Jump to content

Bytte termostat i kjøleskap til digitalt.


Nautic

Recommended Posts

Jeg har leste på web siden til Ingar ang kjøleskap i båt.

Jeg skal montere nytt kjøleskap i båten.

Jeg vil da bytte ut termostaten med en digital termostat.

På Ingar sin side står det at Elfa skal ha slike trmostater.

Jeg har lett hos elfa men finner ingen. Kun slike som viser tempraturen.

Noen som vet hvem som kan ha slike?

Har funnet en hos Clas Olson,

men der er føleren lagt på printet til selve modulen, og det er jo ikke sørlig egnet.

Kan jo legge føleren ut med en kabel, men vil helst ha en ferdig.

 

Kanskje Ingar kan komme opp med noen tips?

Link to post

Elfa har denne 76-658-47. men den er ikke egnet siden den kun viser temp.

Har ingen mulighet for justering.

 

Clas Ohlson har denne  32-4128. Denne kan være egnet, men har føleren loddet på printkortet. Kan selvfølgelig legge den ut på kabel, men føler at denne ikke er den rette.

Denne er vel også mere ment for tids styring av temp

 

Ønsker en med større tall for temp visning.

Link to post

Hvis du ønsker deg en ferdig laget termostat, kan jeg anbefale Danfoss. De leveres av kjøle og fryse firmaer. De har en type som heter EKC 201 084B7025. Den felles inn i et 29 x 71 mm hull og fungerer på 12V AC/DC og har 1 x reléutgang. Listepris ca. 1100 kr. Type ------084B7028 har en alarmutgang i tillegg. (Hvis tempen blir unormalt høy).

Alle har store lettleste siffer og er enkel å programmere og brukes i uttallige kjøle og fryse reoler og disker. Lykke til.  :smiley:

 

Der finnes konkurerende merker, men ut fra egen erfaring ville jeg satse på Danfoss.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post

Den termostaten hos Clas Ohlson 32-4128 kan brukes begge veier. Altså brukes til å kutte temp enten

når den er før høy eller for lav.

Jeg bruker denne termostat til å styre varmeovner og styringen til min parafinovn i stuen.(Selvlaget)

Dette fungerer den helt utmerket til da den har 7 dager program og nattsenking.

 

Den vil også virke på et kjøleskap, men jeg synes at tempratur visningen har for små tall

Derfor har jeg ikke lyst til å bruke den.

 

Hvis du velger å bruke den må du legge føleren ut med en kabel.

Link to post

Elfa har denne 76-658-47. men den er ikke egnet siden den kun viser temp.

Har ingen mulighet for justering.

 

Clas Ohlson har denne  32-4128. Denne kan være egnet, men har føleren loddet på printkortet. Kan selvfølgelig legge den ut på kabel, men føler at denne ikke er den rette.

Denne er vel også mere ment for tids styring av temp

 

Ønsker en med større tall for temp visning.

Ingen av disse er nok egnet dessv.

Kan ikke lenger finne noe tilsvarende som det jeg har brukt.

Nå må det også sies at den løsningen krever litt kjennskap til elektronikk.

 

Hvis det bare er temp-visning man ønsker, tror jeg den enkleste løsningen er en slik frostvarsler som de selger på Biltema etc.

Da kan man bare bore et lite hull i døra og tre føler-ledningen gjennom og så lime instrumentet over dette.

 

Når det gjelder styring så vil det enkleste være en membran-basert thermostat.

Clas Ohlson har en, 32-5363, men den har 5grader som nedre grense.

 

Denne kan du også bruke Eystein, men den må altså sitte inne i boksen og være tilkoblet 12V forsyningen.

Link to post

troor ikke at en termoelektrisk kjølebox blir "kald nok" til å kobles ut....de greier vaneligvis ikke å senke tempraturen mer enn 15-18 grader under lufttemp i praksis..er det 30 grader så.....har selv en tilsvarende box...drar i praksis 6 amp...har selv funnet den ubrukelig til båtbruk da jeg har altfr liten dynamo/batterier til å kuunne ha den i drift mer enn kortere tid...75 amp batt i praksis tmt etter 5-6 timer... :drink:må visst kjøles på annen måte ja.... :confused:

Link to post

troor ikke at en termoelektrisk kjølebox blir "kald nok" til å kobles ut....de greier vaneligvis ikke å senke tempraturen mer enn 15-18 grader under lufttemp i praksis..er det 30 grader så.....har selv en tilsvarende box...drar i praksis 6 amp...har selv funnet den ubrukelig til båtbruk da jeg har altfr liten dynamo/batterier til å kuunne ha den i drift mer enn kortere tid...75 amp batt i praksis tmt etter 5-6 timer... :drink:må visst kjøles på annen måte ja.... :blush:

dette er godt mulig. Har selv et helt nytt 125Amp banner batteri, så trur det holder en natt. Elles vil vi nok somregel ha tilgang på landstrøm og da er jo problemet løst. Kjøleboksen min har dør i siden, slik at eg har tenkt å felle det inn i innredninga. Og da kan eg isolere det ekstra med isopor eller skum. Takk for hjelpen trur eg prøver en slik clas ohlson variant!

