Jump to content

Antall Personer om bord. Hva er lov?


Fanafjord

Recommended Posts

Det er ikke lovbrudd i seg selv å overskride CE merkingens antall personer ombord. CE merkingen er produsentens erklæring om hvilket antall personer tåler under de omstendigheter båten er konstruert for. F.eks. klasse C: Utaskjærs i inntil 2 meter sjø og inntil stiv kuling.  I smult farvann kan det være fullt forsvarlig å overskride dette, og det er i seg selv ikke et lovbrudd.

 

Politiet i Arendal fraktet 10 passasjerer under et båtrace i Arendal. Totalt 12 personer inklusive 2 politibetjenter. Båten var en Ibiza CE merket for 8 personer.   - De la seg først "flate" og unnskylte seg at de hadde forstått det som nødsituasjon "...at det var mekanikere som skulle bistå en Class 1-båt som hadde havarert ute i Galtesund." Agderpostens bilde viser politibåten full av en lystig gruppe som blir skysset av poitiet for å overvære premieutdeling.

 

Det pinlige for politiet er ikke hendelsen i seg selv, men at politiet ikke visste at handlingen i seg selv ikke var ulovlig de det ble konfrontert av lokalavisen, og fant på en heller tynn bortforklaring.

 

Fra Båtmagasinets omtale av Agderpostens artikkel:

Men så viser det seg at politiet likevel ikke har noen grunn til å ha så svart samvittighet. Den alltid poengterte Helge Duus i Ibiza Boat sendte et innlegg til Agderposten der han klargjør for reglene. Det er ingen krav til at alle om bord bærer redningsvest, men det skal være flyteutstyr tilgjengelig for alle om bord. Det er heller ingen forbud mot å stå i båt. Riktignok er det godt båtvett å sitte, men ingen lov forbyr deg å stå. Og det viktigste; CE-merket innebærer blant annet at båtprodusenten kan dokumentere at båten i dette tilfelle tåler åtte personer. Det er ikke automatisk et lovbrudd at båtfører finner det forsvarlig å ta om bord flere passasjerer.

  

Agderposten stilte disse spørsmål til underdirektør Bjørn Reppe i Sjøfartsdirektoratet. Også han må slå fast at ingen norsk lov sier at det er ulovlig å ha flere personer i en fritidsbåt enn antallet som er oppgitt på CE-merket, selv om han medgir at det ikke er tilrådelig. Det er båtføreren, altså politimannen, som må ta ansvaret.

   Tilbake til politibetjent Torstein Philmann, så var båten utstyrt med redningsvester til alle. Han påpeker samtidig at politiet normalt ikke stopper båter på sjøen for å sjekke antall personer i forhold til CE-merke.

   Ta en ny titt på bildet. Vi tror faktisk du hadde blitt stoppet….

 

bilde

 

http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/%28$all%29/D346E81FCC090D61C125780E004C49C8?OpenDocument

Redigert av diplomat (see edit history)
Link to post

Takker for svar. Da er det altså i stor grad opp til båtfører. Og er det ingen anbefalinger å vise til vedrørende aktuelle båt. Blir det en vurdering utfra de rådende omstendigheter.

 

Problemet er vel at "rådende omstendigheter" kan endre seg brått og da kan du jo få (mer enn) et problem? For egen del hadde jeg aldri hatt med 12-13 personer i en slik båt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...