Jump to content

Volvo Penta Kad42, Modellforandringer- havarihistorier?

Thraks

Recommended Posts

Hei!

Mulig det Gladiator, men jeg skulle egentlig kun ta oljefordeleren, så har mitt ønske om en grundigere gjennomgang økt ettersom vi tok ut maskinene. Nødvendig, nei, men tidens tann har ført til rustflekker, drittent maskinrom som skal males, så da ga jeg gass :yesnod: Om du kjøper en bil og kjører den 20.000 km på 14 år, er heller ikke det så bra heller.....

Eks. ved skifte av oljefordeler, tok vi ned bunnpannen og renset denne. Videre var det en liten lekk. på toppdekselpakningen, denne ble skiftet+++ Jeg har git min VP mekaniker mulighet til å gjøre maskinene 110 % strøkne, og han er av den typen som ikke misbruker slik tillit.

Jeg vet da at alt er ok og ikke minst når vi er ute med 4 barn...

Ingen ting er bedre enn å se ned i et STRØKENT maskinrom med strøkne maskiner uansett hva det koster :cheers:

Redigert av Hansa666 (see edit history)

Det er helt rett Gladiator. Tror jeg uansett ville gjort en tilsvarende jobb om det var en annen maskin som stod i. Hadde en god del diskusjoner før dette ble gjort, men i dag er jeg glad for det. Min VP mekaniker har ikke funnet noen graverende feil, heller at " denne kan du skifte så er det gjort" type ting. Min kjenskap til KAD 42 går først og fremst til RIB, da han er en kamerat av meg og har hatt disse maskinene i 4 år nå og han GLISER fremdeles :yesnod: .

RIB er en EKSTREMT nøye person, er nok blitt litt påvirket av han....

Tette dyser for oljekjøling

Årsak: I all vesentlig at ved oljeskift er det en utfordring å få tømt "siste rest" av olje. Denne oljen er da full av partikler som igjen kan tette dysene.

Retting: Sørge for å være nøyaktig ved oljeskift, få alt ut.

Litt av problemet med å tømme KAD'ene for olje er at peilepinnerøret går ned i midtre del av bunnpanna for å så dreie fremover og ende opp i fremkant av bunnpanna.

De fleste installasjoner jeg har sett har motoren(e) hellende bakover i større eller mindre grad, så det ikke er mulig å få ut all oljen. Avhengig av hellingen på motoren har jeg erfaringsmessig fått ut mellom 7,5 og underkant av 10 liter (av 11,5 L tot) inkl utsuging av filteret etter demontering når peilet nivå i forkant av oljeskift var nær max merket (KAD 42,43 og 44)

Jeg har en bekjent jeg stoler mye på som har 15 års fartstid som VP mekanikker i Osloområdet, og hans "off the record" råd var å holde seg langt unna KAD 42 med mindre det kunne dokumenteres at den var totaloverhalt av kyndige personer og oppgradert til "KAD 43 spec" KAD 42P av 96 og 97 årgang skulle i følge han være endel bedre dog...

En ting er hvertfall sikkert: 42'en har et dårlige rykte (fortjent eller ufortjent) og det har nok endel å si for annenhåndsverdien på båter med disse motorene installert.

Om jeg hadde hatt valget mellom 2 like båter, den ene 97 mod med KAD 42 og en identisk 98 mod med KAD 43 ville valget for min del blitt enkelt.

D6' ene har heldigvis eget oljeutsugingsrør i bakkant av motoren, så der får jeg ut så godt som 20 av 20 liter inkl filtre :drink:

Mvh. SAP

Hei!

