Jump to content

Volvo Penta Kad42, Modellforandringer- havarihistorier?


Thraks

Recommended Posts

Hei og velkommen ombord :yesnod:

 

Om du søker på KAD 42 - se søk i menyen oppe til høyre under der det står Din hjemmehavn på nettet! - så vil du finne minst 1 sann historie fra virkeligheten. Om jeg husker rett var det Ingar som hadde den tråden - og motoren var en bekjent av han.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har 2stk KAD 42P men har ikke fått kjørt mer enn 8-9 timer med dem. Men jeg må si vi fikk testet både motor og båt skikkelig for vi kjørte båten fra Gøteborg til Østfold i november og vi fikk stiv kuling og gikk en del utaskjærs. På dag 2 av etappen gikk vi ut fra Lysekil og rett rundt hjørnet (skjermet farvann men med kuling rett i siden) gikk motoralarmen på den ene maskinen. Opp med lukene for å se hva i H.... som har skjedd. Flatremmen til sirkulasjonspumpen hadde røket og i samme slengen tatt med seg servopumperemmen. Heldigvis hadde jeg tatt med ekstra sett av alle remmene. Fikk harket oss inn i mellom skvalpeskjærene og inn i en vik. 2 timer senere var alt byttet og klart igjen. Kjørte da med hjerte i halsen en stund, men alt så greit ut og etterhvert bar det ut i åpent hav utenfor hamburgsund i 20 knop og 3-5 meter høye bølger, maskinen bare summet og koste seg. Kjørte da i strekk helt inn til Skjeberg i Østfold. Jeg tror jeg kommer til å bli veldig fornøyd med mine to grønne.

 

Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har også to "grønne" KAD42 i maskinrommet og leste en del her på BP om haveri ol. før jeg kjøpte båten. Men jeg tok ikke dette så tungt da det meste omhandler en som kjenner en som ..... og spørsmålet blir da hvordan behandlet de maskinene?? Ja, noen tidlige utgaver hadde feil på stempelforingene som medførte haveri, andre fikk problemer med måten Volvo løste oljekjølingen på. Jeg for min del har tatt ut mine maskiner for ombygging til KAD43, og gleder meg til sommeren :yesnod:

Må uansett tenke på hvor mange maskiner Volvo har produsert i forhold til konkurrenter, og feilmarginen blir da ganske lav. se bare på den debatten det er på D serien til Volvo med injectorene.... Her har uansett Volvo et problem, men det er snakk om en type feil på ca 40.000 solgte maskiner....... Hvilken annen produsent leverer i dette antallet???

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde to KAD 42 i en av mine tidligere båter og kan ikke annet en si at for min del så var dette knall gode motorer. Jeg kjørte 620 timer med dem helt uten problemer og både motor og drev fungerte utmerket. Jeg oppgraderte dem senere til KAD 43 noe som gjorde at man fikk en helt ny båt nesten.

 

Har hørt oppigjennom at det har vært litt tull med KAD 42 men dette skal være tidligere årganger, tror VP fikk has på problemene etter som åra gikk.

Link to post
Share on other sites

Hei.

En kompis har to 1993 mod KAD 42 i sin båt (sunseeker 42), og der havarerte den ene motoren i høst på vei til opplaget. Han ante ingen fred og fare, men så gikk alarmen på oljetrykk på babord motor, og når han kikket ned i motorrommet, var all oljen blåst ut via peilepinnerøret (klassisk). Jeg hjalp han med og ta de to motorene ut, og i romjulen ble motoren demontert. Det forrerste stempelet hadde en sprekk tvers igjennom, og hele sylinderforingen så ut som den var slipt med 40 papir..! Anntagelig underspylingen som er delvis tett, og har ikke fått kjøling, men det har vi ikke fått bekreftet enda. Det eneste som er bekreftet er at disse motorene skal overhales og selges!!! (hovedsakelig for at de er litt for svake)

Hilsen

Henboe

Link to post
Share on other sites

Endret de ikke navn på KAD42 til KAD43 en gang på slutten av -90 tallet da? 1998? Dette etter å ha modifisert svakhetene på 42 serien. Er dette en motor fra 2001, er det vel en KAD 43, og da en god og uproblematisk motor.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg var i lignende situasjon. jeg kjøpte en 1997 mod båt og ble fortalt at det satt en KAD43 i den men etter en tlf til Volvo kom det fort frem at det da var en KAD42 og at KAD43 kom i 1998. Tror nok det sitter en KAD 43 i båten din eller så har motor vært byttet med en gamlere sak. KAD 42 eller 43 fremgår også av serienummeret på motoren tror jeg, det gjorde i allefall det på mine motorer. Tallet 42 var en del av nummeret.

 

Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Hei BårdK

Grunnen til oppgraderingen var i utgangspunktet et ønske å vite at maskinene er i 100% stand. Båt og maskiner er 14 år gammel og da var det på tide med en full gjennomgang. Mine maskiner var gått 690 og 790 timer, hadde det vært et problem, hadde det skjedd før denne tid. Var klar over dette med oljekjølingen, så ombyggingen var kun en "føre var" handling ettersom maskinene uansett skulle ut. Forrige eier skiftet begge turboene i fjor OG reimhjulene, da det ikke bare er oljefordelingshuset som er forskjellen på KAD42 til KAD 43.

 

Gratis..... vet faktisk ikke hva dette koster til slutt, da jeg har tatt drevene, styrhjelmen,+++ i samme rennet. Mekanikeren skal også lage ett nytt kjølevannsinntak pr maskin montert i et T ledd fra kjølevannsinntakef fra drevet. Dette for å sørge for god nok kjøling OG for å hindre overoppheting om noe skulle legge seg på selve drevet og sperre inntaket der.

Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg har selv en KAD 42 95 mod. stående i min båt. Motorene har vel gått drøye 700 timer. Jeg har ikke hatt noen problemer, har hatt båten i bare to år. Men når jeg leser alt dette begynner jeg virkelig å bli redd. Mitt spørsmål er : Hva koster det å få bygd om en Kad. 42 til en Kad 43. Hva er deleprisen og hva er arbeidspenger. Hvem kan gjøre en slik jobb så den er forskrftsmessig utført. (garanti ? ) Blir 42 da identisk med 43. ? Er det samme antall hk i de to motorene? Vil jeg merke noe på båten, fart osv.? Er det penger å spare på å dra til Sverige for å gjøre en sånn jobb ? Ser at et et Volvo verksted i Lysekil reklamerer i Båtliv.

Og sist menn ikke minst. Dersom man venter til et eventuelt motorhavari, hvor mye dyrere blir det å gjøre jobben da. Eller er kansje ikke problemet så stort som det skrikes opp om, jeg ville vel tro at det er et stort antall Kad. 42 som sitter i fritidsbåter uten problemer. Dersom problemet er så stort som en kan få inntykk av så burde jo Volvo komme opp med en pakkeløsning fra 42-43 for å ta fatt i problemet.

Link to post
Share on other sites

Hansa666, jeg er ikke noe ekspert på området, snarere tvert i mot. Men på grunn av tråder her og episoder opplevd av andre ble jeg så skeptisk til denne motoren at jeg faktisk har latt være å by på båter jeg ellers har ønsket meg. Ikke fordi jeg tror sanns. for trøbbel nødvendigvis er så stor, men for å være på den sikre siden.

Link to post
Share on other sites

2001 modell KAD 42 eksisterer ikke. På det tidspunktet hadde 43 eksistert i flere år. Jeg hadde en 1996 modell 42 og mener det var blandt de siste før 43 tok over. Byttet turbopkaningen på ca 600 timer ellers var det ingen problemer med 42 eren min.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

en 42 motor blir aldri en 43. Det er mange hundre deler inne i og uten på motoren som er endret fra 42 til 43 men det er noen av delene som er endret som har større innvirkning på levetiden enn andre deler. Det er bare å sammenligne delenummeren på de forskjellige komponetene så ser men fort at det er mer enn hva øyet ser som er endret. Delekataloger finner man her: http://www.marinepartsexpress.com/

 

Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Hansa666 og Fsn, hvis dere hadde tillit til at dette var robuste og trygge motorer, hvorfor oppgraderete dere de? Det kunne vel ikke ha vært helt gratis?

