Jump to content

Hjelp.Motoren ryker.


Delfinen

Recommended Posts

Har en Ford 2704 ET. Den begynte å ryke noe aldeles forferdelig i fjor sommer.Den går greit opp til 1750 omdreininger,men derfra og opp til 2300 o/min.ryker den noe aldeles forferdelig.Svart,kjukk,feit røyk.Jeg tror dette kom gradvis men er ikke sikker. Jeg skiftet til nye dysespisser hos Sangvik men det hjalp ingenting.Jeg kjører på samme propell som tidligere så det er nok ikke problemet.Tanken er tømt for vann/skitt.Nye dieselfilter ble også satt inn.

Hva kan være galt? Noen som har opplevd lignende problem. Motoren ble fullstendig overhalt vinteren 2000 og har vel gått ca.500 timer etter det. ( Overhaling hos Sylinderservice )

Takknemlig for råd og tips som kan hjelpe.Har ikke lyst til å forpeste hele sørlandet når sesongen begynner.  :smiley:

Link to post

Sjekk at det ikke lekker luft mellom turbo og innsugsmanefoild.

Mener å huske at på denne motoren begynner turboen å virke ved ca. dette turtallet og du vil da få overtrykk i  systemet og motoren får for fet blanding.

Roterer turboen lett ??

Er mellomkjøleren ren innvendig ???

 

Har selv hatt min motor til overhaling hos Cylinderservice i Brg. og har en motor som nesten ikke røyker.

 

bmo

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Mellomkjøler ble rengjort før sesongen i fjor.Den ble demontert og vasket etter alle kunstens regler.Det er montert en slange fra turbo til mellomkjøler og slange fra mellomkjøler til innsugsmanifold.Slangeklemmene er av den kraftige typen og det burde ikke lekke noe her.Turboen roterer lett når jeg prøver med fingeren.Hadde en liten lekkasje mellom eksosmanifold og turbo men det ble montert ny pakning og den ble da tett.

Link to post

Jeg har også en Ford maskin - som ikke ryker.

ang. Ford og alle varianter av røyk; sort, hvit, grå, blå så vet jeg at dette har vært kommentert i det vide og brede på BM's båtplassen.

 

Søker du på feks 'Ford' eller 'røyk' her: http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.n...Form?SearchView

 

så finner du mye info om emnet.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Noen tommelfinger-regler:

 

Svart røyk = ufullstendig forbrenning av drivstoff

Blå røyk = olje i forbrenningskammer

Hvit røyk = vann i forbrenningskammer

 

Når du skriver at du har svart røyk, tyder dette enten på at motoren får for mye drivstoff, eller ikke får utnyttet drivstoffmengden på korrekt måte. Har motoren i samme tidsperiode blitt mer tungstartet i kald tilstand? Hører du unormal ventilbank, eventuelt veivbank? Ingen blåselyder eller lekkasjer rundt sammenføyningen mellom blokk og topp?

 

Ta kompresjonstest. Er kompresjonen redusert vil ikke alt drivstoffet forbrennes med påfølgende svartrøyk grunnet ufullstendig forbrenning. Redusert kompresjon kan skyldes slitte ventiler/ ventilseter, slitte stempelringer, defekt toppakning eller mye annet rart.

 

Lykke til, håper du ikke må plassere feriepengene i motorservice i år....

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...