Jump to content

Ekkolodd eller ikke...?


Homer

Recommended Posts

Min gamle logg er död, og jeg må ha en ny.

 

Ser i den forbindelse at det finnes "multiinstrument" som har både logg og ekkolodd.

 

Dette er interessant, da jag kan motere giveren for loggen på innsiden av skroget, og slipper å lage hull.

 

Så til spörsmålet: Trenger jeg egentlig et ekkolodd? Hva er deres erfaringer? Nice to have/need to have?

 

Det går tydeligvis ikke an å slå av ekkoloddeenheten mens man har loggen på. Er dette et problem mhht forbruk?

 

Jeg har en Maxi 77, og bruker den i Oslofjorden/Västkusten/Sörlandet.

 

Takk for innspill.

Link to post
Share on other sites

Hei Homer*

 

Alle tiders og kjekk båt Du har.

 

Jeg for min del har en gammel Silva logg, som ikke virker, pga. at displayet er defekt, hjulet under surrer som bare det. Ekkolodd har jeg heller ikke.

 

Har omtrent ingenting av elektronikk ombord forresten. Men det skal det bli en annen dans på.

 

Men jeg prioriterer først og fremst GPS, evt en kombinasjon av GPS/Kartplotter, deretter autopilot.

 

Logg og ekkolodd klarer jeg meg fint uten, i hvert fall inntil videre.

 

Når det gjelder farten kan Du jo lese av denne på GPS`en og. Farten over "bakken" i hvert fall.

 

Men det er jo klart, alt er "kjekt å ha", og mulig jeg kommer til å montere ekkolodd siden, men først GPS, og autopilot som sagt. Dette skal jeg i hvert fall ha til sommeren.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg har et Humminbird Wide ekkolodd ombord, men det blir nesten aldri brukt.  Man ser jo dybdene i kartet.  Opplysningene ekkoloddet gir er å se på som "gammal moro".

 

Imidlertid, når jeg bare finner råd til det skal jeg installere et fremoverseende ekkold, som også sveiper noe sideveis.  Det kan jeg se at jeg kunne ha bruk for når man skal gå inn på vanskelige steder.

 

Men vanlig ekkolodd?  Om du ikke ser nytte av det ved fisking, .....  nei.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har logg og ekkolodd i samme instrument (Raytheon ST60) og er godt fornøyd. Giveren til ekkoloddet er montert innvendig. Om man MÅ ha det eller ikke er vel et annet spørsmål. Ekkoloddet er greit å ha hvis du skal ligge på svai. Strømforbruket husker jeg ikke, men tror ikke det trekker særlig mye strøm.

 

Kjøpte vindinstrumenter av samme fabrikat når jeg først var igang, og laget et panel til instrumentene.

 

Instrumentene er sammenkoblet med noe som heter seatalk.

 

Se http://hr312klubben.com/pub_detail.php?id=37

Link to post
Share on other sites

Vanlige LCD lodd bruker typisk under 10W, men dette kan jo være nok i en seilbåt.

 

Jeg synes det er nyttig for å kunne sjekke bunnforhold og topografi, samt varsle når det blir grunnt.

Men pass på hvordan alarmen settes opp, mange lodd er utrolig klønete her (Man må programmere alarmen hver gang loddet slåes på)

 

Når det gjelder fisking er "hobby-lodd" ut fra min erfaring ubrukelig.

Vel kan man se fisk, men de er alt for unøyaktig til at informasjonen er til å stole på.

 

Eks: Vi var ute for å teste et kamera som kan senkes ned i vannet, dette er et aluminiums-hus på størrelse med en sko-eske.

På vårt Humminbird lodd (rimelig variant) så vi ikke snurten av kameraet, men et kostbart Raytheon video-lodd så vidt kunne skimte kameraet på 40m dyp.

 

Er i utgangspunktet også ganske skeptisk til logg uten gjennomføring, har du noe link til info om dette produktet?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Ingar - Det finnes flere ekkolodd med innvendig montering, bl.a. Silva Star som det referes til i innleggene over. Bruksanvisningen sier at de kan brukes på båter som har enkellaminerte skrog. Selve ekkoloddsenderen/mottaker er lik den for skroggjennomgang, men man kan kjöpe et adapter man limer rett på dörken, og plasserer giveren i den. Loggiveren er av "impellertype" med skroggjennomgang.

