Gavlabåt Startet 24.Januar.2008 Del på Facebook Startet 24.Januar.2008 Hei, etter å ha fulgt med på dette forumet en stund nå skjønner jeg at dette er stedet for å søke hjelp når man står fast. Jeg og en kompis fikk en snekke gratis mot avhenting. Båten har ligget på sjøen i 8 år uten noe særlig stell. Motoren er en sabb type H fra 1968. Denne har trolig ikke blitt turnet ila. de 8 årene båten har ligget på vannet, men den sveiv visstnok bra da båten ble brukt siste gangen for 8 år siden. Båten er nå tatt på land og står i hagen. Planen er å se om motoren lar seg starte. Dersom vi får start på motoren vil vi trolig satse på å pusse opp båten. Hvis ikke er det frem med motorsag, da det neppe blir aktuellt å spandere ny(brukt) motor til 5-6000 på denne båten. Skroget ser ok ut, men det er noe råte på den ene ripen samt dekket forran, dette skal skiftes. I tilegg må nok en rekke spant skiftes pga. råte, dette blir en utfordring. Regner også med noen overraskelser ettersom arbeidet skrider frem. I forbindelse med dette prosjektet ser jeg for meg at vi kan trenge en rekke gode råd. Hverken jeg eller kompisen har noen tidligere erfaring med trebåt eller sabb motor. Som sagt er trinn 1 å undersøke om det er håp for motoren. Følgende er gjort med motor foreløpig. 1) Turnet motoren og fyllt på godt med olje i sylinder. I begynnelsen virket det som om det manglet kompresjon, men nå virker det som om det har løsnet og det er tydelig kompresjon i sylinderen når dekompresjonsventilen stenges. 2) Mekket startrelè og startknapp slik at dynastarter nå fungere (har ikke koblet til lading enda) 3) Kjøpt ny glødeplugg Bosch 0250 200 037-710 (dette er ikke den originale da denne er noe lenger, men iflg mannen bak disken skulle dette fungere fint til sabb noe den også ser ut til å gjøre) 3) Skiftet ut gammel diesel og luftet diesel systemet ved dieselfilter og dieselpumpe. 4) Justert klaring mellom ventilstang og vippearm til 0,3mm I dag prøvde vi å starte motoren med dynastarteren. Følgende prossedyre ble benytte: i) Motor på full gass ii) Gløding ii) Startmotor. men ingen start.... Som sagt virker det som om kompresjonen er god. I innsprøytningsslangen kan det føles markerte støt/knepp når motoren turner. Antar dette tyder på at dieselpumpe er ok? Har prøvd med olje i sylinder for bedre kompresjon, men heller ikke dette virket. Alt virker tilsynelatende ok, men motor vil ikke starte. Har vurdert å prøve med startgass. Er det lurt? Noen som har tips til hvordan vi bør gå frem for å få start på motoren? Hva bør undersøkes og kontrolleres? Sette pris på bruk av teskje da vi ikke har erfaring med sabb fra tidligere. Legger ved noen bilder av båt og motor. dårlige spant - disse er todelte, i alle fall øvre del må byttes. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Januar.2008 Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 Dere bør ikke prøve å starte motoren mens båten står på land, da dette gjør at naglene i bordgangene strekker seg og dere vil få store problemer med å få båt tett etterpå! Ta den heller ut, fest den på et par bjelker og start den der! Eller vent til båten er på sjøen igjen... Jeg ville tatt ut dysen, snudd den opp ned og sveivet rundt for å se om den forstøver fint. Hvis den bare spytter/drypper, må det nok en ny dyse til. Hvis dysen ser OK ut, kan dere prøve å blåse med en hårføner inn i luftinntaket for lettere start. Kommer det ikke diesel i det hele tatt, kan det være at regulatoren må tas ut og rengjøres. Denne kan stivne litt til hvis motoren står lenge ubrukt. Lykke til, og hold oss oppdatert med utviklingen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Svart 24.Januar.2008 Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 Tror nok dere skal få start på denne motoren skal dere se! Har lik motor og min har vært under vann, men etter nok sveiving, lufting og masse olje i sylindneren og uendelig med startsigaretter startet den Jeg vil som Index sier sjekket dysa. Som han sier sjekkes det enkelt ved å skru av muttrene til den og rett og slett snu den på hodet. Skru så fast dieselrøret igjenn og begynn å sveiv/kinne. Her skal det komme ut en fin "dusj" med diesel. Men med tanke på at motor har stått så lenge ville jeg også sjekket regulatoren at alt er løst å fint. Så slipper dere at motoren evt raser.. Som også Index nevner ta gjerne motoren på land da båt/nagler ikke har godt av en ristende 1syl diesel på land. Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 24.Januar.2008 Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 Hei. Gratulerer med ny båt Det er noe merkelig med SABB type H.. de pleier vistnok å være mer tungstartet enn den vanlige type G som man finner over alt. Har selv litt erfaring med type H. Vil ikke anbefale deg å starte den når båten står på land, men men har selv aldri brydd meg særlig med det. Om du vil forsøke å starte den, så vil jeg anbefale deg å bruke litt startgass siden den har ikke har vært startet på en stund. Dy gir den en liten dusj med gass i oljekoppen på toppen av motoren. Når dette er gjort så starter den nok. Du bør ikke bruke startgass for mye på sabb egentlig da dette er vanedyr.... Lykke til Mvh Kristoffer Sitér dette innlegget Link to post
