Breezita Startet 26.Januar.2008 Del på Facebook Startet 26.Januar.2008 (redigert) Hei Vurderer overhaling av en Perkins 4.236 81 hk som har gått ca. 2700 timer. Litt svetting av olje og diesel og trenger nok en full overhaling, ellers en grei og trygg motor. Kan det være noe å hente på salg av denne? Har samtidig sett litt på Volvo Penta sine nye D3 110 eller 130. Vi trafikkerer stort sett svenskekysten og der er det ikke lett å få tak i perkins deler... Gode forslag mottas med takk..;-)) mvh Cita Redigert 26.Januar.2008 av Cita (see edit history) Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
SF Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 2700 timer på en Perkins skulle ikke alene indikere behov for overhaling og litt svetting av olje og diesel kan fikses med skifte av noen tettninger. Er motoren ellers OK, starter lett, ikke røyker, ikke bruker olje osv så hadde jeg droppet overhaling. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Breezita Svart 26.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Ja, den røyker ikke eller bruker olje. Har en lekkasje ved fødepumpa. Er det noen som vet om det er en omfattende jobb å skifte fødepumpa? Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
horg Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Hvist du er fingernem og har grei tilgang til pumpa, greier du det på +/- 1 time vil jeg tro. Demontering av to diselrør og ut med to skruver, på med ny pakkning,pumpe,dieselrør,Lufting av systemet, så oppstart Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Nå kjenner jeg ikke denne motoren i detalj, men skifte av fødepumpa er normalt lett. Videre er det slett ikke sikker du må skifte selve pumpa. Har du prøvd å bytte tettningene på slangetilkoblingene på fødepumpa. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
sharko Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Hva er en fødepumpe? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Fødepumpen bringer diesel til dieselpumpen. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Perkins er generelt noen oljegriser bl.a. pga blading av støpegods og al i konstruksjonen. Jeg har lagt ned en del arbeid i å tette lekasjer på min 4108 (50hk), nå er den rimelig bra. Perkins er en robust kvalitetsmotor. En kan si mye om Volvo, mitt bidrag vil neppe egne seg på trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 26.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Hei pettersand. Har du noen gode tips på hva jeg bør skifte for å tette lekkasjer? Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
S/Y EIMY Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Tror du må satse på simmeringer på veivakselen,og kanskje nye pakninger på bunnpanne og front deksel. Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Snakket med en kar i båthavna for en tid siden,Han har en flott Saga 8000.Han sa han hadde en 85 hk Perkins som hadde gått 8000 timer og hadde ikke motorproblemer.Båten hadde i sin ungdom vært brukt som skyssbåt.Kanksje du har motor lenge ennå !!!!! Hilsen gutek Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Hei Cita, du har motor lenge enda, skaff deg pakningssett, tror du finner det meste her: http://www.okonomi-deler.no/ I fødepumpa bør du skjekke membran, som står å jobber hele tida. Det beste er å ta motoren ut, kanskje lakke den til slutt? Harde gummilabber etter mange år? etc.... Jonn Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Bytte simmering i frontkåpan på min 4108 men den läckte snart lika mycket igen. Grisete är rätta ordet Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Synes du har fått en del bra råd alt. Jeg kjenner ikke din motor i detalje (jeg har en 4108) men hovedlekasjen hos meg var i talg/fiber ringen som ligger bakerst på veivaksliger som skal tetter for olje fra veivhuset. Dette er en noe primitiv løsning som er vanskelig å få tett, men etter mitt andre forsøket ser det bra ut, så langt. Jeg monterte en stuss i bunnen av svinghjulhuset med en slange til en plastdunk - så framtidige lekasjer skal grisen får i retur. Det er også vanlig med lekasjer i frontdeksel - det er av litt tynn al. så noen legger en flatjernforsterkning under boltene i dekkselflensen. I dag er det også mange gode typer pakkningsgugge, det kan også gjøre susen. Dersom du ikke er en typisk sleggemakinist vil jeg ha tatt en prat med en fagmann på området som kunne ha hjelp deg rent praktisk. Tvi,tvi Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Du bør sjekke hvor du har lekkasje. 