stenges inne av bompenger - og er ikke enig i det.

Igjen påpeker jeg at mitt standpunkt til å være positiv til en båtavgift tar utgangspunkt i at vi som båtbrukere får bedre rettigheter/tjenester ved at avgiften innføres. Får vi ikke det - og avgiften kun er en ren beskatning - mener jeg det er feil å innføre en slik avgift

......Jeg er enig i at veiprising i Norge er en uting prinsippielt.  Alternativene slik jeg ser det er tre ting:

1. økte skatter

2. mindre nye veier

3. økt bruk av oljepenger

Den enkleste løsningen er alternativ 3 - men her er meningene delte om hva som  er rett.

Jeg ser også problemet med at vi stenges inne av bompenger - og er ikke enig i det.

Igjen påpeker jeg at mitt standpunkt til å være positiv til en båtavgift tar utgangspunkt i at vi som båtbrukere får bedre rettigheter/tjenester ved at avgiften innføres. Får vi ikke det - og avgiften kun er en ren beskatning - mener jeg det er feil å innføre en slik avgift

Hei Bitteliten!  :flag:

Dine 3 alternativer (det gjelder veiprising, så vel som den foreslåtte båtavgiften for å finansiere fyr og staker i sjøen) tar utgangspunkt i den politiske situasjon vi har i landet per i dag. Mitt personlige syn er nå det at problemet egentlig er "uproffe / lite dyktige" og "ser ikke lenger enn nesa si..."-politikere! Der mangler det langsiktig tenkning. Dagens politikere flest, er mest opptatt av 4-års perioden som stortingspolitiker enn samfunnsnyttig langtidsplanlegging. Jeg tror ikke at økte skatter er nødvendig, hvis man bruker de eksisterende skatteinntekter på en fornuftig og god måte. Det er politikernes "sløsing" med våre midler (....vi gir bort 50 mill. her og 50 mill. der...vi har så mye penger...)  som gjør at de stadig må innføre nye avgifter.

Man kan bare se hvordan Sverige har klart seg. Landet slet med en opparbeidet kjempegjeld hvor man kunne forvente seg slike tiltak som veiprising / bomveier, og ellers økt avgift / skatt for å ta igjen underskuddet. Svenskene har veier og bygger nye veier, som har en helt annen standard en det vi sliter med her i landet. Og alt dette er finaniert over statsbudsjettet.

Det ser nå ut til at ypperstepresten vår (Kjell-Magne) likevel har "misjonert" og greid å "omvende" svenskene til også ta i bruk bomfinansiering ved den nye Svinesundbroen. Det måtte en Norsk statsminister til for å få innført bomavgift i Sverige!  :confused: Jeg gremmes! :cool:

Jeg tror rett og slett at "Oljepengene" har ødelagt det politiske gangsynet. Politikere trenger ikke lenger tenke kreativt / alternativt for å få ting finansiert / gjort.

Når det gjelder ".....til å være positiv til en båtavgift tar utgangspunkt i at vi som båtbrukere får bedre rettigheter/tjenester ved at avgiften innføres. Får vi ikke det - og avgiften kun er en ren beskatning - mener jeg det er feil å innføre en slik avgift" .......så kan du bare se hvor mye innflytelse bileiere har når det gjelder bomveifinaniering. Det å tro at det vil gå anderledes med båtavgiften, er muligens litt vel optimistisk.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jeg synes jeg betaler mer enn nok allerede. I 2003 betalte jeg over kr.50.000 i HK-avgift (skjult skatt), kr. 1700 i kommunal havneavgift i båthavn (skjult skatt) og ca. kr.2000 for å ligge ved offentlig kai 25 netter(skjult skatt?). I tillegg betaler jeg veiskatt på bensinen til gummibåten og bensinaggregatet mitt. Jeg har til og med meldt inn båten i det nå frivillige lystbåtregisteret (kr.300) som opprinnelig skulle være gratis! Og nå forventer Kystverket at jeg skal betale fyravgift og kanskje losavgift i tillegg? Er de dumme????

Jeg er ikke enig i at kommunal havneavgift er skjult skatt,ei heller avgift for å ligge ved

offentlig kai.Du spør om Kystverket er dumme kes.Det vet jeg ikke noe om,men de tror

vi er helt dumme ihverfall!

Jeg tror rett og slett at "Oljepengene" har ødelagt det politiske gangsynet. Politikere trenger ikke lenger tenke kreativt / alternativt for å få ting finansiert / gjort.

Mitt utgangspunkt er at vi har de politikerne vi har - og de er valgt av folket. Jeg tror det er enklere å flytte fra landet selv enn å få byttet ut politikerne våre/få et annet folk  :headbang: Men jeg er helt enig med deg i din betraktning - politikk i dag dreier seg etter min mening om forvaltning av en pengebinge - ikke investering i langsiktig samfunnsutvikling som det burde være.

