Jump to content

Båtførerbevis, er reglene avklart?

kristian

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Etter min mening er sjøen den eneste siste friplass hvor man slipper serttifikater og regler. boykotter nok prøven lengst mulig. Bare alle går inn for å være hensynsfulle mot hverandre går det helst bra. Vi har klart oss fram til nå rimelig bra uten altfor mange ulykker Selv om du hører om mange ulykker nå er det jo også ganske mange fler båter på sjøen enn for 20 år siden.

Satser på VHF-serifikat jeg. Det føles nyttig og er frivillig.

Etter min mening er sjøen den eneste siste friplass hvor man slipper serttifikater og regler.

Er det noen grunn til at du mener at VHF sertifikat er nyttig, men båtførerbevis ikke er det? Mener du det bør stilles strenger krav til å bruk VHF enn det å føre båt?

Er det noen sammenheng "sjøen som siste friplass" og VHF sertifikat? som vel neppe er frivillig om en vil ha VHF ombord.

Jeg har litt problemer med å se dette klart...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Sitat: (munven@hotmail.com @ 10.02.08 20:32)

Etter min mening er sjøen den eneste siste friplass hvor man slipper serttifikater og regler.

Dessverre for deg er det nok mange regler om det å ferdes på sjøen....nødvendige, og mange....det er bare det at du tydeligvis ikke er klar over dem.

På den ene siden sier du"Vi har klart oss fram til nå rimelig bra uten altfor mange ulykker", og på den andre siden er du tydeligvis en fersking som absolutt burde ta båtfrørerprøven, som den minste tilførte kompetanse. Det er nemlig ikke nok å vise hensyn, når manferdes på sjøen.

Bler barra vas med den båtfører prøven, satse på rya eg, då har eg någe så e kjent internasjonalt o. + at ein får praktisk kursing

Anbefales, men sørg for å få en uke i praksisbåt.

Men etter det jeg forstår ikke godkjent i Norge når de nye reglene kommer,....

Dersom ikke rya blir akseptert i norge emigrerer jeg. Rya er bedre en dagens og kommende båtførerbevis og godkjent world wide.

... årelang erfaring, eller begge deler?

:smiley:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Etter min mening er sjøen den eneste siste friplass hvor man slipper serttifikater og regler..........

:yesnod: Enn så lenge. Desverre!

Jeg tror ikke noe på at et båtsertifikat ville ha redusert antall ulykker i det siste. Noen av de verste ulykkene er også forårsaket av båtførere med sertifikat, til og med kystskippersertifikat.

Se på biltrafikken. Norge har uten tvil en av verdens mest detaljerte, kostbare og vanskelige førerprøver. Men nordmenn er etter min mening de mest udisiplinerte trafikanter blant dem vi vil sammenligne oss med.

Desverre tror jeg bare det er politiovervåking som nytter, både på sjøen og på veien.

Jeg ser kun en fordel med båtsertifikat: de verste bøllene kan bli fratatt lappen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Sitat fra Oteren:

Forunderlig at en enkel teoretisk lesetest skal gjøre ferdsel til sjøs tilnærmet ufarlig, ihvertfall av menneskelig påvirkning.

Hvem er det som sier dette da?

Kort kommentar: Båtførerprøve-testen er ikke så enkel.....men jeg forsvarer ikke dagens test uten videre. Mange av spørsmålene burde vært byttet ut. Det er tydelig at det er byråkrater i Sjøfartsdirektoratet og ikke folk med lang fartstid innen fritidsbåter som har satt sammen denne testen, så også den tidligere papirutgaven.

Har du forresten Båtførerbevis?

På den annen side tror jeg at det å utøve godt sjømannskap i første rekke kommer etter mange års erfaring på sjøen. Respekt for naturkreftene, det å kunne lese været, kjenne og respektere Sjøveisreglene, god behandling og påpasselig vedlikehold av båt og utstyr, opptre hensynsfullt overfor både mannskap/medpassasjerer og annen båttrafikk og ikke minst utvise høflighet og hjelpsomhet overfor andre båteiere......er med på å skape bedre holdninger og større trygghet på sjøen.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Har du forresten Båtførerbevis?

Ja jeg har det.

Mitt poeng er at det virker som det er gjengs oppfatning av at pliktig teoretisk opplæring, er eneste riktige vei å gå for å redusere ulykker til sjøs. Jeg er av den oppfatning av at midlene må brukes på en mer målrettet måte. Vi har i dag et regelverk som vi har å forholde oss til, dette er ikke foreslått endret. Det som mangler i dag er ressurser til å etterse at regler til sjøs overholdes.

• 3 uker senere...
På den annen side tror jeg at det å utøve godt sjømannskap i første rekke kommer etter mange års erfaring på sjøen. Respekt for naturkreftene, det å kunne lese været, kjenne og respektere Sjøveisreglene, god behandling og påpasselig vedlikehold av båt og utstyr, opptre hensynsfullt overfor både mannskap/medpassasjerer og annen båttrafikk og ikke minst utvise høflighet og hjelpsomhet overfor andre båteiere......er med på å skape bedre holdninger og større trygghet på sjøen.

