Fanafjord Startet 25.Januar.2008 Del på Facebook Startet 25.Januar.2008 Alle nyere båter har typeskilt om for hvor mange personer båten er godkjent for. Hva betyr det nøyaktig? Er det en absoult lovpålagt grense? Vanker det bøter om det er flere? Riskerer man forsikringsavkortninger eller straffeansvar når det skjer noe med en båt der det er 8 personer om bord når det står 6 på CE-merket? Eller gjelder det bare ved kommersiellt bruk? Det er mange som syns noe om dette. Er det noen som vet? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sydvesten Svart 25.Januar.2008 Del på Facebook Svart 25.Januar.2008 Hvis det hender noe så er jeg ganske sikker på at noen vil ha en mening om dette, det gjelder nok både rettsvesen og forsikringselskap... Det blir vel det samme som på landjorden og en har med flere passasjerer enn det som er tillatt.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
kristian Svart 25.Januar.2008 Del på Facebook Svart 25.Januar.2008 Vel med ny båtførerlapp, vil jeg hevde at du som bruker, reder og mannskap er ansvarlig for sikker ferdsel på sjøen. Båten er godkjent etter internasjonale regler, CE merking, dette har med båtens egenskaper å gjøre. Står det 6 personer er det 6 personer som er maksimum, men i vanskelig vær kan det være for mange. Ansvaret for straff er nok liten, men du kan bli økonomisk ansvarlig, hvis du synker med for mange om bord, og de etterlatte vil kreve en kompensasjon i en eller annen forstand. Forsikringen kan hevde at du har brutt kontrakten dere hadde, da du tok for mange mennesker ombord. Og derfor ikke vil utbetale en erstatning her. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Januar.2008 Del på Facebook Svart 25.Januar.2008 Når det gjelder bøter er nok disse først og fremst knyttet til om du seiler forsvarlig, som bl.a. innebærer hastighet og om du har redningsvester til alle og er utstyrt med de lanterner som gjelder for fartøyet. Jeg har aldri hørt om fritidsbåteiere som har fått bøter for manglende tåkelur/lydsignal ombord. Har heller ikke hørt om bøter for å unnlate å vise dagslyssignal f.eks. ved oppankring. Jeg har heller ikke hørt om bøter for å ha flere ombord enn hva som er på godkjenningsskiltet. Det ville nok bli en vanskelig oppgave for politiet å stoppe en god og gammel snakke uten noen CE merking av godkjent pasasjerantall og å gi bøter for overtallige ombord. Da ville nok politiet få litt av hvert å gjøre en sommerdag med skyfri himmel og god varme i skjærgården. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Januar.2008 Del på Facebook Svart 25.Januar.2008 CE reglene sier blant annet at antall personer gjelder for 75 kg pr pers og at totalvekten ikke må overskrides. Dersom det er sitteplasser til alle og vektene stemmer, kan to barn på 37.5 kg hver erstatte en voksen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fanafjord Svart 26.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Ok, det var interessant. Finnes disse reglene skriftlig en plass? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
kristian Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Goggle RECREATIONAL CRAFT DIRECTIVE AND COMMENTS TO THE DIRECTIVE COMBINED så finner du en masse regler, dette skal være grunnlaget for CE-merking. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Det foreligger en rekke EN ISO standarder for mindre lystbåter. Direktivet regnes som oppfyllt hvis en følger disse. Når det gjelder laster og antal personer har vi EN ISO 14946 Small Craft - Maximum load capacity. Der heter det: Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Trond Aasvoll Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 (redigert) Ce godkjent båt A6, betyr vel at en kan ha inntil 6 personer i seiling OSR Katogori 1 og 2. Men i seiling i OSR Katogori 3 og 4 kan en ha flere personer ombord. Så fremt en ikke overskrider laste evnen og har nok livvester? Seiling over Skagerrak er OSR Kat 2., der bør en ikke være over 6 personer. I Oslofjorden blir det OSR Kat 4, da tror jeg en kan ha flere personer ombord. Der kreves det bare ISO Catogory B og C båter, så en A6 båt oppfyller kravene til flere passasjerer der. Dette henger sammen med hvordan Stabiltets indexen på båten din er? Blir det ikke sånn? Redigert 26.Januar.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Fanafjord Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Når det står "manufacturers recomended maximum" betyr vel det ikke en absolut grense (slik i en bil) men at man kan bruke en viss skjønn. Når man i en godværsdag helt innenskjærs frakter noen flere fra den ene holmen til den andre i lav fart så er dette vel "lov". Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Hekksjø Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 CE reglene sier blant annet at antall personer gjelder for 75 kg pr pers og at totalvekten ikke må overskrides.Dersom det er sitteplasser til alle og vektene stemmer, kan to barn på 37.5 kg hver erstatte en voksen. Hm ... To barn på 37,5 kg hver, betyr det at bare tvillinger i en viss alder er tillatt ombord? Men, i tillegg til tullet: Båt under bygging, den blir jamen fin! Gleder meg til å se bilder av den på vannet med tid og stunder. Spørs om du ikke skulle bevilge deg TO pils når den begivenheten skal feires. Hilsen Gompe Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
