Jump to content

En trist dag

bliss X

Recommended Posts

Jeg vil vel si det sånn, på generelt grunnlag at det er trist at noen blir utestengt, men samtidig er det minst like trist at noen oppfører seg slik at de (eller andre) blir utestengt.

Men den konrete saken det er snakk om her ønsker jeg ikke å ta stilling til da de aktuelle innleggene er slettet uten at jeg har lest dem.

Javisst er det trist.

At en strikk som tøyes langt nok ryker er også trist - men ikke uventet.....

Fra utsiden har det etter min oppfatning pågått flere "maktkamper" der PanPan påfallende ofte har vært part. Noen ganger har det vært mot Lotus, andre ganger mot Ingar.

Den slags diskusjoner bør vi brukere etter min mening tåle, det skaper engasjement og ikke så rent lite underholdning.

At PanPan nå er utestengt tror jeg de fleste med meg beklager. Så kan man mene det man vil om regler, årsak(er), osv.

Kanskje har "maktkampen" mellom PanPan og Ingar gått over til å bli litt for personlig?

Er det riktig at Ingar alene skal ta ansvaret ift. utestengelse? Burde vi opprettet en nemnd bestående av et utvalg av medlemmene som besluttende organ ift. denne type og lignende saker?

All honnør til Ingar for at han har dratt dette igang. Forumet har endret seg betydelig fra den spede start, og det er kanskje på tide å ta en debatt rundt hva eller hvem som skal være forumets øverste organ.

Må tilslutt få presisere at dette må ikke oppfattes som mistillitt til Ingar.

Jeg er enig med OK67 - det er trist at noen blir utestengt sett fra begge sider. Jeg tar ikke stilling til den konkrete saken for den kjenner jeg ikke.

Men jeg har tillit til at Ingar som moderator har innsikt til å ta korrekt beslutning.

Jeg tar heller ikke stilling i saken, men synes det er trist at forumet her mister et av sine aller mest kompetente medlemmer. Jeg kjenner godt han som er utestengt og kan opplyse om at han i alle år har brukt mye av sin fritid på å veilede og hjelpe andre båteiere. Spesielt for oss som har eldre seilbåter betyr hans kunnskap og erfaring mye.

Så hva er viktigst? Ha tilgang på god kompetanse eller slippe konflikter?

Dette er en tankegang noen og enhver bør legge seg på minnet. Er det riktig at en man skal ha den belastningen, og er hva med de tilfellene der denne personen evt. part i den saken ? Er et såpass stort forum ( norges største ? ) tjent med et slikt "enevelde"  ?

Nå tror jeg vi skal tenke grundig igjennom hva slags diskusjon dette er. Vi har et fantastisk forum som lever og ånder nær sagt hele døgnet, der de aller, aller fleste bidrag er konstruktive. Andre steder er skjemmet av liten aktivitet, eller - enda verre - en tone som er direkte frastøtende for folk flest.

Jeg synes det er god grunn til å ha en moderator som kan gripe fatt i deltakere som fra tid til annen kan ha en hang til å slenge mye med leppa på det som mange oppfatter som en utidig måte. Vi snakker i dette spesielle tilfellet om en måneds karantene - det er tross alt ikke livsvarig landsforvisning dette er snakk om. For min del oppfatter jeg absolutt ikke moderatoren som part i saken.

Så synes jeg det er stor grunn til å berømme Ingar for den jobben han gjør :sad:. Dette forumet er, til tross for at det har ganske avanserte tekniske løsninger, svært løst organisert. Dersom Ingar finner ut at det finnes morsommere ting å drive med på fritida enn å være skyteskive for gretne gubber, er jeg stygt redd for at vi må finne fram fjernkontrollen igjen og vie vår egen tid til amerikanske såpeserier - for ikke å snakke om at vi må begynne å gjøre noe seriøst på jobben igjen...

:sad:

Jeg tar heller ikke stilling i saken, men synes det er trist at forumet her mister et av sine aller mest kompetente medlemmer. Jeg kjenner godt han som er utestengt og kan opplyse om at han i alle år har brukt mye av sin fritid på å veilede og hjelpe andre båteiere. Spesielt for oss som har eldre seilbåter betyr hans kunnskap og erfaring mye.

Så hva er viktigst? Ha tilgang på god kompetanse eller slippe konflikter?

Det er alltid dumt å miste tilgangen på kompetanse, noe som har vært fremhevet mer enn en gang i denne saken.

Hvordan ville vi reagert hvis det var et "vanlig" medlem med mindre kunnskaper som hadde blitt utestengt?

Det kan ikke bli slik at kompetanse og aktverdighet fører til høyere akseptgrense for maktkamper. For det er det det har vært; maktkamper. Konflikter og uenighet er det høy toleranse for her på forumet.    

mvh

M.