Link to post

Nå må det også sies at den løsningen krever litt kjennskap til elektronikk.

 

Hvis det bare er temp-visning man ønsker, tror jeg den enkleste løsningen er en slik frostvarsler som de selger på Biltema etc.

Da kan man bare bore et lite hull i døra og tre føler-ledningen gjennom og så lime instrumentet over dette.

 

Når det gjelder styring så vil det enkleste være en membran-basert thermostat.

Clas Ohlson har en, 32-5363, men den har 5grader som nedre grense.

 

Denne kan du også bruke Eystein, men den må altså sitte inne i boksen og være tilkoblet 12V forsyningen.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Det hadde vært greit å sett løsningen til Ingar. Har du mulighet til å poste den?

 

På mitt kjøleskap går det en kanal i bakkant og inn til lampen inne i skapet. I denne kanalen går kablene til lyset inne i skapet. Jeg tenker å bruke denne kanalen til tempføleren.

 

Nå har jeg muligens funnet en termostat hos RS. Aner ikke pris ennå. Men skal sjekke.

Når jeg har funnet min løsning vil jeg poste den her hvis det er av interesse.

Link to post

Det hadde vært greit å sett løsningen til Ingar. Har du mulighet til å poste den?


Her dessv. ikke noe tegning.

Men utgangspunktet er altså en såkalt temperaturmodul med to alarmutganger og max/min visning.

Den ene alarm-utgangen (normal temp) styrer et rele som så styrer strømmen til kompressoren.

Rele'et legges også inn via +61 på dynamoen slik at kompressoren går når denne lader, for å magasinere kulde.

Den andre (lav temp) slår relet av når temperaturen går under 1 grad, dette for å hindre at det fryser under motorgange.

Man må bruke en ekstern transistor for styringen, selve modulen kan bare levere noen milli-amp på alarm-utgangene


På mitt kjøleskap går det en kanal i bakkant og inn til lampen inne i skapet. I denne kanalen går kablene til lyset inne i skapet. Jeg tenker å bruke denne kanalen til tempføleren.


Ja, det var slik jeg gjorde det.  

Nå har jeg muligens funnet en termostat hos RS. Aner ikke pris ennå. Men skal sjekke.

Når jeg har funnet min løsning vil jeg poste den her hvis det er av interesse.

Mener også å ha sett den hos RS, men kunne ikke finne det igjen.

Conrad har også en som så ut til å gjøre det samme, men dessv er alarmutgangene på denne bare en puls med 28sek varighet.

Se  her.

Link to post

Leser med interesse de forskjellige av Ingars forslag til å spare strøm til kjøleskapet.

 

Til våren prøver jeg metoden med å fjerne frontlokket til frysedelen. Da blir det mindre temperaturforskjell mellom innsiden av frysedelen og resten av skapet. Jeg har også termostaten inne i frysedelen, og når det blir varmere i frysedelen og og kaldere i kjøledelen, må termostaten justeres en del opp. Likevel tror jeg det på mitt kjøleskap går helt greit uten å bytte ut noen verdens ting. Termostaten har et stort spenn og ved å stille den inn på en i utgangspunktet mye høyere skaptemperatur, burde det kanskje gå bra likevel. Jeg prøver og ser.

 

Ellers er vanlige kjøleelementer for kjølebager ypperlige kuldemagasiner. Stapp noen slike inn i den frysedelen man allikevel ikke bruker og la skapet slite veldig for å dypfryse disse. Så sant du altså kjører med motor når dette skjer. Vel fremme og  motor avslått, fordeler de sin kulde jevnt og trutt. Energien man tilfører og får tilbake er jo akkurat som før. Gevinsten ligger i å magasinere kulde i kjøleelementene når man allikevel går for motor.

 

Og skal vi på land med diverse mat og drikke, bruker vi kjølebagen og tar ut noen kjøleelementer fra frysen.  Vi får det godt og kaldt i kjølebagen, men strømsparegevinsten for kjøleskapet forsvant pluselig.

 

Kommentarer? Noen som gjør noe lignende? Hvor mye er det egentlig å spare?

 

Lotus

Link to post

Leser med interesse de forskjellige av Ingars forslag til å spare strøm til kjøleskapet. . . . . Kommentarer? Noen som gjør noe lignende? Hvor mye er det egentlig å spare?

Hei.

 

Joda, jeg har da "forsket" litt på dette, i båten og med kjøleskapet tatt med hjem.

 

1. Kjøleelementer.

Når jeg skal ut på helgetur sørger jeg for at alle varer som skal inn i kjøeskapet er godt kalde før jeg plasserer dem i en god kjølebag med løse kjøleelemeter. I båten stappes så "frysedelen" full med disse elementene. Og underveis lar jeg kjøleskapet gå kontinuerlig. Hos meg går dette automatisk. Et relé styrt fra tenningen kortslutter temostaten så lenge motoren går. Så når vi er fremme etter rundt 2 timer, er temperaturen i kjøleskapet nede mot null grader. (for å ikke overbelaste kjøleskapsmotoren på turer på 5 - 6 timer, har jeg en ekstra bryter for å oppheve automatikken).

 

Resultatet av dette merkes godt. Det tar flere timer før skapet starter første gang etter at vi er fremme, og det betyr spart støm. En annen effekt av å fortsatt ha disse elementene i skapet, er den store kuldekapasiteten de har. Temperaturen stiger ikke så fort og mye hver gang døren åpnes for å lure ut en pils. En får gjevnere temperatur i skapet. Etter et døgn tror jeg imidlertid ikke (har erfart) at det er noe strøm å spare. Kompressoren skal tross alt holde kjøleelementene kalde. Og når det gjelde kuldekapasitet, - når en tar ut den kalde melkekartongen til frokost, skjenk opp melken og få kartongen inn i skapet før den begynner å bli varm. Det tar veeeeldig lang tid (mange amperetimer) å få 1 liter lunka melk kald igjen. Om en imidlertid lar døren stå oppe litt for lenge betyr ikke så mye. Luften kjøles fort ned igjen.

 

2.Fjerne døren til "fryseavdelingen"

Forrige vinter hadde jeg skapet med hjem, og koblet det til en datamaskin. Jeg logget så temperatur og gangtid med åpen og lukket fryseromsdør. Det var imidlertid problematisk å få stilt inn termostaten som hadde føler i fryserommet. Men det virket som om jeg fikk noen få prosent gevinst med åpen dør. Skapet på 42 liter var til en hver tid fyllt opp med ølbokser. (måtte stadig hente nye og sette inn etter som det minket på de kalde i skapet!)

 

Koblet derfor ut termostaten, og la inn en temperaturføler midt i kjølerommet. Denne til datamaskinen som igjen kunne starte og stoppe skapet etter valgfrie temperaturer. Satte så temperaturen til å være 5 grader. Det første jeg da merket, både med åpen og lukket frysedel, var at både gangtid og ståtid ble veldig kort. Endret så programmet til å starte kompressoren ved 6 grader, og stoppe den ved 4. Da fikk jeg fornuftige gang og stopptider.

 

Dersom jeg husker rett, orker ikke å finne frem loggene nå, fikk jeg vel noe over 5% kortere gangtid. Så jeg konkluderte hele forsøket med at skulle en hente ut den lille gevinsten med åpen fryseromsdel, måtte jeg hatt ny termostat med hysterese (en temperatur for å slå inn, og en lavere for å koble ut) Og en slik ferdigkjøpt til rimelig pris fant jeg ikke. Kunne nok konstruert en selv og bygget den for langt under hundrelappen, men med så liten gevinst, gadd jeg ikke.

 

Og det var det forsøket!

 

Lars H.

 

PS. Datamaskinen som ble brukt var min første hjemmedatamaskin som jeg kjøpte tidlig på 80-tallet, en BBC Microcomputer!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja, da får jeg holde meg til fryseelementene og glemme døren. En gevinst av å fortsatt ha døren er jo at isbitproduksjon ikke er noe problem.

 

Ellers bruker mitt Isotherm 85L kjøleskap 0,8A i snitt for å holde kalde varer konstant kalde (20 grader forskjell mellom ute og inne, Danfoss BD35F kompressor) Nå øker jo forbruket litt når varme varer havner i skapet og skal nedkjøles, men strøm er egentlig ikke noe stort problem. Har landstrømslader og tilgang til strøm på brygga. Batteriene er derfor alltid toppet foran hver tur. Likevel er det greit å spare der det spares kan.

 

Lotus

Link to post

Ellers bruker mitt Isotherm 85L kjøleskap 0,8A i snitt

Da blir det Isotherm når mitt Frigo (med Danfoss kompressor) fra 1986 en gang svikter. Imponerende data. Mitt skap på 42 l. bruker 1 amp i gjennomsnitt, og det trodde jeg var bra.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...