Jump to content

Ekkolodd eller ikke...?


Homer

Recommended Posts

Det er utrolig mange feiloppfatninger ute og går på dette området.

Det skal være sikkert.. :smiley:

Min misforståelse gikk på at jeg trodde "mediet" lyden passerer igjennom måtte bevege seg fysisk, a la en høyttalermembran.

Men det stemmer altså ikke. Lyd brer seg gjennom solide materialer i form av trykkvariasjoner på molekyl-nivå, altså yten at det skjer noe bevegelse i vanlig forstand i materialet.

Link to post
Share on other sites

Da må du kanskje forklare hvordan et ekkolodd virker. Kan den ikke vise vanndypden dersom sjøbunnen er horisontalt (fordi det da ikke blir noen refleksjoner)?

AU DA... - vet ikke om jeg orker dette igjen Andreas. Se linken jeg la ved i mitt innlegg (svar 23 i denne tråden).

Ekkolodd virker selvfølgelig pga av refleksjon (ekko).

Men les en gang til: "glassfiber, epoxy, lakserolje, spyleveske ( :nonod:) og SALTVANN har omtrent de samme egenskaper for lydbølger" - DERFOR blir det ingen refleksjon mellom disse + at hastigheten på lydbølgene blir så og si den samme (noe som er avgjørende for riktig måleresultat)

 

Sjøbunnen, fisk, turbulens o.a. har ikke de samme egenskaper - derfor refleksjon eller ekko om du vil.

 

Dessuten er lydbølgene som går ut fra svingeren så sterke at de kan "trenge gjennom marg og bein" (tror dette var Lotus sine ord). Derfor får du f.eks dobbeltekko på små dybder (ved hard bunn).

Lydbølgene går ned, treffer bunnen og reflekterer opp igjen. Her blir noen av lydbølgene fanget opp og ekkoloddet viser riktig dybde. Mange av lydbølgene vil reflektere i vannskorpa (overgangen vann/luft) for så og "ta turen" ned til bunnen igjen - relflektere- og opp til svingeren. Du får da dobbeltekko på skjermen din - ser bunnen dobbelt. En "avtegning" på riktig dybde og dobbeltekkoet på dobbeltdybde...

 

LARS:

Jeg trodde virkelig vi var ferdige med å snakke om lysbrytning nå...

Dette er lydBØLGER - IKKE stråler!!

Så legg vekk 2FY (?) boken om lysbrytning... :lol:

og les disse i stedet:

http://id.mind.net/~zona/mstm/physics/wave...e/waveParts.htm

 

http://id.mind.net/~zona/mstm/physics/wave...ngWavesHome.htm

 

 

INGAR:  :smiley:

Glad jeg klarte å overbevise deg  :nonod:

Du var en hard nøtt  :lol: :lol:

Jeg måtte virkelig legge meg i selen. Brukte mye tid og krefter, og lærte en MASSE selv også i denne prosessen.

Dette er noe av det som er glimrende på baatplassen.no!!

Link to post
Share on other sites

AU DA... - vet ikke om jeg orker dette igjen Andreas. Se linken jeg la ved i mitt innlegg (svar 23 i denne tråden).

Ekkolodd virker selvfølgelig pga av refleksjon (ekko).

Men les en gang til: "glassfiber, epoxy, lakserolje, spyleveske ( :nonod:) og SALTVANN har omtrent de samme egenskaper for lydbølger" - DERFOR blir det ingen refleksjon mellom disse + at hastigheten på lydbølgene blir så og si den samme (noe som er avgjørende for riktig måleresultat)

 

Sjøbunnen, fisk, turbulens o.a. har ikke de samme egenskaper - derfor refleksjon eller ekko om du vil.

Ok, da prioriterte jeg dette med 'loddrett' for mye og la for lite vekt på de materialene som du nevnte. Vi er enige - tror jeg: så lenge det ikke er LUFT i veien får lydbølgene så skulle det ikke være noe særlig problem. Selv aom de forskjellige materialene ikke er helt lik så er de nok såpass lik at det ikke spiller den store rollen.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi er enige - tror jeg: så lenge det ikke er LUFT i veien får lydbølgene så skulle det ikke være noe særlig problem. Selv aom de forskjellige materialene ikke er helt lik så er de nok såpass lik at det ikke spiller den store rollen.

:smiley:

YES! :nonod:

 

Poenget med å montere svingeren loddrett, er at lydbølgene da går "rett" ned - og måleresultatene blir riktige.

Dersom man monterer svingeren litt skrått blir det galt - samt at man kan få en liten bøyning (opp eller ned) på lydbølgene pga termiske svingninger (temperaturforskjell) i vannet.

Men noen brytning/refleksjon mellom epoxy, olje og glassfiber er det altså ikke snakk om!

OG ja, luft ER den store fienden... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...