Jump to content

Båtførerbevis, er reglene avklart?

kristian

Recommended Posts

Da var Båtførerbeviset i boks :flag: Kjøpte boka, 440+Eksamen 525,- Så det kom på under en tusenlapp, ikke så mye nytt i boka, kunne nok klart seg med et lite hefte. Men greit nok å få repetert endel ting. Vikeplikt regler mellom pinnebåter kunne jeg ingenting om, så noe nytt er lært, selv om det var komplisert(tenke på vind osv) uff da.

Tilbake til utgangspunktet:

jeg sendte spørsmål om det samme til sjøfartsdirektoratet. Her er mitt spørsmål og underdirektør Reppes svar:

Viser til din henvendelse under.

Saken ligger i Departementet for behandling.

Forslaget er fortsatt 1. trinn i juni 2008.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Reppe

fung. underdirektør

Sjøfartsdirektoratet

God dagen ved Smedesundet J

Bare et kjapt lite spørsmål: hvordan går det med den obligatoriske båtførerprøven?

Er det fortsatt planen at første trinn innføres fra 01.06.2008 - eller har vi en utsettelse i vente?

Mvh

Jan /

Med vennlig hilsen POSEIDON

Tilbake til utgangspunktet:

jeg sendte spørsmål om det samme til sjøfartsdirektoratet. Her er mitt spørsmål og underdirektør Reppes svar:

Sjøfartsdirektoratet har da ingen lovpågivende makt.

Saken ligger til behandling i departementet.

Det er fremdeles politikerne og stortinget som har lovpågivende makt i dette landet.

Ikke inntektskåte båtskoler eller Bjørn Reppe.

Så lenge forslagsstiller ikke har gjort noen endringer i forslaget så vil det stå 1.juni selv om forslaget skulle være gått ut på dato for dager, uker, måneder eller år siden, værre er det ikke! Så får vi se hva dept., statsråden og regjeringen bestemmer seg for m.h.t. om, når og hvilket forslag som, eventuelt, skal legges frem for den lovgivende forsamling, Stortinget.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Såvidt jeg kjenner den offentlige saksgangen så har saken allerede vært i Stortinget, som selvfølgelig er Norges lovgivende forsamling. Den har derfra gått videre via departementet som har bedt sin fagetat sjøfartsdirektoratet til å utarbeide passende forskrifter.

Disse forskriftene er nå ferdige, formelt sett i forslags form, og er sendt tilbake til departementet som gjør de nødvendig vedtak om innføring.

Dermed har politikerne forlengst sagt sitt i denne saken; og det ligger fortsatt an til innføring trinn for trinn fra 01.06.2008. Det er iallefall slik som jeg oppfattet svaret fra sjøfartsdirektoratets Reppe....

Vil bare få tilføye, litt OT at vi i Holmen Motorbåtforening i Drammen engesjerte skipperen på Svelvikfergen(som har drevet med båtførerbevis opplæring i 25 år) som kommer på klubbhuset 5 onsdagskvelder på rad for å avholde kurs. Dette er priset til Kr. 1100,- Den innbefatter: Kurs-Bok-passer og paralellforskyver.

Eksamensavgiften, Kr.525,- er ikke inkludert. Jeg synes dette er både økonomisk gunstig og en flott sosial happening for medlemmene og oppfordrer selvfølgelig andre båtforeninger om å søke lignende løsninger.

