Trude III Startet 23.Januar.2008 Del på Facebook Startet 23.Januar.2008 Æsj også, I går klarte jeg å ha beredern tilkoblet 220V i ca. 10min. før jeg oppdaget det. Båten er i opplag og er tom for vann. Går elementet i stykker med en gang? Går kanskje an å måle motstanden mellom lederne i kontakten? Har noen "erfaring" så mange takk.. Hilsen Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
logget av Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Du kan først måle motstanden i elementet. Dette bør vel måle mellom 50 og 80 Ohm hvis berederen er ca 500 - 800 Watt tenker jeg. Målt på støpselet med kald bereder. Men du kan jo også fylle berederen med vann og koble til strømmen igjen. Varmt vann OK- Kaldt vann ikke OK. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Mener det var en test av VVbeholdere i båtliv for et år eller to eller tre siden, der de konkluderte med at Isotherm var den eneste med skikkelig overopphetingssikring, husker ikke detaljene, men jeg tenkte med meg selv at: " det er noe jeg kunne komme til å gjøre, så derfor installerte jeg isotherm Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
ebonita Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 På Isotherm-bredare som jag har haft finns det ett överhettningsskydd innanför den rostfria hatten som kan behöva återställas. Man trycker in en knapp, tror jag. Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 23.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Aha, det er altså håp! Takk for gode svar! Hilsen Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Cato Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Sjekk pakningene på gjennomføringene til varmeelementet. Disse kan fort smelte med vannlekkasje som resultat. (Enkelt å skifte) :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 (redigert) Overopphetningssikringen er som regel en føler som slår ut og kutter strømmen hvis temperaturen på vannet nærmer seg 100 grader. Dette fordi at vannet ikke skal begynne å koke, bli til damp og utvide seg med 1000-ganger'n. Den funker dårlig uten vann i berederen fordi den måler temperaturen på yttersiden av berederen. Det er gjerne den samme temperaturen som vannet på innsiden, da stål leder godt og yttersiden er isolert. Element som varmes uten vann rundt har nok store muligheter for å brenne av eller i det minste få overslag. Men, det er jo alltid håp....... Redigert 23.Januar.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Ødelagte varmeelementer er et velkjent tema for fritidsbåtseilere. Dersom det skulle vise seg at varmeelementet er skadet kan du ta en telefon til Termomarin, se her for mer informasjon om berederen: http://www.termomarin.no/ Et nytt varmeelement koster ikke all verden. Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 24.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 OK, takk igjen! Da har jeg litt å jobbe med. Hilsen Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Apollo32 Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 På Isotherm-bredare som jag har haft Isotherm er forøvrig Kjøleskap....men fort gjort å blande disse navnene har jeg erfart endel ganger.... Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 5.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Til info. Berederen / elementet har overlevd, begge sikringene var slått ut. Trykket de inn igjen og jeg målte 72 ohm på kontakten. Isothemp kan altså overleve denne forglemmelsen. Hilsen Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Sail S Svart 9.Februar.2008 Del på Facebook Svart 9.Februar.2008 Det har jeg gjort mange ganger på min uten at noe skjer. Den er smartere enn som så. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Min stå på 24 timer uten vann, virket helt fint etterpå Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Det kan kansje være en ide å måle motstand til jord etter en slik overoppheting. Just in case. Bruk da en megger helst. Megg mellom fase og jord. Motstand skal være, som en tommelfinger regel. 1000 ohm/pr volt driftspenning. mer jo bedre Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
roaldbj Svart 10.Februar.2008 Del på Facebook Svart 10.Februar.2008 Dersom noen lurer på hvordan Isotemp ser ut "innvendig" legger jeg med et par bilder: Som det fremgår av bildet under går vannvarmen fra motor/vannvarmer i en sløyfe i nedre del av berederen men det likegyldig hvilken av tilknytningspunktene som kobles til tilførsel / retur av varmesløyfen. Det øvre røret er for avtapping av varmtvann, som i en ordinær beredet i hjemmet. Flott når produsentene lager slike demo-produkter. Sitér dette innlegget Link to post
hos Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Til info. Berederen / elementet har overlevd, begge sikringene var slått ut. Trykket de inn igjen og jeg målte 72 ohm på kontakten. I forbindelse med lading under vårklargjøring har nok også jeg klart å ha på berederen/varmeelementet uten vann i tanken, så nå blir ikke vannet varmt ved landstrømtilkobling lenger. Jeg har en bereder av typen Isotemp Basic. Jeg var i båten tidligere i dag, og da tok jeg av "isotemp-klistremerket" og trakk deretter ut det lille, hvite, vinkelformede plastdekselet. Da fikk jeg tilgang til en hvit boks, men der fant jeg ingen brytere/sikringer. Hvordan kommer jeg til sikringene (sikkerhetsbryterne)? Må jeg skru av det ovale, grå dekselet også? Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.