Jump to content

Maxi Fenix, dinette/classic


Hot Johnsen

Recommended Posts

Etter mye undring og tankearbeid har det skilt seg ut 4 type seilbåter i vår prisklasse (150000-225000).

Men må si at Maxi Fenix er nå på 1.plass.

Men det jeg falt for først var dinette utgaven, men den jeg kunne tenke meg på nettet er classic.

Noen som har erfaring med de ulike?

Den jeg vurderer å reise å se på er denne:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=5&tot=6

 

Mener dette er mye båt for penga.

Men trenger litt påfyll positivt og negativt for å bestemme meg.....

Link to post

Classic'en er sikkert fin, den - og prisen er jo ikke hårreisende. Folk som seiler hardere enn meg vil gjerne mene at classic'en er bedre i åpen sjø, fordi det er lettere å oppholde seg nede.

 

Vær imidlertid klar over at den motoren er i sin livsaften, og at den i beste fall trenger mye kjærlig pleie i årene framover. Men for 60-80 båtpenger til får du en ny motor, og totalt sett kan jo det bli en bra pris likevel.

 

Jeg har en dinette-versjon, og er veldig fornøyd med den. Byssa blir litt større, mens sittesalongen fortoner seg som litt mindre og/men mer intim. Bordet kan senkes slik at du får ei ekstra dobbeltkøye. Ikke veldig komfortabelt, men det duger.

 

Uansett er Fenix en trygg og god seilbåt, og mye større inni enn noen andre båter i den fot-klassen.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post

Fin båttype.

 

God pris

 

Men;

 

Gammel upålitelig motor

Nyere putetrekk? Står ingenting om selve putene/madrassene?

Gammel do

Gamle vinsjer, som ikke er selftailing

Kan virkelig sprayhooden være nesten ny?

Originalt/slitent tauverk

Hva er den ledningsaktige krussedullen bak byssa?

Roret så veldig tørt ut

 

For meg ser det ut som om den ikke er noe særlig tatt vare på, helt greit å skifte noen tau og en do. Men hva med en motor, overhale til 20-30, ny 60-70`?

Og hvordan er riggen? Nevnes ingenting om seil, antagelig gamle, nye 30-70`

 

170` med omkostninger, er det verdt det hvis du finner en med ny motor og ellers oppgradert til 220?

 

Jeg kjøpte en båt som minnet mye om denne i 2003 (Comfortina 32), det meste var slitent. Ny motor, flere seil, endel tauverk, masse glassfiberjobbing, drøssevis med polering, mye utstyrsoppgradering, + mange andre oppgraderinger og 4 år senere er den bedre enn de fleste. Men det har kostet tid, tid, tid, penger og penger.....!

Fordelen ved mitt kjøp var att motoren allerede hadde skjært seg! For meg er en båt med 30 år gammel VP verdt like lite som uten motor, såfremt motoren ikke nylig er skikkelig fulloverhalt.

 

 

Ikke meningen å være negativ, jeg er litt pedimeter. Hvis du ikke er det så går det sikkert bra!

 

Lykke til uansett.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post

Ja det er dette med plassen og løsningen med 3-4 faste senger som imponerer meg.

Og da jeg og guttungen er 4-5 ganger så mye interresert og i båten som madammen og dattern, ønsker jeg ikke å bruke for mye på båt heller. Da blir det bare til at en sitter med dårlig samvittighet overfor de andre to.

Så her føler jeg at vi to kan være i helgene og da greier vi å være 4 sammen 1-2 uker i ferien......

Link to post
Jeg kjøpte en båt som minnet mye om denne i 2003 (Comfortina 32), det meste var slitent. Ny motor, flere seil, endel tauverk, masse glassfiberjobbing, drøssevis med polering, mye utstyrsoppgradering, + mange andre oppgraderinger og 4 år senere er den bedre enn de fleste. Men det har kostet tid, tid, tid, penger og penger.....!

Fordelen ved mitt kjøp var att motoren allerede hadde skjært seg! For meg er en båt med 30 år gammel VP verdt like lite som uten motor, såfremt motoren ikke nylig er skikkelig fulloverhalt.

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

 

Så ser jo båten din flott ut etter hvert da. - har sett den der nede på båtopplaget på Sjølyst jeg :wink:

 

Fenix har jeg også vurdert mange ganger, men kom aldri helt i kjøps possisjon, men denne båten ser jo ut til å være priset i forhold

til kortsiktige fremtidige investeringer iallefall. - Skulle jeg først ha kjøpt Fenix, tror jeg ikke det der blir så galt.

Link to post

Vi så på flere båter i prisklassen 150' - 250' og endte også på en Fenix. Vår var heldigvis svært godt vedlikeholdt med nyoverhalt motor. En slik motor KAN fortsatt gå bra i mange år, men en er ikke helt trygg lenger når den nærmer seg 30 år.

Fenixen er akkurat stor nok for vår familie uten at den blir for stor og uhåndterlig i havn for en nybegynner som meg :smiley:

Vi har lite erfaring med å seile andre båter, men for oss som var helt "grønn" var det helt uproblematisk å lære å seile denne båten.

Tar du godt vare på båten tror jeg den er grei å selge igjen også.

 

Her har du en bruktbåttest av Fenix: MAXI FENIX

Klikk på bildene for å få testen i lesbar størrelse.

 

Lykke til!

Redigert av Elope (see edit history)
Link to post

Av de to typene dinette og classic, så er det vel solgt klart flest dinette mens kommentarer i tester påpeker at classic-innredningen er mest praktisk i sjøen underveis.

 

Legger også merke til at intet er sagt om seilenes alder/tilstand og motoren er vel en original og da nå 27 år gammel saltvannskjølt motor? Har ligget i opplag ved siden av en Fenix hvor eieren måtte bytte motor, drev, motorlabber og hele pakka og det kom på i overkant av 100'! Så kommer nye seil, tauverk, hva med riggen osv? Billig kan bli dyrt, men uten at jeg har noen kjennskap til akkurat denne båten!

 

Prismessig så er dette den laveste prisen jeg har sett en Fenix annonsert siste par årene, og det kan jo også være en indikasjon på tilstand/alder motor, rigg og seil?

 

Før et eventuelt kjøp så ville jeg spandert noen (båt)kroner på å få en erfaren person til å besikitge båten!

 

Båten ble produsert i totalt 750 stk hvorav 250/300 befinner seg i Norge. Det er således en stor klasse og Maxi har egen klubb i Norge; http://www.norskmaxiklubb.no/

 

I følge en test i Seilmagasinet fra 2003 å skal man være oppmerksom på følgende: Sjekk kjølboltene da det finnes eksemplarer hvor boltene har jobbet seg ned i laminatet og gjort kjølboltene utette. Det er en relativt svak konstruksjon fordi innerseksjonen ikke gir tilstrekkelig bæring. Rutene kan være utette, men disse kan sannsnligvis etterstrammes. Sjekk rorlagrene. Noen har byttet til koniske lagre og noen har forsterket rorstammen med utvendig et rør.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Har ikke noen egne erfaringer med båttypen, men jeg har kun hørt positive ting om fenixen. På meg virker det som om dinnette versjonen står noe høyere i pris, og den virker mer lettsolgt.

Jeg vurderde selv denne båttypen i min søken etter båt i samme prisklasse, men jeg fant ingen gode objekter.

Endte opp med en B31 som har 30år gammel saltvannskjølt motor. Jeg gikk utifra at motoren var på slutten av sin levetid og prisen måtte gjennspeiles i dette.

Ble enig med selger om en pris jeg kunne akseptere og kjøpte greiene.

Nå viste deg seg at mine antakelser var korrekt og jeg måtte kjøpe ny motor.

Ny motor, gear/drev og propel kommer på nesten 100 tusen.

Billig blir ofte dyrt.

Lykke til med båtkjøpet :flag:

Link to post
Fin båttype.

 

God pris

 

Men;

 

Gammel upålitelig motor

Nyere putetrekk? Står ingenting om selve putene/madrassene?

Gammel do

Gamle vinsjer, som ikke er selftailing

Kan virkelig sprayhooden være nesten ny?

Originalt/slitent tauverk

Hva er den ledningsaktige krussedullen bak byssa?

