Shalom Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 KAD står for: Kompressor, Aftercooler (les intercooler), Diesel. Link to post
nimbuster Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 (redigert) Mange som vil hjelpe her.....men hvorfor i det hele tatt liste opp andre motorer? Hva er vitsen med det? Du sier jo selv at du gjerne vil vite om det andre her inne som har eller har hatt en KAD42. Hvorfor ikke lese alle de andre trådene her inne om KAD42, så får du en god pekepinn på hvor landet ligger? Det er ikke mulig å lage en statistikk på hvor stort problemet med KAD42 egentliger/har vært. KAD42 er nå en rimelig gammel motor, men hvor mange av de motorene ute i markedet som er mer eller mindre overhalt er helt umulig å si. Det vil du aldri få svar på heller. Redigert 24.Januar.2008 av nimbuster (see edit history) Link to post
Ojda Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Denne pollen kan faktisk vere ganske intresant, men da må den inneholde flest mulige gangbare motormerker. Jeg nevner som tillegg Saab, Vetus, Nanni kubota, Nanni Toyota, Lombardini, VW, BMW. Ikke en jævel på denne jord får meg til å registrere min 2006 mod 200 hk Nanni, som jeg forresten er kjempefornøyd med som ""ANNET"". Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Hansa666 Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 (redigert) Hei! Jeg har 2 x KAD42A og er KJEMPE fornøyd. Timeteller, 690 og 790 . Maskinene er rimelig i drift, et utrolig bunndrag ( dreiemoment), går stille, lett å få tak i deler, VP er utbredt = mange tilgjengelige mekanikere , servicevennlig, ++++++++++++++ MEN synes det blir mye gnål fra uvitende om denne maskinen, så denne tråden kan bli interessant Redigert 23.Januar.2008 av Hansa666 (see edit history) Link to post
Xlnt Svart 24.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 Jeg har også hørt VP mekanikere som roser KAD42 hvis de er godt vedlikeholdt, de sier forøvrig også at det kan være smart å bytte remhjul og oljefordelingshus for å gjøre motor enda litt mer driftsikker. Jeg tror i allefall jeg blir like fornøyd med mine grønne som de andre typer motorer jeg har hatt (GM 7.4 bensin og GM 6.5 diesel). Vedlikehold er alfa omega uansett merke tror jeg. 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
rogeri Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 (redigert) Når man vet at en spesiell type motor har større svakheter enn andre og en da tar de nødvendige forholdsregler, er sannsynligheten for havari kraftig redusert............ Redigert og flyttet til tråden om problemer med D-serien Sorry! Redigert 24.Januar.2008 av rogeri (see edit history) Link to post
jonn Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 Hei, hva med Ford da? eller Sabb/Ford. Jeg har en fra 1986 som er gått 1800 timer, like god, bare vanlig vedlikehold, 155 hk på 4 sylindrer, 4,15 liter. Marser på 2000/2100, på fult 2600 Det sitter mange slike Forder, 4 og 6 ere i yrkebåter. Spesielt i fiskebåter, som går og går, mange går 20000 - 40000 timer. Det er vel flere Ford eiere der ute? Link to post
m/s draugen Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 Yanmar,4jh-hte.kjempemotor,gått bare 1200 timer og jeg er storfornøyd Link to post
VannTro Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 Det er vel flere Ford eiere der ute? Jadda.....FordSabb 2728T 1800 timer jeg å..... Bortsett fra litt for mye røyk om en ikke går i minimum Masjfart. Jeg dauer antagelig før motoren....200hk 5,95 liter og maks rpm 2650. En skikkelig Heavy Duty motor i en "Pleasure Boat" Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
rogeri Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 Sabb Forden må for all del ikke innvolveres i denne sammenheng! Blir nesten en fornærmelse (Da ser vi bort fra røyken) Link to post