(Kursholder/Fergesskipperen på Svelvikferga heter forøvrig Arild Sollie)

Holmen Motorbåtforening

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Statsråd Knut Storberget sa bl.a. følgende i Stortinget tirsdag 22.mai 2007:

Forslaget den gangen fikk ikke flertall, jf. Innst.S.nr.102 (2004-2005). Jeg tok imidlertid i fjor på nytt initiativ til at det nå vurderes innført en obligatorisk båtførersertifisering. I samarbeid med Nærings- og handelsdepartementet og Sjøfartsdirektoratet ble det etablert en bredt sammensatt arbeidsgruppe. Rapporten fra den arbeidsgruppen ble levert Sjøfartsdirektoratet 7. mai i år. Arbeidsgruppen har konkludert med at en innføring av en obligatorisk båtførerprøve vil være et viktig skritt for å bedre sikkerheten ved bruk av fritidsbåter. Tilsvarende anser jeg det som svært viktig at folk innehar visse minstekunnskaper om ferdsel til sjøs for å føre båt. Det må imidlertid også være en fornuftig og balansert avgrensing av eksempelvis typen båter som omfattes av et slikt pålegg, kunnskapskrav, sanksjoner etc. En ordning med obligatorisk båtførersertifisering kan være et veldig viktig skritt i retning av å skape større trygghet på sjøen. Dette er derfor nå til vurdering i de respektive departementene, og vi vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte når det gjelder dette spørsmålet.(uthevet av meg)

Etter det jeg kan se så er dette det siste som er sagt om saken på Stortinget og det betyr vel at saken skal tilbake til Stortinget og at politikerne IKKE har sagt sitt (siste) i saken?

Kilde; http://www.stortinget.no/stid/2006/s070522-06.html

Disse forskriftene er nå ferdige, formelt sett i forslags form, og er sendt tilbake til departementet som gjør de nødvendig vedtak om innføring.

Nettopp.

Forslaget til forskrift, kjenner vi alle etterhvert.

Forslaget ligger nå i departementet.

Så får vi se om forslaget slik det foreligger faktisk bli vedtatt i Stortinget av den lovgivende forsamling i det hele tatt

Eller om det blir sendt ut på høring først.

Og kanskje revidert før det blir vedtatt.

Pengegriske båtskoler har på en ufin måte utnyttet et forslag til vedtak i lang tid nå.

Makan til skammelig utnyttelse har jeg aldri sett før, og agurkmedia har spilt på lag.

Her har det tydeligvis vært lobbyvirksomhet så det holder. :nonod:

Nå var en av forutsetningene i forslaget til vedtak at:

Forskriften skulle være vedtatt pr. 1.1-2008 dersom forskriften skulle innføres fra 1.6-2008.

Derfor blir dette sannsynligvis ikke noe av i forslagets nåværende form.

Da ser det vel ut som ting fortsatt ikke er avklart.

Det skal bli spennende å se hva stortingspolitikerne vedtar til slutt.

Like spennende skal det bli å se om antallet forsikringsskader fortsetter den 10-årige trenden med en stadig mindre skadeandel. Det tror jeg nok faktisk den gjorde, for jeg har akkurat betalt forsikringen min og den hadde gått ned 18% fra året før. Det betyr vel at antallet utbetalinger/størrelsen på utbetalinger etter skade er blitt betydelig redusert. Vi får se når statistikken fra Finansnæringens Hovedorganisasjon foreligger.

Drukningsstatistikken fra Norsk folkehjelp viser nedgang fra 44 i 2006 til 39 i 2007 for de tre sommermånedene juni, juli, august. Ikke fremgår det hva som gjelder fritidsbåt og for året som helhet er statistikken ikke klar, men nedgang ser det ut til å være.

Alt i alt? Færre drukninger og mindre andel forsikringsskader. Sjøen var veldig trygg og blir bare tryggere og tryggere ser det ut for. Betyr det at behovet for obligatorisk teoriprøve for båtførere blir mindre og mindre år for år? Tja, i så fall kan det jo hende at politikerene på Stortinget sier nei når de får se statistikken over hvor bra virkeligheten egentlig er? Obligatorisk påbudte ting er jo en byrde som pålegges den enkelte og som veies opp mot fordelene for samfunnet. Da er det jo en fordel at vekta svinger riktig vei.

Uansett. Kunnskap er bra. Derfor anbefaler jeg alle som føler seg litt rustne å gå inn på www.bfpr.no og ta det fyldige teorikurset. Dette er et samarbeid mellom KNBF og Internettforlaget. her kan du bruke noen kvelder på å jobbe deg gjennom pensum for den latterlige lave sum av 20 kroner. Vil du laste ned hele kurset og repetere ved behov? Kun 99 kroner. Gratulerer Syvertsen. Dere er tydeligvis opptatt av å spre kunnskap mer enn dere er ute etter å tjene penger.

Enkelte tror kanskje at billig er dårlig, men i siste nummer av Båtliv er 3 nettkurs testet. De får henholdsvis terningkast 4, 4 og 5 og koster henholdsvis kr. 990, 20 og 1480.

Belast mobilregninga di med 20 kroner og ta et repetisjonskurs i dag. Alltid greit med oppfriskning av gammel kunnskap.

De 20 kronene gir deg tilgang til kurset frem til du skrur av PC'en.

http://www.bfpr.no

Edit:

For å være helt korrekt: Disse greiene kan vel ikke kalles kurs i ordets egentlige forstand.

På kurs blir man undervist av en kursleder og kan stille spørsmål underveis, mens her må man lese og tenke sjæl.

KNBF kaller det et digitalt læreverkt for selvsudium. Uansett hva man kaller barnet er slik nettbasert læring nyttig.

Redigert av Lotus (see edit history)

Har også liten tro på 2009 fordi det i tilfelle blir for mange uten lappen. En kan ikke forvente at folk skal la båten stå på land fordi det er kø for å få avlagt (og bestått) prøven.

Eventuelt må det komme flere overgangsordninger.

Men likevel: det er ingen grunn til å vente med å avlegge prøven.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ingen vet om de gamle bevisene vil være gyldige når/hvis det, eventuelt, blir innført obligatorisk båtførerbevis! Siterer følgende fra Sjøfartsdirektoratets hjemmeside; http://www.sjofartsdir.no/no/Vis_Sjovett/O..._batforerbevis/

Båtførere som har tatt båtførerbevis etter dagens frivillige ordning, og som kan dokumentere dette, bør omfattes av ordningen.

Jeg har uthevet ordet bør slik at man klart ser hva arbeidsgruppen har uttalt, men igjen, det er opp til den lovgivende forsamling (Stortinget) å avgjøre dette når, eller hvis, dette kommer opp i Stortinget. I mellomtiden kan vi spekulere oss "i hjel"!

roaldbj - det sies at det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden! :wink:

Jeg "frykter" at det sittende politiske flertall langt på vei har forpliktet seg til å innføre obligatorisk båtførerbevis ved de stadige uttalelser (også fra mange andre hold) om hvor ille det har blitt på sjøen og stadige førstesideoppslag i avisene om alle A, B eller C-kjendiser som har hatt landkjenning siste ti år. I farten kommer jeg på totalt fire inklusive Røkkes (som jo ikke var Røkke, men en som hadde lånt båten - Celina Bella?) famøse "greie".

Det er nevnt av andre at det er jo rart at forsikringspremien settes ned når det er så tydelig at antall skader har gått opp. Kanskje sammenheng med at antall båter har økt mere? Ellers så sies det at skadene har blitt dyrere å reparere noe som vel skyldes dyrere båter, dyrere å få reparasjon utført (lønn!) og når en skade skjer så er det større skade bl.a. grunnet større motorer/fart.

Nå tror jeg i min naivitet at det finnes saksbehandlere i dept. som ser på dette, at de også ser litt på hvordan "virekligheten" ser ut m.h.t. skadestatistikk, hvor ille det egentlig er, kapasitet på skolene, antall personer som må avlegge en prøve osv osv.

Skulle ikke forbause meg om det blir senere påbegynnelse, lengre tid for gjennomføring og at et større anntal førere som kan dokumentere "fartstid" vil slippe unna.