 

Du kan se dette på silvas hjemmesider.

 

Jeg har som sagt en gammel logg som ikke fungerer, og bytter ut hele saken - nye giverenheter og setter konsollen i det samme gamle hullet i cocpiten der min ikke-fungerende logg står nå.

 

Om ekkolodd er noe jeg virkelig trenger eller ikke er fortsatt noe uklart. Kjekt å ha kanskje...?

Link to post
Share on other sites


Homer: Om ekkolodd er noe jeg virkelig trenger eller ikke er fortsatt noe uklart. Kjekt å ha kanskje...?

Hei*

 

Vel, den eneste personen i hele verden som med 100% sikkerhet kan si om Du trenger det eller ikke er vel Deg selv, og hva Du prioriterer.

 

Dersom dette er det eneste Du mangler i båten og Du har råd og lyst på ekkolodd, så er det jo ingen grunn til å ikke trø til og kjøpe det.

 

At det er kjekt å ha er der jo ingen tvil om.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

:smiley:

 

Hei, tillater meg å henge på denne tråden.

 

Jeg har et gammelt instrument, som jeg trodde var et ekkolodd, men som kanskje er det som her kalles for en logg.

Instrumentet heter: FuSo Depth finder  MF 25 A.  

 

Displayet spinner rundt, men jeg skjønner ikke bæret av hva det forteller eller hvordan jeg skal stille det inn. Finnes det noe info om dette? Hva er forskjellen på "Depth" og "Swallow" ? Kanskje noen av dere kan fortelle mer om hvordan dette instrumentet fungerer?

 

Mvh

RR

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Jeg kan kanskje hjelpe deg et stykke på vei.

 

Det du har er det som vi kalte for ekkolodd på 1970-tallet.....

 

Det displayet som spinner rundt skal gi et lysende punkt ett eller annet sted på sin vei, og like ved det lysende punktet skal du kunne lese av dybden.

 

Hvis der oppstår flere lysende punkt før du får et kraftigere, så kan/skal dette være fisk, og like utenfor de andre punktene skal du da kunne lese ut hvor dypt fisken står.

 

Men i praksis er det en enkel dybdemåler  -  eller ekkolodd om du vil  -   men noen logg er det ikke, for den brukes til å måle utseilt distanse og eventuelt hastighet.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Eks: Vi var ute for å teste et kamera som kan senkes ned i vannet, dette er et aluminiums-hus på størrelse med en sko-eske.

På vårt Humminbird lodd (rimelig variant) så vi ikke snurten av kameraet, men et kostbart Raytheon video-lodd så vidt kunne skimte kameraet på 40m dyp.

Et avgjørende moment for hvor godt ekkoloddet er, er hvilken svinger du har. På det rimelige hummingbird loddet ditt,  har du kanskje plastsvinger? Du får også bronsesvinger til Hummingbird loddene, og da blir resultatet bedre. Jeg bruker en del et eldre furuno lodd, med bronsesvinger, og her ser man til og med svenskepilken i enden av snøret.

 

Videre kommer det an på hvor mange stråler ekkoloddet har. Til Hummingbird får du t.d. noen trestrålers svingere, disse dekker et mye bredere område enn én stråle. Det har også betydning om du har enfrekvens, eller to frikvens lodd, da 50 Hz gir best resultat fra de øverste meterne, mens 200 Hz gir best resultat på dypet.

Link to post
Share on other sites

:crazy:Jeg har ogsa et Humminbird Wide ekkolodd ombord med 1 stk gjennomgående svinger og 1 stk gjennomgående for fart og temperatur,..... jeg har det på hele tiden.

Like før påske var jeg ute en tur med familien og som den erfarne sjømannen :wink: jeg trodde jeg var så fjorden helt uskyldig ut og jeg var mere opptatt av alt mulig annet enn å sjekke hvilken side jeg gikk av på en stake som sto langt ute i fjorden.Som en forklaring ...ikke unskyldning :wink:..: staken var plassert langt ute fra land,men en titt på kartet ville fortalt meg alt.

 

Kosetur og liten fart da ekkoloddet begynte å pipe.Jeg hadde stillt dybdealarmen på 3 m.Tittet rundt båten og tang og tare var det jeg så mest av.Her på vestlandet er tarearten av den lange arten mange steder.Sjekket med en gang kartet og så at det var et skvalpeskjær :diving i området og fikk bakket meg tilbake.

