SRC31 Startet 23.Januar.2008 Del på Facebook Startet 23.Januar.2008 Tenkte jeg skulle ta jobben med å fjærne bunnstoff i vinter for å begynne på "ny frisk"! Sandblåsing ble valgt da et par nabobåter hadde gjort det sammemed godt resultat! I min naive tro på "Svensk kvalitet" tenkte jeg ikke på plastpest som et tema! Men da jeg sjokkert inspiserte resultatet gikk den troen i "grus"! Her var det "byller", og det mange! En god del var blåst opp men det var mange igjen. Etter dager med dyp sorg, ble det avtalt med et firma og sparkle opp bunnen igjen, enda en sandblåsing ble avtalt og utført. Det var fortsatt "byller igjen" Tredje sandblåsing kommer i morgen med grovere sand! De som skal sparkle opp bunnen skal også mulig prime etterpå med to kopmponent, og trøster meg med at dette ikke er båtens undergang! Liker ikke tanken på "pest", og hadde da mye annet og bruke penger på enn dette! Men det er en gammel båt og må vel sees på som nødvendig "velikehod". Fikk også beskjed om at dette skjer med alle båter som ikke er behandlet før eller siden hvis forholdene er tilrette! Sitér dette innlegget Link to post
Amorøsa Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Er du sikker på at det er plastpest og ikke støpefeil ? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Er du sikker på at det er plastpest og ikke støpefeil ?Årsaken til plastpest er støpefeil, luftbobler i laminatet må til... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
SRC31 Svart 23.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 (redigert) Ja det er plastpest! "byllene" er veskefylt og lukter stramt eddik! På forklaringa jeg fikk av fagmann, behøver det ikke være luftbobler når båten er ny, men ved over 15 grader fortsetter herde prosessen og styren blir dannet, og lager "lommer". Redigert 23.Januar.2008 av SRC31 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Been there, done that! I min naive tro på "Svensk kvalitet" tenkte jeg ikke på plastpest som et tema! Dette rammer alle merker under de rette uheldige omstendigheter. Min kamerat med Windy , fikk det samme året som meg. Han valgte sandblåsing, og det var meget vellykket. Jeg var gjerrig, og brukte muskelkraft. Det ble også vellykket. De som skal sparkle opp bunnen skal også mulig prime etterpå med to kopmponent, og trøster meg med at dette ikke er båtens undergang! Nei, men man kunne jammen vært foruten også.... Jeg laget en tråd om dette her! Dette går bra!! Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 24.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 Resultatet etter sandblåsing i dag. Ganske store områder uten gelcoat! Kunne ikke se flere blærer nå! Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 (redigert) En fagmann med 20 års erfaring på området "pest" fortalte meg at hans erfaring var at 9 av 10 båter over 20 år har "pest" uavhengig om du ser byller eller ei! Videre sa han at å smøre 5-6 lag epoxy på bunnen slett ikke var noen forsikring mot å få "pest". Tror nok mange hadde blitt overrasket hadde de fjernet noe av gelcoaten og luktet på laminatet. Mye eddiklukt rundt omkring det er mye hysteri rundt temaet, om det er så farlig som mange tror er en annen sak. Redigert 26.Januar.2008 av AVIATOR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 det er mye hysteri rundt temaet, om det er så farlig som mange tror er en annen sak. Tror du er inne på noe her. Min forrige båt, høvlet jeg av all gelcoat(27kg) med gelcoathøvel, da det var mye blærer i bunn på den. Må vel egentlig si at jeg ble "skuffet" når jeg så hvor lite skade det var i laminatet på en 77 mod som stort sett har ligget på vannet hele året. Høvelen tok gelcoattykkelsen, og knapt noe mer, og det var bare noen få steder det var et litet krater innenfor dette (<1mm). Jeg er helt ubekymret for om jeg skulle få noen blærer på min båt, og som du sier, så er det nok mange som uvitende kjører rundt med denne prosessen i gang, uten å være klar over det. Har fortsatt tilgode å høre om havari pga "pest". Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Det er en fordel å blåse med is, da sanden vil ligge igjen i porene og man kan oppleve at det løsner senere (det slipper ). Ja da har man virkelig en jobb med å renske opp. Viktig å plåse godt etterpå med trykkluft slik at man får bort sanden som ligger inne i porene... Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 (redigert) Tenkte jeg skulle ta jobben med å fjærne bunnstoff i vinter for å begynne på "ny frisk"!Sandblåsing ble valgt da et par nabobåter hadde gjort det sammemed godt resultat! Husk å vaske/spyle laminatet grundig da siden du først er igang med å utbedre dette. Er liksom like langt hvis du hopper over det. Redigert 27.Januar.2008 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 ...og nettopp derfor anbefales det å blåse med sand og vann. Da spyles den sure guggen vekk samtidig. Om der skulle bli liggende noen sandkorn igjen her og der ville jeg ikke bekymret meg for. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Ingar Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Viktig å plåse godt etterpå med trykkluft slik at man får bort sanden som ligger inne i porene... Ville heller brukt høyttrykksspyler. Viktig å få fjernet alt saltrester, ellers tørker det ikke. Ferskvann tørker raskt. Sitér dette innlegget Link to post
Hita Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Men det er en gammel båt og må vel sees på som nødvendig "velikehod". Dersom du skal ha båten til evig tid så er det nødvendig vedlikehold. Men de fleste fritidsbåter er ikke ment å vare til de blir veteranbåter. Jeg har plastpest på min seilbåt men takstmannen som vurderte skroget sa at den kan holde i 20 år til uten å gjøre noe, eller jeg kan koste på 100000 på reperasjon. Båten er nå 20 år, hvor god er resten av båten om 20 år til. Foreløpig har jeg valgt å vente med å gjøre noe av den grunn at jeg tror en 40 år gammel båt vil bli skrotet av andre grunner enn plastpest. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Jaja, du om det! Jeg mener en 40 år gammel båt kan være like god som en ny om den har fått det rette stellet! Jeg monterer ny motor i min 30 år gamle seilbåt nå, og jeg regner med at båten skal holde i minst 30 til! Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 30.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Båten skal høytrykkspyles hver dag i en ukes tid, slik at den blir rein! Jeg er vel ikke i tvil om at båten er vert denne jobben! Den kommer sansynligvis til å vare i mange år til! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Båten er nå 20 år, hvor god er resten av båten om 20 år til. Det kommer ene og alene an på hvor godt båten blir vedlikeholdt/oppgradert i løpet av disse årene. En båt kan holde i 100 år eller 1 år, det er opp til eier hvilken grad av "kontrollert forfall" man finner akseptabelt. Det er imidlertid skjelden man ser plastbåter blir kondemdert på grunn av alder alene, det er vel heller ting som verdi, salgbarhet og kostnader på nødvendige reparasjoner som avgjør dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hita Svart 31.Januar.2008 Del på Facebook Svart 31.Januar.2008 og kostnader på nødvendige reparasjoner som avgjør dette. Her er grunn til mitt utsagn. Til slutt blir kostnadene med nødvendig reperasjoner høyere enn anskaffelsen av en nyere båt. Så mange båter som er solgt de siste årene må få prisene på eldre båter til å gå ned og desverre lønner det seg ikke lenger å reparere på en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.