VannTro Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 Jeg hadde en Viksund 27 Culumbi med 33hk Yanmar. En 31 Godlfish med 180hk FordSabb ????? Det må vel være NOE overkill ? Er det støpt kjempeflaps på båten din rogeri ? Jeg hørte for mange år siden at Viksund hadde lever EN Goldfisk med 180hk FordSabb, men bare den ene, kanskje det var båten din ? Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
rogeri Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 Jeg hørte for mange år siden at Viksund hadde lever EN Goldfisk med 180hk FordSabb, men bare den ene, kanskje det var båten din ? Nei det var neppe min båt, for da den ble levert var det en 68HK Sabb-Ford montert slik de fleste var, men daværende eier ble visstnok forbigått av en kompis-båt og det tålte han dårlig!! Ut med 68hesteren og inn med den noe ruvende tungbygde sekseren.(2704 T) Motoren min er stemplet 130HK fra Sabb, (kontinuerlig drift) ved 2400 omdr. Har ikke ladeluftkjøler. Jeg kjører som oftest 13-1400 omdr. og ca 7knop. Det er noen små vingeflapser på roret (om de hjelper vet jeg ikke) På fullt blås viser plotteren 12 knop, men med dagens dieselpriser er det ikke ofte den viser det! Link to post
vik800f Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 Har Volvo penta Tamd 31, dvs Annet Link to post
Divemaster Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 Har 2 x Detoit Diesel, 6.9 L rekkeseksere... og ikke vanlig i lystbåter i gamlelandet, mer kommersielt bruk... men slitesterke er de.... så "annet" Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Nautofil Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Tror kanskje ikke alle er klar over at blokka i deres motor mange ganger stammer fra GM, volvo sine bensinmotorer 7.4L er feks GM. Peninsular sine 6.5L diesel er også fra GM, Marinediesel 6.5L er GM Alle Merc. 7.4l er GM Er ikke Volvo/Mercruiser 7.4liter Ford sin 454????? Jeg vil ikke registrere min AQ 271 under noe som hels som har med Mercruiser å gjøre. Dette er det to grunner til: 1.Om det kommer opp noen som helst diskusjon om eks. mest solgte motorer så kan du banne på at det blir henvist til denne uferdige siden som bevis. Da blir det feil! :nono: 2.Den kan ikke settes under annet da det er mange Volvo bensin og andre motorer som drar opp denne.... Du bør ta med dem mest vanlige motormerker på markedet og kanskje spesifisere litt enklere. Da får du med grunnlag for statestikken din. Om du har eks. Volvo diesel så får du totalt antall og etter dette hvor manger som har eks. KAD / D-serie / annet ....Det samme med Merc.osv. Volvo Penta bensin. Volvo Penta Diesel. neste trinn er det da KAD / D-serie / Annet Mercruiser Diesel D.Tronic / Annet Mercruiser Bensin Yanmar Ford/Sabb ........ / Annet Ford bensin Iveco Cummins OSV……. Andre Diesel Andre Bensin Du kan bøye og bende litt på dette og se hva du får til. Det er ikke noe mening i å tråkke på noen. Etter mitt syn ba du om svaret pga. mange som velger annet grunnet uspesifisert. Når du først skal lage noe undersøkelse bør du gjøre det riktig. Tror et felles ønske er å gjøre dette på nytt. "Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!" Link to post
Xlnt Svart 26.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 (redigert) Jeg regnet med at det kom til å bli endel som ettespør sin type motor i undersøkelsen, beklager til alle som ikke finner sin type. Det skyldes at jeg ikke har peil på benevnelser på alt mulig av forskjellige båtmotorer. Her er det selvfølgelig ingen plikt til å avgi sin stemme og alle medlemer kan jo lage sin egen poll hvis det er ønskelig. Jeg skal lage en noe forenklet utgave som gir meg svar på akkurat det jeg lurer på. Det er min nyskjerrighet og ikke alle andre sin som gjør at jeg lager en undersøkelse. Det at andre får glede av å lese resultat er jo bare en bonus for andre medlemmer. Nå stikker jeg til varmere strøk i 14 dager for å varme opp til båtpussen. Her er link til min neste undersøkelse---->Undersøkelsen Xlnt Redigert 26.Januar.2008 av xlnt (see edit history) 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn