Jump to content

Inspeksjonsluke til dieseltank


index

Recommended Posts

Har nettopp testet denne på ny septiktank i plast som jeg har stående hjemme. Og den er tett! Problemet med slike inspeksjonsluker av plast er at den er av plast! Det er viktig at både lokk og bunn er plan. Og svakheten er at det behøver det ikke være etter noen års bruk. Det har jeg erfaring med, men det var ikke med denne typen. Det er viktig at bolten ikke skrues for hardt. Prisen er jo ikke så verst, så det er bare å bytte hvis den blir lekk.

Link to post

Luken har en topp- og en bunndel (+ O-ring). Boltet sammen med en LANG bolt. Denne luken ligner på Wema, men må vel være ca. samme uansett. I bunndelen er det et "hakk" slik at den kan lirkes ut av hullet når bolten er skrudd tilstrekkelig ut. Bildet bør vise hvordan dette skal fungere. Prøv denne lirkingen underveis for å unngå at du skruer bolten helt ut. Da ramlet bunndelen ned i tanken, noe som ikke er så bra hvis det er en septiktank det gjelder.

 

inspeksjonsluke.jpg

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
inspeksjonsluke.jpg
Zach har svært gode poenger etter mitt skjønn. Min erfaring er at det er svært viktig at alle anleggsflater er helt rene og tette. Jeg foretrekker å benytte aluminimums topplokk mot aluminimums tanker og med CE-godkjente pakninger mellom tank og måleenhet(mannelokk). Blir spennende å lese om erfaringer fra medlemmer her på BP.
Link to post

Helt enig Roaldbj. I problemet med luken nevnet i innlegg #6, byttet jeg ut bunndelen med en plate/skive i 5 mm aluminium. Det beste er derfor å ha en topp- og bunndel i metall (aluminium). Men jeg har også gode erfaringer men plast inspeksjonsluker. F.eks. i den forrige båten som var 20 år gammel da den ble solgt. Der var problemet dieseltanken (kanskje dieselen er tøff mot plasten over tid?), men ikke noe problem med luken i vann- og septiktanken.

Link to post

Tror heller problemet er at plast setter seg over tid. Trekker du til skruene ekstra hardt for å være sikker på at det blir tett, gjør det bare vondt værre. Tror ikke jeg ville stolt på annet materiale i en slik luke for dieseltanken enn metall. 6mm aluplate med en O-ring i ytterkant eller 4mm stål er bankers i slike løsninger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg satte inn et slikt mannlokk i en dieseltank i ei snekke for mange år siden.

Holdt helt fint det.

Problemet var heller tanken i aluminium, den begynte å lekke pga. tæring i bunnen etter en stund.

Aluminiumstanker burde vært forbudt å bruke i båt.

Faktisk er det mange båtprodusenter som bruker aluminium i tanker ennå for å spare penger.

 

 

Link to post

Den dieseltanken jeg hadde tiltenkt denne luken til er av rustfritt stål, og etter hva jeg kan se (har ikke tatt den ut ennå) plan og solid i utførelsen. Jeg hadde i utgangspunktet kun tenkt å montere tankmåler med en liten skrudd flens. Men siden tanken uansett må ut for montering, hadde det vært greit med en luke for rengjøring i samme slengen. Så da lar det seg kanskje gjøre å montere en slik luke i stedet? Eller er det muligens lurere å montere giveren for seg, og en tett luke av samme sort lenger borte? Ser for meg at luken uten hull kanskje er stivere og dermed lettere å få tett?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

OK! Da bestiller jeg bare flens sammen med tankgiveren, og får tak i en syrefri platebit hvis det viser seg at jeg er nødt til å lage et større hull i tanken for å få den ren. Sikkert like godt å gjøre det slik ja!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Skal du ha luken på siden eller toppen av tanken? Hvis toppen, hvordan vil du komme til den i så fall, når tanken er montert? Det er gudsjammerlig trangt der inne ... Skal du ha det på siden, MÅ du ha en proff løsning. Plast er ikke godt nok. Siden er antakelig best fordi det da vil være lettere å komme til og derfor vil du ta jobben med å gjøre rent litt oftere. Trur eg.

 

Jeg ville ha fått laget en rektangulær ramme av syrefast, med påsveisete bolter med et par cm mellomrom. Denne går på innsiden av en like stor rektangulær åpning i tanken. På utsiden en plate i samme størrelse med hull til boltene. Platen tanken er laget i kommer da i klem mellom rammen og luken og spenningene HUlda nevner blir uten betydning. Pakninger mellom og presto! 80% profesjonelt mannlokk. (100% proff må ha en flens i tillegg men det blir overkill).