Marna

Begynte dette med innlegget mitt :sad: som var i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...110153;start=60

Svar 79.

Tåpelig diskusjon om hvem båt som er bra eller ikke!

Om noen skulle si at båten min er noe dritt, javel de har sin smak jeg har min smak!

Ferdig diskutert!

Er det rart det blir krig i verden   :sad:

Ble gjort oppmerksom på at dette innlegget ikke hørte hjemme i tråden.

Men man har da lov og ytre sine meninger.

Ser det er et par innlegg som har blitt slettet under mitt i den tråden.

Jeg ser ingen grunn til at jeg jeg legge meg flat og slette mitt!

Vi snakker i dette spesielle tilfellet om en måneds karantene - det er tross alt ikke livsvarig landsforvisning dette er snakk om. :sad:

I dette tilfelle vil ikke en måneds karantene fungere fordi den straffedømte hverken har forstått eller akseptert straffen. Vil da straffen virke ?

Får si som Gunga sa i en annen tråd her:

Att venda skutan o gå o plukke opp en akterseglad, den finnes alltid !

Så synes jeg det er stor grunn til å berømme Ingar for den jobben han gjør

Hadde ikke tenkt å skrive noe i denne anledning, men kan altså likevel ikke la være.  Jeg er helt enig i det Fenix skriver. Nå bør vi finne oss i at det er en admin, som etter min mening har gjort, og gjør en fantastisk jobb. Vi må heller stille spørsmålstegn ved den eller de av medlemmene som skriver rett ut fra lev'ra før de har tenkt seg om. I enkelte tilfeller er det helt klart at enkelte burde ha moderert seg litt før innlegget ble postet. Det må kunne gå an å være uenige og diskutere på et saklig grunnlag, uten å gå til personlige angrep på hverandre.

Nå er forresten dagen 3,5 timer lengre enn den var ved vintersolverv. Det går fremover. Sola forsvant akkurat ned bak horisonten, og himmelen er rød og fin. Og ølet som ble brygget i begynnelsen av januar, er det nå mulig å smake på :sad:

Tror det kan være på sin plass å ta frem disse ordene fra baatplassen.no FAQ:

Hvem står bak dette?

Det er et privat, ikke-kommersiellt tiltak som ble startet høsten 2002 av Ingar Onsager, Søgne.

Etterhvert har jeg fått hjelp av en svært dyktig og kreativ gjeng, du vil se at disse har status som "Administrator" på forumet.

Merk:  Disse driver kun med den tekniske siden av driften. Alle henvendelser som går på moderasjon (sensur, utestengning etc.) rettes til meg.

Selv har jeg ingen tilknytning til båtbransjen, produsenten av båten min gikk konk for over 20 år siden...  

Ønsker alle velkommen som brukere her!

Hilsen Ingar  

Man bør være oppmerksom på at drivkraften bak forumet er glede, hygge, nytte og trivsel. Både for de som drifter forumet og for oss som bruker det! Det er for galt at voksne folk ikke kan beherske seg. Så krasse innlegg og IM/mail til Ingar som gjør hans jobb her til fredsmekler og barnehageonkel burde være unødvendig.

En frisk debatt i ny og ne liver opp. Debatanter med ulike syn og erfaringer bidrar til å belyse temaer/opplevelser fra flere sider. Men målet må ikke bli å omvende motparten til sin oppfatning med alle midler. En god debatant aksepterer og respekterer at motparten har et annet syn!

Til slutt: Ikke glem at Ingar + teknisk driver dette forumet frivillig på fritiden og ofrer vesentlig med tid og resurser på driften. Om vi som brukere greier å gjøre dette så utrivelig at Ingar ikke vil mer, kan ingen nekte eller hindre han i å legge ned det hele! Og hva er i så fall alternativet?

Jens P

som også synes lørdagen var en trist dag.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Burde vi opprettet en nemnd bestående av et utvalg av medlemmene som besluttende organ ift. denne type og lignende saker?

Det synes jeg var et godt forslag. Ikke nødvendivis besluttende, gjerne rådgivende.

La meg først understreke at det ikke er ment som kritikk av Ingar, men rett og slett for at han skal slippe å sitte alene med "byrden" i slike saker, enten de ender med at noen blir utestengt, eller om noen mener noen skulle vært utestengt som ikke er blitt det. Det ser ut som at Ingar har ryggrad til det, men allikevel....

Jeg regner med, uten at jeg kjenner Ingar, at han driver dette fordi han er interesert i båt og data, ikke fordi han vil være politi eller barnepike.

Gerhard

Lasse, utifra det du skriver så stusser jeg litt.

Mener du at PanPan skulle hatt en annen straff ettersom han er kunskapsrik?

Mener du at reaksjonen skulle vært annerledes ettersom han har lang "fartstid"?