Hvorfor ikke, når man har muligheten til å oppgradere motoren og få mer effekt ut av den hvorfor skal man da la være.

 

Gratis var det ikke men jeg fikk jaggu igjen hvert øre da jeg solgte båten.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke, når man har muligheten til å oppgradere motoren og få mer effekt ut av den hvorfor skal man da la være.

 

Har ikke både KAD 42 og 43 identisk ytelse med 230 hk på veiva og 218 hk på propellen :confused:

 

Fra http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/m...ductionengines/

 

Engine KAD42B

Production period 1993-2001

Operation 4-stroke

Cylinder configuration 6

Bore (mm) 92

Stroke (mm) 90

Compression ratio 17.8:1

Displacement (litres) 3.59

Power (hp) 230

Max engine speed (rpm) 3900

 

 

Engine KAD43P

Production period 1997-2004

Operation 4-stroke

Cylinder configuration 6

Bore (mm) 92

Stroke (mm) 90

Compression ratio 17.8:1

Displacement (litres) 3.6

Power (hp) 230

Max engine speed (rpm) 3700-3900

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg ville ALDRI vært bekymret for en KAD 42 utover dette med oljekjølingen. Vi er flere som har denne maskinen, og alle er kjempefornøyd. Skal prøve å nyansere dette litt mere uten at jeg skal påberope meg kunskapen til en VP mekaniker.

 

Feil har oppstått i vesentlig grad ved følgende:

 

Tette dyser for oljekjøling

Årsak: I all vesentlig at ved oljeskift er det en utfordring å få tømt "siste rest" av olje. Denne oljen er da full av partikler som igjen kan tette dysene.

Retting: Sørge for å være nøyaktig ved oljeskift, få alt ut.

 

Stempelforinger

På en serie av de første maskinene var de ikke av så god kvalitet, tror VP skiftet ut en del da. Mine maskiner er fra 1993, og de var av rett type :yesnod:

 

Feil valg av maskin til båten.

 

Det var mange som hadde tunge båter med singel inst., og pga at KAD 42 har kompressor så turbo, gikk disse maskinene alt for tungt.

De av dere som har dobbel inst. av KAD42, har lite å frykte, da to maskiner hjelper hverandre og de går lett.

Dette problemet vil også gjelde andre maskiner av annet merke. KAD42 har et utrolig dreiemoment, men ikke nok til å drive en 6 tonn stor båt uten å bli slitt ned....

 

Hva koster det?

Skifte av oljefordeler huset er ca 3500.- og det kan skiftes uten at maskinen må taes ut. Litt trangt for enkelte men det går. Det er egentlig ikke noe poeng å skifte ut reimjulene tilsvarende KAD43, men på min maskin er dette gjort.

 

Så, vurderer du en båt med KAD 42, ikke hør på alle skrekkhistoriene, da det veldig ofte er de som ikke eier en slik maskin som uttaler seg.

Vurderer du kjøpe en båt medKAD42 og oljefordeleren er av den gamle typen, ja så er det bare å skifte den. Det er ut med en del, og inn med en ny komplett del, thats it. :yesnod:

Kontroller maskinene som om du kontrollerer en hvilken som helst annen maskin, har tidligere eier vært nøye med å få ut all oljen? Dette er ikke rakett forskning, men har tidligere eier vært nøye eller ikke??

 

Jeg sliter med å se at en maskin som har gått 700 timer plutselig skulle få denne feilen, så senk skuldrene.

 

Hilsen er kjempefornøyd KAD42 eier :cheers:

Link to post
Share on other sites

SÅ til deg Finn Erik, ta det helt med ro, cognac smaker bedre da. :yesnod:

 

HER på BP vil du alltid finne personer som er alt fra rikssynsere til de som virkelig har peiling. Det er derfor dette forumer er så interessant, men ikke ta alt du leser så bokstavelig, les heller igjennom linjene. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...