For ordens skyld så vil jeg, nok en gang, påpeke at jeg er for økt kompetanse og at det skal ha klare konsekvenser når lovbrudd begås, men også at det må være større kapasitet på kontrollsiden, les politi. Det værste vi kan gjøre er å innføre (enda flere) regler som det i praksis blir vanskelig å etterkomme (manglende kapasitet på kurs) og lover/regler som ikke blir slått ned på. Tilliten til, og respekten for, øvrigheten er dårlig nok som den er, ja skremmende dårlig, dessverre!

Hvordan man skal oppnå økt kompetanse blant fritidsbåteiere? Tja, mange mulighet bl.a. seil/motorbåtforeningen må komme sterkere på banen, skolene kan bidra (dette gjøres flere steder), selgere av båter bør komme på banen, det offentlige bør bruke midler for å hjelpe båtforeninger og skoler til å tilby og gjennomføre kurs. Forsikringsselskapene bør bidra i sterkere grad. I sum en form for nasjonalt løft. Men for å være ærlig, og det skal man vel være, så er det andre problemer i samfunnet som er større og noe viktigere å fokusere på og bruke ressurser på?

Og forøvrig er jeg tilhenger av båtkort, tilsvarende vognkort for kjøretøyer, noe som vil være effektivt for å redusere omsetning av stjålne båter. Tror også dette vil være med på å øke sikkerheten på sjøen.

Usikker på om jeg egentlig svarte på ditt spørsmål, men noen tanker rundt problematikken var det i allefall?

Hei Sondne,

Hvis du sikter til fergeskipperen som skal lede kurset hos oss, så skal han holde kurs, ikke utstede noe eksamensbevis. Jeg er ikke så veldig involvert i tilretteleggingen, men jeg mener at lokalet som eksamen avholdes i skal være godkjent og at selve eksamen avlegges på internett ved at vi tilrettelegger men en masse pc`r. Til dette behovet så er det mer enn godt nok med gammele maskiner bare de har nettverkskort og internet explorer. Jeg tror foreningen hs oss har hostet opp 30-30 maskiner og lokalet er godkjent. Jeg tror ikke det er noen spessielle krav til den som holder kurset i og med at man også kan gå opp som "privatist".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nettopp.

Forslaget til forskrift, kjenner vi alle etterhvert.

Forslaget ligger nå i departementet.

Så får vi se om forslaget slik det foreligger faktisk bli vedtatt i Stortinget av den lovgivende forsamling i det hele tatt

Stortinget vedtar lover. Forskrifter lages og vedtas av departementet på bakgrunn av loven. Det er uvanlig at forskriften lages samtidig som loven. Den kommer som regel i etterkant av lovvedtaket. Forhåpentligvis før loven trer i kraft. Men det er heller ikke uvanlig at forskriften kommet etter at loven er trådd i kraft.

mvh Knut Erik

Hei har lest tråden og sitter igjen med noen sprsml. Hvilke kurs er godkjent, vil f.eks RYA kurs være gyldige i norske farvann?

Kurset skal følge sjøfartsdirektoratet sine retningslinjer. RYA-kurset har såvidt jeg vet ingen automatisk gyldighet.

Og hvem kan lede og utstede eksamensbevis? En ferje skipper?

Den som skal lede kurset forutsettes å ha en viss nautisk kompetanse og jeg vet at D5L har vært nevnt som et minimum, dog uten at det er absolutt.

Når det gjelder selve eksamen så har man idag to muligheter: den første er å kontakte et av Norsk Test sine testsentre. Den andre muligheten er å kontakte en av de mange autoriserte sensorene som finnes rundt i landet. Disse har fått sine autorisasjoner fra sjøfartsdirektoratet og kan arrangere prøver etter behov. Som eksempel er både Penny og jeg autoriserte, men det finnes ganske mange av oss land og strand rundt. Så det vil ikke være noe problem å finne en sensor . . . .

Man behøver forøvrig ikke å gå kurs for å avlegge prøven; de som mener å beherske stoffet kan når som helst avlegge prøven.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...