Jump to content

Forme teak-håndrekke?

Coronet

Recommended Posts

På Cabintaket har jeg 2 håndrekker som er modne for utskifting.

Disse følger profilen på taket og har dermed en krum profil.

Hver håndrekke er ca 1 meter lang og krommingen utgjør ca 2 cm på midten om jeg legger håndrekken flatt.

Tanken var å lage nye håndrekker selv.  Har hørt om steaming av trevirke for å bøye det.

Er dette noe en amatør kan få til, eller bør det overlates til en trebåt-bygger?

Er som alltid glad for gode tips!

Dette fikser du lett selv. Tykkelsen på trevirket tilsier hvor lenge du må dampe. Tommelfingerregel er tre kvarterpå tommen (tykkelsen m.a.o.). Dette er bare eksempel på hvordan, gjør så:

Stor vannkjele med tut. Slangestump som tåler varmen. Rørstump som har hull stort nok og lengde stor nok til at rekken går inni. Isolasjon av et-eller-annet rundt røret. Kokeplate eller annen varmekilde. Vekt på kjelelokket så du får trykk.

Sett slangen på kjeletuten, slangen inn i røret (tett rundt med et eller annet så du ikke mister dampen). Plugg andre enden, men ha et lite hull i bunnen så vann og damp kan renne ut. Tilt røret så damp inn er litt høyere enn damp ut. Så er det bare å sette i gang.

Ha klart en mal der du legger inn emnet til avkjøling/tørk etter damping. Legg inn bøy som er halvannen- til dobbelt av den bøyen du forventer av rekka skal ha. Her kan du bruke en finnerpalte hvor du skrur ned noen klosser. Pass på at du ikke har en kloss på toppen av buen, men en kloss på hver side av buen tre kvart på hver side fra toppen.

Hele greia er en dags jobb med drøye kaffepauser.

• 3 år senere...

Tar frem denne da jeg skal hjelpe naboen å legge teak på badeplattformen.

Som kransing skal det legges mahogny og denne må steames.

Har før steamet nye band i en 17 fots trebåt. Det jeg her steamet var cirka 15mm tykk eik som jeg hadde i en trekasse tilkoblet kaffekjele som jeg varmet opp med gassbrenner (rask og voldsom koking)

Bøyde disse emnene nesten 90grader nestten uten problem (1 stk knakk for meg etter montering)

Denne gangen er det imidlertid den andre veien det skal bøyes, altså emnet ligger på flasken.

Emnet er 60mm bredt og 6mm tykt.

Er det noen som har gjort dette før og kan si noe om fremgangsmåten? Ser for meg enten å bruke tvinger for å holde den i rett posisjon, legge denne direkte på plattformen og feste tvingene etter hvert som man bøyer eller er det en bedre ide å lage en mal i en X-finer plate med litt overbøy tvinge emnet mot denne og sett fast med en skrutvinge på hver side?

Ser at Hulda anbefaler et hull i kassen for å la dampen slippe ut og tenker litt på dette. Dette hullet må vel være så lite som mulig da man vel er avhengig av å få mest mulig trykk på dampen slik at det trenger inn i trevirket?

Når jeg gjorde dett hadde jeg ikke dette hullet men det var en trekasse som nok slapp ut noe damp i sammenføyningene, Naboen har imidlertid rigget seg til med et rør slik at utgangspunktet her nok er noe tettere

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg tror du vil få problemer med å steame noe som skal ligge på flasken Det emnet du snakker (skriver om) vil vel ha en bredde i området 50 mm med en tykkelse rundt 20 mm. Denslags brukte vi bestandig å skjære til. Husk også at eik er et meget takknemlig materiale å bøye. Det former lett og stivner flott i fasong.

Emnet har en bredde på 60mm og tykkelse 5mm. Jeg gjorde et forsøk med et teak emne på 10mm tykkelse og 70mm bredde og dette knakk halveis i bøyeprossesen. Dette var da ikke steamet. Teak er vel uansett det treslaget som er vanskeligst å steame. Tror, mener og håper at mahognyen er lettere i så måte. Har nok mahognyplank liggende som jeg kan skjøre ut dette på men det er plank med 40cm bredde og det vil jeg ikke ofre i dette tilfellet. Lengden på emnet som skal på plass er cirka 2,5m og kan hvis vi ønsker det deles opp i fire stykker da skjøten vil bli skjult ev blant annet snap davitere. Vil dette gjøre saken enklere en å bruke emnet helt? bøye radiusen vvil jo være den samme?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Her tror jeg du vil få problemer. har selv prøvd meg på å steame merbau på samme måte. kan ikke påstå det ble noen suksess.

Min fremgangsmåte var slik:

Plank = 15 X 120 mm Merbau.

Steamet virker i 50-55 minutter.

hadde laget en enkel jigg på en forskalingsplate. satt opp "formen" i 2x2 materiale

Kjettingtaljer til å dra på plass.

Har ikke prøvd på Mahogny.

jigg.JPG

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...