Dette er klipt fra artikkelen som det er link til over:

"Kystdirektøren påpeker at mange strekninger stort sett trafikkeres av småbåter, og han mener disse burde være med på å betale regningen"

Med dette som utgangspunkt er jeg enig i at dettee avgiftsforslaget bare er å suge penger av båtfolket inn i statskassen - uten at båtfolket får bedre rettigheter/tjenester tilbake. Dermed er jeg også uenig i avgiften. Mitt utgangspunkt for diskusjonen har vært at om avgiften gir båtfolket bedre tjenester eller rettigheter så synes jeg det kan være bra. Men ettersom dette ikke legges til grunn av kystverket får de heller suge penger fra andre.

Takk for en fin diskusjon!

Hei Bitteliten!  :blush:

Jeg tror du rører ved kjenernen her. Oljepengene har bidratt mye til velstanden her i landet.  Vi skal ikke stikke under en stol at den vanlige borger etterhvert er blitt godt vandt til alskens goder fra fellesskapet.  Dette har etterhvert utviklet seg til ukultur og unøyansert pengebruk.  I tillegg har vi en god tradisjon for å dele med andre.  Stadig flere ønsker en bit av våre gode kake, og de er velkommen.  Kanskje flere må være med å dra i lasset etterhvert for å få pengene til å strekke til? Tenker ikke bare på de som kommer til landet, men også blant oss selv.   Poenget mitt er at politikerne ikke alene har skylden, men det er ukulturen vi holder på å utvikle.

:nono: Det var dagens preken.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Heisan Baatfolk!  :nonod:

Jeg må nok si at det forundrer meg en smule at det ellers så våkne båtfolket her inne åpenbart ikke har fått med seg at KNBF har tatt kraftig til motmæle mot dette tåpelige forslaget. Jeg fikk kjennskap til dette forslaget under Haugesund-konferansen og tok det opp der og da. Dette ble fulgt opp av Aftenposten i et oppslag på førstesiden, hvilket førte til en ganske omfattende debatt i samtlige radio- og nyhetskanaler.

I følge Aftenposten i dag har undertegnede fått full støtte for min argumentasjon både hos Høyre, Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet! Forslaget er derfor erklært dødt og maktesløst og ferdig med det!!! Men av og til ville det vært hyggelig å få litt kredit for den jobben man gjør....*sukk* ...men det er vel for mye å håpe på.....

Hilsen Syvert :blush:  :puke:  :puke:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Men av og til ville det vært hyggelig å få litt kredit for den jobben man gjør....*sukk* ...men det er vel for mye å håpe på.....

Mange takk for initiativet og ikke minst innsatsen som KNBF utøver for oss båtfolk.  Vi trenger dere.

:puke: hilsen potensiell medlem i KNBF

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Jeg må nok si at det forundrer meg en smule at det ellers så våkne båtfolket her inne åpenbart ikke har fått med seg at KNBF har tatt kraftig til motmæle mot dette tåpelige forslaget. Jeg fikk kjennskap til dette forslaget under Haugesund-konferansen og tok det opp der og da. Dette ble fulgt opp av Aftenposten i et oppslag på førstesiOG Fden, hvilket førte til en ganske omfattende debatt i samtlige radio- og nyhetskanaler.

I følge Aftenposten i dag har undertegnede fått full støtte for min argumentasjon både hos Høyre, Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet! Forslaget er derfor erklært dødt og maktesløst og ferdig med det!!! Men av og til ville det vært hyggelig å få litt kredit for den jobben man gjør....*sukk* ...men det er vel for mye å håpe på.....

ALL ÆRE OG FULL KREDITT GIS!!

mvh

Barsk II :puke:

Jeg må nok si at det forundrer meg en smule at det ellers så våkne båtfolket her inne åpenbart ikke har fått med seg at KNBF har tatt kraftig til motmæle mot dette tåpelige forslaget. Jeg fikk kjennskap til dette forslaget under Haugesund-konferansen og tok det opp der og da. Dette ble fulgt opp av Aftenposten i et oppslag på førstesiden, hvilket førte til en ganske omfattende debatt i samtlige radio- og nyhetskanaler.

Hilsen Syvert :

Så da, Syvert  :wink:

Jeg så oppslagene og hørte deg på radioen. Du argumenterte godt, og langt bedre en han fra Kystdirektoratet (eller hva det nå var). Han var mest opptatt av å bortforklare at han hadde fremsatt forslaget.

Bra jobbet, med andre ord. :cheers:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...