Jump to content

Seilbåtbygging i Norge.

Bjørktun

Recommended Posts

He he, bare se på de opphetede diskusjonene om seilbåtmerker her på BP, så skjønner du at meningene spriker i mange retninger.

Nei, for å være seriøs tror jeg dette har noe med tradisjoner og kostnadsnivå å gjøre. Det var noen sørlendinger som forsøkte seg med leveranse av byggesett for noen år siden, basert på Calypso 102, og en 42-foter. Det tok vel aldri helt av. De forsøkte også å lufte interessen for å bygge en ny 33-foters IMS, men jeg tror ikke de fikk nok interessenter til å at det lønte seg å bygge former. Den båten ble deretter bygget som en one-off i Sverige, hvis ikke jeg tar helt feil. Her hjemme er vel tradisjonen sterkest for landstedsbåter og snekker.

Dog, Claus Landmark har tatt initiativ til å bygge en 43-foter i Dubai, konstruert av Mark Mills. Men å bygge denne i Norge tror jeg ville vært for dyrt. Forgus 42 er jo et norsk design (Kullmann), men bygget i Sverige.

Skal man bygge seilbåter i Norge, tror jeg man må bygge veldig rasjonelt hvis man skal lage en volumselger, og da trenger man mye oppstartskapital for å etablere en stor fabrikk. I tillegg er det vel relativt få norske konstruktører av seilbåter som kunne vært drivkraften i en slik satsing (?). Spørsmålet er jo hva slags båt man skulle laget? Se på K19, den ble for dyr til å bli noen volumselger.

Jeg tror det kan være veldig vanskelig å konkurrere i markedet for AWB'er. Det måtte i såfall blitt i en nisje av et eller annet slag. Svenskene har jo klart det med HP1030. I USA har man laget FT10 som bygges i Kina. Spørsmålet er hva som kunne slått an i Norge. Hvilke fortrinn har vi ift f.eks svenskene? Et maritimt miljø har man jo så absolutt her hjemme.

Temaet du bringer opp er veldig interessant. Det er sikkert mange andre som også har tanker og meninger rundt dette.

Du sa det Ulysses.

Og vi har en lang og rik tradisjon på dette med seiling. Norske seilere har hentet mye edelt metall i internasjonale konkurranser.

Sundby var en sensajon internasjonalt for noen år siden, men ble knapt omtalt her hjemme.

Og det har ikke manglet på konstruktører heller.

Jeg tror nok at dette med seiling kanskje har hatt ett snobbestempel.

Det er mange fine Linge-konstruksjoner der ute, men som Bjørktun påpekte har det vel vært tørke i lang tid.

Jeg tror du er inne på noe Mulligan: Seiling har kanskje vært betraktet som en snobbegreie i Norge. Og snobberi og industri er kanskje ikke verdens beste venner? Men jeg håper/tror det er i ferd med å endre seg. Det er ihvertfall ikke mye snobbete over en Maxi 77 i våre dager.

Norge er verdensledende på aluminium, og det er ikke noe i veien for å lage båter som på bildet.

Kostnader er ingen unnskyldning, heller ikke kunnskapsmangel. Det handler om en investor og kunder.

Jeg tror listen på kvalitet og kostnad allerede styres noen få produsenter som lager båter i stort antall.

Skal man satse på noe innen seilbåt i dag, må det være noe nytt med overlegne egenskaper på enkelte felt.

alubat_bakfra.jpg

Mange gode innspel her. Trur nok også, som fleire peikar på, at toget er gått for volum-bygging ab seilbåtar her til lands, men nisjeprodukt og eksklusive bygg kunne kanskje ha ein sjanse. Som Ole Petter nemner måtte det sikkert vere noko som er relativt eineståande på marknaden. Hadde vore spennande om nokon ville satse, og fekk til noko som var liv laga.

Formane til ein av Calypso-modellane stor forresten til sals for ei tid sidan. Seljar var Hobby Boats utanfor Bergen. Nokon som veit om dei hadde planar om produksjon?

