Jump to content

Edit History

DagEB

DagEB

Hei,

Har lest endel i dette emnet, og søket på internett, men finner ikke noen konkrete svar.

Håper noen av dere kan hjelpe meg med dette. 

Skal gjøre mest mulig med motor osv mens den står på land, og vil sikre at alt blir gjort korrekt, slik at den ikke trengs å bli tatt opp igjen etter sjøsetting.

Har da fire ting som jeg lurer på.

1.

Har bestilt og mottatt nye trustringer( omstyring på denne båten), akselklosser og vingeklosser .

Trustringene er moset, så det er vanskelig å se hvilken vei dem skal vende. Den i midten er jo for bakover, de to andre ( 1 og 3) for forover.

Problemet er å finne ut hvilken vei dem skal vende. Dvs nr 1 og 3 , skal forhøyningene ("tappene") vende forover eller bakover?

Kan nevne at det er første gang som jeg gjør dette, så jeg ønsker å innhente informasjon før jeg gjør noe.

2.

Videre så skal jeg stramme koblingen. Når man sitter bak vendt mot motor, er det da stramming mot eller med urviseren?

Enkelt spørsmål og sikkert enklere svar, men ønsker ikke å prøve meg frem etter sjøsetting.

3.

Omstyringshendelen og omstyringen er slarkete.Skal bytte foring (inni mutter/hylse som fester stangen utvendig.)

Det er endel ekstra vandring på omstyringen etter at det er gitt fulle vinger.

Motorkassen stopper det forover, men bakover så "hekter" det seg hvis det beveges lengre enn til fulle vinger bakover.

Litt lirking så løsner det lett slik at hendelen kan tas forover igjen.

Er det bare klossen i omstyringen som må byttes, eller er det noe mer alvorlig?

4.

Det har desverre ramlet av en bit på styrbord vippearm. På kontaktflaten mot ventil.

Er dette noe som kan loddes/sveiser eller bør det byttes vippearm?

Denne vippearmen, er den presset på, limt eller noe annet. 

Tips for å bytte  uten å måtte bytte lager og andre deler samtidig?

Mange spørsmål, enkelt for dere med lang erfaring, men håper på svar uansett.

Dag E

DagEB

DagEB

Hei,

Har lest endel i dette emnet, og søket på internett, men finner ikke noen konkrete svar.

Håper noen av dere kan hjelpe meg med dette. 

Skal gjøre mest mulig med motor osv mens den står på land, og vil sikre at alt blir gjort korrekt, slik at den ikke trengs å bli tatt opp igjen etter sjøsetting.

Har da fire ting som jeg lurer på.

1.

Har bestilt og mottatt nye trustringer( omstyring på denne båten), akselklosser og vingeklosser .

Trustringene er moset, så det er vanskelig å se hvilken vei dem skal vende. Den i midten er jo for bakover, de to andre ( 1 og 3) for forover.

Problemet er å finne ut hvilken vei dem skal vende. Dvs nr 1 og 3 , skal forhøyningene ("tappene") vende forover eller bakover?

Kan nevne at det er første gang som jeg gjør dette, så jeg ønsker å innhente informasjon før jeg gjør noe.

2.

Videre så skal jeg stramme koblingen. Når man sitter bak vendt mot motor, er det da stramming mot eller med urviseren?

Enkelt spørsmål og sikkert enklere svar, men ønsker ikke å prøve meg frem etter sjøsetting.

3.

Omstyringshendelen og omstyringen er slarkete.Skal bytte foring (inni mutter/hylse som fester stangen utvendig.)

Det er endel ekstra vandring på omstyringen etter at det er gitt fulle vinger.

Motorkassen stopper det forover, men bakover så "hekter" det seg hvis det beveges lengre enn til fulle vinger bakover.

Litt lirking så løsner det lett slik at hendelen kan tas forover igjen.

Er det bare klossen i omstyringen som må byttes, eller er det noe mer alvorlig?

4.

Det har desverre ramlet av en bit på styrbord vippearm. På kontaktflaten mot ventil.

Er dette noe som kan loddes/sveiser eller bør det byttes vippearm?

Denne vippearmen, er den presset på, limt eller noe annet. 

Tips for å bytte  uten å måtte bytte lager og andre deler samtidig?

Mange spørsmål, enkelt for dere med lang erfaring, men håper på svar uansett.

• Create New...