Roret så veldig tørt ut

 

Litt vel pesimistisk Barsk 11. :wink: selv om jeg devis er enig i din vurdering så synes jeg prisen tilsier en nærmere kikk på båten. Det er jo slik at skal alt være strøkent på en bruktbåt bør en heller kjøpe en ny. Man kan ha det fin på sjøen selv med noe posete seil, slitt tauverk, og hva skal en med selft.vinsjer på en lite båt?

Fenixen er en bra båt som holder seg i pris, og har en selv mulighter for å foreta noe oppgradering så vil denne båten være noe å se på. Volvoer har jeg personlig et dårlig forhold til, men med litt flaks kan den holde en stund til, men ta med i beregningen at du må ha en ny motor, og ny behøver ikke å være ny. I en av mine tidligere båt satte jeg inn en byttemotor til kr 10000 og levde lykkelig med denne i alle år. Så det kommer mest an på hvoran en ser det, økonomi, tid og antall tommeltåtter.

Link to post
Nå sklir det litt ut her, men denne kom inn idag og virker til å være et alternativ. Båten er nok mer hjemmebygd, men den er atskillelig større

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=1&tot=3

Den båten har vel både gammel motor og gamle seil. Den har heller ikke rulleforstag, noe som er som stor fordel på en mastheadrigget båt med et stort forseil.

 

Når det først har begynt å skli ut, bør du også ta med Ballad i vurderingen. Verftsbygget og mer 'kurant' enn Player 311, Mikkel etc etter mitt syn. Se f.eks.

 

Ballad med relativt nye seil

 

eller

 

Comfort 30 med mange nye seil

 

Jeg tror det gjelder å ha litt is i magen; det dukker nok opp båter i din prisklasse som både har kurante seil og relativt ny motor.

Link to post
Den båten har vel både gammel motor og gamle seil. Den har heller ikke rulleforstag, noe som er som stor fordel på en mastheadrigget båt med et stort forseil.

 

Når det først har begynt å skli ut, bør du også ta med Ballad i vurderingen. Verftsbygget og mer 'kurant' enn Player 311, Mikkel etc etter mitt syn. Se f.eks.

Enig med dine vurderinger, men både Ballad og Comfort 30 er vel to båtgenerasjoner eldre en båter som f.eks Fenix. Det er relaivt små og trange 30 fotere, men Comfort seiler best av disse.

Link to post

Heisann, jeg har selv en fenix denne prisen på denne båten er meget rimelig hvis du ikke ønsker en topp regattabåt, noe som jeg ville ønsket på denne båten er rulleforseil, ellers så må du vel regne med å bytte ut noen ting her og der, men det vil man nok på enhver gammal båt.

Jeg kjøpte min fenix i for et år siden, var usikker på motorens tilstand. jeg skrudde den ut av båten i høst og har overhalt den i vinter. det var ikke mye tæring inni den. nå vurderer jeg desverre å selge både båt og hus pga skal bygge nytt hus.

fordelen med denne båten er at den er veldig populær, så du kan få vite alt om både motor og båt på nettet.

Link to post

Var å så på denne Mikkel 32 og det var en stor fsolid båt, men under dekk var det mørkt, muggsopp og luktet vondt selv når det var kaldt. Vil ikke tenke på hva det lukter i 20 varmegrader......

Måtte blitt et oppussingsprosjekt.

Men fikk se 2 fenixer på land på samme sted og en i vannet.

Der å da skjønte jeg at det var Fenix jeg var ute etter når den lå der å duppet å med sola skinnende, nesten en religiøs opplevelse....... :lol:

Så nå har jeg avtale om båten i Stavanger, må bare komme meg over så besiktigelse, prøvetur, og kontraktsskriving blir i boks.

Og transport tilbake, må fixe opplagsplass, å kjøpe opplagsbukker etc etc......

Men alt ordner seg for ivrige gutter :yesnod:

Link to post

Takk gutter!

Grunnen til at jeg ble overbevist om denne var:

-Bra pris

-Båttypen er ganske lettomsettelig

-Bra begynnerbåt for en med lite/middels erfaring

-Så ut til å være i bra stand

-4 faste køyer ombord

-Åpen løsning under cockpit

-Tidløs design.

 

Så gjennstår det bare å se om dette stemmer.

Men uansett føler jeg meg som en unge på julaften.......

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...