 

Mine egne mannlok er kanskje 40% proff. Bare en syrefast plate, skrudd rett i tanktoppen med selvborende/selvgjengende skruer på c/c 2 cm eller mindre. Med god pakning så funker det så det griner, men 80% løsningen er selvsagt mye bedre!!

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
OK! Da bestiller jeg bare flens sammen med tankgiveren, og får tak i en syrefri platebit hvis det viser seg at jeg er nødt til å lage et større hull i tanken for å få den ren. Sikkert like godt å gjøre det slik ja!

Hvis tanken er laget av 2 mm plater, er det ikke så mye feste for inspeksjonsluke (hvis du tenker å montere en skive av rustrfritt stål). Ofte er det sveiset på en forsterkning rundt hullet for at dette skal bli solid. Inspeksjonsluke må du bare ha for å få rengjort tanken. Etter noen år blir det en del dritt, og det er ikke bra. Jeg har laget meg en regel om å rengjøre tanken minst hvert 5. år.

Skipper Worse har et bra forslag.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
...Problemet var heller tanken i aluminium, den begynte å lekke pga. tæring i bunnen etter en stund. Aluminiumstanker burde vært forbudt å bruke i båt. Faktisk er det mange båtprodusenter som bruker aluminium i tanker ennå for å spare penger.
Har sitert litt fra innlegget til Mix. Jeg vil anta at kvaliteten på aluminium også har betydning. Ifølge min båtguru Niegel Calder skulle denne tanken på vår båt ha tilfredsstillende kvalitet av aluminium. Vi har to tanker stående ved siden av hverandre midtskips. Aluminiumstanken er laget av 3 mm tykke plater med kvalitet Al.5754/AlMg3. Dette er vel det som kalles sjøvannsbestandig Al 5754?

 

dieseltank1.jpg

Link to post

Jeg har hatt 2 båter med aluminiumstank i såkalt sjøvannsbestandig aluminium.

Begge fikk tæringsskader i bunn. Men de var nok eldre enn 2 år da det skjedde.

Nå tviler jeg på at det var sjøvann som var årsaken til tæringen innvendig i bunn av tankene.

Hva det er som tar knekken på aluminiumstankene vet jeg ikke.

Jeg synes det er synd båtbyggere sparer på kvaliteten her. Årsaken er nok prisforskjellen til syrefast.

Med sannsynlig levetid på over 5år på aluminiumstankene er det jo ikke noe problem garantimessig heller for båtprodusentene.

 

 

Link to post
Skal du ha luken på siden eller toppen av tanken? Hvis toppen, hvordan vil du komme til den i så fall, når tanken er montert?

 

Det blir på toppen i så fall! Planen er å sette inn en 30cm rund luke i benken over tanken, og montere sjøvannsfilter under denne. Skulle jeg da ha behov for å komme til mannlokket i tanken er det bare å fjerne sjøvannsfilteret så er det i det minste en slags tilgang. Blir vel uansett ikke åpnet så ofte, da juret under tanken sørger for at evt vann og dritt lar seg tappe ut denne veien i stedet. Siden jeg bruker Hammerdown, så kommer det egentlig ikke noe vann i det hele tatt, så problemet er vel nærmest ikke til stede...

 

 

Inspeksjonsluke må du bare ha for å få rengjort tanken.

 

Nå blir det vel første gangen på 30 år at tanken blir rengjort da, så jeg er ikke helt sikker på hvor nødvendig det egentlig er. Selv uten noen form for rengjøring har det kun vært minimale mengder dritt i filtrene ved årlig bytte. Men jeg må uansett ut med tanken for å skifte en ventil i bunnen samt montere tankmåler. Så da er det vel like greit å gjøre den ren med det samme. Men det kan nok bli lenge til neste rengjøring....

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg er nok mer bekymret for septikktanker som lages av aluminium. I en tidligere båt måtte jeg flere ganger åpne mannelokket for å rense giveren til tankmåleren på septiktanken. Det var påfallende at de syrefaste boltene som festet mannelokket til tanken førte til korrosjon, så disse ble skiftet ut med bolter av messing. Etter at jeg hadde rengjort tanken innvendig var det flere tilløp til noe tæring. Jeg observerte aldri tilsvarende på dieseltankene. Alle tankene var forbundet med felles jord. Dette kan vel tyde på at septik (med stor andel saltvann) er mer korrosivt enn diesel?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...