NilsPils Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Takk for det, Gompe. Har nå bevilget meg noen pils under byggeperioden også, da. I Jomtien, hvor båtbyggeren holder til, er det varmt og godt og mange barer hvor en kan leske strupen om kvelden i hyggelig selskap. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gunga Din Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Alle nyere båter har typeskilt om for hvor mange personer båten er godkjent for. Hva betyr det nøyaktig? Er det en absoult lovpålagt grense? Vanker det bøter om det er flere? Riskerer man forsikringsavkortninger eller straffeansvar når det skjer noe med en båt der det er 8 personer om bord når det står 6 på CE-merket? Eller gjelder det bare ved kommersiellt bruk? Det er mange som syns noe om dette. Er det noen som vet? Kommersiellt bruk...glem det...da er det helt andre o strengere regler som gäller! men för fritidsbåt så fann jag dette i mine forsikkringvillkor "Båtolycksfall Försäkringen ersätter Försäkringstagare som har sin fritidsbåt (ej Småbåt) försäkrad hos oss. Den gäller för personskador på förare och passagerare som har direkt samband med bruk av den försäkrade båten. Maximalt antal personer som försäkringen gäller för är det som framgår av båtens CE-skylt, Blå Skylt eller produktskylt från tillverkare. Om sådan skylt saknas, tas uppgift från schablontabell och skrivs in på försäkringsbrevet. Maximalt antal personer som kan täckas av försäkringen är 12" Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Trond Aasvoll Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 (redigert) Fant CE merking på en Sun Odyssey 49i : A10-B12-C14. Dette er forklaring på det jeg prøvde å utrykke meg på forrige innlegg. Innaskjærs kan en ha i ISO kat.C inntil 14 personer? Redigert 3.Februar.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
bjorngb Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Se om det ikke er en forklaring i "maualen". Det står kanskje noe som forventet vind og bølgehøyde for hver av kategoriene. Tror det er rådende forhold som gjelder om det er kat A-D. Tror ikke full storm innaskjærs gjelder som kat C fordi det er innaskjærs Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 (redigert) Det er båtens design og stabilitet som avgjør klassifiseringen i designkategori A, B, C eller D. Designkategorien er konstant for båten og har ikke noe med de rådende forhold å gjøre. Ellers er det riktig at det for hver designkategori er definert en maksimum bølgehøyde som båten skal tåle, dvs. designet for. Antall personer har ikke direkte noe med båtens designkategori å gjøre. Redigert 3.Februar.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bjorngb Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Som hos De Cåsta er vår båt oppgitt med et antall personer i forhold til rådende forhold. Dette kan vel kanskje ha med design og stabilitet. Husker jeg rett har vi A6 til D12. Så båtens design tillater 12 personer ombord dersom rådende forhold er/kan forventes "klasse/kategori" D og 6 personer dersom rådende forhold er/kan forventes "klasse/kategori" A. Selv om en båt er klassifisert A, kan en ikke uten videre laste opp med en liten landsby med tilbehør og legge ut i dårlig vær pga klasse A klassifisering Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Det er båtens design og stabilitet som avgjør klassifiseringen i designkategori A, B, C eller D. Designkategorien er konstant for båten og har ikke noe med de rådende forhold å gjøre.Ellers er det riktig at det for hver designkategori er definert en maksimum bølgehøyde som båten skal tåle, dvs. designet for. Antall personer har ikke direkte noe med båtens designkategori å gjøre. CE merking i ISO Kat.A-B-C-D har spesifik på hver enkelt katogori, på vind, bølgehøyde og farvand båten kan seile i. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
NilsPils Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Riktig det. Men det er ikke de rådende forhold som avgjør hvilken designkategori som gjelder for båten. Det ble avgjort under klassifiseringen på verftet. Tror kanskje vi snakker litt forbi hverandre her(?). Ellers når det gjelder antall personer ombord: EN ISO standardene gir ingen direkte sammenheng mellom designkategori og antall personer. Båten kan klassifiseres for det antall personer båten tåler så lenge den oppfyller kravet til stabilitet (som er avhengig av designkategori) og som det er sitteplasser til. På denne måten foreliger det en indirekte sammenheng. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Anders Panders Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Junkeren klarer ti personer før selvlensinga går motsatt vei og inn i cockpit. Tror ikke forsikringa ville vært glad om jeg klarte å senke båten på den måten :D Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 (redigert) Riktig det. Men det er ikke de rådende forhold som avgjør hvilken designkategori som gjelder for båten. Det ble avgjort under klassifiseringen på verftet.Tror kanskje vi snakker litt forbi hverandre her(?). Ellers når det gjelder antall personer ombord: EN ISO standardene gir ingen direkte sammenheng mellom designkategori og antall personer. Båten kan klassifiseres for det antall personer båten tåler så lenge den oppfyller kravet til stabilitet (som er avhengig av designkategori) og som det er sitteplasser til. På denne måten foreliger det en indirekte sammenheng. Dette henger sammen med hvordan Stabiltets indexen på båten din er? Blir det ikke sånn? Redigert 4.Februar.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
SeaRaymond Svart 1.Mai.2015 Del på Facebook Svart 1.Mai.2015 Har en eldre Tristan 770, stødig båt med høyt fribord. Enkelt sitteplass for 13 personer. Båten er selvsagt ikke ce merket og finner heller ikke annen informasjon om maks antall personer. Kan jeg laste denne med 12-13 personer dersom jeg ønsker det og værforhold tilsier at det virker trygt. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.Mai.2015 Del på Facebook Svart 2.Mai.2015 Ingen som vet Evt. Regler rundt dette? Kanskje det ikke finnes? Kun skjønn og sunn fornuft? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Mai.2015 Del på Facebook Svart 2.Mai.2015 Svaret mitt er ja sålenge båten ikke er merket eller sertifisert for et vist antall personer eller maksimumsvekt (som nyere båter vil være). Med forbehold om at kapteinen er erfaren og finner det fullt ut forsvarlig under de rådende forhold og har redingsvester for alle ombord. Min personlige mening er at 13 personer i denne båten kan synes uforsvarlig i sterk sjø. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SeaRaymond Svart 2.Mai.2015 Del på Facebook Svart 2.Mai.2015 Takk for svar. Da tenker vi likt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.