Mener du at han skal ha en annen straff ettersom han ikke aksepterer straffen?

Er dine meninger farget av ditt personlige forhold til Pan Pan eller er det prinsipielle holdninger du signaliserer?

Jeg bare lurer.

Forøvrig må jeg si at Fenix godt summerer opp min mening i denne saken, og vil også gi honør for moderators handlekraft, som etter min mening er helt i tråd med de regler som eksisterer for forumet.  Lotus har greit redgjort for dette i den forrige tråden hvor denne saken ble diskutert,  før den nå ble tatt opp igjen, sågar med en ny tråd.

Vil også tilføye et generelt poeng som ikke er kommet frem enda: Når diskusjonen tar av og man er mer opptatt av mannen enn ballen, ja da er det gått så langt at det faktisk er en fare for at enkelte velger å ikke bidra, nettopp av frykt for å få seg en overhøvling.  Det gavner ikke noen forum, hverken dette eller andre.

M/Y Ellen Marie  

PanPan vs Forumet - noen betraktninger:

Pkt en: "alle" medlemmene utgir seg for å sitte med "hele" historien om PanPan`s

utestengelse. Enten er jeg uvanlig treg, ellers så sitter folk på langt mer info enn meg, for jeg kjenner ikke hele saken. ( og jeg HAR "snakket" med begge parter.

Pkt to: Jeg har snakket med både Ingar og PanPan på IM. Isolert sett har begge rett, men en må nødvendigvis ta feil. Eller tar begge feil / feiltolker den andre.

Pkt tre: Ingar er i sin fulle rett til å utestenge PanPan, som "global moderator" på dette forum.

Pkt fire: PanPan aksepterer IKKE sin "straff. Det er han også i son full rett til...

Pkt fem: PanPan HEVDER han IKKE har blitt advart om at han var iferd med å trå over streken. Hvis utestengelsen skyldes gamle saker" er tråden "Skoda vs Mercedes" HELT uvedkommende. Man kan ikke si at " du har vært fæl før, så nå tar vi deg".

At PanPan kan være en kranglefant, får være, men sjelden blir han satt fast på fakta. Er det grunn nok til å "ha utvidede fullmakter" ? Nei, mener noen, andre mener ja..  Er det Ingars personlige mening ALENE som bør legges til grunn ? Vi har i og for seg vært forskånet for personangrep her på plassen, og dette bør vi bestrebe oss å bli. Men HVEM skal vurdere hvor grensa går ? Ingar ? Andre ? Et tribunal ? En arbeidgruppe ?

At PanPan nå vil trekke seg fra forumet kan være en tom trussel. Men hva om det ikke er det ? Ønsker vi han vekk ? Eller ønsker vi at han skal moderere seg ?

Ikke vet jeg, det jeg imidlertid vet er at jeg har lært mer om båt av PanPan enn av de fleste andre her på forumet tilsammen.

Mange synes sikkert det er greit at han forsvinner. I så fall rakner seilmiljøet her FULLSTENDIG. Og det er ikke bra, for seilerne står for en ikke ubetydelig del av den totale aktiviteten

Andre forum finnes. Skal vi ta de i bruk ? NEI er min mening, la ubetydelige ( tross alt, no offence ) meningsforskjeller til tross, oss samle oss om det eneste brukbare norske båtforumet, nemlig baatplassen.no

Suzuki - navn kjent av de som gidder å IM`e meg

No boat needed..

Lasse, utifra det du skriver så stusser jeg litt.

Mener du at PanPan skulle hatt en annen straff ettersom han er kunskapsrik?

Mener du at reaksjonen skulle vært annerledes ettersom han har lang "fartstid"?

Mener du at han skal ha en annen straff ettersom han ikke aksepterer straffen?

Er dine meninger farget av ditt personlige forhold til Pan Pan eller er det prinsipielle holdninger du signaliserer?

Jeg bare lurer

M/Y Ellen Marie  

Det Lasse mener er nok at PanPans bidrag til dette forum ikke er ubetydelig.... At han av og til "tar av" i diskusjoner er kanskje en konsekvens av dette.. ?

Lasse gjør enkelt og greit rede for sitt syn, på en ( etter min mening ) grei måte.

At "gamle" synder brukes mot PanPan er etter mitt syn uakseptabelt.

Suzuki

No boat needed..

Mange synes sikkert det er greit at han forsvinner. I så fall rakner seilmiljøet her FULLSTENDIG.

I all vennskapelighet.....Og uten å ta stilling hverken i for eller i mot PanPan som sådan, så er dette etter min mening en sterk overdrivelse.

Ingen, absolutt ingen er uunværlige. (Og aller minst de som tror de er det)

Og med et Forum på over 2000 medlemmer er der mange med stor kompetanse på seiling.

Ellers synest jeg Dere skal respektere avgjørelsen, og la dette ligge nå.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...