Min er jo en norsk båt, bygget i Norge, på en tid hvor vi var ledende i seilbåtbygge. :sailing:

Virker egentlig som at vi her på berget holdt den norske trebåtbyggingen "for lenge" og da tiden var slik at det var plast som gjaldt...da var det for få som hadde kunnskap og verft som var tilpasset dette. Vi bygde jo trebåter lenge etter at plast var kommet på markedet, men for å forsvare dette så hevder jeg at nåtidens utenlandske "plastvidunder" ligger langt etter hva linjer og estetikk gjelder. Min Anker-båt, bygget hos Jac. M. Iversen i Son, er fortsatt penest....synes nå jeg!! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Er denne bygget av Dolvik?

Er ihvertfall en flott båt!

Tror dette er "Carolina IV" - en 46 fots sloop av S&S (Sparkman & Stephens). Men skal ikke si det sikkert.....har muligens vært innom for en reparasjone eller noe, for båten hører hjemme i Sverige.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Mange gode innspel her. Trur nok også, som fleire peikar på, at toget er gått for volum-bygging ab seilbåtar her til lands, men nisjeprodukt og eksklusive bygg kunne kanskje ha ein sjanse. Som Ole Petter nemner måtte det sikkert vere noko som er relativt eineståande på marknaden. Hadde vore spennande om nokon ville satse, og fekk til noko som var liv laga.

Formane til ein av Calypso-modellane stor forresten til sals for ei tid sidan. Seljar var Hobby Boats utanfor Bergen. Nokon som veit om dei hadde planar om produksjon?

Det finnes konkrete planer om å bygge superyaht eller magayacht i Norge, og det ville vært morsomt om dette også kunne bety seilbåt.

Det var vel Brødrene aa som i sin tid laget verdens raskete megayacht (Moonraker). Nå er vel Brødrene aa for opptatt med å levere hurtigbåter og har vel derfor ikke tid til å tenke på andre ting. De har i verfall bevist at de kan.

NB! det er ikke Brødrene aa som har planer om å bygge slike båter, bare for å unngå misforståelser.

Moonraker (66 knop) kan dere se på http://www.mulderdesign.nl/paginas/begin.htm

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Lekker båt vikers !

Jeg har hørt at man ikke eier en Anker-båt, man har bare vært så heldig at man har fått lov/muligheten til å ta vare på den for en stund. Det er ikke uten grunn at Johan Anker blir kaldt "linjenes mester" Hva heter båten din ? Hvilken historie har den? Kan du legge inn en link til noen bilder. Disse båtene er bare en estetisk nytelse. Synd at det er så mye arbeide å holde de så pene, men det er vel kansje noe av sjarmen ?

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)

Her er nok en fin båt. Skroget ble bygget på Djupevåg, og eieren gjorde resten selv.

Jan Isaksen vant prisen for den beste båten mener jeg å huske. Man må ombord for å skjønne hvor fin denne båten egentlig er.

Hjemmelaget båt får en helt ny betydning etter å ha studert alt arbeidet som her eieren har gjort selv i denne båten.

Se selv. http://www.sy-jenny.no/ Dette er vel Orust kvalitet vil jeg mene.

Min er jo en norsk båt, bygget i Norge, på en tid hvor vi var ledende i seilbåtbygge. :sailing:

Virker egentlig som at vi her på berget holdt den norske trebåtbyggingen "for lenge" og da tiden var slik at det var plast som gjaldt...da var det for få som hadde kunnskap og verft som var tilpasset dette. Vi bygde jo trebåter lenge etter at plast var kommet på markedet, men for å forsvare dette så hevder jeg at nåtidens utenlandske "plastvidunder" ligger langt etter hva linjer og estetikk gjelder. Min Anker-båt, bygget hos Jac. M. Iversen i Son, er fortsatt penest....synes nå jeg!! :lol:

Du har muligens rett i det. Kan kanskje sammenliknes med overgangen fra treski til glassfiberski, der sakket også norske skiprodusenter akterover med treg overgang.

Opus :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...