Gavlabåt Svart 25.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2008 Takk for gode tips. Er klar over faren med oppstart av motor i båt som står på land, men tar dette som en kalkulert risiko. Motoren skal uansett ikke svive lenge og en del søm må det nok byttes uansett. Skal prøve å se på dette med dysen. Problemet er at mutteren på dieselslangen sitter dønn fast, får ikke løsnet denne og har ikke lyst til å ta i så hardt at det ryker. Kan det kansje være lurt å varme opp slange/mutter med varmluft for å få den til å løsne? Den kommer vel uansett med litt jobbing og tålmodighet. Skal holde oppdatert på utfallet av prosjektet. Noen som vet hvor man kan få kjøpt emner til spant i Stavanger området? T Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 25.Januar.2008 Del på Facebook Svart 25.Januar.2008 Bor du i Stavanger? Kan jeg få spørre hvor båten står da? Spant er jeg ikke sikker på. Kanskje Sverre Naustvik på Hundvåg har noe. Du kan høre med Engøyholmen også.. På dysemutteren, prøv å bruk godt med rustløser først. Regner med du kjenner selv hvor hardt du kan trekke før det knekker.. Går det ikke med rustløser kan du jo prøve med varme også ! Sitér dette innlegget Link to post
Gavlabåt Svart 25.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2008 (redigert) Båten ligger pt. i en hagen, hentet den innerst i gansen for noen uker siden. forrige eier kalte den for blåskjellfarmen Redigert 26.Januar.2008 av Thomas_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 25.Januar.2008 Del på Facebook Svart 25.Januar.2008 Så noe skjeggete ut der ja Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 25.Januar.2008 Del på Facebook Svart 25.Januar.2008 (redigert) Slik så det ut på skøyta vår også etter 4-5 år i sjøen . Da var det 50fot med blåskjellfarm å skrape! Kunne sikkert lagt middag av alle blåskjella. Morsom opplevelse. Det ble da sagt at den skulle slippes hvert år fremover, om det blir noe av vet jeg ikke Redigert 25.Januar.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Slik så det ut på skøyta vår også etter 4-5 år i sjøen . Da var det 50fot med blåskjellfarm å skrape! Kunne sikkert lagt middag av alle blåskjella. Morsom opplevelse. Det ble da sagt at den skulle slippes hvert år fremover, om det blir noe av vet jeg ikke Da har jo du erfaring med dette Sleipner, kommer du å hjelper til med skraping til våren da eller? Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Sleipner93 Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 (redigert) Du har hatt din ute så lenge du også ja? Det er bare å ta med en god vennegjeng, litt boller og kaffe! wink: Redigert 26.Januar.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Den var faktisk på land i 2006, men var under den en tur i går og det var enormt mye skjell der, skrapte rein propellen og svingerne til ekkoloddene, da var det fritt for luft... Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Gavlabåt Svart 26.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Mekket motor i dag. Tok ut dyse og teste denne, så ut til å forstøve fint. Kjøpte startgass og helte en drøy desiliter olje ned i sylinderen. Kinnet med startmotor og fikk faktisk start, meget fornøyd med det . Etter mitt skjønn hørtes motoren ut til å svive fint. Skal prøve å få lagt inn en film etterhvert. Dette må feires Takk igjen for gode tips. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Tenkte meg det, skal som regel slegge til for å kverke en Sabb. Masse olje så starter de! Gratulerer! (brus) Sitér dette innlegget Link to post
Gavlabåt Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 (redigert) Video av sabben på tomgang. Noen som hører ulyd her? Noen som vet hvordan jeg får videoen direkte inn i innlegget? Redigert 27.Januar.2008 av Thomas_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Noen som vet hvordan jeg får videoen direkte inn i innlegget? For å sette inn filmer fra YouTube velger du "Flere BBkoder" så velger du "Sett inn: YouTube". Som det da står forklart skal du lime/skrive inn YouTube koden. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Gavlabåt Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 tnx Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Høres meget bra ut den! Skikkelig Sabb lyd! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gabba III Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Herlig lyd på den motoren, tror ikke du skal være bekymret for ulyder! Og det at den startet såpass greit etter å ha stått så lenge, bekrefter vel bare hvor geniale disse motorene er Sitér dette innlegget Link to post
Gavlabåt Svart 2.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2008 (redigert) Prosjektoppdatering: Pusset ned, oljet og lakket ror, rorpinne og motokasse. Olje: Biltema treolje (50% linolje) og toppstrøk med Biltema kokt linolje. Lakk: Biltema båtlakk Noen som har erfaring med disse produktene? Vet at Biltema har mye dårlig, men prøver å holde kostnadene nede. Noen produkter er jo også ok. Har bestillt emner til spant i kvistfri furu. 150 cm x 30 cm x 2" 10 stk. Disse blir levert av Jøssang Sag AS på Jørpeland. Går opp en 0,5" ift. tykkelsen på orginale spant ettersom jeg ikke skal ha eik i de nye spantene. Er usikker på hva som står i originalt. Er også usikker på hvor mange spant det er nødvendig å skifte. De fleste spantene har bare råte helt i toppen og ikke lenger ned en til første bordet i skroget. Noen som har synspunkter på dette? Nå er det bare å vente på litt bedre vær og lysere kvelder så kan arbeidet på båten ta fatt. T Redigert 2.Februar.2008 av Thomas_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 2.Februar.2008 Del på Facebook Svart 2.Februar.2008 Skal du bygge nytt overbygg også? Evt bygge den om til åpen båt? Jeg tror Platt her på forumet brukte Biltema sin treolje på Sørlandsnekka si... Sitér dette innlegget Link to post
Gavlabåt Svart 2.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2008 Hei, overbygget har ikke prioritet i første omgang. Hadde håpet å kunne bruke det som er. Har ikke funnet noen store skader i det ennå, så tror nok det kan mekkes til. Hvis ikke så er jo åpen båt et alternativ. T Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.