[glow=red,2,300] Ekkoloddet betraktes som inntjent og vel så det. [/glow]

I tillegg viser det fart og badetemperatur :eek:, samt distanser dersom det er ønskelig.

Som Ingar nevner i sitt svar: fisk ?usikkert..jaja masser av fiskesymboler på skjermen men dårlig med napp,kanskje det har noe med fiskelykke.?. :lol:  

Link to post
Share on other sites

Displayet spinner rundt, men jeg skjønner ikke bæret av hva det forteller eller hvordan jeg skal stille det inn. Finnes det noe info om dette? Hva er forskjellen på "Depth" og "Swallow" ? Kanskje noen av dere kan fortelle mer om hvordan dette instrumentet fungerer?

Disse loddene fungerer slik at pulsen sendes ut i det "propellen" passerer null meter. Når ekkoet kommet tilbake får man et glimt i lysdioden. Pga rotasjonen vil dette vises som en strek, og jo lenger denne er jo bedre ekko har man. (Bra ekko = hard bunn, svakt ekko bøt bunn).

"Depth" vil jeg tro er området (hastighet på "propellen").

"Shallow" er muligens instilling av dybdealarm.

Link to post
Share on other sites

Displayet spinner rundt, men jeg skjønner ikke bæret av hva det forteller eller hvordan jeg skal stille det inn. Finnes det noe info om dette? Hva er forskjellen på "Depth" og "Swallow" ? Kanskje noen av dere kan fortelle mer om hvordan dette instrumentet fungerer?

Mvh

RR

Min far hadde samme type (tror jeg - husker ikke modellbetegnelsen) dybdemåler i sin båt.

Den fungerte slik at du fikk lysende glimt på null meter og lysende glimt på dybden (depth)

I tillegg hadde man en "gain" knapp som kunne stilles inn for å justere "skarpheten" i disse signalene (altså bredden / lengden på lysglimtene)

Swallow var som Ingar nevner en dybdealarm. Man kunne her stille inn en "prikk" over og under "depth" signalet - slik at apparatet gav alarm dersom man kom utenfor innstilt verdi.

Hos min far var denne koblet til en høyttaler i kahytten.

Noe som var greit og betryggende når man lå på svai - som for eksempel da man var 18 år og nyforelsket... :wink: :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

:lol:

 

Jeg har et gammelt instrument, ekkolodd

Instrumentet heter: FuSo Depth finder  MF 25 A.  

 

Displayet spinner rundt, men jeg skjønner ikke bæret av hva det forteller eller hvordan jeg skal stille det inn. Finnes det noe info om dette? Hva er forskjellen på "Depth" og "Swallow" ? Kanskje noen av dere kan fortelle mer om hvordan dette instrumentet fungerer?

 

Mvh

RR

Hei!

 

Tar frem denne tråden igjen, siden jeg egentlig ikke har blitt helt klok på instrumentet ennå. Det gir lysglimt 3-4 steder rundt på skiven, så det er vanskelig å bestemme noen eksakt dybde.

Senderen, som sitter inni båten, er festet ganske løst. Er det spesielle ting å se etter for at denne skal være i orden?

 

Noen andre evt. nye forummedlemmer som har erfaring med et slikt instrument?

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Er det en "gain" knapp?

Dersom det er det, så er det ikke noe problem til å få "hele" skiven til å lyse rødt. Bare gi full guffe...

På de jeg har vært borti så trekker man "gain" knappen ned til man står igjen med 2 prikker - en rett opp (0 linjen), og en prikk som da markerer dybden.

(så kan man også ha alarmprikkene over og under dersom disse er innstilt)

 

Vet ikke om dette hjelper deg noe  :lol:

Link to post
Share on other sites

Senderen, som sitter inni båten, er festet ganske løst. Er det spesielle ting å se etter for at denne skal være i orden?

Hva mener du med sitter løst? Det skal uansett ikke være noe luft mellom giveren og bunnen av båten. Hadde en slik tilsvarende sak en gang. Da var det limt fast et rør mot bunnen som giveren var satt ned i. I dette røret var det væske. En god væske for giveren er lakserolje eller hydraulikolje. Og så selvfølgelig dyr spesialolje som ikke er det grann bedre. Ellers stemmer det andre svaret om "gain" også. Skru ned til minimum. Forsvinner blinket på større dybder, er det bare å skru opp igjen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da var det limt fast et rør mot bunnen som giveren var satt ned i. I dette røret var det væske. En god væske for giveren er lakserolje eller hydraulikolje.