Dette du sier sap_2000 med at man ikke får opp de siste literne er feil. Ja det er vanskelig men det lar seg gjøre om man er tålmodig og har rett verktøy. RIB bruker en mekanisk pumpe oh han får ut alt sammen, så jeg kan ikke se helt problemet der. Når din venn, VP mekaniker sier at du skal holde deg unna KAD 42, er det tilsvarende VP mekanikere som sier det motsatte. Han som ordner mine maskiner har skrudd på VP i 35 år og hadde ikke noe negativt å bemerke om maskinene utover det jeg har sakt i innlegget over. Ja, mine KADèr blir nå oppgradert til 43 spec., så jeg frykter ikke at den skal bli vanskelig å selge når den dag kommer. :yesnod:

Redigert av Hansa666 (see edit history)
  • 5 måneder senere...

"Så, vurderer du en båt med KAD 42, ikke hør på alle skrekkhistoriene, da det veldig ofte er de som ikke eier en slik maskin som uttaler seg."

Jeg har arbeidet på VP verksted i mange år og husker godt den gangen 43 kom på market.

Tja.98-99 modeller av 43 har jo sine ting de og.

Jeg mener, de lekker i eksospakningen og de har ikke like gode topp pk, som senere modeller.

Jeg har ikke tall på alle de pakningene jeg har skifet på de motorene.

Men, jeg har og fått inn 44'r med revet sylinder, der VP avslo reklamasjonen fordi maskinen hadde hatt for varm innsugs luft.

De mente innsugsluften var grunnen til havariet, i en ny Skilsø.

Nå kjenner jeg produsenten av båten godt, de er mine fettere. VP hadde selv vært nede i pluggen og godkjent forholdene

motorene skulle arbeide i......så, den varme innsugsluften kom jo fordi motoren sprutet ut olje og eksos -- for deretter suge denne

dritten inn igjen, klart E-prom' viste varm innsugsluft.

Denne saken gikk til retten...

Ifølge Morten Trøbråten hos VP, og den gang var det Geir Madland som var VP's representant på Sørlandet, samt de delelister vi hadde tilgjengelig og den informasjon VP sendte ut angående denne nye 43 modellen, må jeg si,

Det er vesentlige forandringer fra en 42 til en 43.

Det er ikke bare å forandre underspylings systemet og tru nå har vedkommende en 43.

Madland mente dyser og pumpe, samt varmeveksler og ikke minst oljekjøler var endret på.

Jeg har sett at oljekjøleren til 43 har hus i messing og ikke aluminium som 42 har.

Trøbråten viste til at det var gjordt vesentlige forandringer på den nye 43, oppgraderinger som skulle forbedre den gamle modellen.

Men, igjen, jeg har byttet mange under spylings ventiler på både 43 og 44, der de har vært gjenstand for mistanke til havari.

Jeg har byttet stempler og foringer på 44'r, men faktisk ingen 43, der har det bare vært topp pk.

Nå må en ikke glemme at disse motorene har vært skrudd opp mengde skruen på hovedpumpa, en ser jo at forseglingen er brutt.

Når disse kommer inn med havari, der topp pk. er gåen og gjennomslag i sylinder, kan en jo undre seg på hva slags effekter som er tatt ut av motoren.

Det er ingen som prater noe om at grunnen til at motorene går dundas er at eieren er kjip og bruker dårlig olje, at han i tillegg slurver allt annet vedlikehold og på toppen skruer menge skruen på pumpa rundt noen ganger.

Iflg Morten, ville en halv omdreining på skruen gi ca 60 hk. Dette får stå for hans regning. Men, dog

med tanke på at 42'n sliter med tette underspylingsrør og det faktum at eierene skrur opp effekten, gjør jo ikke saken bedre.

Tja, hva skal jeg si om 42, har bare hatt ett havari og det kom ganske tidlig etter at motoren var ny. VP dekket hele greia.

Vi måtte bytte hovedpumpen og dyser, i tillegg til stempler og foringer eetc.....

Ingen som prater om forskjell på pumpe og dyser når det gjelder disse motorene?.

Skrur på en 42 nå for tiden, der eieren sier at motoren har gått nærmere 2000 timer, vel, VP har jo reklamert med at ca 3500 timer og de er klare for en overhaling. Dette kan sikkert stemme, i noen tilfeller.

