Jump to content

Bytte fra fm bensin til Yanmar diesel?

andersand

Recommended Posts

Hei glad jeg fant dette forumet:-) genialt!

Lurte på om noen av dere båt "proffer" kan hjelpe meg litt?

Jeg har en 21" grimsøy plast snekke med fm 8-12 bensin motor med vridbart propell anlegg.

Har nå fått tilbud om å kjøpe en liten Yanmar disel (1gm10) og lurte da på om jeg kan bruke samme propell anleg? Og er det revers på en slik motor?

HA en fin båt kveld.

:smiley:

Hei andersand, og velkommen i forumet! Her får du nok svar på det meste av spørsmål av maritim art. Om du bytter til en 8 HK Yanmar vil jeg tro du kan bruke det propellanlegget du har, da trenger du jo heller ikke noen annen reversering. Hvis du sjekker " Erfaringsdatabasen" ovenfor og klikker på Yanmar, finner du en med maken motor. MortenK har sikkert gode tips til deg. Du kan f. eks. sende en IM (intern melding ) til ham direkte. Du vil sikkert senke drivstoffkostnaden hvis du bytter motor, men du får nok både mer støy og vibrasjon i skroget. Så det kommer an på hva du prioriterer. FM er jo en" trivselsmaskin" - -så hvis den er i bra stand og pålitelig på tur så ?

Lykke til i alle fall - og ha en fin sesong!

mvh

JanS m/y Gygra

PS.Vi må gjerne få en forklaring på "nick"et ditt også? Sjekk tråden: "nick"- hva ligger bak?

Old fishermen never die - they only smell that way!

Hei glad jeg fant dette forumet:-) genialt!

Lurte på om noen av dere båt "proffer" kan hjelpe meg litt?

Jeg har en 21" grimsøy plast snekke med fm 8-12 bensin motor med vridbart propell anlegg.

Har nå fått tilbud om å kjøpe en liten Yanmar disel (1gm10) og lurte da på om jeg kan bruke samme propell anleg? Og er det revers på en slik motor?

HA en fin båt kveld.

Største problemet er trolig om motorfester og aksling passer den nye motoren. Å lage nye motorfester må gjøres skikkelig.

Reversering vil det være sålenge motoren har vanlig gir som jeg antar følger med?

Er det en ny eller eldre brukt motor? Sjekk i alle fall at den er i god stand før du bruker mye tid og krefter på å sette i ny motor.

Med diesel kan du i alle fall regne med bedret driftsøkonomi, bedre sikkerhet og noe mer støy og risting.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...