Lars H.

OK, da har jeg nok et problem der.  Joda det er et slags rør limt ned på skroget. Oppå der sitter sendedelen løst oppå - bare stukket ned i røret liksom.

 

Kanskje jeg da skulle prøvd å hatt litt olje i røret. Hvilket funksjon har den da egentlig. Er det for å konsentrere strålingen mon tro? Så bør jeg vel feste senderen skikkelig.

 

Eller rett og slett kjøpe et nytt ekkolodd med innvendig giver. Fikk tilbud på 1800 kr for et Humminbird 150 SX. Så jo flott ut det, og er sikkert en del bedre....  :lol:

 

Anabelle - med 2 uker igjen til ferie  :lol: :lol:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg da skulle prøvd å hatt litt olje i røret. Hvilket funksjon har den da egentlig. Anabelle - med 2 uker igjen til ferie  :lol: :lol:

Lydbølger (som dybdemåleren sender ut) har bl.a. en helt annen forplantningshastighet i luft enn vann, så med luft i sylinderen, forkludres hele måleresultatet. Så ta en tur på apoteket og kjøp deg en liten flaske lakserolje. Det koster ikke mye og er verd forsøket. Det som blir til overs kan du ha i førstehjelpskrinet i tilfelle hard mage!).

 

Lars H.

(som har 3 1/2 uke igjen til ferien)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...Eller rett og slett kjøpe et nytt ekkolodd med innvendig giver. Fikk tilbud på 1800 kr for et Humminbird 150 SX. Så jo flott ut det, og er sikkert en del bedre....  :lol:

DET er nok ikke dumt!

- ikke bare en del bedre, men noe helt annet...

 

PS! Bruk saktetørkende 2 komp. epoxy ved innvendig montering av svingeren.

(lagt til: Tror faktisk det følger med de nye loddene nå. Det er ingen grunn til å "kline" med olje etc   :lol:)

Ser at Andreas gjør den klassiske feilen å snakke om lysbrytning i den linken han la med...

De ulike materier har kun innvirkning på hastigheten av lydbølgene.

 

Men som jeg også har skrevet et sted tidligere (5 cm glassfiber, 2 cm epoxy og 100 m vann under....)Dette har veldig liten betydning for fritidsbåter da lydbølgene har en hastighet på nesten 1500 m/s i vann - og glassfiber og epoxy har omtrent de samme egenskaper.

Det som ER viktig er at ikke lydbølgene treffer luft på sin vei (luftbobler i skroget, i epoxy'n, turbulens fra skrog osv osv)

 

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...713176;start=43

Link to post
Share on other sites

Ser at Andreas gjør den klassiske feilen å snakke om lysbrytning i den linken han la med...

De ulike materier har kun innvirkning på hastigheten av lydbølgene.

Jeg har egentlig alltid bare skrevet om refleksjoner på grensen mellom ulike materialer, ikke brytning.
Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig alltid bare skrevet om refleksjoner på grensen mellom ulike materialer, ikke brytning.

OK. Da har jeg tolket deg feil.

 

Men jeg vil bare understreke poenget om at det IKKE blir refleksjon (i skutesiden, epoxy, oljen i røret - eller saltvannet under båten) dersom man monterer en innvendig svinger loddrett. Det spiller ingen rolle om man da bruker epoxy eller olje - eller hvilken vinkel glassfiberskroget har. !!  :lol:

Det som spiller en rolle er dersom det kommer luft i strålens vei. Hastigheten på lydbølger i luft er en helt annen enn i disse materiene.

 

Det er utrolig mange feiloppfatninger ute og går på dette området.

Link to post
Share on other sites

Men jeg vil bare understreke poenget om at det IKKE blir refleksjon (i skutesiden, epoxy, oljen i røret - eller saltvannet under båten) dersom man monterer en innvendig svinger loddrett.

Da må du kanskje forklare hvordan et ekkolodd virker. Kan den ikke vise vanndypden dersom sjøbunnen er horisontalt (fordi det da ikke blir noen refleksjoner)?
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er det vel på tide å finne frem fysikkboken

fra gymnas og lese om brytning/refleksjon/totalrefleksjon?

 

Lars H.

 

Bilde

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...