Jeg har tru på flere timer før de er så nedslitte at noe må gjøres, allt avhenger av eieren , bruket og vedlikeholdet.

Men denne, etter 13 år, er helt ok.

Og han har aldri gjordt noe videre større reparasjoner en topp pk og begge pumpene.......

Det med olja og tømming, nei du får ikke opp allt med VP's teite rør.

Joda, du får opp det MESTE om du bruker en suger med tynt rør som en kjører ned i bunnpannen og svinger

den rundt der til det er nesten tomt.

Nesten tomt, for når jeg da tar av oljetråget, er der fremdeles litt igjen :-), selv med rett verktøy.

Skal ha 42'n ut til vinteren, eieren vil ha en sjekk.

Stor takk til inspill fra alle på forumet her, mya bra om VP's VARA serie.

Beste VP hilsen

Helgaairhead :-)

Er nok mye sant i det du sier her med vedlikehold.. De kan være så mangt.. Kjenner forehenværende daglig leder ved framnæs maritime fra barndommen og vi har diskutert mye motor da jeg som er Yanmar eier er en smule skeptisk til disse grønne klumpene. Som han sa.. De får gjerne inn båter i million klassen som er "topp" vedlikeholdt :nonod:

Når man åpner motorrommet så ser man OFTE bare to store rustklumper med drit overalt.. Oljeskift har gjerne ikke blitt gjort de siste 5 år osv... Men båten ja den er "topp" vedlikeholdt etter eiers syn :crazy: Også kommer regningene fra verksted etter og ha byttet kjølere, dyser ETC.. Da sier de ofte at dette er den største DRITmotoren de har vært borti.. RESULTAT: Ryktet går.. og VP ja det er dårlig det..

Tror det ligger mye her.. Jeg jobbet selv ved båtverksted som ungdom og så eksempler på båter som rett og slett var vannskjøttet.. Enklete eiere måtte vises hvordan man startet båten også.. skremmende.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Du er ikke helt sikker med dobbel installasjon heller. Kjenner en i hjemmehavna som har 2 kad 42. Den ene motoren har havarert 3 ganger, siste gang for 3 uker siden. Reprasjon for ca 70000 siste gang, en kamerat som er mekaniker tok jobben, så det meste var deler. Hadde en like omfattende jobb på samme motor for et par år siden, så nå har han mest lyst til å sette inn nye motorer.

• 7 år senere...

Hei!

Jeg ville ALDRI vært bekymret for en KAD 42 utover dette med oljekjølingen. Vi er flere som har denne maskinen, og alle er kjempefornøyd. Skal prøve å nyansere dette litt mere uten at jeg skal påberope meg kunskapen til en VP mekaniker.

Feil har oppstått i vesentlig grad ved følgende:

Tette dyser for oljekjøling

Årsak: I all vesentlig at ved oljeskift er det en utfordring å få tømt "siste rest" av olje. Denne oljen er da full av partikler som igjen kan tette dysene.

Retting: Sørge for å være nøyaktig ved oljeskift, få alt ut.

Stempelforinger

På en serie av de første maskinene var de ikke av så god kvalitet, tror VP skiftet ut en del da. Mine maskiner er fra 1993, og de var av rett type https://baatplassen.no/i/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/yesnod.gif

Feil valg av maskin til båten.

Det var mange som hadde tunge båter med singel inst., og pga at KAD 42 har kompressor så turbo, gikk disse maskinene alt for tungt.

De av dere som har dobbel inst. av KAD42, har lite å frykte, da to maskiner hjelper hverandre og de går lett.

Dette problemet vil også gjelde andre maskiner av annet merke. KAD42 har et utrolig dreiemoment, men ikke nok til å drive en 6 tonn stor båt uten å bli slitt ned....

Hva koster det?

