Bjørktun Startet 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2008 Kvifor har vi nordmenn aldri fått dreisen på dette med bygging av seilbåtar? Etter 80-talet har det vel vore fint lite av dette. Motorbåtar har vi vore gode på lenge. Nokon som har nokon tankar og meiningar? Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 He he, bare se på de opphetede diskusjonene om seilbåtmerker her på BP, så skjønner du at meningene spriker i mange retninger. Nei, for å være seriøs tror jeg dette har noe med tradisjoner og kostnadsnivå å gjøre. Det var noen sørlendinger som forsøkte seg med leveranse av byggesett for noen år siden, basert på Calypso 102, og en 42-foter. Det tok vel aldri helt av. De forsøkte også å lufte interessen for å bygge en ny 33-foters IMS, men jeg tror ikke de fikk nok interessenter til å at det lønte seg å bygge former. Den båten ble deretter bygget som en one-off i Sverige, hvis ikke jeg tar helt feil. Her hjemme er vel tradisjonen sterkest for landstedsbåter og snekker. Dog, Claus Landmark har tatt initiativ til å bygge en 43-foter i Dubai, konstruert av Mark Mills. Men å bygge denne i Norge tror jeg ville vært for dyrt. Forgus 42 er jo et norsk design (Kullmann), men bygget i Sverige. Skal man bygge seilbåter i Norge, tror jeg man må bygge veldig rasjonelt hvis man skal lage en volumselger, og da trenger man mye oppstartskapital for å etablere en stor fabrikk. I tillegg er det vel relativt få norske konstruktører av seilbåter som kunne vært drivkraften i en slik satsing (?). Spørsmålet er jo hva slags båt man skulle laget? Se på K19, den ble for dyr til å bli noen volumselger. Jeg tror det kan være veldig vanskelig å konkurrere i markedet for AWB'er. Det måtte i såfall blitt i en nisje av et eller annet slag. Svenskene har jo klart det med HP1030. I USA har man laget FT10 som bygges i Kina. Spørsmålet er hva som kunne slått an i Norge. Hvilke fortrinn har vi ift f.eks svenskene? Et maritimt miljø har man jo så absolutt her hjemme. Temaet du bringer opp er veldig interessant. Det er sikkert mange andre som også har tanker og meninger rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Du sa det Ulysses. Og vi har en lang og rik tradisjon på dette med seiling. Norske seilere har hentet mye edelt metall i internasjonale konkurranser. Sundby var en sensajon internasjonalt for noen år siden, men ble knapt omtalt her hjemme. Og det har ikke manglet på konstruktører heller. Jeg tror nok at dette med seiling kanskje har hatt ett snobbestempel. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Du har Linge båtene da: Yngling, Soling etc. Men de er kanskje ikke bygget i Norge? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
ulysses Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Det er mange fine Linge-konstruksjoner der ute, men som Bjørktun påpekte har det vel vært tørke i lang tid. Jeg tror du er inne på noe Mulligan: Seiling har kanskje vært betraktet som en snobbegreie i Norge. Og snobberi og industri er kanskje ikke verdens beste venner? Men jeg håper/tror det er i ferd med å endre seg. Det er ihvertfall ikke mye snobbete over en Maxi 77 i våre dager. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 (redigert) Ja, jeg husker med gru skriveriene rundt "luksus seilbåten" til Gro. Var det ikke en First på rundt 28 fot? Redigert 21.Januar.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Ble vel også bygget endel båter i Tønsberg, av Alo og Mikkelsen! Alo 96 er vel den siste seilbåten. Husker denne fra midten av 80 tallet som en helt fantastisk båt! Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Norge er verdensledende på aluminium, og det er ikke noe i veien for å lage båter som på bildet. Kostnader er ingen unnskyldning, heller ikke kunnskapsmangel. Det handler om en investor og kunder. Jeg tror listen på kvalitet og kostnad allerede styres noen få produsenter som lager båter i stort antall. Skal man satse på noe innen seilbåt i dag, må det være noe nytt med overlegne egenskaper på enkelte felt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Har vært forsøkt med aluminiium også. Autogen bygde Gekko 39. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Man har Saxe i Arendal da. 17 båter bygget Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Bjørktun Svart 21.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Mange gode innspel her. Trur nok også, som fleire peikar på, at toget er gått for volum-bygging ab seilbåtar her til lands, men nisjeprodukt og eksklusive bygg kunne kanskje ha ein sjanse. Som Ole Petter nemner måtte det sikkert vere noko som er relativt eineståande på marknaden. Hadde vore spennande om nokon ville satse, og fekk til noko som var liv laga. Formane til ein av Calypso-modellane stor forresten til sals for ei tid sidan. Seljar var Hobby Boats utanfor Bergen. Nokon som veit om dei hadde planar om produksjon? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Det var snakk om Forgus 42. Jeg kjenner eieren godt og han har tatt tilbake rettighetene fra Forgus. Fremover vil den hete Birger Kullman 42. Båten er strøken og en fryd for øyet. Birger Kullman er en spennende konstruktør som tør gå egne veier, på lik linje med en viss finne.. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Otto R Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Mørebas lagde jo seilbåt i sin tid, med Norlin som konstruktør. Men pga kostnader så gikk fabrikken konkurs pga av denne produksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Mørebas overtok rettighetene til å bygge og selge en båt Albin Marin ikke lenger klarte å selge. Og det viste seg raskt at Mørebas ikke klarte å selge den de heller. Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 (redigert) Hero seilbåtene er det jo en del av rundt omkring. Bygget på storsand av henrik og robert. Dette vil jeg si er en av hurums stolthet for alle med båt Redigert 22.Januar.2008 av Sonata 7 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Noen som kan invitere Trygve Hegnar på en seiltur, gjerne på en dag med perfekte seilforhold......vekke konkurranseinstinktet, noe han har i rikelig monn..... Kan risikere å få en Norsk kvalitetsprodusent av seilbåter a la Windy.... Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Min er jo en norsk båt, bygget i Norge, på en tid hvor vi var ledende i seilbåtbygge. Virker egentlig som at vi her på berget holdt den norske trebåtbyggingen "for lenge" og da tiden var slik at det var plast som gjaldt...da var det for få som hadde kunnskap og verft som var tilpasset dette. Vi bygde jo trebåter lenge etter at plast var kommet på markedet, men for å forsvare dette så hevder jeg at nåtidens utenlandske "plastvidunder" ligger langt etter hva linjer og estetikk gjelder. Min Anker-båt, bygget hos Jac. M. Iversen i Son, er fortsatt penest....synes nå jeg!! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
alidal Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Er denne bygget av Dolvik? Er ihvertfall en flott båt! Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Er denne bygget av Dolvik?Er ihvertfall en flott båt! Tror dette er "Carolina IV" - en 46 fots sloop av S&S (Sparkman & Stephens). Men skal ikke si det sikkert.....har muligens vært innom for en reparasjone eller noe, for båten hører hjemme i Sverige. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
logget av Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 (redigert) Mange gode innspel her. Trur nok også, som fleire peikar på, at toget er gått for volum-bygging ab seilbåtar her til lands, men nisjeprodukt og eksklusive bygg kunne kanskje ha ein sjanse. Som Ole Petter nemner måtte det sikkert vere noko som er relativt eineståande på marknaden. Hadde vore spennande om nokon ville satse, og fekk til noko som var liv laga.Formane til ein av Calypso-modellane stor forresten til sals for ei tid sidan. Seljar var Hobby Boats utanfor Bergen. Nokon som veit om dei hadde planar om produksjon? Det finnes konkrete planer om å bygge superyaht eller magayacht i Norge, og det ville vært morsomt om dette også kunne bety seilbåt. Det var vel Brødrene aa som i sin tid laget verdens raskete megayacht (Moonraker). Nå er vel Brødrene aa for opptatt med å levere hurtigbåter og har vel derfor ikke tid til å tenke på andre ting. De har i verfall bevist at de kan. NB! det er ikke Brødrene aa som har planer om å bygge slike båter, bare for å unngå misforståelser. Moonraker (66 knop) kan dere se på http://www.mulderdesign.nl/paginas/begin.htm Redigert 22.Januar.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Ikke akkurat masseproduksjon, men Djupevåg lager flotte båter. Her Jenny og Vettranotte Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Flotte båter HaHa. Er det noen som kunne klart å få til en seilbåtproduksjon i Norge, er det kanskje Djupevåg. De har jo kjøpt CNC maskin til å frese ut plugger. Så har de jo også håndtverkere som kan trevrk til interiørt. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 (redigert) Lekker båt vikers ! Jeg har hørt at man ikke eier en Anker-båt, man har bare vært så heldig at man har fått lov/muligheten til å ta vare på den for en stund. Det er ikke uten grunn at Johan Anker blir kaldt "linjenes mester" Hva heter båten din ? Hvilken historie har den? Kan du legge inn en link til noen bilder. Disse båtene er bare en estetisk nytelse. Synd at det er så mye arbeide å holde de så pene, men det er vel kansje noe av sjarmen ? Redigert 22.Januar.2008 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Her er nok en fin båt. Skroget ble bygget på Djupevåg, og eieren gjorde resten selv. Jan Isaksen vant prisen for den beste båten mener jeg å huske. Man må ombord for å skjønne hvor fin denne båten egentlig er. Hjemmelaget båt får en helt ny betydning etter å ha studert alt arbeidet som her eieren har gjort selv i denne båten. Se selv. http://www.sy-jenny.no/ Dette er vel Orust kvalitet vil jeg mene. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Min er jo en norsk båt, bygget i Norge, på en tid hvor vi var ledende i seilbåtbygge. Virker egentlig som at vi her på berget holdt den norske trebåtbyggingen "for lenge" og da tiden var slik at det var plast som gjaldt...da var det for få som hadde kunnskap og verft som var tilpasset dette. Vi bygde jo trebåter lenge etter at plast var kommet på markedet, men for å forsvare dette så hevder jeg at nåtidens utenlandske "plastvidunder" ligger langt etter hva linjer og estetikk gjelder. Min Anker-båt, bygget hos Jac. M. Iversen i Son, er fortsatt penest....synes nå jeg!! Du har muligens rett i det. Kan kanskje sammenliknes med overgangen fra treski til glassfiberski, der sakket også norske skiprodusenter akterover med treg overgang. Opus Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.