Jump to content

Kabel til GPS antenne

Trinn II

Recommended Posts

Fikk vite fra Seatronic at jeg må lage en 9 pins com port kabel / kontakt for å få nytta min Eagle GPS antenne sammen med en PC. De hevdet at en overgangskabel fra kotakten på antennen til kabel for pc ikke finnes i handel. Noen som har peiling på slikt arbeid. ser for meg at dette blir veldig mye "fidling". Kansje det lønner seg å kjøpe ny antenne. Trinn II

Noen som har peiling på slikt arbeid. ser for meg at dette blir veldig mye "fidling". Kansje det lønner seg å kjøpe ny antenne. Trinn II

Går ut fra at dette er en sånn "Smart antenne", der GSP mottakeren ligger i antennen.

De har flere ledere i kabelen. 2 av dem er 12V +/- de andre for datakommunikasjon.

Du må ha en manual som viser hvilke ledere er til hva og en 9 pin hun-plugg.

Data-lederne koples til pin 2,3 og 5, på 9 pins pluggen. Lederne for 12V fra en tilgjengelig kurs ombord.

Blir mye leamikk... derson du bruker antennen til plotteren, bør du heller la den være der og heller kjøpe en GPS-mus fra f.eks. Clas Ohlson.

Plugg den til en USB port på PC'en og det er "tut-og-kjør".

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Antar at det er en EGC-12W antenne du har. Er ikke sikker på at dette er den enkleste å koble seg til. Har eksempelvis lest at mottageren permanent skifter baudrate hvis den kobles til utstyr med annen baudrate. Antennen kan brukes med Lowrance utstyr, men etter at den har vært brukt med Lowrance har den permanent skiftet baudrate og fungere ikke med Eagle mer. Er ikke helt overbevist om at denne antenna har helt standard NMEA 183 kommunikasjon.

Jeg er ikke helt klar over hva som er den sentrale problemstillingen i tråden. Dersom målet er å gi GPS signaler til et PC-basert program har jeg utført en rekke tester av GPS mottageren Haicom HI-204III. Testen ble utført med programmet SA Watch og vise gode signaler over en 14 dagers testperiode. Denne mottageren kostet omlag 600 kr hos Claes Ohlson.

Nei, siste GPS-mus jeg kjøpte der var for 4 år siden. Den funket bra.

Det var så mye snakk om den Navibe mottageren at jeg kjøpte en slik.

Overaskende bra vil jeg si.

Men, så er det slik at når noe ser ut til å være for godt til å være sant, så er det gjerne slik.

Jeg stusset en del på at den fortsatte å navigere under elendige forhold så som innendørs og inne i bilen. Så jeg scatterplottet den under forskjellige forhold mens jeg kikket litt på hva den drev med.

Jeg prøvde å tyne den ved å skjerme den på forskjellige vis. Nesten uansett hvor dårlig S/N var eller hvor dårlig skjæring var, så navigerte den friskt ivei der andre mottagere hadde kastet kortene. Posisjonen den rapporterte veivet friskt rundt i forhold til forholdene den hadde.

Jeg vil tro denne er svært godt egnet i bil hvor to akser i posisjonen er gitt. Z-aksen er gitt da den skal posisjonere på et flatt kart, og x-aksen er gitt da SW for bruk i bil vil trekke posisjonen til nærmeste vei.

I båt ville jeg være litt forsiktig med finnavigering med denne.

Jeg er litt nysgjerrig på dette. Har du testet GPS musen med program av typen SA Watch? Dette synes jeg er et brukbart program for å kontrollere påliteligheten av posisjonsangivelsene til GPS mottageren. Vi har skrvet endel om dette programmet tidligere. Jeg har sjekket enkelte små integrerte GPS mottagere med registreringer fra Furuno 32 GPS mottager koblet opp til hyperterminal.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...