Flott formulering nimbuster. I tillegg tror jeg faktisk at medvirkning i diskusjoner på fora som Båtplassen er med på å øke bevisstheten omkring de mangfoldige observasjoner, hensyn, vurderinger og prioriteringer man må ta som fritidsbåtbruker. Det er trolig ikke vist vitenskapelig at medvirkning i slike fora som BP øker den praktiske ferdigheten til å seile, men dersom vi har litt tiltro til at opplæring og opplysning ikke er av det onde, kan det tenkes at aktivitet her på BP har en viss positiv effekt på å videreutvikle alminnelig sjømannsskikk, jfr. Sjøveisreglenes regel nr 2, letra a):

Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

Bare som en liten korrigering til "23 fot" angående alder på de som ikke trenger ta båtførerbeviset (etter forslaget ). Det er ikke de som er over 55år, men de som er født før 1950. Når det nå ser ut som det tidligst blir igangsatt til neste år(etter avisen Fevennen), og i tillegg fases inn i løpet av 2-3 år, så vil jo de født før 1950 være 60 år+.

Det som mangler i dag er ressurser til å etterse at regler til sjøs overholdes.

Jeg sier nei takk til flere ressurser for å passe på Oslojorden. På fine solskinnsdager kryr det av politbåter her og i fjor ble også marinen satt inn mot fritidsflåten. Bruk heller økte ressurser på å gi ekstraservice til noen værharde kystområder på på Vestlandet (Det er jo der mange av drukningsulykkene skjer.) Eller patruljer mer på Karl Johan.

All ære til LOTUS for hans mange logiske og gode argumenter for hvorfor

det samfunnsøkonomisk er "GALEMATIAS" å skulle innføre obligatorisk båtførerprøve.

Sett i forhold til "gevinsten", er av "obligatorisk båtførerprøve" ikke annet enn

formålsløs SLØSING med offentlige midler.

Mht. "sikkerhet" kunne man FÅ MYE MER IGJEN ved å

bruke tilsvarende ENORME pengebeløp på annen måte.

Godt at det finnes slike som LOTUS, som har det øverste hodet inntakt, og som i tillegg

evner å bruke det.

Håper myndighetene (les:departementet) utsetter saken fordi de har forstått at ideen om "obligatorisk båtførerprøve" baserer seg på manglende samfunns-forståelse/analyse, og at dette ALDRI bør vedtas eller settes i verk.

Makan til idiotisk påfunn

:flag:

• 8 måneder senere...

Man innfører med andre ord obligatorisk båtførerbevis med en innføringsperiode fra 2010 til 2050. Sånn ca.

Og selv i år 2050 er der fortsatt ingen som helst krav til jollefolket og snekkefolket. Dette fordi de fleste snekker og joller ikke er over 26 fot eller har med enn 25 hester.

Samtidig er det slik at denne gruppen båter utgjør en meget stor andel av det totale antallet båter. Omlag halvparten hvis man bruker departementets egne tall om 820.000 fritidsbåter totalt.

Så sertifikatplikten gjelder kun noen få og selv med full innføring om 50 år vil kun annenhver båtfører være pliktig til å ha obligatorisk båtførerbevis.

Samtidig er det slik at man må bygge opp et stort offentlig register. Ikke bare skal man registrere de som har lappen, men man skal også registrere de som mister lappen. Så skal man registrere de som ikke har noen lapp, men likevel har mistet retten til å føre båt.

Og beviselig er det slik at den største gruppen mennesker som er å finne i ulykkesstatistikken aldri vil plikte å ta et sertifikatet, hverken nå eller i fremtiden - gitt at reglene ikke endres på nytt.

Så hvor er vi nå? Det er ikke godt å si, men en ting er sikkert og det er at uansett hvor vi er, har vi samfunnsøkonomisk blitt betydelig fattigere. Intet av dette er gratis, selv om jeg som har båtførerprøven ikke behøver å betale noen penger direkte.

På den annen side: Innen 1. mai 2010 har man sikkert ikke greid å lage et offentlig register som holder styr på hvem som har og hvem som har mistet og hvem som ikke har men har mistet likevel. Kanskje den nye regjeringen slår en strek over hele greia etter valget neste høst? Dvs utsetter det på ubestemt tid. Slett ikke umulig.

Kanskje den nye regjeringen slår en strek over hele greia etter valget neste høst?

Ikke usannsynlig at fornuften seirer til slutt, vet du. Happy ending.

Du fortjener en olavsorden for din fremragende argumentasjon her på BP i denne sakens anledning, Lotus. Om ingen protesterte, ville vi forlengst vært pålagt å leve etter Jens' lille røde.

:flag:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...