4.236 er ikke belemret med de samme olje lekkasje problemene som 4.108 hadde. Etter min mening ligger 4.236 lysår foran denne i kvalitet. Noe av det beste Perkins har produsert, og det sier ikke lite. Normalt er den knapt innkjørt på det timeantallet du antyder. Beste båtmotor jeg har hatt, ever. Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 27.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Takker for gode tips og råd. Jeg skjønner at dette en en god motor, har også hørt det av andre. Det er nok først og fremst en lekkasje rundt fødepumpa og litt rundt den ene dysa som lager guffe i kjølsvinet. Jeg vil søke og få rettet dette først. Forslag til gode verksteder i Vestfold? Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 27.Januar.2008 Del på Facebook Svart 27.Januar.2008 Vi har samme motoren i skøyta. 76 modell og svært pålitelig, så jeg vil bare bekrefte det de andre har sagt til deg her Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
avmønstret5 Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Du bør sjekke hvor du har lekkasje.4.236 er ikke belemret med de samme olje lekkasje problemene som 4.108 hadde. Etter min mening ligger 4.236 lysår foran denne i kvalitet. Det er riktig at 4.236 ikke har samme problem med oljelekasjer som 4.108, det er også en større motor, men ang. "kvalitetsmessige lysår" tror jeg blir vanskelig å dokumentere, de er ikke særlig forskjellig konstruksjonsmessig, og begge er brukt med stor suksess i båt, industri og landbruk. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.Januar.2008 Del på Facebook Svart 28.Januar.2008 Takker for gode tips og råd. Jeg skjønner at dette en en god motor, har også hørt det av andre. Det er nok først og fremst en lekkasje rundt fødepumpa og litt rundt den ene dysa som lager guffe i kjølsvinet. Jeg vil søke og få rettet dette først. Forslag til gode verksteder i Vestfold? Du må sjekke nøyaktig hvor det lekker. Gjør godt rent, start motoren og se hvilken forbindelse lekasjen kommer fra. Lekasje rundt dysa? Dysa er fremst på br.ventilen, tror du mener lekasje rundt br.ventilen - se på det - kanskje det er trykkrøret til br.ventilen som lekker? Prøv å teite på det først. Hjeper det ikke må det kanskje skiftes. I Tønsberg har du Universal Diesel som kan mye om Perkins. I Larvik er Larvik Motor bra på dieselmotorer. Det er de jeg kjenner i Vestfold. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.Februar.2008 Del på Facebook Svart 1.Februar.2008 Perkins 4.236 er en ren industrimotor og er den dieselmotoren som står sikkert nærmest evighetsmaskinen. 4.108 var designet til svarte London-drosjene men båtbransjen trengte en 50 hester lettbygget motor og den ble marinert i en hast. I utgangspunkten er den bil-motor og ikke av samme styrk og 4.236. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Breezita Svart 2.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2008 I Tønsberg har du Universal Diesel som kan mye om Perkins. I Larvik er Larvik Motor bra på dieselmotorer. Det er de jeg kjenner i Vestfold. Har prøvd å få kontakt med Tønsberg Turbo Diesel uten hell. Er det noen som vet om firmaet eksisterer? Så vidt meg bekjent er dette eneste Perkins forhandler i Tønsberg... Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
avmønstret5 Svart 2.Februar.2008 Del på Facebook Svart 2.Februar.2008 Har prøvd å få kontakt med Tønsberg Turbo Diesel uten hell. Er det noen som vet om firmaet eksisterer? Så vidt meg bekjent er dette eneste Perkins forhandler i Tønsberg... Beklager jeg tok feil, Universal diesel holder til i Lørenskog. Det er Tønsberg Turbo Diesel jeg mente, men det er lenge siden jeg handlet der. Adr. Vellev. 15, Tlf. 33369465. Sitér dette innlegget Link to post
Belle Svart 3.Februar.2008 Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Har også en slik perkins 81 hk. 1980-modell. Fungerer fint nå etter 3.000 timer. Litt høy temperatur på høye turtall. Det står i instruksjonsboken at det kan være sinkanode i sjøvannskretsen av kjølingen. Men jeg finner ikke noen skrue med "z" på eller noe annen skrue som kan ligne. Forrige eier fant den heller ikke. Så jeg håper vel egentlig ikke at det skal være sink der. Noen av dere andre som har slik motor som har funnet sinkskruen? Belle Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 3.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2008 Jepp, helt riktig Mix. Denne skiftes hvert år. Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.