Jump to content

Finnes NMEA-standarden i forskjellige versjoner?


abba2000

Recommended Posts

Hei.

 

Finnes NMEA-standarden i forskjellige versjoner?

Hva er forskjellen?

 

Har forstått det slik at dersom du har VHF med inngang for NMEA, og kartplotter med NMEA, kan man sende posisjonen sin sammen med meldingene på VHF'en.

 

Har også forstått det slik at man kan kjøre motsatt vei, altså fra VHF'en og inn på kartplotteren.

Hva skal dette være godt for?

 

Noen som har peiling?

 

Hilsen fiha.

 

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig NMEA.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post

Ja, man har jo NMEA0183 og NMEA2000.

0183 er det eldste relativt treige serielle (4,8kb/s), basert på setninger (ASCII).2000 protokollen bruker binærkode, CAN-bus 250kb/s.

 

VHF inn på plotteren er greit hvis man trykker på mann over bord-knappen. Da kan man få angitt posisjonen på plotteren. Det andre er AIS-data som kommer inn via vhf'en som du får ut på plotteren.Ais er automatisk indentifisering av andre fartøyer med AIS. (kurs , hastighet ,mmsi,navn++). Du må da ha en plotter som støtter AIS.

Link to post

NMEA-0183 finnes i versjoner fra 1.0 til 3.01 (januar 2002)

 

Det er kommet nye "setninger" til etterhvert, og noen setninger er utvidet med flere informasjons felter. For eksempel ble hastighet fra GPS ( $GPVTG ) endret i versjon 2.0 med nytt felt for mode. En mottaker av disse NMEA data skal allikvel kunne motta både ny og gammel versjon. Dersom det kommer felter som en gammel mottaker av NMEA data ikke forventer, så skal disse forkastes.

 

En aktuell setning er doppler log meldinger av typen $--VBW som også er endret med flere felt som vist under.

 

Gammel versjon av VBW:

 

*VBW - Dual Ground/Water Speed

 

Water referenced and ground referenced speed data.

 

$--VBW,x.x,x.x,A,x.x,x.x,A*hh<CR><LF>

| | | | | |

| | | | | +--------Status: Ground speed, A = Data valid

| | | | +-----------Transverse ground speed [1], knots

| | | +---------------Longitudinal ground speed [1], knots

| | +------------------Status: Water speed, A = Data valid

| +---------------------Transverse water speed [1], knots

+- ------------------------Longitudinal water speed [1], knots

 

 

Ny versjon av VBW :

VBW - Dual ground/water speed

Water-referenced and ground-referenced speed data.

$--VBW,x.x,x.x,A,x.x,x.x,A,x.x,A,x.x,A*hh<CR><LF>

| | | | | | | | | | |

| | | | | | | | | | +--- 11

| | | | | | | | | +----- 10

| | | | | | | | +-------- 9

| | | | | | | +----------- 8

| | | | | | +------------- 7

| | | | | +---------------- 6

| | | | +------------------ 5

| | | +--------------------- 4

| | +------------------------ 3

| +-------------------------- 2

+----------------------------- 1

1. Longitudial water speed, knots

2. Transverse water speed, knots

3. Status: water speed, A=data valid V=data invalid

4. Longitudial ground speed, knots

5. Transverse ground speed, knots

6. Status: ground speed, A=data valid V=data invalid

7. Stern transverse water speed, knots

8. Status: stern water speed, A=data valid V=data invalid

9. Stern transverse ground speed, knots

10. Status: stern ground speed, A=data valid V=data invalid

11. Checksum

Beklager at formateringen er helt feil på felt indikatorer. Har forsøkt med courier font uten at det hjelper.

 

sailorBoy

Link to post
Hei.

 

Finnes NMEA-standarden i forskjellige versjoner?

Hva er forskjellen?

 

Har forstått det slik at dersom du har VHF med inngang for NMEA, og kartplotter med NMEA, kan man sende posisjonen sin sammen med meldingene på VHF'en.

 

Har også forstått det slik at man kan kjøre motsatt vei, altså fra VHF'en og inn på kartplotteren.

Hva skal dette være godt for?

 

Noen som har peiling?

 

Hilsen fiha.

 

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig NMEA.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

 

Jeg vet ikke hva det skal være godt for å kjøre motsatt vei, men uansett er NMEA 0183 en enveis en-til mange kommunikasjon (dvs en enhet kan sende mens andre kan motta) Den nyeste standarden NMEA 200 er en sk multiple-talker, multiple-listener. Se http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA_2000 og http://en.wikipedia.org/wiki/NMEA

Link to post

Hei,

 

Og så må man heller ikke glemme at i NMEA begrepet ligger det et eget fysisk grensesnit (elektrisk kobling).

Noe utstyr har denne (autopiloter, fastmontert GPS og endel navigasjonsutstyr), andre har RS232, (bærbar GPS, PC) og noen har RS 422/485 (Endel proffe GPS'er Gyrokompasser og profft navigasjonsutstyr)

 

Man kan ikke koble disse standardene sammen helt ukritisk, men en grei hovedregel er at om man bare skal overføre signaler en vei, går det som regel bra.

Link to post
Hei

 

Er det noen som vet om M-Tech MT-500 DSC VHF takler NMEA 0183 signaler. Denne VHF'n er omtalt i en annen tråd her på BP. Signalene kommer fra en Garmin 120 XL.

 

Ja, det er jeg 99 % sikker på at den gør. Havde selv forgængeren SX-35 og har to gange interfacet den til en Garmin plotter. En ganske enkel operation!

 

 

Andy

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...