Skifte av oljefordeler huset er ca 3500.- og det kan skiftes uten at maskinen må taes ut. Litt trangt for enkelte men det går. Det er egentlig ikke noe poeng å skifte ut reimjulene tilsvarende KAD43, men på min maskin er dette gjort.

Så, vurderer du en båt med KAD 42, ikke hør på alle skrekkhistoriene, da det veldig ofte er de som ikke eier en slik maskin som uttaler seg.

Vurderer du kjøpe en båt medKAD42 og oljefordeleren er av den gamle typen, ja så er det bare å skifte den. Det er ut med en del, og inn med en ny komplett del, thats it. https://baatplassen.no/i/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/yesnod.gif

Kontroller maskinene som om du kontrollerer en hvilken som helst annen maskin, har tidligere eier vært nøye med å få ut all oljen? Dette er ikke rakett forskning, men har tidligere eier vært nøye eller ikke??

Jeg sliter med å se at en maskin som har gått 700 timer plutselig skulle få denne feilen, så senk skuldrene.

Hilsen er kjempefornøyd KAD42 eier https://baatplassen.no/i/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/cheers.gif

Hei, hvordan vet man at man har riktig oljefordeler er det noen som har bilder av dette?

Mvh Marius Gansmo

Som jeg har nevnt tidligere på en annen tråd her på forumet har den "nye" typen ventilhus en boring oppover nesten i bunnen av boringen som går rett innover fra senter av oljefilteret / adapter for oljeslanger ved "fjernmontert" oljefilter.

Ny type ventilhus har delenr. 3581943 og kostet rett før jul kr 4219,- ink mva.

Hei Marius, litt seint svar, men eg fann denne omsider...

Ref: Volvo Penta Service Bulletin nr 18 datert 11-1998:

"NYTT FORBEDRET OLJEDISTRIBUJONSHUS MED FILTRERING AV KOLVKYLNINGSOLJA

Et nytt oljedistribusjonshus det. nr. 3581856 har inførts i produksjonen fr.o.m. nedenstående motornummer:

31: 22031 28256-
32: 22032 01697-
41: 22041 56849-
42: 22042 16337-
43: 22043 02142-
44: 22044 02895-

Det nya oljedistribusjonshuset har inførts for även filtrera oljan til motorens kolvkylningsmunstycken.
Ved mycket forureningar i oljan och i samband med reovering skall motorens galleriledninger rengöras noga"

Hei. Ja, denne tråden var aktiv i 2008, mitt første år med KAD 42. Solgte båten i 2012 og må innrømme at det ble dyre maskiner til slutt.. Totalt sett la jeg ut ca 350.000 på maskinene og de begge var ute av båten 2 ganger, siste i 2011. Dere tenker kanskje at dette var seriøst mye penger, og ja, det var drøye kostnader som var nødvendig. Første overhaling var ikke godt nok utført, hvilket medførte nye og vesentlige høyere kostnader.

Hadde neppe ikke kjøpt KAD 42 igjen, ei heller drev, nå er det Tamd 74 og aksling, endelig har jeg et normalt kostnadnivå.

• 6 måneder senere...
  • 1 år senere...

Ser at denne tråden er gammel men har havari på syl 6 på en nyoverhalt 41 P gått kun 59 timer.

Alt er byttet utenom veiv, knastaksel, topp og blokk.

Verksted som  gjorde jobben mente det kunne være noe feil med dyse eller dieselpumpe, pumpe og dyser ble sendt til sjekk med tilbakemeld. Ingen feil på dette.

Jeg har sjekket slange, filtrer og dieseltilførsel. Ingen feil.

Verksted sier de også har sjekket underspylingsdyse og oljekanal. Ingen feil

Oljekjøler og oljedistribusjonshus ble demontert av verksted med konklusjon- Ingen feil her heller.

Lurer da på hva årsaken kan være og om jeg skal bytte til den nye typen oljedistribusjonshus 3581943 eller ikke?

Noen som i så fall vet hvor dette er billigst?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...