Jump to content

Seilbåtbygging i Norge.


Bjørktun

Recommended Posts

I litt nasjonalpatriotisk ånd synest eg det er litt synd er at det aldri har vokse fram nokon verkeleg solide norske merkenamn innan seilbåt, slik svenskane har klart det med til dømes Hallberg Rassy og Najad med fleire. Eksempla ovanfor er absolutt flotte båtar, men det er vel for det meste "one off" som har blitt bygd i seinare tid.

Seilbåtmarknaden er i sterk framgang. Kva trur de, vil vi se nye seilande modellar frå dagens motorbåtverft i framtida(Eit godt stykke fram i tid, ikkje i morgon)? Eller vil vi framleis overlate bygging av seilbåtar til "dei andre"?

Link to post
I havna mi ligger det en Hero 101.

En gedigen seilbåt.

Enig, vi hadde vår Hero 13 år og den ble solgt med store kvaler og under sterk tvil. Fremdeles ett av markedes beste kjøp etter min mening.

For øvrig burde vi benytte verdens mest inovative seilbåtkonstruktør som har gjort trønder av seg :wink:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Lekker båt vikers !

Jeg har hørt at man ikke eier en Anker-båt, man har bare vært så heldig at man har fått lov/muligheten til å ta vare på den for en stund. Det er ikke uten grunn at Johan Anker blir kaldt "linjenes mester" Hva heter båten din ? Hvilken historie har den? Kan du legge inn en link til noen bilder. Disse båtene er bare en estetisk nytelse. Synd at det er så mye arbeide å holde de så pene, men det er vel kansje noe av sjarmen ?

 

Hei Finn Erik,

 

At man ikke eier en Anker-båt er helt korrekt når det gjelder "min". Jeg er "kun" forvalter av denne nydelige damen, mens hun eies av en oslo-kar. Jeg bruker og pusler med damen som hun skulle vært min egen, og det er jo kun jeg som bruker båten...hun har min båtplass, og opplagsplass etc. etc...

 

Aase II hette før "Draken" og er en 52 kvm. krysser - nedrigget fra 75 kvm. - bygget i 1917 som nevnt, og ble kjøpt tilbake til Norge fra Danmark for noen år siden. Hun kom da fra verft hvor det meste av undervannshuden ble byttet til ny mahogny, og alle jern/stårspant ble byttet til syrefast....helt nye beslag og røstjern ble også laget i syrefast.

 

Har en liten, men neglisjert blogg i linken under med litt bilder av mitt interiørprosjekt...ellers er det lite bilder på nett av henne.

Selv nå bruker jeg nok en 20 timer i uken i båten...der hun ligger inne i telt, men innrømmer gjerne at mye av tiden går med på å planlegge ting som kan gjøres bare varmen kommer litt. Hun fikk også nytt epoxybakt dekk og kabintak, og helt ny seilgarderobe sist vinter, så å få seile henne i årene fremover blir vakkert. Vårpussen i år skal også gjøres litt omfattende, med nytt tralleverk, renpusset og nylakkert teak og mahogny - overalt! 3-4 uker med godt vær i april/mai...så skal hun fremstå så pen hun kan i juni og videre. Trebåtfestivalen i år blir enda bedre enn i fjor...for å si det slik! :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Hei igjenn!

Ut i fra boken om Johan Anker Linjenes mester så ble det bygget to stk. 75 kvm i 1917 den ene med navnet AaseII .Det står videre at den har byggenr. 191 ? Bygget for: J.Jerndal.Kra. Bygget av:Jac.M Iversen, Soon. Det er mulig du hadde opplysningene, men det ser jo ut til at den har fått tilbake sitt gammle navn. I disse børstider, et litt artig sitat fra boken: De spekulantene som hoppet på oppturen Tjente svimlende beløp på kort tid. I 1914 kostet det 4 kroner og 60 øre å frakte et tonn varer over Nordsjøen. I 1917 hadde fraktprisen steget til 260 kroner. En båt som var solgt for 6000.- kroner i 1916 skiftet eier 14 dager seinere for 300 000.- kroner. Lykke til med smykket. Håper på å få tatt båten nøyere i øyesyn en gang. Bor jo ikke så langt unna.

Link to post
...

Håper på å få tatt båten nøyere i øyesyn en gang. Bor jo ikke så langt unna.

 

Hadde jo det aller meste av disse opp¨lysningene, men hyggelig å høre om flere med denne fetisjismen. :)

 

Kan du ikke hive deg på konvoien fra Langesund...jeg blir nok å seile med "Gladiator" til Nevlunghavn i allefall...så kan du jo gå damen etter i sømmene.

(ikke hver dag man kan gjøre det...... :lol: )

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Når regner du med at dere er i Nevlunghavn ?

Som du muligens har sett så har jeg ikke selv seilbåt, så noen konvoi med seilbåter passer nok ikke å være med på. Kona liker ikke at båten ligger på skrå,så vi har en Windy 8ooo. Likevel har jeg stor sans for disse klenodiumene, er med min fetter og seiler fra tid til annen. Han har en Sparkman & Stephens yawl av eldre årgang. Så jeg får tilfredstilt noe av behovet når jeg er ute med han. Han har forøvrig bestilt en båt til som jeg ser fram til å være med å seile. En Swan 66 for levering i 2009. Den blir nok ikke liggende i Norge, men det går jo an å være med å seile andre steder også. :rolleyes:

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
  • 4 år senere...

Det er sikkert kompetanse for å bygge alle typer seilbåter her i landet, men det

norske markedet er altfor lite til å satse på en skarve seiljolle.

 

Hvorfor? Etter min mening er det flere grunner.

Historisk var alle seilere langs kysten en gang, men med båter som ikke var utviklet i særlig grad etter vikingetiden. Svært mange fisker druknet, og seil generelt fikk det dårlig rykte. Derfor ble den norske kystflåten relativt tidlig motorisert. Seiling gikk i glemmeboka.

"Sportseiling" ble tatt opp av noen seilforeninger, særlig i Oslo og Bergen, men disse var mer ekskluderende m/høy snobbefaktor som i liten grad fremmet interessen for seiling blant folk flest. Som ble Norges Seilforbund stiftet i slutten på 70-tallet. De levert i 2-3 år, og det ble dannet seilklubber på hvert nes, i alle fall i sør-norge. Så ble de stille, og det er det framdeles, bortsett fra ren konkurranse/regatta seiling. Skal en får fart på seilinteressen må andre og nye krefter på banen. Da kan vi også begynne å bygge seilbåter også.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...